Acer AL2051Ws Zilver, Zwart Review

Krisp 16 maart 2006, laatste update op 20 maart 2006, 4.801 views

Acer AL2051Ws Zilver, Zwart

Pluspunten

• design
  • breedbeeld
  • kijkhoek bij lichte beelden
  • ruimte
  • gebrek aan ghosting

Minpunten

• kijkhoek bij zwarte beelden
  • zwart is nog grijs
  • afwerking missers
  • speaker
  • hoogteverstelling mist
  • blacklight leakage in de onderste hoeken

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Mijn vorige scherm was een Compaq P75, die _echt_ van de vrachtwagen was gevallen. :P Er zat dus een deuk in de kast, maar dit gaf niets voor de beeldkwaliteit. Toch was het scherm niet goed meer, het was uiteindelijk al 7 jaar oud. Het werd ook slechter, waziger, en de kleurechtheid was erg slecht. In dat opzicht ben ik erg op vooruit gegaan. Ik wil niet zeggen dat dit scherm qua kleurechtheid heel erg goed is, maar het is voor mij goed genoeg. :) Qua scherpheid ben ik er heel erg op vooruit gegaan, maar ook als ik het vergelijk met de andere CRT bij ons in huis (Gateway EV700), is deze vele malen scherper.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)

Ik heb hem bij de mediamarkt gekocht, voor 499 euro. Niet de goedkoopste prijs, maar je hebt wel “niet goed, geld terug” garantie. Dit gaat dus nog verder dan pixelgarantie, want als je niet tevreden bent, kun je hem zo terugbrengen. Gelukkig hoef ik dat niet te doen, want naar mijn mening is dit scherm erg goed, en pixeldefecten kent het ook niet. Wel heeft het wat backlight-leakage in de hoeken aan de onderkant, maar dit is niet storend.

Het scherm is een breedbeeld uitvoering. Omdat breedbeeld naar mijn mening lekkerder werkt (je ogen kijken als een ‘breedbeeld’), en omdat 19” en groter te hoog wordt (je moet je nek gaan bewegen), heb ik voor deze gekozen. Daarnaast speelt mee dat ik eerst de samsung 770P wilde, maar die kwam niet in het zwart uit. Toen had ik wel het geld liggen, en als ik even doorspaarde had ik dit scherm. Ik heb er obsuluut geen spijt van. Ik hoef niet te bewegen met mijn nek (zit er ongeveer 50cm vanaf), en toch veel meer beeldruimte! Als je dus een 17” hoog zat vindt, en het budget hebt voor 20” breedbeeld: vooral doen! Je krijgt er zeker geen spijt van.

In de voet zit een speaker ingebouwd. Na hem 3 seconden te hebben getest, heb ik hem maar gauw weer uitgezet. Wat een baggerkwaliteit zeg. Zelfs pc-speakers van 10 jaar oud doen het beter. Gelukkig valt hij niet op, en kun je hem rustig laten zitten.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)

De kleurweergave t.o.v. mijn CRT is vele malen beter, maar dat komt ook omdat mijn CRT echt oud begon te worden. Daarom vergelijk ik hem weer met de Gateway monitor, welke een goede kleurweergave heeft. Hier doet de Acer niet voor onder. Wel is het scherm vrij helder, dus ik heb de helderheid op 25% gezet. Dit is voor mij dan ook goed. Hierbij moet ik wel toevoegen dat de kamer waarin hij staat, vrij donker is.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)

Ghosting is voor mij persoonlijk niet merkbaar in spellen. Ik speel echter niet heel veel spellen, en als ik ze al speel zijn het meer spellen zoals Age of Empires 3, en Settlers. Af en toe race ik een beetje, met Need for Speed: Underground 2. Hiervan heb ik ook een paar foto’s gemaakt. Deze zijn gemaakt op 100% helderheid, dus hebben een wat grijze achtergrond.

De ghosting die je ziet is voornamelijk van de camera. Zo’n ontzettend duur ding is het ook weer niet. :P Ik kan dus niet heel veel instellen. Toen ik de foto’s bekeek, stond ik even gek te kijken, dus ik ben opnieuw gaan spelen, en heb er heel erg op gelet. Ik heb vrijwel niets gezien, misschien een heel klein beetje tijdens de botsingen. :p Als je goed bent, zul je dus geen ghosting zien. ;)

Deze beelden zijn trouwens op 1024x768, NFS vond dat ik niet hoger kon. :| Dat heeft volgens mij te maken met het feit dat ik via DVI game, maar dat weet ik niet zeker. De interpolatie is dus hierbij ook goedgekeurd. :)

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)

Het wit op 100% helderheid is veels te fel. Ook is het zwart bij mij dan grijs. Zoals eerder gezegd staat de helderheid bij mij dus op 25%, naar mijn mening een veel betere instelling. Zwart is nog steeds niet zwart, maar ook de spiegelende laag gaat dan meetellen, die weerspiegelt namelijk de lichte vlakken in de ruimte. Als je je kamer donker maakt, dus je het zwart dus zwarter vinden, als met een lichte kamer. :)

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)

Er zit lichte backlight leakage in de onderste hoeken, maar dit heeft ook te maken dat de kijkhoek bij zwart een stuk minder is, dan als je een beeld met veel kleuren neerzet. Dat komt o.a. dat je dan de grenzen opzoekt, en dat is wel jammer.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)

De kijkhoek is boven verwachting goed! Ik begin zelfs te twijfelen of er een TN-panel inzit. Met name lichtere beelden blijven goed weergegeven, donkere beelden zijn wat minder. Toch kan ik het scherm hierop zeker niet afkeuren.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking)

De bouwkwaliteit is naar mijn mening goed te noemen. De knopjes bieden goed weerstand, alle naden sluiten netjes op elkaar aan. Ik heb tot nu toe 2 dingen gezien die naar mijn mening beter konden:
1. Waarom is de aan/uit knop van een andere tint dan de rest van de knoppen? Hij valt nu best wel op, en het toonverschil staat in ieder geval niet mooi… :|
2. Er zit bij mij een klein deukje onderaan de voet aan de achterkant. Hoewel het absoluut niet opvalt, vind ik het wel jammer, temeer omdat ik bijna zeker weet dat ik het niet heb veroorzaakt. Dit valt helaas niet te bewijzen, en ik vindt het niet genoeg om er mee terug te gaan, om gebruik te maken van die garantie.

Voor de rest heb ik geen kachten met betrekking tot dat bouwkwaliteit, afwerking en design. :)

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)

De vormgeving is naar mijn mening erg mooi. Hij staat goed bij de rest van mijn spullen, en op zichzelf is het zeker geen lelijk scherm. Het aan-ledje is naar mijn mening niet fel, en springt netjes oranje als mijn pc uitstaat. Voordeel is ook dat hij niet vlak naast het scherm zelf zit, maar echt op de voet. Hierdoor springt hij niet in het oog.

Mijn persoonlijke mening is dat ik hiermee een wereldaankoop heb gedaan. Een scherp geprijsd scherp, met een goede kijkhoek, weinig tot geen ghosting, en dan ook nog breedbeeld. Als afsluiter een mooi design. Wat wil je nog meer? Als ik toch moest kiezen, doe er dan panel in wat wel zwart weergeeft, en een goed speaker (kun je altijd nog als centerspeaker gebruiken). Daarnaast kan de afwerking op de eerder genoemde punten wel wat beter. Als we dan toch aan het zeuren zijn: hoogteverstelling zou ook leuk zijn.

Heb jij ook een Acer AL2051Ws Zilver, Zwart?

Ik zie dat jij de opvolger hebt van mijn scherm, de AL2016Ws. De AL2051W is een erg mooi schermpje en de voet is ook erg strak. Verder een mooie uitgebreide review met veel info en goede foto's. Top! :)
Precies dat snappen veel mensen niet, mensen kijken in de breedte en niet in de hoogte!
Breedbeeld voor de toekomst!
Ik heb dit superscherm nu 2 weken en ik moet zeggen dat ik zeer positief ben. :*)

Doordat je de voet naar achter kan klappen, is dit ideaal voor muur montage.

Mijn complimenten voor de productsurvey!! :)