Intenso Speed Line 64GB Zwart

Specificaties 64GB USB-stick (€0,101 per GB) - Bekijk alle specificaties

Intenso Speed Line 64GB Zwart Review

JackAvery 4 januari 2020, laatste update op 5 januari 2020, 340 views Product gekocht

Intenso Speed Line 64GB Zwart

Budget USB stick met heel degelijke snelheden, maar weinig sustain bij gebruik voor grotere files/batches.

Pluspunten

• Piek schrijfsnelheid 70 MB/s

Minpunten

• Dop ipv schuifmechaniek
  • Matige sustain bij langer schrijven (gemiddeld ~25 MB/s)

Ik was op zoek naar een extra USB-stick voor een Windows recovery disc. Hiervoor wou ik een USB-stick die 1) voldoende opslag heeft, 2) goedkoop is, en 3) toch redelijke snelheden voor de prijs biedt. Uiteindelijk op deze Intenso beland na zelf een paar korte reviews te lezen... dus kan ik net zo goed mijn eigen ervaringen ook even delen.

Om wat perspectief te kunnen bieden op de stick, vergelijk ik deze in de review met de Sandisk Ultra 3.0 64GB.

Specificaties

Intenso Speed Line 64 GB (verkrijgbaar vanaf 16 tot 256 GB)

Geclaimde transfer rates: tot 70 MB/s (Intenso website)
Afmetingen: 19 x 65 x 9 mm
Gewicht: 8 g
Article No.: 3533490
EAN: 4034303022038

Een readout met ChipGenius geeft geen info over het specifiek gebruikte NAND-geheugen, maar suggereert dat de controller gefabriceerd is door Silicon Motion. Vermoedelijk gaat het hier om een SM3281 (website Silicon Motion).

Eerste indruk en bouwkwaliteit

De Intenso Speed Line wordt geleverd in een simpele papieren en plastic verpakking, waar verder geen claims worden gemaakt over de snelheid - hiervoor moeten we naar de website. De stick zelf is matzwart en gebouwd uit plastic. Ondanks het gebruik van plastic lijken alle delen van de behuizing goed te passen, deze heeft ook geen flexproblemen. Zeker degelijk dus, al wint deze het niet van bvb een Sandisk Ultra. Negatief is dat de stick een dopje gebruikt in plaats van een schuifsysteem om de USB-connector te beschermen. Die dingen raak je gemakkelijk kwijt.

Bij aankoop wordt de stick standaard geleverd in het FAT32 bestandssysteem en is er 58.5 GB vrij. Het is dus nodig om deze te herformatteren als je bestanden groter dan 4GB op de stick wilt zetten.

Benchmarks

Ik heb het relatief simpel gehouden. Eerst bekijken we kort de resultaten in CrystalDiskMark (7.0.0). Vervolgens kijken we naar een paar real-life transfers zodat we kunnen zien hoe de stick omgaat met een groter bestand of een hoop kleinere bestanden. De bedoeling is niet om de stick tot het uiterste te pushen, maar gewoon om een idee te hebben van de performance. Om een referentiepunt te hebben, vergelijk ik met een andere populaire budget-stick, de Sandisk Ultra 64GB. Deze is als exFAT geformatteerd.

De sticks zijn getest op een Lenovo Y540-15IRH. Deze heeft een USB 3.1 (Gen 1) aansluiting die in theorie 5Gbit haalt. Meer dan voldoende dus om te beoordelen welke performance we uit deze sticks kunnen halen.

De tests op de Intenso zijn eerst gedaan zonder deze te herformatteren, dus in het FAT32 file system. Het gebruik van exFAT of NTFS als bestandssysteem zou de resultaten nog ietwat kunnen verbeteren (bron: deze vergelijking tussen de drie systemen), maar dit is niet door mij getest.
CrystalDiskMark
Standaardinstellingen gebruikt (5 iteraties van 1GB) in CrystalDiskMark 7.0.0, dit is drie maal herhaald. Grafiek toont het gemiddelde van de drie metingen.

Om een indruk te geven van de variatie: de Intensos readwaardes schommelen tussen 145~160 MB/s, write blijft ~70 MB/s. De Sandisk heeft schrijfpieken tot 60 MB/s maar 50-55 lijkt normaler. Read schommelt dan weer tussen 125 en 140 MB/s.
Real world benches
Ik heb twee sets van real-life testen gedaan: de eerste test bestaat uit een transfer van een .mp4bestand van 3.09 GB vanaf een NVME schijf naar de USB stick. In de tweede test kopiëer ik een map van 1.41 GB met een 900tal bestanden (office, PDF, zip, ...). Tussen elke test wordt de laptop gereboot om beïnvloeding van cache te vermijden. Deze testen worden niet herhaald omdat snelheden via visuele inspectie gemeten worden en dus niet 100% exacte metingen zijn. Zie het dus als een indicatie, en niet als een wetenschappelijk verantwoorde aanpak ;)

Bij de transfer van de 3GB file in test 1 merken we vrij onmiddellijk dat de Intenso zijn topsnelheid (~60 MB/s) niet kan volhouden. In de plaats krijgen we een golflijn waarbij de snelheid omhoog en omlaag springt.

Intenso Speed Line 64GB batch file test

Ons vergelijkingsmateriaal, de Sandisk Ultra, volgt weliswaar een ander patroon, maar slaagt er net zo goed niet in om zijn maximum write te behouden. Na een aanvankelijke piek aan 60MB/s zakt de Sandisk in, om uiteindelijk te stabiliseren op 20~25 MB/s.

Sandisk Ultra USB 3.0 64GB batch file test

Uiteindelijk is het praktijkresultaat dat de Sandisk iets sneller het bestand schrijft dan de Intenso, ondanks de hogere theoretische snelheid van de tweede. Het gaat echter om slechts enkele seconden verschil.

Als tweede test kopiëer ik een folder van 1.41 GB met een 900tal files van verschillende groottes. De resultaten zijn gelijkaardig bij deze batch-test: de Intenso volgt een golfcurve, de Samsung is iets stabieler maar haalt minder vaak zijn maximale schrijfsnelheid. Opnieuw zorgt dit ervoor dat wat de duur van de test betreft, de twee sticks slechts secondes verschillen in hun totaaltijd om de map te verplaatsen.
Resultatentabel real life benchmarks:
1.41 GB batch file test
Gemeten tijd1:201:24
Snelheidsrange0-60 MB/s4~62 MB/s, meer afwisselend dan in single file test
Temperaturen
De Intenso wordt duidelijk iets warmer dan de Sandisk tijdens de benchmarks. De Sandisk Ultra blijft relatief koel aanvoelen, de Intenso heeft een aangename maar warmere temperatuur. De golf-grafiek die we hierboven te zien kregen zou mogelijk veroorzaakt kunnen worden door thermal throttling - iets dat ik verder niet zal onderzoeken.

Al bij al was de Intenso Speed Line een aangename verrassing, waarbij de stick effectief de pieksnelheden behaalt die beloofd werden in de synthetische benchmarks. Bij het schrijven van grotere bestanden of batches kan de stick echter niet consistent deze snelheid volhouden. Gezien de prijs van de stick (€6.5 op Amazon) is dit geen groot probleem: het is namelijk nog steeds sneller dan de gemiddelde stick 'uit de Action'.

De Intenso Speed Line gedraagt zich tijdens het schrijven van bestanden onvoorspelbaarder dan de Sandisk Ultra - die andere bekende budget USB stick - maar uiteindelijk doen ze ongeveer even lang over het schrijven van de bestanden uit de test. De Sandisk Ultra blijft echterkoeler, is iets steviger gebouwd, heeft geen dopje dat je kan kwijtraken en heeft stabielere schrijfsnelheden. Wat mij betreft verliest deze Intenso dus van het budget Sandisk alternatief op alle vlakken behalve snelheid, maar verder is het zeker wel een degelijke stick wat de prijs/kwaliteitverhouding betreft.

Vragen? Opmerkingen? Laat maar horen :)

Heb jij ook een Intenso Speed Line 64GB Zwart?