Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sharp Aquos LC-40LE705E Zwart Review

matramurena 28 oktober 2010, 10.941 views

Sharp Aquos LC-40LE705E Zwart

Pluspunten

• Laagste energieverbruik uit zijn klasse
  • Intu´tief menu
  • Parameters tot in detail in te stellen
  • Na kalibratie zeer mooie kleuren
  • Hoog contrast
  • Veel aansluitingen
  • Relatief goedkoop (maar haast je, het toestel gaat eruit)

Minpunten

• Geluid mist laag
  • Trage zapsnelheid
  • Niet Ziggo-gecertificeerd
  • Digitale televisie-ontvanger omslachtig in te stellen (is deels opgelost in firmware 1.15)
  • Out-of-the-box is het beeld te paars
  • Geen netwerk en DLNA

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Korte samenvatting: Deze TV heeft wat afregeling nodig, maar biedt daarna een schitterend beeld en waar voor zijn geld, al kun je het geluid beter via je surround-installatie laten lopen. De geclaimde energiezuinigheid heb ik met een meting kunnen aantonen: dit is een van de meest energiezuinige toestellen in zijn klasse.. (edit: volgens de Consumentenbond de meest zuinige 40" van de door hen geteste toestellen)

Beeld
Out-of-the-box geeft deze TV niet zo'n mooi beeld, het is te blauw/paars. Gezocht op het internet naar "LC-40LE705 calibration" en ik vond instellingen die het beeld zeker acceptabel maken, al vind ik de kijkhoek niet zo denderend, je moet er echt goed voor zitten, anders kloppen de kleuren niet. Dit is uiteraard iets waar de meeste LCD's last van hebben. Eenmaal goed gekalibreerd (de helderheid was trouwens OK, het contrast moest naar +32) heb je een schitterend, uiterst constrastrijk beeld. De kleuren zijn helder en vrijwel ieder kleurdetail kun je instellen in het uitgebreide (en zeer intu´tief werkende) menu.
De 100Hz engine lijkt in eerste instantie helemaal niet te werken, maar als je de movie mode inschakelt gaat dat een stuk beter en krijg je schitterende vloeiende beelden, zij het dat ik een tikje ghosting heb kunnen waarnemen bij snelle zijwaartse bewegingen. Een Blu-ray speler heb ik (nog) niet, ik heb de TV alleen met DVD's kunnen bekijken tot nu toe. En met digitale televisie uiteraard. (edit: Inmiddels heb ik een Philips BDP-9500 speler - geweldig beeld, al schakel ik alle processing op de Sharp uit, de BDP-9500 heeft een uitstekende processor aan boord)

Pixeldefecten heb ik nog niet gezien na 1 maand gebruik. (edit: ook niet na 6 maanden gebruik)

Digitale televisie-ontvangst
Er zit een slot in de televisie voor een CI+ module en in combinatie met een Ziggo CI+ module en digitaal televisie-abonnement kun je naar Ziggo's digitale televisie kijken. Dit is echter onofficieel, Ziggo ondersteunt Sharp televisies (nog) niet. De installatie is tamelijk omslachtig en het zoeken naar digitale kanalen duurt ongeveer een half uur. Veelal krijg je een foutmelding als je digitale televisie inschakelt, even wachten (of heen-en-weerzappen) lost dat op. Een enkel keertje moet je de TV uit- en aanzetten om de digitale ontvanger weer in het gareel te krijgen. (edit: na update naar softwareversie 1.15 gaat het zoeken naar digitale zenders razendsnel, maar de Ziggo certificering komt er niet voor dit toestel, Sharp heeft alleen de 800-serie laten certificeren)

Overige ontvangers
Je kunt ook via de afstandsbediening digitale radio oproepen, ik heb dat nog nooit serieus gebruikt. Analoge televisie kan ik niet aanraden met deze TV, dat wil je Řberhaupt niet met grootbeeld flatscreens uiteraard. Digitenne kan je prima aansluiten: KPN-smartcard in de CI+ module prikken, in het menu voedingsspanning aan zetten op de coax en je hebt de KPN-ontvanger niet meer nodig. Maar de lage bitrate van Digitenne wreekt zich in een veel waziger beeld (veel meer artefacten) dan dat van Ziggo. (edit: het werkt niet met de KPN-smartcard in de CI+/CAM-module van Ziggo, je moet er kennelijk echt eentje van KPN hebben. Echter het beeld van de free-to-airzenders die ik hier in Houten met volle sterkte oppik haalt het niet bij het HD-beeld van de kabel, ik heb het verder niet onderzocht)

Geluid
Over het geluid uit de ingebouwde luidsprekers kan ik kort zijn: dat is prut. Al is de geluidsweergave wel helder en zonder kraken, het laag is volkomen afwezig (je merkt vrijwel geen verschil tussen basversterker aan en uit) en dat is even wennen als je 10 jaar lang naar een grote breedbeeld-TV hebt gekeken met ingebouwde subwoofer. Gelukkig is er een optische audio-uitgang en daarmee heb ik het geluid doorgevoerd naar mijn surround-installatie, over de speakers daarvan een prima geluid.

Ik weet niet of het aan het toestel ligt, of aan de uitzending, maar soms lijkt het audio niet in sync met het beeld. Een firmware update heeft daar wel wat verbetering in gebracht. (edit: ook de DVD/BD heeft hier soms last van, zelfs als het geluid via de tv loopt)

Bediening
De zapsnelheid bij digitale televisie is zeer traag, de Humax IR-FOX C die ik hiervoor als DTV-ontvanger gebruikte zapt veel sneller. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de EPG, die werkt subliem. Sowieso is de bediening zeer eenvoudig van deze televisie, al komt de afstandbediening wat goedkoop over, met kleine knopjes. Even wennen voor iemand die de afgelopen 10 jaar naar een Philips-TV heeft gekeken is dat het toestel niet aangaat als je op een cijfertoets drukt, je moet expliciet de aan/uittoets op de afstanbediening indrukken. (edit: afstandsbediening heb ik vervangen door een Logitech Harmony, dat prulding heb ik nu niet meer nodig)

Features
De featureset van deze TV is naar huidige maatstaven ietwat beperkt, waar vrijwel alle concurrentie (met name Philips, Samsung en Sony) een netwerkaansluiting bieden met een internet-achtige dienst en DLNA, heeft deze Sharp niets van dit alles. Het enige wat deze TV te bieden heeft qua multimedia, is een USB-aansluiting waar je een USB-device kunt aansluiten met foto's of mp3's, zelfs een kaartlezer met meerdere USB-devices wordt goed herkend! Er is geen videospeler aanwezig in de software. Als je de overige features bekijkt, met name de uitgebreide configureerbaarheid (zelfs de blauwe LED onder het SHARP-logo kun je uitzetten), scoort deze televisie eigenlijk best goed. En daarnaast: het is een televisie, geen multimedia-PC, vraag is uiteraard of je dit wilt in een televisie (denk aan beperkte mogelijkheden, beperkte upgrades etc.) en of internet met een uitgeklede browser via een beperkte portal iets is waar je op lange termijn gelukkig van wordt.

Wat de andere aansluitingen buiten de CI+ betreft, er zit 2x SCART op, 4x HDMI, een componentaansluiting (daar sluit ik de Wii op aan) en een composietvideo-aansluiting op de zijkant. Tevens een RS-232- en een USB-aansluiting, waarover straks meer. Audio in- en output zit er ook op, ook digitaal (optisch). Tenslotte is er een VGA-aansluiting om een PC aan te sluiten met een 3,5mm jack voor het audio.

Geeks take notice: deze TV draait onder Linux _/-\o_ Al merk je daar natuurlijk niks van. ;) Er zit een RS-232 aansluiting achterop, daar kun je via een nullmodemkabel een PC aansluiten en met een terminalprogramma kun je commando's versturen (commandoset staat in de handleiding beschreven) om de TV op afstand te besturen. Erg cool! 8-) Nu nog even iemand die de firmware hackt... (de firmware wordt overigens via de USB-poort geladen)

Energieverbruik
Met alle energiebesparende foefjes aan (eco-mode op geavanceerd, backlighting minimaal) verbruikt deze TV volgens de Energy Check 3000 op een gegeven moment slechts 60 watt. Met heldere beelden en wat meer backlighting zo rond de 72 watt, wat precies klopt met de fabrieksopgave. In ieder geval een stuk zuiniger dan de concurrentie met CCFL-backlighting en over plasma zal ik het helemaal niet hebben. En met de schakelaar op de zijkant is het standby-verbruik 0 (nul) watt, de TV staat echt uit.

Bouwkwaliteit/afwerking is voldoende, er zit een mooie glazen voet bij, maar die kun je niet verstellen en het frame is nogal plastic.

Prijs/prestatieverhouding tenslotte, ik heb de TV bij een lokale winkel gekocht, uiteindelijk bijna 200 euro duurder dan via de goedkoopste internetwinkel maar ik was ongeduldig (ik wilde 'm NU ;)) en na wat onderhandelen kreeg ik er een Ziggo CI+ module bij en 5 jaar garantie zat er al bij (standaard is overigens 3 jaar garantie!). (edit: toestel gaat kennelijk eruit, wordt nu voor belachelijke prijzen aangeboden met 3 jaar fabrieksgarantie)

Al met al ben ik heel tevreden. (edit: achteraf gezien kun je een koe in de kont kijken, maar ik had toch beter voor een Sony KDL-40HX700 kunnen gaan, die heeft minder softwareproblemen en is Ziggo-gecertificeerd)

Heb jij ook een Sharp Aquos LC-40LE705E Zwart?

Goede review. Heb sinds vandaag ook deze TV aangeschaft.

Heeft iemand de nieuwste firmware (1.15) al ge´nstalleerd? De firmware moet volgens mij vooral zorgen voor snellere installatie van DVB-C zenders...
Weten een van jullie trouwens hoe je kan zien wat je huidige firmware versie is?

Edit: geprobeerd de firmware te updaten, maar lukt me niet. Zowel niet via het menu als via de omschrijving op de Sharp site. Maar goed, voorlopig heb ik geen problemen, digitale televisie van Ziggo via CI+ werkt ook goed

[Reactie gewijzigd door djjef85 op 17 juli 2010 13:32]

ondertussen gelukt, denk dat mn usb-stick niet goed (FAT) geformatteerd was
Dit lijkt me echt een tv voor op een kantoor/bedrijf. Het is ERG zuinig. Ziet er redelijk mooi uit. En het is te besturen via de rs232 (lijkt me handig als je vanuit het hele gebouw bijvoorbeeld de tv's heb hangen). Het heeft ook erg weinig multimedia functies, althans, haal je er anno 2010 voor dezelfde prijs heel wat meer in huis. Trage zap-functies, hoog contrast. (CorrectMeIfIAmWrong)
Als je naar zo'n Samsung kijkt met usb-recording en dat internet-tv met DLNA enzo, is veel meer gericht op de multimedia gebruiker.
De vraag is natuurlijk of een uitgekleed internet met beperkte toegang via het portal van de fabrikant iets is wat je dagelijks gebruiken wil. De fotoviewer van Sharp werkt overigens erg goed en ik mis de videofunctionaliteit niet, ik gebruik mijn blu-rayspeler daarvoor (die heeft een USB-ingang die mijn 2.5" HDD prima pakt). USB recording bij Samsung is ook maar heel beperkt, er zit maar 1 tuner in het toestel immers en voor die functionaliteit ga ik wel een echte PVR kopen (Humax o.i.d.). Wat wel handig is in deze Sharp, is dat je de EPG kunt laten instellen dat automatisch wordt overgeschakeld naar een programma dat je wilt bekijken op het tijdstip dat het programma volgens de EPG begint. Heeft mij al menig keer Top Gear niet doen vergeten. :)

Jammer alleen dat Sharp het vertikt om deze tv te laten certificeren door Ziggo, dus op termijn hoef je niet te verwachten dat de CI+ decoder het blijft doen. Kennelijk gaat 'ie of is 'ie al uit productie. Overigens, door het beroerde geluid (lage tonen vrijwel afwezig) en de trage zapsnelheid scoort 'ie heel matig in de test van de Consumentenbond, alleen een andere Sharp (LC-40LE810), een Sony en een Philips scoren nog slechter, Samsung is de winnaar. Al heb ik zo mijn twijfels over de scoring van deze test (kennelijk wegen gemis van internet-achtige features, zapsnelheid en geluid erg zwaar mee) want de HD beeldkwaliteit zowel via de DVB-C tuner als de HDMI-ingang is "goed" en de LC-40LE705 is het zuinigste 40"-toestel uit de test met geschatte stroomkosten van 21,60 euro per jaar. Al zet het laatste niet bijster veel zoden aan de dijk, alleen een vette plasma als de Panasonic TX-P42V20E vreet ruim 116 euro per jaar, de rest zit tussen de 4 en 6 tientjes.

[Reactie gewijzigd door matramurena op 28 oktober 2010 15:05]

OPC is inderdaad wel een handige feature, behalve als er een lamp op gericht staat. Zoals bij mij het geval is. ;) Dan is het beeld altijd donker(der).

Ik heb je calibratie nog niet kunnen testen, ik hoop daar vanavond even tijd voor te hebben.

Ondervind jij trouwens ook hinder van MotionBlur?

Tevens draait er bijna niks bij mij op 100Hz... Games op 60Hz etc... zelfs op Film modus krijg ik het niet op 100Hz, ook al is het ingeschakelt... (Kan een technische kwestie zijn) Echter ben ik daar niet zo in thuis. :)
Zoals ik al zei, je kunt het OPC-bereik instellen, dan heb je geen last meer van die lamp. Of de lamp ergens anders op richten. ;)

100Hz zegt niets over de refresh rate zoals bij CRT en de instelling van de refresh rate van je grafische kaart, het is een engine in de beeldverwerkende software in de TV, die de beelden 2x zo snel uitrekent als ze weer worden gegeven. De verversingssnelheid van PAL beelden is 50Hz, daarom werkt de engine op 100Hz. In de VS en Japan spreken ze van een 120Hz engine, omdat het daar gebruikte NTSC-systeem de beelden 60 keer per seconde ververst.

Motion blur komt wel voor, maar heb ik niet echt meer als ik de filmmodus inschakel. Erg vreemd, en ook niet erg fijn: met filmmodus op geavanceerd zien de beelden er kunstmatig uit. De huidige instelling is Standaard. Ik ben nog steeds aan het experimenteren met de instellingen zoals je ziet.
Bedankt voor de uitleg m.b.t. de Hz.

Betreft de OPC functionaliteit, hier had ik de vorige keer er overheen gelezen. Zal hier ook eens mee spelen. Altijd handig extra levensduur en energie zuiniger.

De MotionBlur heb ik alleen geconstateerd met games, zit zelf nog op analoog TV kanaal. Heb een Blu-Ray film tot mijn beschikking. (Avatar) Wel bekeken, maar meer om te kijken hoe de calibratie/kwaliteit eruit ziet! :D
Ik lees dat de voet niet te verstellen is, draaien kan die toch wel of niet?
De TV kan niet draaien, als hij in de standaard staat. Dan zou je hem aan de muur moeten bevestigen.
Inmiddels heb ik een probleem ondervonden. Die maar niet weg lijkt te gaan, of het zijn mijn ogen! :(

Ik ben benieuwd of meer personen dit probleem hebben kunnen constateren.

Sinds kort mijn PC als MediaCenter ingestelt en wat HDTV rips en x264 rips bekeken, wat mij opvalt is dat het beeld schokkerig loopt, vooral de wat snellere scenes (denk aan hoofden die snel worden gedraait welliswaar bij closeup of handen, voeten, slaan en schopwerk etc...) wat er dan gebeurt is dat het schokkerig loopt en de beelden lichtelijk in elkaar vervagen.

Ik heb al wat met de instellingen gespeelt en de 100Hz feature on/off gezet (dit maakt overigens weinig verschil). Het gebeurt ook bij Blu-Ray films en games op de PS3.

Nu ben ik benieuwd kan dit aan de HDMI Kabel liggen? Of moet ik maar eens de garantie aanspreken bij SHARP?
Inmiddels opgelost dit probleem?
Nee, het is er nog steeds. Kan er ook mee te maken hebben dat ik er 'te' dicht op zit.

Kijk afstand is +/- 5M, ik zit er +/-2M vanaf, aangezien de TV nu nog op mijn slaapkamer staat...

EDiT: Schiet me ineens wat te binnen. Ik ga de TV naar beneden halen, en dan op 5M kijk afstand zitten. Zien of er verschil is, is dit niet het geval. Dan ga ik de garantie aanspreken.

Bij Mediamarkt kreeg ik ook te horen dat SHARP het toestel dan gelijk beter gaat calibreren! Zal wel geen ISF Calibratie zijn, maar slechter kan het nooit worden! :)

[Reactie gewijzigd door Niorun op 18 oktober 2010 10:53]

Als je je pc als mediacenter instelt en via HDMI de beelden aan de tv voert, heb je dan de tv ook op pc-modus staan? AV-mode knopje op de afstandsbediening indrukken net zolang totdat je "PC" linksonder in beeld hebt staan. Voor de PS3 zou de modus "Spel" moeten voldoen. In beide gevallen doet de tv aan zo min mogelijk processing om de latency zo kort mogelijk te houden.
Bij blu-ray oppassen dat je speler ook aan processing kan doen, je hebt dan zowel de speler als de tv die de beelden verwerkt. De modus "Film" zou het beste moeten voldoen hier, die staat default ook ingesteld om 1080p/24Hz beelden goed te verwerken.

Garantie aanspreken bij Sharp heeft geen zin, ze reageren namelijk niet! :(
Bedankt voor de review.

Ik heb deze TV nog geen week in 't bezit, en ben er al erg tevreden over. Ben tot op heden nog steeds bezig met de kalibratie van dit toestel.

Zou je wellicht de kalibratie instellingen die je hebt gevonden willen delen? Ik zou dit zeer op prijs stellen.

Tevens nog een vraag over de kalibratie, is het verstandig om 1 modus te gebruiken? Of verschillende?
Aangezien ik een PS3 heb, en de TV automatisch overschakelt naar 'SPEL' modus, wat ik inmiddels (naar mijn mening) wel goed ingesteld heb.
Dit zijn mijn instellingen:

Instelling GEBRUIKER [TV]
(merk op dat je per input de instellingen kunt bewaren en die van de presets ook kunt wijzigen - en weer kunt resetten indien gewenst)

OPC [Aan]
Achtergr.vl [+16] (wordt door OPC geregeld)
Contrast [+32]

ECO
Stroombesparing [Geavanceerd]
Geen sign.uit [Inschakelen]
Geen bdn uit [3 uur]

Veel van deze settings zijn trouwens default. Het kan zijn dat je persoonlijke voorkeur naar hele andere settings uitgaat, probeer bijvoorbeeld de kleurtemperatuur eens wat hoger te zetten als je het beeld te rood vindt.

Succes. :)