Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM80D-HP Review

Pong 16 maart 2006, laatste update op 30 maart 2006, 1.664 views

Zalman ZM80D-HP

Pluspunten

• volledig stil
  • koeleigenschappen
  • compleetheid verpakking
  • compatibiliteit

Minpunten

• installatiegemak

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Gezien het feit dat chipsetfan en videokaartkoeler zo langzamerhand het geluid van mijn stofzuiger gingen overstemmen, heb ik mijzelf getrakteerd op een ZM80D-HP en een nForce4- geschikt koelblokje. Koelblokje was piece of cake dus niet relevant, edoch de kaartkoeling was een ander verhaal. Voor 30 Euri's bij de zaak op de hoek heb ik wat meer betaald dan waarvoor ie in de PW staat, maar dan had ik 'm ook meteen in mijn handen. Na mij door de verpakking heen geworsteld te hebben, begon ik vol goede moed aan het stil maken van mijn XFX GeForce 6600GT 128 MB.

De handleiding is duidelijk en zeer compleet met een duidelijk stappenplan, maar de handelingen zijn soms van dien aard, dat een 3e hand welkom zou zijn. Enige minpuntje is dat er nog steeds louter een engelstalige handleiding wordt bijgeleverd. Dan de daadwerkelijke installatie: Je moet beginnen met het koelblokje van verstelbare beugeltjes te voorzien die je vervolgens moet fixeren als ze overeenkomen met de plaats van de gaatjes in de videokaart. Ideaal, want als je geen referentiekaart hebt, is de kans nog steeds groot dat ie alsnog past. Het is erg belangrijk dat de kleine schroefjes waarmee de beugeltjes van de koelblokken mee vastgezet worden, ook echt heel strak moeten komen te staan. Anders schuift de wafel zo weer van je kaart af.

Eerste echt lastige puntje waren de koelblokjes voor de achterzijde van de geheugenmodules. Omdat op de XFX kaart op de bovenkant alleen soldeerpunten zitten, en daar het plaklaagje van die koelblokjes niet goed op pakt, heb ik gekozen voor de volgende oplossing: terug in de doos en niet meer naar kijken. In de praktijk merk je niets van de afwezigheid van die dingen. Standaard zit er immers ook geen koeling aan die zijde van de kaart. Er zit een ruime hoeveelheid reservespul bijgeleverd, en die komt goed van pas. De meegeleverde koelpasta is in no time op, en dan is het prettig een 2e bijgeleverd te hebben. Ik ben ongeveer 40 minuten bezig geweest voordat ik 'm weer terug kon plaatsen; was te verwachten en in mijn ogen niet extreem lang. Het handeltje functioneert voorbeeldig. Enige nuance mag wel vermeld worden: De bovenkant van de koeling ligt op dezelfde hoogte als mijn chassisfan aan de achterkant, dus er is meer dan voldoende airflow. Tijdens spellen kan je je hand gewoon nog op het koelblok leggen, dus warmer dan een graad of 30 wordt ie niet. erg netjes. Al met al een leuk product voor de knutselaar, echter niet geschikt voor beginners

Heb jij ook een Zalman ZM80D-HP?

Let op dat deze koeling plus de koeling van de nforce 4 alleen wordt geadviseerd met de bijbehorende cooler van zalman de 7700Alcu of 7700Cu. Anders heb je kans dat de onderdelen te warm worden
Ik heb deze koeling voor op mijn Radeon 9800 XT en toen ik hem binnen had kreeg ik er gewoon een Nederlandse vertaling bij. Ik kreeg dus twee handleidingen. Dat van die 3e hand ben ik volledig met je eens maar dat is met meerdere dingen wel eens het geval maar het kan wel lastig zijn ja.

Wat was de temperatuur met de stock koeling?
@atje:

Ik heb een airduct geklust die de lucht van de voorste chassisfan recht op het koelblok zet. Asus probe geeft nu 30 graden aan.

@Caveboy:

Stock koeling gaf iets lagere waarden aan (30 graden ipv 34 graden nu), maar daar stond tegenover dat de XFX koelers moeiteloos de vergelijking met een straalmotor doorstaan.
Ik vond deze koeler vrij eenvoudig te installeren. Waar ik nog het langst mee bezig ben geweest is het demonteren van de originele koeler van mn radeon 9800. Dat ding zat met keiharde lijm vast waardoor ie niet uit zichzelf loskwam. Na alle mogelijke tips te hebben geprobeerd heb ik er maar een schroevendraaier tussen gezet en hem (op hoop van zegen) hardhandig eraf geknakt. Ging gelukkig goed zonder de videokaart te slopen ;)
haha.

goeie survey, ik wil je erop wijzen dat ik ook een Zalman koelblok met ribs op mijn k8n neo4 platinum had met mijn 6600gt.

die kon ik er dus weer afslopen nadat ik een gf7800gt had gekocht. Dat gaat namelijk absoluut niet passen. Je zal weer naar een fan moeten (die helaas erg veel geluid produceert) Al die ribs eraf zagen is namelijk ook niet een oplossing.

Maar dat is bij jou vooralsnog niet het geval. Wel handig om even in je achterhoofd te houden :)
@ Paralis:
Nou, ik heb een behoorlijke hoop mazzel gehad: Aan een van de zijden van het koelblokje zaten kortere koelribjes. Door deze ribben aan de bovenkant van mijn mamaplank (Asus A8n- E/Sli(eerste gesloopt, ingewisseld voor de 2e)) te zetten, heb ik nét voldoende ruimte gecreeerd voor de rechter heatpipe. Alsof Asus en Zalman het afgesproken hebben :P
Ik lees trouwens wel vaker dat aardig wat koelers vastgelijmd zitten. Dat was bij mijn Nilfisk dus niet het geval. Gewoon een kwestie van de schroefjes doorpoppen (die met die vervelende weerhaakjes) en met vaste hand de prullenbak in dirigeren. Zal wel per fabrikant verschillen, maar het valt me wel op dat er meer Ati- dan nVidiagebruikers er over klagen.