1 review

Gigabyte Aero 15 OLED WA-7BE5130SP (Azerty toetsenbord)

Specificaties 15,6" • 3840x2160 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aero 15 OLED WA-7BE5130SP (Azerty toetsenbord) Review

The_EngineerTestpanel 6 februari 2020, 1.921 views Testpanel

Gigabyte Aero 15 OLED WA-7BE5130SP (Azerty toetsenbord)

De Gigabyte Aero 15 OLED is een uitstekende laptop die heel wat performance in een compacte laptop weet te integreren. Hierdoor merken we wel dat de ventilator snel zijn werk moet doen. Het 4K OLED paneel is de feature van deze laptop en stelt zeker niet teleur.

Pluspunten

• OLED-scherm
  • Toetsenbord
  • Vlot
  • Compact

Minpunten

• Ventilator gaat snel aan
  • prijzig

Even ter transparantie, ik heb deze laptop mogen testen voor het testpanel van tweakers en zal deze bekijken vanuit het het oogpunt van een casual gamer en techfanaat.

Toen Tweakers me vroeg of ik deze laptop wilde testen kon ik daar natuurlijk geen nee tegen zeggen. Zelf gebruik ik een Dell XPS 15 9530 van inmiddels een kleine 6 jaar oud welke over een 4K IPS-paneel beschikt. Dit is zeker nog een zeer capabele laptop, maar de laatste games moet ik hier zelfs op lagere instellingen niet meer op draaien (daar was deze ook niet voor bedoeld) en ook begint deze al af en toe zijn ouderdom te tonen in toetsen die wat beginnen haperen en af en toe kleine stutteringen tijdens gebruik. De mogelijkheid om een laptop te testen met up-to-date hardware en een 4K OLED-scherm is dus voor mij een uitgelezen mogelijkheid om deze te vergelijken en te kijken of het loont te upgraden.

Featureset

wie de volledige featureset van deze laptop wil bekijken kan hiervoor bovenaan de review op kenmerken klikken.
Hier vermeld ik kort de belangrijkste kenmerken van de laptop.

De Gigabyte Aero 15 OLED is een goed uitgeruste laptop. Zo beschikt deze over een I7 processor van de 9de generatie met 6 rekenkernen en 12 threads. Verder beschikt deze ook over 16 GB aan ram geheugen en 512 GB aan opslaggeheugen. Om het prachtige 4k OLED scherm aan te sturen beschikt deze laptop over een RTX 2060 GPU met 6GB aan geheugen. Kortom een zeer capabele en goed uitgeruste laptop.

Foto linker zijkant

Aan de linker zijkant van de laptop vinden we een Ethernetpoort, een 3.5mm aansluiting voor hoofdtelefoons (+micro), een USB 3.2 poort, een USB-C 3.2 poort en een HDMI-aansluiting.

Foto rechter zijkant

Aan de rechter zijde vinden we dan nog 2 extra USB 3.2 poorten, nog een USB-C 3.2 poort, een sd-kaartlezer en de poort voor de stroomvoorziening. Naar mijn mening zit deze op een wat onhandige plaats aangezien deze bijna halverwege de laptop uitkomt. Het feit dat een kabel met haakse connector wordt meegeleverd helpt hier wel bij.

Foto dikte laptop

Onder een van de features van deze laptop reken ik ook de dikte. Met een dikte van 20mm kan dit als een relatief dunne laptop gerekend worden. Zeker als we deze vergelijken met bestaande gaming laptops op de markt.

Foto camera

Een andere toffe toevoeging is een schuifklepje welke je voor de camera kan schuiven. Op deze manier hoef je zelf geen plakkertje voor je camera te plakken om het gevoel dat je bekeken wordt tegen te gaan. De positie van deze camera onder het scherm blijft echter wel het effect geven dat men als het ware in je neusgaten kijkt.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Over de bouwkwaliteit en robuustheid van deze laptop kunnen we vrij kort zijn. Deze is gemaakt uit één stuk aluminium en dat voel je ook. Alles voelt zeer degelijk en duurzaam aan en onder normale druk treedt vrijwel geen doorbuiging van toetsenbord of scherm op.

Toetsenbord en Ergonomie

Voor we over het toestenbord zelf praten wil ik graag aanhalen dat zich op het trackpad een vingerafdruk scanner bevindt. Deze kun je in combinatie met Windows hello gebruiken om je zeer makkelijk, veilig en snel aan te melden bij je systeem. Daarnaast voelt deze trackpad responsief aan en is het aangenaam om mee te werken.

Foto toetsenbord laptop

Als we het toetsenbord zelf bekijken zien we dat deze beschikt over achtergrond verlichting. Deze kunnen we zoals het een gaming laptop beaamt in ieder kleur van de regenboog instellen, maar ik ben meer fan van een uniform kleur. Deze achtergrond verlichting ziet er goed uit en is fel genoeg om makkelijk alle toetsen af te lezen in het donker.

Kwa typervaring is dit ook een uitstekend toetsenbord. De toetsen hebben genoeg travel en voelen solide aan. De inclusie van pijltjestoetsen van volledige grote is ook een goede keuze.

Prestaties

Ik ga hier geen benchmarks beginnen posten, er zijn mensen die dit beter doen dan mij en deze spitsen zich meestal toe op welbepaalde use-cases. Voor de taken waar ik mijn laptop dagelijks gebruik presteert deze laptop zeer goed. Dit is het bewerken van relatief grote datasets in excel en Matlab, het compileren van code en het occasioneel spelen van een spelletje à la apex legends of dergelijke.

Indien op grafisch vlak meer eisende games gespeeld worden op 4K resolutie voorzie ik wel dat de RTX 2060 misschien niet optimaal kan presteren. Het is jammer dat men bij deze laptop met 4K scherm geen betere GPU heeft voorzien. Waarschijnlijk heeft de dunne vormfactor en dus limiet aan vermogensdissipatie hiermee te maken.

Warmte- en geluidsproductie

Met de prestaties die deze laptop in zo'n kleine afmetingen weet te krijgen moet deze wel van zeer goede koeling voorzien zijn. Gelukkig is dit ook zo en blijft deze tijdens normaal gebruik en gamen koel rondom het toetsenbord. Wel gaat de ventilator, zelfs tijdens browsen, nogal rap zijn werk gaan doen. Gelukkig produceert deze niet teveel lawaai en is zelfs bij hogere snelheden niet storend.

Beeldkwaliteit

Foto beeldscherm laptop

Een van de grootste redenen om deze laptop te kopen moet toch wel het scherm zijn. Het 4K OLED scherm ziet er gewoonweg prachtig uit. Bij het spelen van games en het kijken van films springen de kleuren van het scherm. Zeker in wat minder verlichte omstandigheden komen de zwartwaarden van het OLED-paneel goed tot hun recht.

Op tijd van schrijven vraagt men voor deze laptop €2399 en dat is toch wel zeer veel geld voor een laptop vind ik. Voor deze prijs had ik dan ook een laptop met een RTX 2070 of zelfs 2080 verwacht, maar daar is de beperkte vormfactor waarschijnlijk niet voor geschikt.

Algemene beoordeling

Deze laptop is zeer mobiel, uitermate krachtig en zeer aangenaam om te gebruiken. Zoek je dus een laptop voor mediaconsumptie, casual gamen en dagelijks gebruik die je vaak met je mee wil nemen dan is deze daar zeer geschikt voor. Wel is de prijs niet min, met een prijs tijdens schrijven van zo'n €2399 rijst de vraag of we niet een gelijkaardige ervaring kunnen krijgen voor een stuk minder geld. En voor de intensieve gamers onder ons zijn in deze prijsklasse ook laptops te vinden met beter GPU's.

Kortom, de Gigabyte Aero 15 OLED was een zeer aangename laptop om te gebruiken voor dagelijks gebruik, mediaconsumptie en casual gamen. Wel weet ik niet of ik de huidige vraagprijs van €2399 ervoor over zou hebben.

Heb jij ook een Gigabyte Aero 15 OLED WA-7BE5130SP (Azerty toetsenbord)?