Icy Box IB-865 Review

mm1985 16 januari 2020, laatste update op 19 januari 2020, 282 views Product gekocht

Icy Box IB-865

Handig product wat maar een interne USB 3.0 header gebruikt. Echter zijn er performance problemen met de microSD slot.

Pluspunten

• Vereist alleen één interne USB 3.0 header
  • RaidSonic heeft een handige online forum voor vragen
  • Geen USB 2.0 snelheid limitaties

Minpunten

• Performance problemen met de microSD slot
  • Firmware download niet intuitief te vinden op RaidSonic site en ook niet de nieuwste versie
  • Geen driver vermeld op website terwijl deze wel bestaat

Voor deze cardreader met je alleen een interne USB 3.0 header nodig, dus de memory card sloten zijn dan ook niet gelimiteerd aan USB 2.0 snelheden.

Mijn cardreader kwam met firmware 0547.

Ik heb de werking van de cardreader beetje getest met HDTune. De USB 3.0 poort en de SD slot werken zoals verwacht. Alleen lijkt er iets mis te zijn met de microSD slot.

Ik heb getest met een Samsung Evo Plus 64GB microSD kaart (100 MB/s read and 60 MB/s write volgens de fabrikant). Als ik deze via een adapter gebruik in de SD slot dan krijg ik ongeveer 90 MB/s lezen en 65 MB/s, wat redelijk normaal lijkt. In de microSD slot echter zijn beide snelheden gelimiteerd tot 22,5MB/s.

Toen heb ik de firmware geüpdatet naar 0578 via de software te vinden op https://www.raidsonic.de/en/driver_2018/driver_index_en.php. Overigens is op de productpagina zelf de firmware niet te vinden.

Dit heeft zowaar veel positieve invloed op de microSD slot, echter is de snelheid wederom gelimiteerd. Dit keer rond de 42MB/s.

Ik heb de cardreader ook getest in een andere PC en met een Samsung Evo 32GB microSD kaart en een Sandisk 16GB microSD kaart. Ook bij deze combinaties heb ik dezelfde issue op de microSD slot.

Ook heb ik een tweede exemplaar van de cardreader geprobeerd, want volgens de support team van hun forum (https://forum.raidsonic.de/en/viewtopic.php?f=16&t=267) is mijn exemplaar waarschijnlijk defect.
Maar ook met dit exemplaar heb ik hetzelfde probleem. Omdat de firmware update grote invloed had op de snelheid lijkt het eerder een software/firmware issue te zijn.

De andere sloten kan ik niet testen omdat ik als die verschillende type memory kaarten niet heb.

Ondanks dat ik de cardreader nauwelijks zal gebruiken ga ik het toch maar terugsturen naar de shop, omdat ik geen mank product wil.

Update:
Er blijkt een nieuwere versie 0579 te bestaan van de firmware:

Ook zijn er drivers beschikbaar voor de gebruikte Genesys Logic GL3220 controller:

Deze zijn niet te vinden op de RaidSonic website. Helaas heeft dit het performance probleem van de microSD slot niet verholpen.

Heb jij ook een Icy Box IB-865?