Highpoint RocketRAID 2320 Review

flippy.nl 17 juli 2007, 1.444 views

Highpoint RocketRAID 2320

Pluspunten

• hij doet wat je hem vraagt zonder te mekkeren, je kan hem teamen met een andere kaart zodat je in totaal 16 schijven in 1 array kan zetten. hij is erg stabiel tijdens rebuilds, ik had een raid 5 van 5 schijven en terwijl windows draait een hd erbij geplaatst en laten migraten, allen tijdens de kast dichtmaken raakte de connector los van de nieuwe hd waardoor hij direct KEIHARD begon te piepen. maar er trad totaal geen corrupie op of anderzeids een probleem, het probleem werdt door de software direct opgelost zonder mijn tussenkomst. ideaal.

Minpunten

• het enige negatieve is de snelheid.
  • ik draai hem op een 16x slot en de snelheid blijft volgens hdtach hangen op 180mb/s. in mijn ogen zou 6x 300gb maxtors wel wat meer moeten kunnen.
  • volgens hdtune is er een duidelijk "dak" te zien qua bandbreedte, ik weet alleen niet of dat aan mijn moederbord ligt of aan de kaart zelf. de kaart is eigenlijk een omgebouwde pci-x kaart geweest, dus mogelijkerwijs kan hij momenteel in een pci 32 bits stand hangen. en anders ligt mijn DFI NF4 SLI-DR dwars.

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 5
ik heb de 2320 nu een paar maanden en hij bevalt uitstekend. ik had een paar maanden zitten kijken naar een sata controller met voldoende poorten voor "de toekomst" zodat ik later niet in de problemen kwam door te weing poorten te hebben.
ik zat eerst te kijken naar een xfx revo64 kaart, die heeft 5 poorten en kostte rond de 200+. maar die had maar 5 poorten en geen raid 5, alleen raid 3.
ik heb ook nog even (heel even) gekeken naar een pci-e areca, maar die waren nog niet te krijgen en areca zijne ook veels te duur per poort.
en toen zag ik op een forum ergens dat er een 8 poorts pcie kaart uitkawm van highpoint voor minder dan 350 dollar, daar ben ik dus achteraan gegaan. even mailtje naar salland en binnen een week stond ie in de lijst en in mijn computer.
ik merkte al wel meteen dat het een kaart bedoelt is voor serverdoeleinden, hij is half-size, je krijgt er een full en half size backplate bij. errug handig voor de U2 servers.

Heb jij ook een Highpoint RocketRAID 2320?

"Getest onder: DOS, Windows XP IA-64" :?
Jij hebt een Itanium tot je beschikking?

Nouja, heeft deze kaart wel een onboard-parity bereken chip? Zonee: Dan is je CPU de bottleneck want in de BenchDB gaat deze kaart véél harder: http://tweakers.net/benchdb/testcombo/842
De RocketRAID 2320 heeft geen eigen processor, maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn. De hoogste processorbelasting vindt plaats tijdens sequentieel schrijven. Op een moderne processor kun je dan nog hele degelijke transfer rates halen (+350MB/s).

Het is ook goed mogelijk dat HDTach en HDTune weer eens onbetrouwbare resultaten leveren. Het is onbegrijpelijk dat deze tools door zoveel mensen gebruikt worden. Winbench99 en IOMeter zijn veel betere tools.