1 review

Microlab M-300BT (Zwart)

Specificaties 2.1 Boekenplank speaker met 12W vermogen - Bekijk alle specificaties

Microlab M-300BT (Zwart) Review

marcel067 15 januari 2020, laatste update op 15 januari 2020, 53 views Product gekocht

Microlab M-300BT (Zwart)

Het geluid van deze set is niet echt goed. De kabels zijn kort. Daarentegen is de prijs heel fijn en zijn er veel geluidsbronnen mogelijk.

Pluspunten

• Afspeelmogelijkheden

Minpunten

• Korte kabels
  • Geeft niet het beste geluid
  • Engelstalige handleiding

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 3
In de doos vond ik naast twee speakers (met anti-kras bescherming op de voet en plastic zakje om de samengebonden kabels) en de subwoofer (met vaste stroomkabel zonder adapter-baksteen), ook nog een audiokabel met dubbele aders (zie foto) en een handleiding in het Engels. Alles zat goed beschermd ingepakt in een stevige doos met het gebruikelijke piepschuim. Alles is aanwezig om het systeem aan te sluiten.
De handleiding is in het Engels, mogelijk is dat een probleem. Ik vond hem verder helder en vooral voor de bediening van de radio een toevoeging.
Online vond ik geen Nederlandse handleiding. Zie productpagina van Microlab: http://microlab.com/en/ca...ystem/bluetooth1/m-300bt/.

Zelf ben ik geen audiofiel en dat is met deze set maar goed ook, de kwaliteit van het geluid is niet goed. Tijdens mijn eerste praktijktesten hoorde ik op sommige momenten in muziek dat het niet goed klonk, ik zou het op dat moment als blikkerig omschrijven. Later heb ik imposante stukken uit films opgezocht en daar hoor ik het ook. De geluiden zijn niet vol, soms teveel aan de hoge kant en op enkele imposante momenten hoorde ik een (licht aanwezige) kraak uit de speakers. Ik heb me nooit verdiept in hoe geluidssystemen moeten klinken en ken ook niet het juiste jargon. Voor deze review heb ik mijn best gedaan het zo goed mogelijk te omschrijven, als er tips zijn om dit duidelijker te omschrijven hoor ik het graag.
Zelf stel ik geen hoge eisen en zal het over een tijdje waarschijnlijk ook niet meer horen. Het is aan jezelf hoe belangrijk je de kwaliteit van je audio vindt en hoeveel je eraan uit wilt geven.
Bij de scores heb ik voldoende geselecteerd, aangezien ik het geluid zeker niet slecht zou noemen.

De bedienings- en volumeknoppen voelen degelijk aan en laten zich goed bedienen. De kabels van de speakers naar de subwoofer zijn erg kort, dus wordt je flink beperkt in de opstelling, vandaar dat ik alles op mijn bureau heb geplaatst. Aangezien de bedienings- en de volumeknoppen op de subwoofer zitten, is het ook niet praktisch om hem ver weg te zetten.
De mogelijkheden van het apparaat om geluid van verschillende bronnen af te spelen zijn lekker uitgebreid (audio in, bluetooth, radio, sd kaart en usb. Die laatste twee alleen met MP3 en WMA begrijp ik uit de handleiding). Het volume en de bas kunnen hard genoeg voor normaal gebruik. Ook is er een aan-uit knop om stroom te besparen.

De set kan alleen aangesloten worden op de (groene) audio uit (van een pc), de sub speelt dus wel de bastonen, maar wordt bij mij niet als 2.1 set herkend (Ubuntu 18.04).
De bediening is gemakkelijk en wijst zichzelf. Alleen de radio functie is even zoeken, geen idee welke frequentie je geselecteerd hebt, na het lezen van de handleiding blijkt er wel een automatische zender zoeker te zijn (met de play/pause knop), geen zender geheugen, behalve het station dat je als laatste aan het luisteren was. Ook na uit- en weer aanzetten blijft deze geselcteerd. Ondanks de uitschuifbare antenne merk ik geen verschil in ontvangst. Deze was echter goed.
Bij het wisselen tussen de verschillende geluidsbronnen heeft de set een of twee seconden nodig om het andere geluid te spelen.
Naast de SD kaart zit een klein ledje dat door middel van verschillende kleuren aangeeft welke bron er geselecteerd is. Bij het aanzetten is dat altijd AUX/audio in. Onder de Audio input plug zit overigens nog een groene led die brand als hij aanstaat.

Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust en ik zal proberen om antwoord te geven.

Heb jij ook een Microlab M-300BT (Zwart)?