sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

regora 15 januari 2020, laatste update op 15 januari 2020, 814 views Product gekocht

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Erg fijne en comfortabele active NC headphones van Sony met een goede geluidskwaliteit. Vraagt wel enige EQ finetuning.

Pluspunten

• Zitcomfort
  • Geluidskwaliteit
  • NC kwaliteit
  • Laadsnelheid en accuduur

Minpunten

• Claustrofobisch effect/druk
  • Bluetooth lag/stutter

Na lang wikken en wegen (en meermaals slecht slapen in vliegtuigen) ben ik toch over de brug gegaan en heb ik een active NC koptelefoon gekocht. De voornaamste redenen waren voorgenoemde reisjes en dat ik “overal” van mijn favoriete muziek wil kunnen genieten. Zonder active NC moet ik mijn koptelefoon op publieke plekken op een hoog volume zetten, wat mijn gehoor niet beter maakt... :)
Ik stond voor een keuze tussen de Bose QC-35 en de Sony, met name met het oog op een goede balans tussen kwaliteit van NC en geluid. Reviews op het internet en een bezoekje aan de BCC en MediaMarkt hebben mij over de streep getrokken om de Sony te kopen. Ik heb deze inmiddels 8 maanden dus ik dacht, tijd voor een review! In de review ga ik alleen in op mijn ervaringen met de Sony.
Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de Sony is voor mijn use-case goed. Ik ben geen audiofiel en luister vooral naar muziek met een bitrate van 320kbps. De Sony kan die bitrate wat mij betreft goed aan en geeft aan alle tonen genoeg ruimte. In het begin waren de lage tonen wel prominent aanwezig; wat stoeien met de EQ heeft de oplossing geboden.
Voor de muziekmakers onder ons, de geluidskwaliteit heeft me ook nog niet in de steek gelaten met het weergeven van de klanken van een piano, noch die van een gitaar. Het is anders dan de real deal, maar als je rekening moet houden met iemand...
Een fancy feature is Sony’s 360 Reality Audio. Hiermee kan de koptelefoon geoptimaliseerd worden voor de oren van de gebruiker, gericht op gebruik van 360 audio. Ik heb dit nog niet ingesteld, aangezien ik geen foto’s van mijn oren wil opsturen en geen 360 audio heb.
NC Kwaliteit
De Noice Cancelling kwaliteit heeft mij versteld doen staan. Als ik mijn koptelefoon opzet, dan valt bijna al het omgevingsgeluid weg. Uiteraard moet hierin onderscheid gemaakt worden tussen ruis-like omgevingsgeluid zoals het geluid van een snelweg vol auto’s en andere geluiden zoals spraak en claxons. De laatste twee zullen niet volledig gecancelled worden. Ze zijn wel sterk gedempt, mede door de prima afsluiting door de oorkussens. Ik heb geen ervaring met gebruik in kantooromgevingen.
Form factor en Bouwkwaliteit
De form factor van de Sony vind ik mooi. Het is een vrij slank model in vergelijking met menig ander koptelefoon en ik vind het ook niet aanvoelen als een enorme toeter. Het zitcomfort met de zachte kussens is goed, het is licht en het biedt genoeg houvast om mee te sporten (geen schokbelasting). De gestures op de rechter oorschelp maken bediening zeer prettig (volume up/down, next/previous, pause/play en “ambient sound”).
De bouwkwaliteit heeft me ook nog niet in de steek gelaten. Het voelt stevig genoeg aan voor kunststof en het kan wel wat belasting hebben. Ik heb de koptelefoon wel eens laten vallen en het is weleens licht geplet... Alles zonder zichtbare of hoorbare schade.
Accu
Goed geluid en goede NC is nice and all, maar als je accu maar 2 uur meegaat is de lol er snel van af. De accuduur van de Sony heeft mij gelukkig positief verrast. Ik laad in de praktijk misschien eens per 1 a 2 weken mijn koptelefoon op, met toch bijna dagelijks gebruik. Volgens de specs moet de accuduur ca 30u zijn. Dat klopt vrij aardig volgens mij. Het fijne is dat als je accu leeg is, het binnen no time weer vol is (ca 30 min, geen stopwatch ernaast gelegd). Je kunt dus snel verder met muziek genieten :)
Some comments
In het begin was de NC voor mij wennen. Het is opeens stil, wat confronterend was voor mij vwb het piepje in mijn oren en dat het de wereld erg klein maakt. Gooi de muziek aan en dit gevoel is weer weg.
Bij langdurig gebruik (bij mij langer dan 2u) krijg ik zo nu en dan een claustrofobisch gevoel. Niet door de stilte, maar door een soort gevoel van druk op mijn oren. De druk is aan te passen in de app, maar af en toe de koptelefoon afzetten werkt ook prima.
Tot slot wil onder sommige omstandigheden het geluid over Bluetooth soms stotteren/laggen. Dit is met software updates van Sony (denk ik) verbeterd; het is nu minder dan toen ik het apparaat net had. In de app is eventueel een optie om stabiliteit van de verbinding hoger te prioriteren dan de geluidskwaliteit. Deze feature heb ik bewust niet getest :).
De Sony WH-1000MX is mijn geld dubbel en dwars waard geweest. De koptelefoon heeft mij nog nergens in de steek gelaten en ik kan nu op de meeste plekken van mijn muziek genieten zonder omgevingsgeluid.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

Goede review, waar ik mij als eigenaar van een Sony bij aan kan sluiten! Ben ook tevreden en vind het absoluut een product wat het geld waard is als je dergelijke functies zoekt.

Ter aanvulling kan ik melden dat het gebruik op kantoor ook prima werkt. Het dempt flink wat ruis om je heen en dat helpt gigantisch voor 'focus-klusjes. Echter, heeft dat ook zijn nadelen en moet je niet raar opkijken als collega's verderop druk zitten te zwaaien naar je. Ik gebruik 'm nu op drukke dagen voor een telefoongesprek en dat werkt goed. Wel het idee dat de beller wat meer omgevingsgeluid meekrijgt uit mijn kantooromgeving, maar het is acceptabel heb ik begrepen.

Gebruik de Sony vnl. in combinatie met Samsung S9, pc (gaming, geen mic) en iPod Classic.
Goeie samenvatting!
Voor de lezers nog een gebruiksituatie: Thuis heb ik een klap-bureau in de woonkamer staan. M'n "kantoor" boven heb ik vaarwel gezegd, om toch wat meer 'aanwezig' te zijn tijdens m'n werk en gesurf.
In deze situatie kan mijn vrouw gerust haar favoriete televisie series bekijken, zonder dat ik gestoord wordt. Koptelefoon op, stereo device (!) kiezen in Windows 10, daarna koppelen aan telefoon (ja, op deze manier kun je met de Sony toch 2 devices tegelijk gekoppeld hebben: W10 voor stereo, telefoon voor bellen) en ik zit "in m'n zone".
Mocht ik toch ondertussen woonkamer geluiden willen horen, dan zet ik de ambient functie aan; dan hoor ik of ik nog koffie wil... of de vraag om thee te gaan zetten ;-)
Voor de zeldzame momentjes om eventjes kort te luisteren naar de omgeving: hand op de oorschelp, muziek wordt gedempt en ambient mode gaat aan tot je je hand weer van de oorschelp haalt.
Enorm fijne review! Ik heb wel een vraag die een collega met dezelfde koptelefoon niet direct kon beantwoorden, maar jij waarschijnlijk wel (ik zie dat je hem ook gebruikt tijdens het sporten):

Ik heb op dit moment een Philips PH805 en dat is m'n eerste ervaring met een koptelefoon die NC heeft. Nu merk ik tijdens het lopen dat ik tijdens stille/rustige momenten in muziek heel duidelijk de "schokken" van het lopen kan horen. Is dit ook bij de Sony het geval (wat het dus een kwaal van de technologie zelf maakt) of dat niet?
Bedoel je met lopen hardlopen of wandelen? Ik heb mijn koptelefoon nog niet getest met hardlopen, tijdens normaal lopen merk ik nagenoeg niets. Zonder muziek, alleen NC aan, hoor ik een zachte, doffe dreun als ik mijn hakken wat harder zet, maar met muziek aan hoor ik niets! Ik ben vanuit het verleden in-ear monitors gewend, bij die apparaten hoor je elke stap die je zet. Dat is hier zeker niet het geval.

Hopelijk heb je er wat aan! Anders kun je altijd nog hetzelfde doen als ik: een fysieke winkel zoeken en even passen/proefdraaien :)
De doffe dreun tijdens wandelen was inderdaad precies wat ik bedoelde, bedankt voor je toelichting! Zal dan wel inherent aan de technologie zijn.

Ik merk inderdaad tijdens de meeste nummers niks, maar zodra er stiltes vallen valt het opeens behoorlijk op.