1 review

Garmin vívoactive 4s Zilver (Grijs)

Specificaties Android, iOS compatibel en 40g - Bekijk alle specificaties

Garmin vívoactive 4s Zilver (Grijs) Review

edterbak 10 januari 2020, laatste update op 21 januari 2020, 1.392 views Product gekocht

Garmin vívoactive 4s Zilver (Grijs)

Ik vind het een zeer goed sporthorloge. Het formaat van de VivoActive4S is prima, ook voor een man. De batterij, GPS en hartslagsensor zijn dik in order. Het scherm is zeer duidelijk afleesbaar, ook in fel zonlicht. 500 spotify nummer op het toestel, dus ik heb geen telefoon meer mee.

Pluspunten

• Zeer goed scherm
  • GPS nauwkeurig en snel
  • Hartslag prima (denk ik)
  • Offline muziek mee
  • Batterij levensduur
  • 4S model is niet te groot

Minpunten

• Polsbandje houd niet over
  • Garmin-Pay werkt niet met alle nederlandse banken (Zoals ING niet). Daar kan Garmin niet zo veel aan doen.

Deze Garmin VivoActive 4S (grijs) heb in mijn bezit sinds pakjesavond 2019. Sinterklaas vond dat ik lief ben geweest, en hij regelde voor mij dit nieuw sporthorloge voor 265,=.

Ik ben er erg blij mee. Het is een zeer mooi horloge. Ik kan niks anders zeggen.

Algemeen
Ik (een kerel met een BMI van 25.1) heb geen behoefte aan een te groot horloge aan mijn pols. Daarom toch voor de S variant gegaan. Eenmaal om mijn pols vind ik dit formaat echt prima. Hij ziet er mooi uit. Het toestel is lichter dan mijn oude Quartz horloge.

Afbeelding 1: de Garmin verkoopfoto.

Mijn gebruik / doel
Het voornaamste doelen waar ik hem voor gebruik, is:
- Het aflezen van de tijd.
- Het vastleggen van het hardlopen wat ik graag doe.
Gemiddeld loop ik 3x per week 50-90 minuten per keer. Dan heb ik de BT oordopjes op mijn trommelvliezen voor de off-line muziek van Spotify, hartslag en GPS sensor uiteraard ook aan. Mijn telefoon heb ik dan dus gewoon thuis liggen.

Het bandje
Het materiaal van het geleverde bandje is een soort silicone. Het is zacht en flexibel, en het irriteert mij niet.
Wat ik vervelend vind is dat het geleverde bandje net wel/niet te kort is. Het bandje past, het gaat dicht met een paar gaatjes over, maar het houd niet over. Merkwaardig dat er niet gewoon 2 lengtes van die bandje in de verpakking zit, of dat dit aan te geven is bij de bestelling.
Afbeelding 2: Het standaard bandje

Afbeelding 3: Eenvoudige en handige sluiting om de bandjes te verwisselen. Werkt goed!

Een langer bandje is bij Garmin te bestellen voor 27,-, dus ik heb uit China een ander bandje (>link<) laten invliegen voor 8 euro. (Helaas de verkeerde kleur besteld... DOH!)

Instellen software op de telefoon
Ik heb de software gezet op mijn OnePlus 3T. Het installeren van de software, Garmin Connect, ging fluitend.
Wifi verbinding thuis, even de code zoeken van mijn Unifi netwerk, klap in mijn nek gekregen van mijn vrouw opdat ik moest stoppen met fluiten, code invullen en klaar.
Spotify (premium), Strava ging allemaal soepel. Even inloggen en klaar. De Garmin app is op zich niet zo intuïtief, maar het went en het is functioneel.

Meldingen
10 minuten na dat ik de installatie doorlopen had, gelijk alle meldingen uit gezet. Bij een mail, sms, whatsapp bericht trilt je pols. Je kunt per bron de meldingen aan en uit zetten. Ik denk dat de meeste mensen dit juist wel leuk zullen vinden, maar ik niet. Ik word al lijp van mijn telefoon met alle berichten en constant afleiding. Persoonlijk vind ik dit een gif van de maatschappij. Iedereen die constant maar op zijn telefoon kijkt tijdens een gesprek. Maar goed... Dat geheel terzijde. Het kan, maar voor mij staat deze functionaliteit uit dus.

Het toestel zelf
Het toestel ziet er mooi uit. Ik heb het horloge 24/7 om. Met uitzondering van de oplaad momenten. Het zit prettig, en is niet zwaar en helemaal waterdicht. Ik heb hem ook onder de douch gedragen, wat zonder problemen gaat.
De bediening van het horloge is, als je niet onder de douche staat, via touch prettig en responsief. Tijdens het hardlopen vind ik de 2 knoppen fijn. Deze fungeren dan als Pauze/Start-knop en ronde-knop.

Er zijn diverse watchfaces beschikbaar via de Connect IQ app. Analoge / digitale tijd. Diverse widgets en toepassingen zoals Navigatie zijn er ook. Genoeg aanbod. Zie (>link<)

Het scherm
Het scherm is bijzonder goed te noemen. Het is een soort e-ink, met een backlight. De backlight is in te stellen, always on / aan bij gebruik / uit. Doordat het een e-ink is, is hij overdag echt perfect af te lezen, ook in de zon.
In het donker is de backlight al op 10 of 20% voldoende om het te kunnen lezen.
Het is geen high-end OLED scherm. Mijn mening is dat dat ook niet nodig is voor een scherm waar je <5 minuten per dag op kijkt. Als ik een OLED-feest voor mijn ogen wil, dan kijk ik wel TV. Het scherm vind ik erg geschikt voor deze toepassing.

Afbeelding 4: de VivoActive 4 met het Chinese polsbandje. Het schermbacklight is hier uit en prima af te lezen.

Afbeelding 5: In het donker met 10% backlight. Foto's met meer backlight zijn op mijn telefoon overbelicht en hebben al helemaal geen zin om te laten zien

De batterij.
Een ruimvoldoende voor mij! Hij red met mijn gebruik net geen hele week. Het liefste heb ik natuurlijk een horloge die je helemaal niet hoeft op te laden. Maar aangezien ik op die techniek niet wil wachten, voorlopig dit horloge :) Ten opzichte van de alternatieve smartwatches met gelijke functionaliteit, lijkt de batterijlevensduur van dit toestel toch wel één van de betere te zijn. Ongeveer 5 a 6 dagen.
Zonder dat ik een sportactiviteit opneem, verbruikt hij ongeveer 10-13% per dag.
Het opladen doe ik vanaf <20% en dat duurt ongeveer 1 a 1,5 uur voordat hij weer vol is.

Een praktijkvoorbeeld:
Woensdag 06:00 100%.
Donderdag 57m hardlopen, (GPS/HS+Muziek via BT aan)
Zaterdag 30m hardlopen, slecht weer, (GPS/HS+Muziek via BT aan)
zondag 17:00 14%

GPS nauwkeurigheid
Het toestel heeft, als je buiten staat, in minder dan 10 seconden een GPS fix. Dit vind ik bijzonder snel als ik dit vergelijk met mijn vorige GPS horloge. Dat was de OnMove HRM500 van Decatlon >5 jaar oud waarbij het soms 3-4 minuten duurde.
Verder heb ik geen bijzondere afwijkingen kunnen constateren. Via de kaart zie ik keurig waar ik gelopen heb. Geen gekke lijnen die niet kloppen.
Afbeelding 6: Route door het park ziet er prima uit.

Hartslag nauwkeurigheid.
Ik kan de meting niet vergelijken of controleren. Maar ik zie geen gekke of opvallende afwijkingen. Geen momenten dat hartslag ineens niet gezien wordt. Aanzienlijk beter dan wat ik had.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IPZRz1WMXHGnhQ.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IPZRz3xvuAzMbY.jpeg
Afeelding 7/8: Hartslag, cadans, hoogteverschil en hartslagzones

Muziek
Waar de VivoActive versie 3 er is in twee smaken (3 en 3 music) is, is de VivoActive 4 er in slechts één. De music functionaliteit zit er standaard in.
Op het horloge kun je 500 liedjes off-line meenemen. Dit kan via Spotify of Deezer. Maak een playlist of download een list. Vervolgens kun je dit synchroniseren met het horloge. Dit neemt voor 50 nummers via spotify ca 5-10 minuten in beslag. Het spotify account is niet in gebruik of bezet als je gebruik maakt van deze muziek functie op je horloge. Thuis luisteren ze dus gewoon spotify als ik aan het sporten ben.

BT verbinding
Ik had gelezen dat er mensen zijn met slechte ervaringen met de bluetooth verbinding smartwatch <-> headphone tijdens het sporten. Wegvallend geluid som. Ik had hier specifiek van de garmin vooraf niks over gelezen, en ik heb ook nergens last van. Ik heb met dit toestel nog nooit wegvallende muziek gehoord. Het horloge maakt snel verbinding en is stabiel.

Schermindeling tijdens sporten
Tijdens het sporten wil je waarschijnlijk ook wat realtime informatie kunnen aflezen van je pols. Wat kun je dan zoal aanpassen zul je je vast afvragen. Nou, goede vraag!
  • het aantal schermen
  • het aantal velden per scherm
  • de informatie per veld
Schermen
Er zijn maximaal 4 schermen te gebruiken. Je kunt scherm 1 tot 3 naar smaak instellen. Scherm 4 is niet aan te passen (maar wel uit te schakelen) en bevat hartslag met hartslagzones.
Tijdens het hardlopen kun je door van boven naar beneden te swipen over je scherm, wisselen tussen de schermen.

Gegevensvelden
Van scherm 1 t/m 3 kun je aangeven in hoeveel velden het is opgedeeld. 1 t/m 4 velden. In een veld komt jouw meetdata te staan.

Gegevens per veld
Je kunt ieder veld voorzien van data. Er voor ieder wat wils, zoals:
  • Timervelden (timer, rondetijd, laatsterondetijd, gemiddelde rondetijd, verstreken tijd)
  • Afstandsvelden (afstand, rondeafstand, laatsterondeafstand)
  • Tempvelden (tempo, gemiddeld tempo, rondetempo, laatste rondetempo)
  • Snelheidsvelden (snelheid, gemiddelde snelheid, rondesnelheid, laatsterondesnelheid, maximum snelheid)
  • Hartslagvelden (hartslag, gemiddelde hartslag, HS-zone, HS %max, gemiddelde HS %max, ronde HS, HS laatste ronde, HS %max laatste ronde, tijd in zone 1, 2, 3, 4, 6)
  • Cadansvelden (cadans, gemiddelde cadans, rondecadans, cadans laatste ronde)
  • Temperatuurvelden (temperatuur, max 24uur, min 24uur)
  • Hoogtevelden (hoogte, totale stijging, totale daling)
  • Overigevelden (calorien, ronden, stappen, rondestappen, zon op, zon onder, tijd, koers
Afbeelding 9: De aanpasbare schermen tijdens een activiteit

SpO2
Ja, dit meet het polshorloge ook. Verzadiging van zuurstof in het bloed. Ik heb het uit staan, ook gedurende de nacht. Het zorgt voor een hoop minder batterijduur, en ik doe er toch niks mee.

Slaap analyse
Kennelijk is het toestel in staat om ademhaling + hartslag te combineren en slaap patronen te herkennen. Ik vind het knap dat het kan, maar ik zal er eerlijk gezegd niet wakker van liggen. Wel denk ik dat het kunnen inzien van jouw gegevens / gedrag positief bijdraagt aan de bewustwording.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IPZRzdfmLAdMcN.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IQ0jRfZlW7PY4g.jpeg
Afbeelding 10/11: Slaapanalyse, ademhaling.

Overige functies
Body Battery: Dit is niet gebaseerd op een meting, maar een indirect rekenkundig model.
Stressniveau: Ik denk het zelfde als bij de Body Battery. Indirecte bepaling op basis van rekenkundig model.
Deze twee functies vind ik zelf dubieus. Op dit moment lijkt me deze bepalingen niet volwassen genoeg om daadwerkelijk serieus te nemen. Ik zou er niet gelijk mee naar de dokter te rennen als je wat raars ziet.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IQ0hagDQKbcSuw.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IQ0ha2hx5ESdDX.jpeg
Afbeelding 12/13: Stress en Body battery functie.

Garmin-Pay
Een beetje teleurstellend dit.
Eerst heb ik een dag zitten rommelen om het voor elkaar te krijgen dat Garmin Pay werkt. Iedere keer als ik in de GarminConnect app naar Garmin Pay ga en vervolgens op kaart toevoegen klik, krijg ik de melding dat het toestel niet verbonden is. Dat is ie wel dus. Maar na 20x proberen en een half uur googlen, heb ik de gouden tip gevonden. De taalinstellingen in de GarminConnect app moeten van Nederlands naar Engels. Vanaf dat moment werkt het wel.
Ga naar: in GC klik op de hamburger links boven > Garmin toestellen > vivoactive 4S > Algemeen > Taal voor tekst.
Afbeelding 14: Waar kun je de taalinstelling weizigen, als fix

Vervolgens ben ik helaas teleurgesteld door mijn bank, ING. Ik heb een normale betaal pas, en een ING creditcard. Geen van beiden wordt ondersteund. Na wat leeswerk blijkt dat ING deze betaalmethode ontwikkeling nog niet op de road-map heeft staan. Zie deze Twitter berichten. |:(

Problemen
10-1-2020: Ik heb tot nu toe 2x vreemd een gedrag geconstateerd. Twee keer het zelfde. Een batterij-drain. De batterij ging 1% per 5 minuten leeg. Nadat ik wat ingelezen ben op google, blijkt dit vaker beschreven te zijn. Geen hordes klagende mensen, dus ik ben hoopvol. Misschien dat dit te maken heeft met het nieuw zijn van de batterij, lerende software misschien. Er zijn sinds dien 2 updates voor het toestel voorbij gekomen. Ik heb dit probleem sinds de updates niet meer ervaren. Ik zal over een paar maanden een update geven als hier behoefte aan is.

Als je vragen of tips hebt, stel ze gerust.

[update 12-1-2020]
Afbeeldingen van originele bandje toegevoegd, Praktijkvoorbeeld van batterij toegevoegd. Wat opmaak verbeterd.

[update 15-1-2020]
n.a.v. de vragen van Robus (thanks) de functionaliteit van Garmin-Pay toegevoegd.
Issues van het aanmelden van Garmin-Pay aangegeven, inclusief oplossing.

[update 16-1-2020]
n.a.v. de vraag van Wiggiexx (thanks) heb ik een hoofdstuk toegevoegd over de custom schermen welke beschikbaar zijn tijdens de activiteiten.

[update 21-1-2020]
[TIP:] Gebruik wel de originele pinnetjes van Garmin. De pinnetjes uit China zijn net te klein, waardoor er soms één losschiet en je horloge ineens op de grond ligt.

Heb jij ook een Garmin vívoactive 4s Zilver (Grijs)?

Goede review en leuk om te lezen. Heb zelf sinds kort de Vivoactive 3 voor een goede prijs op de kop getikt, met nagenoeg (iets minder) dezelfde specs. En ook hetzelfde slappe, korte bandje ;) Tijdens twee van mijn laatste runs had ik last van een storing waarbij muziek vastliep vanwege of doordat een 'prestatie animatie' haperend in beeld verscheen. Resultaat: een corrupt fit-bestand dat na recovery slechts een half traject kan reproduceren. Heb je hier (vastloper) wellicht ook al last van gehad? Ik heb de animaties (standaard aan) inmiddels maar uitgezet.
Ook benieuwd naar je ervaringen met contactloos betalen; ik ben er erg tevreden mee, hoewel het af en toe een nieuwe workout aan de terminal vereist O-)
@Robus Dank je voor je compliment, en sowieso voor je reactie. :)

Het probleem met een vastloper zoals je het beschrijft heb ik nog niet gezien. Dat kan natuurlijk nog komen, je weet maar nooit. De animaties die je beschrijft zie ik wel tijdens en direct na het lopen. Volgens mij gewoon zoals het bedoeld is.

Contactloos betalen. Goed punt! Dat kan hij ook. Dat staat niet eens in de review. GHehehe.. oepsie. (ik zet het er bij, thanks for pointing out)
Maar, call me old-fashioned, ook die functionaliteit gebruik ik (nog) niet. Ik heb dus ook nog geen yoga oefeningen voor de kassa hoeven doen :) Misschien wel een leuk idee...
Ik gebruik sinds een half jaar contactloos betalen met de telefoon via de bank-app. Dat bevalt en werkt prima. Ik verwacht dat deze functie via de Garmin een vergelijkbaar voldaan gevoel oplevert.

Misschien dat ik Garmin-Pay in de toekomst toch nog eens ga proberen.

Groeten.

[Reactie gewijzigd door edterbak op 14 januari 2020 11:30]

Beste,

Dank voor deze verhelderende recensie! Wat ik nog niet goed kan vinden in mijn zoektocht naar een voor mij geschikte smartwatch/sporthorloge is of ik ook de actuele snelheid kan zien. Kun jij me vertellen of je bijvoorbeeld tijdens het hardlopen ook je actuele snelheid kan zien?

Met vriendelijke groet.
Beste Wiggiexx,

Jazeker dat je dat kunt zien. Wat kun je allemaal aanpassen zul je je vast afvragen. Nou, goede vraag!
  • het aantal schermen
  • het aantal velden per scherm
  • de informatie per veld
Schermen

Gegevensvelden

Gegevens per veld
Je kunt ieder veld voorzien van data. Er voor ieder wat wils, zoals:
  • Afstandsvelden (afstand, rondeafstand, laatsterondeafstand)
  • Tempvelden (tempo, gemiddeld tempo, rondetempo, laatste rondetempo)
  • Cadansvelden (cadans, gemiddelde cadans, rondecadans, cadans laatste ronde)
  • Temperatuurvelden (temperatuur, max 24uur, min 24uur)
  • Hoogtevelden (hoogte, totale stijging, totale daling)
Ik ga deze informatie ook toevoegen aan de review zelf.

[Reactie gewijzigd door edterbak op 16 januari 2020 01:30]

Ah, dankjewel! Deze toelichting maakt het voor mij al een stuk duidelijker! Ik denk dat ik langzamerhand wel overtuigd ben dat dit voor mij de beste keus is.
Fijne review,

Sinds 3 weken ben ik ook in het bezit van de vivoactive 4s.
Zeer tevreden over wat het horloge kan en de gebruiksvriendelijkheid ervan.

Alleen heb ik ook een batterij- issue.
Na maximaal 2 dagen is mijn batterij leeg.
Daarnaast al een paar keer gehad dat de batterij van de ene op het andere moment leeg was (zo van 50% naar 0%) Terwijl ik op dat moment geen activiteit deed.
Zelfs 's nachts als ik hem niet om heb verbruikt hij zo 15%.

Alle functionaliteiten die mogelijk veel batterij verbruiken heb ik uitgeschakeld.
(Geen muziek en geen work-outs, geen garmin pay, geen pulsemeter).
Wel heb ik de hartslagmeter continu aanstaan, maar dit kan geen grootgebruiker zijn.
Dit is een basisfunctionaliteit, heb 2 jaar een fitbit gehad, met hartslagmeter en de batterij hield het hier een week vol.

Zelfs de instellingen teruggezet naar fabrieksinstellingen en alles weer opnieuw ingesteld. Maar helaas is het probleem nog niet verholpen.
Terug gegaan naar de winkel en ik krijg een nieuwe opgestuurd (zodra deze voorradig is).

Hopelijk was het een maandagmorgen model en zal de volgende meer voldoen qua batterij gebruik!
Hoor graag tips over mogelijke instellingen die voor een langere batterijduur zorgen.
Ik heb stilletjes de hoop dat Garmin dit soort situaties steeds meer terug weet te dringen door updates.

Batterijduur heb je volgens mij al helemaal onder controle. Alle instellingen die je noemt heb ik ook zo staan. Helaas geen gouden tip. :|
Helaas, in elk geval bedankt voor je reactie!
Zal echt in het toestel zitten, hoop dat de nieuwe beter zal doen.
Als het echt een algemeen probleem zou zijn van de 4s, zou er vast meer over te lezen zijn op internet.
Ik zit zelf te twijfelen tussen een 4 en 4S. Wat is de reden voor jullie om voor de 4S te gaan en niet voor de grotere? (i.v.m. dunne pols of prijs?)
Hoi,
Ik heb wel vrij brede polsen. Daar heb ik het niet voor gedaan.
De prijs was mooi meegenomen dat het iets lager is, maar de hoofdreden voor mij was hoe het er uit ziet.
Ik vind het zelf geen pan om een joekel van een toestel aan je pols te hebben. Ik kom zelf van een ouderwetse Quartz horloge.
Ook geen last dat het scherm (te) klein is om via touch te bedienen, omdat er maar 2 fysieke knoppen zijn?
Nee, ik ervaar geen last of hinder van het scherm. Ik heb geen eigen ervaring met de 4, maar ik verwacht dat het bedienen gelijk is, of iets prettiger op de 4 't. o. v. de 4S.
De bediening op het scherm is hoofdzakelijk swipen of tikken ergens op het scherm. Nog nooit mis gezeten. :)