sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Samsung The Frame QLED 49"

Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung The Frame QLED 49" Review

Woudloper 13 januari 2020, laatste update op 17 januari 2020, 407 views Product gekocht

Samsung The Frame QLED 49"

Prachtige televisie die in combinatie de schilderijweergave een rustig element is geworden in de woonkamer. In combinatie met de One Connect Box (invisible connection) alle randapparatuur weggewerkt. Mooie aanwinst voor je huis!

Pluspunten

• Kwaliteit scherm - zeer netjes afgewerkt en waar voor je geld
  • 4K in alle opzichten fantastisch op QLED. HDR geeft goede kwaliteit
  • One Connect Box met One Invisible connection
  • Art modes - keuze uit veel mooie schilderijen

Minpunten

• Bewegingsdetectie niet altijd accuraat
  • Afstandsbediening zonder cijfers

Introductie

De Samsung The Frame gekozen omdat er eens wat nieuws moest komen in de woonkamer. Criteria was om alle randapparatuur weg te werken en een rustig element in de woonkamer te krijgen (op de muur), zonder dat je wordt afgeleid door een grote televisie op een meubel. Met name de optie met een schilderijlijst en bewegingssensor was één van de overwegingen hiervoor te kiezen.

Unboxing en installatie

De televisie wordt geleverd in een zeer solide doos en is goed verpakt. Het uitpakken is eenvoudig waarna je direct alle spullen ter beschikking hebt. Verder levert Samsung de nodige instructies mee om de televisie eenvoudig te monteren en te installeren. De inhoud van de doos bestaat uit:
  • Televisie
  • One Connect Box
  • Invisible Wallmount
  • TV Poten
  • Instructieboekjes en snelgidsen
Montage
Voor de montage gekozen om de televisie met de wallmount te bevestigen. Met behulp van het inlegvel is het gemakkelijk de juiste gaten te boren en wallmount te bevestigen. Om de andere helft aan de televisie te monteren adviseert Samsung de TV op een tafel te leggen. Ik heb hiervoor gewoon de meegeleverde doos gebruikt. Overigens adviseert Samsung 9mm boren voor pluggen en schroeven. Ik heb dit gewoon met 8mm boren gedaan, dit werkt prima en de pluggen passen daarin.
Stappenplan
  • Televisie uit doos halen om wallmount aan achterzijde te bevestingen;
  • Positie kiezen op muur en gaten boren voor wallmount (om deze vervolgens vast te schroeven, etc)
  • Invisible connector aansluiten en bevestigen op televisie
  • Televisie ophangen aan wallmount
  • Verdere aansluiting afronden met One Connect Box
Vergeet niet de invisible connector aan te sluiten en vast te zetten voordat je de TV aan de muur bevestigd, omdat je er daarna niet meer makkelijk bij komt.
Installatie
De verdere installatie is zeer eenvoudig. Sluit alle randapparatuur aan op de One Box en vervolgens zet je de TV aan. Via een startup menu wordt je door het proces geleid. Samsung adviseert de SmartThings app, echter heb ik de installatie gewoon met de afstandsbediening afgerond. Dit werkt net zo eenvoudig. Alle randapparatuur wordt gewoon herkend door de TV, zo ook de setup box van KPN (of Telfort [bij deze optie kan je ook gewoon KPN gebruiken]). Koppeling me de Wii U was ook zo geregeld en meteen als app toegevoegd aan het menu.

Meeste werk tijdens de installatie zat in het installeren van:
  • Apple TV - koppeling bij Apple liep niet lekker (en wachtwoord invoeren met scherm was lastig)
  • Netflix - Deze was gekoppeld aan mijn Apple account en wachtwoorden werkten niet
  • Art Modus - Je krijgt een abonnement voor een half jaar erbij. Dit activeren vereist het aanmaken van een Samsung account en coupon + creditcard gegevens achter te laten.

Gebruik

De TV is in gebruik zeer eenvoudig. Met de kleine compact afstandsbediening kun je alles makkelijk bedienen. Gebruikersvriendelijk van het Samsung menu is prima.Je gaat snel door het menu heen en je bent vrij snel achter de diverse opties. De optie voor de setupbox bediening is wennen, dit werkt niet altijd even handig. De cijfertoetsen op afstandsbediening zijn een groot gemis.Op de afstandsbediening zitten twee knoppen voor PrimeVideo en Rakutten, deze lijken voor de Nederlandse markt redelijk overbodig.

Een aantal opties heb ik tot op heden nog niet gebruikt. Zo is de spraaksturing niet geschikt voor Nederland. Daarbij sprong deze net zoals bij 'Siri' regelmatig aan zonder dat je erom vroeg. Mocht je wel gebruik willen maken van cijfertoetsen, dan kun je met de 123 optie op de afstandsbediening een cijfermenu openen op het scherm.
Apps
Standaard levert Samsung de nodige apps standaard mee. Een deel van deze apps gebruik ik zelf niet en heb via het menu daarom ook enkele andere apps toegevoegd.

Zo worden de volgende apps gebruikt:
  • NetFlix - Deze werkt eenvoudig en qua gedrag en komt ook zeer overeen met de app op je mobile/tablet.
  • Disney - Soortgelijk aan Netflix. Deze werkt prima en zeer intuïtief.
  • Spotify - Handige app, dit mist echter wel interactief beeld wat wel op mobiel aanwezig is. Vrij statisch, maar muziek is goed te volgen.
  • Youtube - Fijne app om 8 uur great barrier reef te bekijken als je de art mode zat bent
  • Games, etc - Grappige apps, maar verder niet bijzonder. Werken voornamelijk traag.
Art Modus
Één van de unieke elementen van TheFrame is de zogenaamde art mode. Hiermee kun je de televisie tot schilderij omtoveren. Samsung biedt hiervoor een standaard set me beeldmateriaal en toegang tot de zogenaamde art store. Daarnaast kun je eigen foto's uploaden. Met behulp van bewegingsdetectie in de ruimte zal deze modus worden geactiveerd. Let wel op dat je moet spelen met de detectiegraad, ik heb hem bijvoorbeeld uiteindelijk op 'hoog' moeten instellen.

Na selectie van een schilderij is het mogelijk te kiezen uit: mat/glans en paspartoe of zonder. Verder kan je per afbeelding de kleurbalans aanpassen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IRmuu1lkNhvOyz.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IRmuuYBCP74LDV.jpeg

De schilderijlijst is nog in bestelling, dus daar kan helaas nog niet over gezegd worden.
  • Let op: De automatische activatie van de art modus werkt niet in combinatie met de nachtmodus. Nachmodus moet uit staan in dit geval.
Nadere uitleg over de Art Store is eenvoudig te zien in de volgende video van Samsung.
Beeldkwaliteit
De kwaliteit van het beeld is erg goed, met het QLED scherm krijg je echt een mooi resultaat in de ruimte. Helder beeld en de snelheid is ook prima. Vanuit alle hoeken van de ruimte is het mogelijk het beeld te volgen op het scherm. Met de dynamische stand past het scherm zich automatisch aan op basis van omgevingslicht. Het menu biedt diverse instellingen (standaard set) die gebruikt kan worden. Onderstaande video geeft een kleine impressie hiervan:

Van dode pixels is (nog) geen sprake. Ook het zogenaamde 'edge bleeding' waar regelmatig over wordt gesproken in combinatie met TheFrame ben ik nog niet tegengekomen. Wanneer problemen zich gaan voordoen kun je via het Samsung The Frame menu een zelftest uitvoeren, onderstaande afbeeldingen zijn gemaakt vanuit deze modus:

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IS0i133Gp4yIgE.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IS0i11B5I9ITrz.jpeg
HDR
The Frame biedt ondersteuning voor HDR10. De kwaliteit van het beeld is hierdoor zeer natuurlijk. In combinatie met de apps op de TV werkt het automatisch, echter voor randapparatuur moet je met instellingen spelen. Zo kan het ook helpen om een goede HDMI kabel hiervoor aan te schaffen die hier ondersteuning voor biedt.
Beeldkwaliteit en gaming
Het gamen op The Frame is tot op heden alleen gedaan met de Wii U. De ervaring is super, beeld werkt lekker snel en kwaliteit is goed. Wat wel kan helpen is om in de instellingen te kijken of je de beeldkwaliteit niet in game mode moet zetten. In combinatie met PS of XBOX zou het goed moeten werken omdat beide ondersteuning bieden voor HDR.

Met de genoemde game mode zorg je ervoor dat het beeld soepeler verloopt.

(voorlopige) conclusie

Ben (tot op heden) zeer tevreden met deze aankoop. De televisie wordt geleverd inclusief een wallmount en momenteel met promotieactie om schilderijlijsten gratis te bestellen. Dit maakt dat de televisie voor mij een goede prijsverhouding heeft. Een aanwinst voor de ruimte. Mocht je een scherm willen die ook als schilderij kan dienen is dit een mooie aanwinst.

Heb jij ook een Samsung The Frame QLED 49"?

Als je niet geïnteresseerd bent in een schilderij, hoe is de tv dan?

Wat mij vooral mooi lijkt, is de Connect Box die je weg kunt werken.

De AB boeit me niet, die verdwijnt toch meteen in een la, want ik gebruik een Harmony AB.
Als je niet geïnteresseerd bent in een schilderij, hoe is de tv dan?
Zie de toegevoegde afbeeldingen waarbij de schilderij modus aan en uit staat. In dat geval is het een mooi apparaat aan de muur. De foto toont het beeld nog met de standaard zwarte lijst, de schilderijlijst is nog in bestelling.
Wat mij vooral mooi lijkt, is de Connect Box die je weg kunt werken.
Dat is zeker erg mooi. Ik heb alle randapparatuur in een kast weg gewerkt en dat werkt prima. De bluetooth verbinding blijft in dat geval ook gewoon goed werken. (maar wellicht omdat de bluetooth connector in de TV zit verwerkt)
Dat vind ik even flink tegenvallen, zeg...
Dus dan koop je een "schilderij tv" en dan moet je extra blijven betalen voor juist die schilderij-feature.
Daarnaast kun je eigen foto's uploaden.
Kost het dan ook geld als je alleen eigen foto's erop toont?
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk in de review. Standaard heeft TheFrame al de nodige afbeeldingen of schilderijen waaruit je kan kiezen.Mocht je tot veel musea toegang willen hebben kun je een abonnement nemen op de Art Store. Je krijg in dit geval toegang tot het Prado (in Madrid) of Van Gogh (in Amsterdam).
Kost het dan ook geld als je alleen eigen foto's erop toont?
Dit kost geen geld. Je kunt via de SmartThings app eigen foto's uploaden naar TheFrame en deze gebruiken in de schilderij weergave. Is in dit geval wel een enkelvoudige weergave, je kunt niet een heel fotoboek laten zien. (daarvoor is de art modus niet bedoeld).