Specificaties 16" • 3072x1920 • 1TB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,3GHz, 16GB ram, 1TB opslag, Qwerty) Spacegrijs Review

:murb: 7 januari 2020, laatste update op 25 januari 2020, 1.699 views Product gekocht

Hoge prijs, maar kwaliteit.

Pluspunten

• Mooi scherm en oppervlak
  • Apple kwaliteit
  • Goed toetsenbord
  • USB-C rondom
  • TouchID

Minpunten

De prijs - ach over vijf jaar
Verre van een goedkope laptop, zeker wanneer je 'm uitbreidt tot 32GB RAM en het grafische geheugen uitbreidt tot 8GB zoals ik heb gedaan (over 3/4 jaar is 32GB RAM de norm verwacht ik). Laptop switchen doe ik het liefst zo min mogelijk dus ik investeer liever wat meer zodat de laptop langer mee kan (mijn vorige MBP was uit 2012 (indertijd 15,4 / 512GB / 16GB, dus ook niet mager uitgevoerd voor die tijd)). Met het nieuwe oude toetsenbord heb ik er ook weer vertrouwen in dat dit kan.
USB-C: Laden rondom
Enkel USB-C connecties maakt mij niet zo heel veel uit; ergens is het ook wel gemakkelijk dat je de laptop aan beide kanten kunt opladen. De oplaadkabel is wat stugger t.o.v. de oude serie, en het wikkelen rondom uitklapbare pootjes kan helaas niet meer. De kantoren waar ik meestal ben is er vaak wel een Airplay mogelijkheid; SD kaart lezer gebruik ik slechts een keer per maand, en kaartje uit camera / in computer is al zoveel gedoe dat een hubje ertussen ook nog wel kan.
Toetsenbord is perfect
Vanwege keyboard gate serieus overwogen om Apple/macOS te verlaten, maar het nieuwe toetsenbord gaf me vertrouwen. De touchbar is even wennen, maar het kunnen sliden voor het volume en licht intensiteit is op zich ook aardig. Wie weet ga ik de context specifieke functies op termijn gebruiken. Touch ID is een verademing bij het inloggen.
Verder
Batterij: 8 uur haal ik er niet op, maar ~6 uur ontwikkelen lukt wel. Goed, alles is nog nieuw :)
Scherm: Net iets extra, net iets meer ruimte. Ik kan een heel JIRA bord uitgezoomd in beeld hebben en toch lezen :) Qua kleuren mooi, maar weet nog niet of ik echt fan ben van TrueTone. Dat valt uit te zeten.
Geluid: Sommige zijn hier lyrisch over, maar al heeft het meer 'body', echt eerlijk klinkt het nog steeds niet voor muziek. Voor het kijken van een serie op de is het echter wel een goede vooruitgang, zeker t.o.v. het schelle geluid van het 2012 model.
Touchpad: Geen fysieke klik meer (was in 2012 nog wel het geval), maar de gesimuleerde feedback is goed. Van het grotere oppervlak geen last.
Eind concusie
Eindelijk weer een waardige opvolger voor de lijn laptops waar Apple in 2015 gestopt leek te zijn.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,3GHz, 16GB ram, 1TB opslag, Qwerty) Spacegrijs?