Logitech G603

Specificaties Radiogestuurde muis en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G603 Review

LVL 6 januari 2020, 220 views Product gekocht

Logitech G603

Twee van deze muizen gekocht voor zakelijk gebruik. Beide muizen leken perfect in het begin, maar kregen steeds meer problemen na enkele maanden. Nu zijn beide muizen niet meer fatsoenlijk te gebruiken en moeten ze terug naar de fabrikant voor reparatie of vervanging. (zie uitgebreide review!)

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Werkt goed voor zolang het duurt(zakelijk gebruik)
  • Batterijen gaan lang mee

Minpunten

• Waardeloze kwaliteit van schakelaars en scrollwiel
  • Bevat ontwerpfout of slechte componenten

Ik heb twee van deze muizen gekocht voor zakelijk gebruik. Deze muizen zijn niet tegelijk, maar apart van elkaar met enkele maanden ertussen gekocht. Deze muizen leken in het begin perfect te zijn, maar na enkele maanden begonnen de problemen op de muizen. Het scrollwiel op beide muizen begon vreemde dingen te vertonen, namelijk omhoog én omlaag scrollen terwijl je alleen omhoog of omlaag aan het scrollen bent. Dit is uitermate vervelend en zakelijk gezien (of voor gamen) niet fatsoenlijk om mee te werken.

Na veel onderzoek op internet blijkt dit een veel voorkomend probleem bij deze muis te zijn. Hier heeft Logitech nieuwe software voor ontwikkeld die het probleem op zouden moeten lossen. Dus daarna op beide muizen een software update uitgevoerd waarmee het probleem opgelost werd.

Nu enkele maanden later komt het probleem toch weer terug bij één muis. Logitech heeft overduidelijk een hardwareprobleem met software proberen op te lossen. Dat is prima natuurlijk, maar niet als blijkt dat de hardware zo slecht is dat het probleem tóch weer terugkeert. (en zo misschien hopen dat de garantieperiode zal verstrijken) Ook met de laatste versie van de software/firmware word het probleem niet opgelost helaas. Het is een kwestie van tijd dat de tweede muis dit probleem ook gaat krijgen.

Nu heeft de tweede muis er ook nog een ander probleem bij gekregen, namelijk dat de scroll-klik vaak twee of drie keer klikt, terwijl je maar één keer klikt natuurlijk. Nu is op één muis het scrollwiel onbruikbaar en op de andere muis de scroll-klik onbruikbaar, nu zitten we met twee onbruikbare muizen...

Hieruit kan ik maar één conclusie trekken: de componenten op de PCB die contactdender voorkomen zijn van zeer slechte kwaliteit of er zit een grove fout in het PCB ontwerp.

Uit een andere review van een tweaker voor de logitech G305 blijkt het probleem met dubbel klikken ook voor te komen. Dit probleem is dus ook bij andere muizen van Logitech aanwezig. (dit zet je wel aan het denken wat betreft de kwaliteit van Logitech)

Mijn Logitech B110 muis van nog geen €10 houdt het meer dan 5 jaar vol, maar deze muis van €60 niet...

Voor de goede orde: Er is geen koffie of andere vloeistoffen over deze muis gekomen en de omgeving waarin de muizen gebruikt worden is niet vochtig. (eerder droog) Daarnaast zijn deze muizen apart gekocht met een aantal maanden verschil ertussen. Hierdoor verwacht ik niet dat het een probleem met één batch zal zijn.

Hoewel de muis eigenlijk bijna perfect is raad ik sterk af deze muis te kopen. De kans dat je hetzelfde probleem met knoppen of het scrollwiel op termijn krijgt lijkt mij reden genoeg.

Heb jij ook een Logitech G603?

Heb je in plaats van alleen hier je gal te spuwen al contact opgenomen met de verkoper en/of Logitech? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad met eveneens 2 G603 muizen (1 op het werk en de andere prive aangeschaft). Na contact met Logitech (en uiteraard veel eerder al de firmware update gedaan te hebben) heb ik voor beide muizen een vervanger gekregen, waar in ieder geval op het oog een andere encoder op het scrollwiel zit. Beide kosteloos en zonder enig gezeur binnen enkele dagen geregeld. Dit is al ruim een jaar geleden en nadien geen probleem meer mee gehad. Zoals vooralsnog altijd: top service van Logitech.
Het is overigens ook niet heel moeilijk om zelf de encoder te vervangen (prima aan te komen op bijvoorbeeld Aliexpress), maar ik zou eerst even contact opnemen :)
Verder ben ik bijzonder tevreden met deze muizen, op dit kleine issue na mijn fijnste muizen ooit!

[Reactie gewijzigd door Thedr op 6 januari 2020 12:26]

Zie reactie hieronder. (was vergeten op "reageren" te drukken, excuus!)
De aanvraag is afgelopen maandag gedaan(via de website), maar tot op heden nog geen reactie ontvangen. Tot zo ver de hoop op vervanging binnen enkele dagen. :|

Zou ik mogen vragen hoe jij de vervanging hebt geregeld? (gebeld, per e-mail, apart RMA formulier?)

Alvast bedankt voor je reactie, dit waardeer ik enorm!
Via de Logitech website kan het zomaar een aantal werkdagen duren voordat je een eerste reactie krijgt, dus even geduld aub :)
Via de webshop waar ik de andere had besteld was binnen 3 dagen geregeld; dat was via Coolblue waar ik de muis destijds gekocht had.
Bedankt voor je reactie weer!

Ik heb contact opgenomen met de Logitech, maar deze verwijzen me direct door naar de verkoper. (had ik wel verwacht natuurlijk) Nu verder afhandelen met de twee verschillende verkopers waar ik het gekocht heb...
Bedankt voor je reactie en tips, dit biedt hoop voor mij!

Ik heb eerder contact gehad (telefonisch dacht ik) met Logitech en toen werd mij de software update aangeboden. Ik had uiteraard liever gezien dat ik toen meteen een échte oplossing aangeboden kreeg. Aangezien er wellicht nog oude batches met dit probleem bestaan raad ik niet aan om deze muis te kopen, tenzij je (wellicht) samen met Logitech het serienummer kan nagaan voor bevestiging van nieuwe, goed werkende componenten.

In ieder geval bedankt voor de tip, Ik zal in dit geval ook meteen met Logitech in contact gaan voor vervangende muizen.

Mocht ik met mijn vervangende muizen langer dan een jaar geen problemen hebben, dan zal ik mijn review wel even aanpassen.(paar sterretjes meer wellicht)

Ik heb nu overigens ook wéér een andere Logitech muis gekocht, aangezien ik al jaren met veel plezier hun muizen gebruik. :) Tot zover dus gewoon top, maar wat ik met deze muis heb meegemaakt zie ik zelden...
Met een beetje pech hebben ze bij Logitech een batch slechte encoders gehad; dat zijn er zomaar enkele miljoenen. Die zijn waarschijnlijk in meerdere series/productlijnen terechtgekomen. En inderdaad, dat hoort natuurlijk niet, maar fouten worden nu eenmaal overal gemaakt. Belangrijkste vind ik of en hoe ze het oplossen. Mijn collega heeft overigens hetzelfde gehad (ook werk en prive) en heeft één nieuwe G603 gekregen en bij de andere verkoper zijn geld terug gekregen.
Dat zou zomaar een batch slechte encoders en schakelaars kunnen zijn inderdaad. Ik hoop dat ze hiervoor inmiddels van fabrikant zijn gewisseld. De normale switches zijn in ieder geval van Omron. Ervan uitgaande dat dit échte Omron schakelaars zijn verwacht ik niet dat hiermee problemen zullen ontstaan. :)