1 review

Xiaomi Mi Router 4A

Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Router 4A Review

XiaomiGlobal 8 januari 2020, laatste update op 8 januari 2020, 1.750 views Product gekocht

Xiaomi Mi Router 4A

Goede WiFi router, die nadat je hem ingesteld heb is te bedienen via de MiWifi app. Dit betreft de Gigabit Edition van de 4A en in tegenstelling, tot de normale 4A ondersteund deze router 1000Mbit vs de 100Mbit die de 4A ondersteund. Dit betreft zowel de WAN en LAN poorten.

Pluspunten

• VPN instelbaar
  • WiFi Router eenvoudig met app beheren
  • WiFi timer
  • 5Ghz
  • 1Gbit

Minpunten

• Setup volledig in het Chinees
  • Gast WiFi heeft Wechat account nodig

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb deze Xiaomi Mi 4A Gigabit Edition WiFi router mee terug genomen uit Shenzhen en gekocht bij de officiële Mi Store: het is een vrij eenvoudige router in gebruik en het enige wat verwarrend is, dat is het configureren van de router. Aangezien dit geheel in Chinees gaat.

Verpakking

WiFi router zelf

Het is echter een kwestie van volgende, volgende klikken en accepteren dat je ziel verkoopt aan de duivel. Nee niet echt, maar mijn vrouw legde uit dat een van de vinkjes betekende dat je WiFi wachtwoord ook direct het wachtwoord is om in te loggen op de router. Dat moet je maar net weten: al is dat maar goed ook, want default wachtwoorden zijn immers niet veilig.

Na het instellen kun je de router beheren met de MiWifi App, waarmee het gelukkig allemaal net iets makkelijker gaat. Aangezien de app in het Engels werkt: wel merk je, dat het overduidelijk een WiFi router is voor het vasteland van China. Zo kun je via WeChat geld verdienen door je WiFi open te stellen voor derden, alleen daar heb je in Nederland vermoedelijk weinig aan.

Zodoende werd het mij ook niet duidelijk hoe ik dit gast WiFi netwerk nou kon instellen, zonder dat Winnie de Poeh mee kijkt wat mijn gasten uitspoken. Dus dat heb ik gelaten voor wat het is. Wat wel erg handig is, dat je via de app de WPS knop kunt bedienen. Je klikt dan "add device" en dan staat WPS er ook tussen.

Ook is het mogelijk om een VPN op de router in te stellen, een optie die ik eerlijk gezegd best interessant vind. Maar er zijn wel enkel twee VPN protocollen ondersteund, namelijk PPTP en L2TP. Dus dat is alsnog beperkt, omdat het erop lijkt dat je OpenVPN niet kunt gebruiken.

Je kunt met deze router ook apparaten eenvoudig blokkeren van je netwerk en zelfs instellen, dat het apparaat geen gebruik kan maken van het netwerk tussen een bepaalde tijd. Iets wat mij handig lijkt voor kinderen, die ik nog niet heb :+

Ook kun je dus je eigen The Great Firewall of China instellen: bijvoorbeeld als je niet wilt, dat je vrouw de staatsmedia NOS bezoekt. Of dat je liever niet hebt dat je kinderen pornosites kunnen bezoeken. Het is dus best handig dat dit mogelijk is, al zal ik het zelf niet veel gebruiken.

Voor ¥ 129 is dit echt een uitstekende router en ik ben blij, dat ik eentje mee teruggenomen heb uit Shenzhen. Want het is echt een stuk beter, dan de Wavelink Router die ik op AliExpress vorig jaar bestel had.

Die werkte ook wel goed, maar de Xiaomi router is gewoon beter! Het is ook echt fijn dat 5Ghz ondersteund word, dat is wel handig omdat het op die frequentie minder druk is.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Router 4A?

Heb zelf de 3G. Vond de app best netjes en de mogelijkheden van de router wel okay. Alleen jammer dat de interface volledig in het Chinees was. Grappige was dat toen ik hem kocht de interface wel in het Engels was, tot de eerste firmware update. Uiteindelijk had ik met de 3G wel problemen (alleen met torrents) en heb ik er uiteindelijk Padavan opgezet. Voor het geld een hele strakke router, vormgeving top, performance prima.
De interface is zover ik weet enkel in het Chinees, tijdens het configureren. Daarna kun je gewoon de router met de app beheren, wat ik wel handig vind.

Overigens is het met deze router niet mogelijk om er een andere firmware op te flashen: dan moet je al de hardware open maken, en dat zou ik bijvoorbeeld niet willen riskeren.
Grappig, je koop een Chinees gefabriceerd product in China en klaagt dat de manual in het Chinees is? |:(
Ik weet niet of je op mij reageert, of @Raziel ? Hoe dan ook, objectief gezien lijkt mij het ontbreken van een Engelse handleiding juist een minpunt.

Voor mij persoonlijk niet zo'n ramp trouwens, want mijn vrouw kan Chinees lezen _/-\o_
Indien het hier of elders in het westen op de markt komt, ja dan wel.
Maar niet in Shenzhen, imo.
Veel Xiaomi producten zijn in legio talen beschikbaar dus zo raar is dat niet. Maar in dit geval kocht ik hem met een Engelse interface, maar na de eerste update was die weg en is nooit meer teruggekomen. XIaomi heeft nooit een Engelse rom geleverd: maw, die winkel waar ik hem vandaag had heeft hem zelf met een vertaalde custom rom geleverd. Maar ook met originele Xiaomi rom liep ik tegen problemen aan op de 3G dus moest sowieso switchen. Misschien de 4A eens een kans geven.