sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

1 review

Asus ZenBook Flip RX562FD-EZ048T

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook Flip RX562FD-EZ048T Review

b93art 10 januari 2020, 135 views Product gekocht

Asus ZenBook Flip RX562FD-EZ048T

Uitstekende convertible voor zachte prijs. Combineert grafische kracht, een toetsenbord met numpad, en een 2-1 apparaat.

Pluspunten

• Metalen behuizing
  • Dunne bezels
  • Windows Hello
  • Heel aardige prestaties
  • Goede koeling
  • 4K scherm!
  • Asus Stylus meegeleverd
  • 120W lader

Minpunten

• Audio klinkt matig, 24 bits audio werkt niet.
  • Vingerafdrukmagneet
  • Touchpad niet accuraat en gevoelig voor (natuurlijk) vochtige vingers

Al geruime tijd was ik al op zoek naar een waardig alternatief voor mijn inmiddels bejaarde Lenovo Thinkpad T530. Voor een nieuwe laptop had ik een aantal eisen:
- 16 GB intern geheugen (toekomstbestendig)
- Een dedicated grafische kaart (voor het spelen van een spelletje)
- Een omklapbaar scherm (voor het lezen van bladmuziek)

Omdat deze Asus ZenBook Flip RX562FD-EZ048T inmiddels al een jaartje op de markt is, is de prijs al behoorlijk gedaald. Sinds de lancering, waar deze laptop nog €1399 kostte, is er inmiddels €500 van de prijs afgegaan. Voor een luttele €899 heb ik deze laptop gekocht.

Bij het openen van de doos kwam ik al tot een verrassing: Er is een hoes meegeleverd, evenals een USB-Ethernet adapter, alsmede een Stylus. (zie afbeelding)https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IPUyE31sxQvzya.jpeg

Na configuratie valt op dat het scherm wel erg scherp is. Bij nadere inspectie blijkt deze een resolutie te hebben van 3840 x 2160, beter bekend als 4K. Dit stond niet in de specificaties, maar is zeker mooi meegenomen :D

De Nvidia Geforce GTZ 1050 MaxQ is niet de nieuwste, maar wel de beste keuze als het gaat om de convertible laptops. De eerstvolgende optie is de GTX 1650, deze laptops zitten een segment hoger (rond de €1700).

Ook de processor is niet de nieuwste: Een Core i5 8265U op 14 nm. De processorontwikkelingen op het gebied van laptops hebben de afgelopen jaren blijkbaar geen vlucht genomen. De Core i5 uit deze Zenbook is slechts 7% sneller dan de Core i7 3610QM die in mijn oude Thinkpad zit. Gelukkig is de Core i5 met een tdp van 15 Watt een stuk zuiniger dan die oude Core i7 (tdp: 45 Watt).

De interne schijf is 500 GB. Dit biedt meer ruimte dan veel andere laptops, die vaak met een kwart terabyte zijn uitgerust. In tegenstelling tot de specificaties is de schijf niet aangesloten als PCIe, maar als Sata600. Dit beperkt sequentiele prestaties (zie afbeelding). Het is mij niet duidelijk of er nog een vrij M2 slot in de laptop aanwezig is.

De accuduur is acceptabel, en niet heel bijzonder. Ik ben in ieder geval niet tegen beperkingen aangekomen.

De behuizing maakt een sterke indruk: het scherm is niet te torderen. Er zijn enkele punten waar de afwerking beter had gekund, zoals bij de scharnieren.

Het toetsenbord typt aardig, ik moest er wel aan wennen. De toetsen hebben niet heel veel travel, en het aanslagmoment zit vrij diep. Het numeriek eiland mist een rij met toetsen, waardoor ik het niet kan gebruiken als ik gewend ben.

Aangezien ik deze review schrijf, nadat ik deze laptop ongeveer drie weken in mijn bezit heb, ben ik achter wat mindere dingen gekomen.
Ten eerste: gamen op de accu zorgde voor oververhitting, met 2D artifacts tot gevolg. Ik vermoed dat de koeling niet op maximaal vermogen stond, wat ervoor zorgde dat de warmte niet genoeg werd afgevoerd. Dit probleem is nog nooit voorgekomen bij een aangesloten netadapter. Dan blijven de temperaturen rond de 70 graden.
Daarnaast ben ik niet erg te spreken over de geluidskaart (what year is it?!). De driver werkte vanaf het begin nauwelijks, en na een update kon ik de instellingen wijzigen, die standaard stond ingesteld op 24 bits audio. Na dit ingesteld te hebben op 16 bits, kom ik er achter dat de enige mogelijkheid is om fatsoenlijk geluid te krijgen met een samplerate van 48000 Hz is. Alle andere opties functioneren niet of nauwelijks.
De speakers van de laptop, hoewel erg luid, klinken erg blikkerig, en zitten onder de laptop. Wanneer de laptop in de 'stand' positie staat (dus met het toetsenbord op een oppervlak rustend) is de audio niet luid genoeg, gezien deze van achter het scherm komt.
De behuizing is erg kwetsbaar als convertible, omdat de achterkant van het scherm alleen op de pads van de onderzijde rusten. Deze onderzijde is gebogen, waardoor er een gat ontstaat. De tablet positie is niet vergrendeld, maar de scharnieren zijn zeker stroef genoeg om deze positie te behouden.

Al met al ben ik erg blij met deze compacte alleskunner. Zenbooks worden ook regelmatig uitgerust met gimmicks, zoals een schermpje als touchpad en dergelijke. Daar heeft dit exemplaar geen last van: deze Zenbook wekt tot nu toe een degelijke en toekomstbestendige indruk.

Heb jij ook een Asus ZenBook Flip RX562FD-EZ048T?