Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

Roit 5 juni 2010, laatste update op 5 juni 2010, 6.968 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Beschikbaarheid (community) add-ons
  • Energiezuinig
  • 256 MB werkgegeugen

Minpunten

• Geen eSATA
  • Geluid

Kwaliteit voeding Score: 3
Al heel lang stond een nieuwe NAS op het verlanglijstje. Door de snel dalende prijzen en de steeds grotere foto- en videobestanden werd wens noodzaak.

Ik heb weinig goede plaatsen in huis om dit soort apparatuur neer te zetten dus vormgeving, kleur en vooral geluidsnivo zijn zeer belangrijk.

Netgear belooft een compact, modern vormgegeven apparaat met een laag geluidsnivo dankzij de gelagerde fan.
Twee van de drie is zeker niet slecht. Het apparaat misstaat niet snel (smaken verschillen uiteraard) en is klein maar het geluidsnivo viel me toch iets tegen. Jammer dat een vele euro's kostend apparaat dan uitgerust blijkt met een fan die niet voldoet terwijl een exemplaar dat een paar euro meerprijs op zou leveren dit probleem op zou kunnen lossen. (iets wat ik vaak constateer). Gelukkig is de fan wel te vervangen door een stiller exemplaar.

De installatie verliep snel en gemakkelijk. Er kan gekozen worden voor een wizard of geavanceerde mode. Dankzij het op debian linux gebaseerde OS kan er nadien ook nog wat via de shell (SSH) ingesteld worden.

Zodra ik de NAS draaiend had ging ik eens alle uitbreidingsmogelijkheden onderzoeken en dit viel zeker niet tegen. Netgear levert zelf al het een en ander maar vanuit de community is er eigenlijk zoveel keus dat het teveel is om op te noemen. Of je nu een DNS server wilt inbouwen of een compleet CMS wilt hosten; het kan.
Aan te bevelen zijn de verschillende downloadclients. Standaard is Bittorrent meegeleverd maar aangezien deze alleen publieke torrents is deze het best te vervangen door een van de alternatieven (onder andere Transmission).

Een van de andere prettige eigenschappen is dat er eenvoudig te bedienen backupsoftware is meegeleverd. Deze kan worden geaktiveerd door een USB stick of drive aan te sluiten en op de backup-knop aan de voorzijde te drukken. Zeer eenvoudig al mis je hier eigenlijk de mogelijkheid om een eSATA disk aan te sluiten.

De Readynas Duo bied plaats aan 2 schijven. Het is optioneel mogelijk deze als mirror van elkaar te laten functioneren.

Apparatuur die op 1 van de 3 USB poorten wordt aangesloten, zoals scanners en printers kunnen gedeeld worden over het netwerk.

Al met al een zeer compleet product voor een relatief lage prijs.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

Waarom beoordeel je de inbouwmogelijkheden laag? Het inbouwen van een HD is namelijk erg simpel en snel klaar: bracket eruithalen: disk in bracket schroeven en bracket terug plaatsen. Een kind kan de was doen.
Ik beoordeelde de inbouwmogelijkheden als voldoende. Niet laag. Het voldoet aan wat je mag verwachten van een NAS voor thuisgebruik.
Ook mij viel het enorm tegen hoeveel geluid het apparaat produceert. Let wel dat de garantie onmiddelijk vervalt wanneer je de ingebouwde fan vervangt of de her en der beschikbare tweaks gebruikt om de fan op een vaste snelheid te laten draaien. De ReadyNAs is zelfs zo lawaaierig dat ik hem niet in mijn studeerkamer heb laten staan maar hem heb verhuisd naar de meterkast. Daarbij produceert de NAS een hoge pieptoon die ik al bij meerdere mensen heb gehoord.

Wat vind je van de snelheid van de applicaties die je op de NAS kunt installeren? Op dat punt blijkt de Duo absoluut geen snelheidswonder.

De 256 MB werkgeheugen zou ik zelf bij de nadelen zetten ipv de voordelen: het is nogal weinig namelijk, zeker wanneer je bv een squeezebox server op wilt zetten. Gelukkig is het geheugen zelf uit te breiden (afaik met behoud van garantie).
Het geluid viel mij ook tegen, zeker bij de eerste keer opstarten. Ik had even een wegtrekker, een deja-ecouté van mijn G5 die op hol sloeg ooit. :o

Maar wat daarop volgde maakte veel goed. Ik heb voorlopig 1 schijf ingeschoven, de aanloopkosten waren me wat te hoog, met een 2TB Samsung F3 erin. De volgende volgt binnenkort.

Het gemak is evident, het wijst zichzelf, er is een wizard, als je niet te diep in de instellingen wilt duiken.

De dataoverdracht (schrijven) verliep uiterst succesvol, met hoge doorvoersnelheden. :)

Over het geluid denk ik nog na, hij staat nu nog op mijn MacPro, maar binnenkort zet ik hem waarschijnlijk op een andere plek, waardoor de geluidskwestie zichzelf op zou lossen.

Ook extra geheugen overweeg ik zeer zeker.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 11 juni 2010 13:45]

Omdat ik toch wel een hoop community add-ons had toegevoegd besloot ik gelijk maar het geheugen uit te breiden naar 512 MB. De ReadyNas presteert direct beter daar het geheugen ingezet word voor caching indien niet anders gebruikt. Een aanrader !
Heb zelf ook deze NAS en ik vermoed dat ik veel Tweakers hierboven nu tegen ga typen omdat ik de fan echt niet hoor bijnna. Sterker nog ik kreeg in het begin het idee dat hij uit stond.

Je kan overgins een fan calibratie in de webinterface doen. Misschien dat de oplossing?

De inbouwlades vind ik persoonlijk iets minder. Ik ben gewend dat je zonder inbouwlades werkt en direct die schijf erin kan duwen. Dit scheelt schroefwerk.

Jammer vond ik het opstarten met 2 lege schijven erin. Hij zet dee direct in X raid (iets van Netgear). Had liever gehad zelf een keuze te maken. Dit mede omdat het heel lang kan gana duren voordat het in X-raid staat.

De snelheid is goed. Ikzelf heb er omdat ik er goedkoop aan kon komen (gratis) een 1GB geheugenmodule in.

Heb deze NAS met 2x een 2TB Western Digital Green.
Heb de ReadyNAS Duo ook gekocht en er 2x 1tb WD RE3 er in gezet. Hij bevalt me goed, op de lees/schrijf snelheid na. Als ik bijv. muziek draai vanaf de nas, en daarnaast op een andere pc ook muziek en een film stream, gaat alles haperen. Weet niet of hier meer mensen last van hebben.

Voor de rest bevalt deze goed, en is alles makkelijk te configureren.

[Reactie gewijzigd door choman op 15 augustus 2010 01:36]

Voor de rest bevalt deze goed, en is alles makkelijk te configureren.
Geen last va,moet wel zeggen dat ik de schijven in raid 0 heb,en geheugen heb opgewaard naar 512 mb,voorheen had ik dit ook,nu dus niet meer
@Fragcompany: ik zal wel kippig zijn, maar ik kom er niet achter hoe ik de ready nas duo omgezet krijg naar raid 0.

De gegevens op de NAS zijn al een backup en ik wil er gewoon zoveel mogelijk opzetten. X-raid is echt overdone (en de kans dat 2 schijven tegelijkertijd ermee stoppen lijkt me klein).

Alvast bedankt voor een reactie.

Theron.nl
@Roit:

Waarom niet gelijk 1Gig geheugen? Ik heb er zelf de Kinston KVR400X64SC3A/1G ingeprikt.

[Reactie gewijzigd door SledgehammerNL op 24 juni 2010 13:26]

Uit stresstests met dit appraat op een andere tweakers/developerssite waar ik lid van ben (Geen idee of ik die site mag noemen hier) had ik begrepen dat een uitbreiding naar 512 MB loont omdat de lees- / schrijfperformance tussen de 12 en 14 procent toeneemt maar dat ten opzichte van 512 MB de 1 GB uitbreiding niet veel extra's te bieden heeft, behalve als je het geheugen nodig hebt voor applicaties op de NAS. Ik gebruik het ding voor NFS shares en een torrentclient en SO-Dimms zijn relatief duur dus daarom kocht ik 512 MB
Omdat ik opzoek ben naar een oplossing om mijn fotos, films en andere data veilig op te bewaren ben ik aan het kijken naar een NAS. Ook de ReadyNas Duo is voor mij een kandidaat.

Heb ook nog naar de Netgear stora gekeken, maar de verplichting om een abbo te nemen voor meer dan 3 users en full-remote mogelijkheden vind ik nogal een beperking.

Wat de ReadyNas Duo betreft, hoe zit het met de support? De laatste firmware voor dit device is ergens van mid 2009. Sinds dien komen er alleen nog maar nieuwe firmwares uit voor de x86 ReadyNas devices welke volgens mij niet compatible zijn.

Welke firmware versie hebben jullie erin zitten en komen er nog nieuwere firmware versies uit?
@Cave_boy. Het kan best aan de plek en vooral de ondergrond liggen dat je de originele fan niet hoorde. Des te beter. De mijne stond op een houten plaat wat het geluid misschien iets versterkte. In elk geval was het de investering van 7 euro waard om bijna 10db eraf te halen en ook nog eens 2 kubieke meter lucht per uur extra er doorheen te pompen.

@Splug. Ik draai dezelfde firmware. Er is idd al een tijdje geen nieuwe maar heb je klachten dan ? Ik hoor weinig mensen over firmware gerelateerde dingen klagen. Het ding is zeer compleet, als er iets niet is komt het als 3rd party add-on dus er is niet zo heel veel reden om aktief te ontwikkelen.

Overigens kun je wel de basis Debian linux updaten via ssh en apt add-ons.
Ik heb zelf versie: RAIDiator 4.1.6 [1.00a043] erop staan. Ikzelf heb Netgear 1x aan de telefoon gehad omdat iik een functie niet kon vinden (keek zelf verkeerd) en daar was het onderdeel firmware ook bij genoemd en hij word gewoon nog ondersteunt. er schijnt wel ergens een beta te zijn maar deze vind ik persoonlijk erg lekker draaien.

Netgear stora heeft inderdaad zijn beperkingen maar wat wil je precies bereiken?
FTP server etc kun je gewoon erop doen. Deze hebben geen beperkingen en in Windows en Linux kun je dit soort mappen tegenwoordig gewoon benaderen.

Maar dit gaat best wel richting een topic vraag.
Ik wil vanaf meerdere devices, 4 laptops, 1 server en 2 PCs backups maken van belangrijke files. Daarnaast wil ik er ook mijn foto en eigen gemaakte filmcollectie van de kinderen en vakanties enzo opzetten.

Eventueel later deze data streamen naar de TV.

Ik wil ook remote (met meerdere personen) bij (een deel van) de files kunnen over een beveiligde verbinding en zo mogelijk ook backups kunnen maken over het internet.

Het liefst zoek ik een apparaat waar mogelijk nog nieuwe firmwares voor uitkomen en waar een bedrijf en/of community actief mee bezig is (anders heb je een verouderd apparaat).

Ik wil ook niet te veel met de techniek bezig zijn. Moet gewoon makkelijk in te stellen zijn en eenvoudig in gebruik. Initieel leek de Stora mij wel wat maar heeft te veel beperkingen en een abbo waar ik niet op zit te wachten. Maakt het uiteindelijk toch nog duur.

Vandaar de vraag over de ReadyNAS Duo. Wel in support maar al meer dan 1 jaar geen nieuwe firmware release meer, al lijken ze wel bezig te zijn met 4.1.7 (niet duidelijk of en wanneer deze komt). Dit houdt me een beetje af.

Bv voor de Synology DS210J, een nieuwe apparaat, komen regelmatig nog nieuwe firmware updates uit. Grotere kans dat deze langer up to date blijft....

Moeilijke keuzes...