Gelid Solutions Silent Spirit Review

TimmeyNL 2 juni 2010, laatste update op 2 juni 2010, 637 views

Gelid Solutions Silent Spirit

Pluspunten

• Zeer stil in idle
  • Behoorlijk stil in load
  • Installatiegemak

Minpunten

• Vrij kleine baseplate, mogelijk ten nadele van koelprestaties

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Koelvermogen
Deze Gelid Silent Spirit vervangt de stock-koeler van m'n AMD Phenom II 940BE.
Die stock-koeler is in principe prima, maar wordt toch wat luid als de processor onder load staat.
De Gelid koelt iets minder goed dan de stock, maar de temperaturen blijven acceptabel.
Waar de stock-koeler idle zo'n 33 graden doet, noteerd de Silent Spirit 41 graden.
Onder load is dat 52, respectievelijk 54 graden.
Zodra de Gelid zijn best moet doen is het verschil dus miniem. Deze temperaturen zijn overigens met een standaard CPU, niet overclocked dus.
Ik heb reviews gelezen waarbij men deze koeler afraadt voor Phenom II processoren omdat ze niet genoeg zou koelen, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.

Geluidsproductie
Nou moet ik wel een beetje voorzichtig zijn met deze uitspraken, omdat ik tegelijk met deze CPU-koeler de GPU-koeler vervangen heb. Dat was een stock Sapphire HD4850-koeler, er zit nu een AC Accelero Twin Turbo op 7V op. Maar daar tegenover staan 2 actieve HDD-koelers.

Installatiegemak
Af fabriek is de mounting voor Intel-CPU's gemonteerd, maar met 2 schroefjes is de AMD-mount snel geplaatst. Daarna is het een kwestie van plaatsen en de clips vastklikken. Ik heb wel het idee dat de baseplate van de koeler wat aan de kleine kant is, want ik zie nog net smalle randjes van de CPU onder de koeler uit komen. Dan hebben we het over randjes van hooguit een halve milimeter, maar toch.
Belangrijk is wel de montagerichting in de gaten te houden. Op de doos staat een afbeelding met de juiste richting, maar als je dat over het hoofd ziet zou je het verkeerd kunnen doen. Ik heb in reviews gelezen dat de koelprestaties daar hard van achteruit gaan. Puntje van aandacht dus.

Ik heb 22 euro voor deze koeler betaald. Dat is een zeer schappelijke prijs voor een koeler met deze geluidswaarden. Ik was nog niet bekend met het merk Gelid, maar prijs-prestatie lijkt zeker op orde.

Heb jij ook een Gelid Solutions Silent Spirit?

Waarom heb je de stockkoeler eigenlijk vervangen, als blijkt dat deze minder blijkt te koelen. Met name je idle temp ligt toch flink hoger.

Overigens heb je de [b]-tag niet goed afgesloten bij 'installatiegemak' :)
De geluidsproductie zoals in de review staat:
"Geluidsproductie is de hoofdreden waarom ik deze koeler heb aangeschaft. Vooral idle is de koeler erg stil. Ook onder load is de koeler stiller dan de stock-koeler van AMD, maar wel enigszins hoorbaar."
Het gaat me vooral om geluidsproductie. Met de stock-koeler bleef de stress-temp laag genoeg om wat in te leveren op dat gebied.

Tag afgesloten, thanks :)