sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Oculus Rift S

Oculus Rift S Review

barbadruif 13 januari 2020, laatste update op 13 januari 2020, 149 views Product gekocht

Oculus Rift S

Goedkoop (relatief), scherp zat en met een (powered) usb hub (of makkelijk omruilen via coolblue, zeker binnen 30 dagen) is de setup snel en makkelijk. Tracking is prima overigens, behalve bij langdurig achter de rug zwaaien met de controllers, al weet ik niet waarom je dat ooit zou doen.

Pluspunten

• Scherp zat
  • Goedkoop
  • Ik heb -1,25 en zie toch superscherp!
  • Je oogafstand kan iets afwijken van het optimum van 63.5mm

Minpunten

• Ik had een (powered) usb hub nodig om de headset tracking te laten herkennen door de softqare.
  • Je moet de headset perfect positioneren voor scherp beeld
  • Zonder dikkere lensbeschermers niet geschikt icm een bril
  • Geen instelling voor oog-afstand op de headset zelf, alleen voor schaal in de software.
  • Mensen met een afwijkende hoofdvorm moeten de lenzen verder weg instellen en hebben dus een lagere field of view

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Design:

Het ontwerp is een beetje saai voor een vr-headset. De hoofdband is zakelijk en functioneel, het masker is vrij hard,dus moeten sommigen de hele hoofdunit naar voren stellen om een afwijkende hoofdvorm te accomoderen (de rift s is ontworpen vior de "gemiddelde" persoon) en de controllers zijn vrijwel hetzelfde als voorheen.

De camera's zijn het uniekste deel van het ontwerp. Er zitten namelijk twee voorop, één bovenop en twee aan de zijkant.

Verder zit er een 3.5mm koptelefoonaansluiting links, al lijkt het erop dat deze niet geschikt is voor de microfoon op je gaming headset (heb dat meermaals gelezen, en kan het niet testen momenteel).

De bouwkwaliteit is goed, maar verwacht geen premium materialen.

De doos is verder een goede opslagplaats, die de rift s van zonlicht beschermt en zelfs beschermt tegen een stootje of wat.

Tip: koop een vr headset carry case en houd de doos heel ivm garantie

Praktijk:

Je pakt de rift s uit, je sluit hem aan en doorloopt de procedure in de oculus software en.... niks. "Sensors can't track headset" "No USB connected" en "No displayport connected" zul je misschien ook een 7 euro usb hub van de action in een usb 3.0 type c poort moeten steken, of alternatief een powered usb hub moeten gebruiken, en dan wordt de rift s meteen juist herkend en kan je de guardian setup beginnen en lekekr spelen.

Passthrough+ is zeker aan te raden. Simpelweg the oculus knop indrukken, dan settings selecteren, beetje priegelen (moet het zelf nog doen) en je kunt binnen je guardian bereik ook de omgeving zien, net als erbuiten! Verdraaide kabels, stoelen en mensen herken je dan meteen met twee drukken op de home knop!

Conclusie:

Ik vermeed vr wegens de sensoren, ik vermeed windows mr wegens de lage fov van de camera's, zodat de controllers snel buiten zicht raken, maar de rift s is eenvoudig, betaalbaar en geeft een vr beginner als ik een compleet nieuwe wereld om te ontdekken!

Heb jij ook een Oculus Rift S?