1 review

QNAP TVS-672N

QNAP TVS-672N Review

tdboer 1 januari 2020, 2.039 views Product gekocht

QNAP TVS-672N

Ik was op zoek naar een NAS omdat mijn oude Synology DS215+ niet meer aan de huidige eisen voldoen. Het doel van deze NAS is SOHO (thuis gebruik) en meerdere docker containers en VMs. Omdat ik minimaal 5 Dockers containers wil draaien heb ik een wat zwaardere NAS nodig.

Pluspunten

• Snelle i3 processor
  • Flexibel door Docker en Virtueel Machinese

Minpunten

• Langer opstart tijd
  • Qnap is minder gebruiksvriendelijk dan Synology
  • Betalen voor virus scanner

Kwaliteit voeding Score: 5

Hoe het allemaal begon:

Mijn Synology DS215+ begon ouder en trager te worden en de harde schijven hebbel 24/7 gedraaid dus werd het tijd om ze preventief te vervangen.
Daarnaast is het gemis van Docker voor mij een tweede reden.Vol goede moed ging ik eens kijken of Synology een model heeft wat aan mijn verwachtingen voldeed. Maar tot mijn teleurstelling was 2019 een jaar waarin weinig nieuwe modellen op de markt zijn gekomen. De mainstream processoren (J3455) zijn al enkele jaren oud en werken niet optimaal in combinatie met Docker. Na een zoektocht ben ik tot de volgende shortcuts gekomen:
  • Synology D918+ (J3455 processor);
  • Synology DS1019+(J3455 processor);
  • QNAP TS453Be (J3455 processor);
  • QNAP HS-453DX (warmte productie);
  • QNAP QGD-1600P (slechts 2HD en warmte productie);
  • Asustor AS5202T (software ondersteuning);
Mocht je op zoek zijn naar een goede website moet je hier eens kijken:

En toen.... was daar de QNAP TVS-672N. Deze serie is de uitgeklede versie van de QNAP TVS-672XT Het verschil is onder andere dat de nieuwe serie geen Thunderbolt meer heeft maar aangezien ik dit toch niet nodig heb is dat geen probleem. Het enige grote struikelblok is de prijs.

Waarom geen Synology:

Mijn vorige 2 NAS servers waren een Synology (DS215+ en DS112+) en ik heb er gelukkig nooit problemen mee gehad. Beide draaien nog steeds zonder problemen als backup server. De Synology community is gigantisch. Mijn eerste keuze was dan ook weer een Synology. De ondersteuning en DSM software zijn goed en zeer stabiel.
Het grote nadeel van Synology is de hardware. Als je dit vergelijkt met de concurrentie (bijvoorbeeld van QNAP) lopen ze hierin toch wel achter. Zo zijn de processoren verouderd (nog steeds J3455), zijn er weinig modellen die 5Gb of 10Gb ethernet hebben en is uitbreidingsmogelijkheden (PCi) mogelijkheden beperkt. Ten tweede heeft Synology hun DSM7 nog steeds niet kunnen releasen en zijn hun modellen uit 2018 (DS218+,DS918+, DS1019+) of gebasserd op de hardware uit 2017. (DS1019+).

Waarom dan wel QNAP:

QNAP wordt gezien als de tegenhanger van Synology. Waar Synology bekend staan om hun betere software, staat de QNAP bekend om de betere hardware. Het uitblijven van nieuwe Synology updates (modellen en DSM7) was voor mij een reden om bij de concurrentie te kijken. Concurrenten zoals Netgears, ASUSTOR etc. vielen al snel af vanwege hun beperkte software ondersteuning. De software van QNAP lijkt wat complexer, maar aangezien je op internet alles kan opzoeken, is dat geen beperking voor mij.

De aanschaf:

Mijn NAS bestaat uit het volgende:De harde schijven zijn in RAID1 en als ik meer ruimte nodig heb, stop ik er later wel wat bij. De 32GB geheugen is het maximum wat QNAP ondersteund, al wordt er wel gesuggereerd dat er ook 64GB in kan.

De installatie:

De installatie is net zo makkelijk als mijn vorige NAS servers. De server behuizing is stevig en van metaal gemaakt. De harde schijven kan je met 2 clipjes in de bays vastklikken.Het geheugen zit aan de binnenkant en daarom met je even alle bays eruit halen. De installatie van de SSD drives is iets lastiger aangezien je de behuizing moet losschroeven. Binnen 30minuten was alles geïnstalleerd en kon de software installatie beginnen.
De software installatie is makkelijk en wijst voor zichzelf. Het merendeel van de installatie kan je door middel van simpele menu's doorklikken. Mocht je een advanced setting willen, kan je dit gemakkelijk veranderen. Installatie van programma's op de NAS zoals virusscanners, photo programma, Plex, docker of zelfs VMs gaan erg snel en gemakkelijk.

De eerste positieve ervaringen:

Nu ik de NAS twee weken in bezit heb, heb ik de volgende positieve bevindingen:
  • Deze NAS is heel snel. Mijn vorige NAS had een ARM processor en dit is zoveel sneller;
  • LCD scherm: Het LCD scherm laat het essentiële informatie zien zoals het IP adress. Erg Makkelijk tijdens de installatie;
  • HDMI port: Hiermee kan je direct inloggen op je NAS een netwerk. Ideaal om direct films af te spelen, of in te kunnen loggen wanneer je netwerk onverhoopt gecrasht is;
  • Geavanceerde foto programma (QuMagie) met gezichtsherkenning en object herkenning;
  • Docker en VM is erg makkelijk te installeren en meerdere dockers zoals unifii, home-assistant en node-red;
  • Zwave USB sticks kan zonder probleem worden geïntegreerd met home assistant;

Toch iets te klagen:

Natuurlijk is niet alles perfect en zo ook deze NAS. Als kritische Tweaker heb ik ook wat punten waar ik minder tevreden over ben:
  • De installatie en het gebruik van de QNAP voelt wat minder natuurlijker aan ten opzichte van de Synology. De menu's zijn niet altijd even overzichtelijk en soms is het even zoeken om het juiste menu te vinden;
  • Bij QNAP moet je betalen voor een virus scanner terwijl dit bij Synology gratis is;
  • Ten opzicht van Synology zijn de QNAP mobiele apps wat minder. Ze hebben wat meer mogelijkheden en zijn daarom wat minder intuïtief;
  • Het opstarten van de QNAP duurt wat langer al verschilt het niet erg veel met de Synology. Aangezien mijn NAS 24/7 zal draaien is dit voor mij geen probleem
  • De QNAP community is mager. Synology is mainstream en dat zie je terug in de Blog, videos en fora. QNAP is helaas was minder bedeeld. Op internet is ook genoeg over QNAP te vinden, maar het is allemaal net wat minder;

De toekomst.....

Mocht ik de komende tijd nog interessante informatie hebben, deel ik dit wel via deze review....

Heb jij ook een QNAP TVS-672N?

Ik heb deze ook op het oog. Heb nu een wat ouder 4 bay model en wil vooral wat sneller.

ALs je dockers gebruikt maakt de community niet zo uit toch?

Veder denk ik inderdaad dat synology wat beter voor "soho" users is maar als je wat dieper in de IT zit moet je als tweaker/nerd hier wel uit komen.

[Reactie gewijzigd door lowfi op 3 januari 2020 22:30]

Hello Lowfi, klopt inderdaad dat je met docker je niet een hele actieve community nodig hebt. Ik heb er afgelopen week 32GB geheugen erbij geprikt en draai nu UniFi docker en pinhole docker zonder problemen. Hij blijft verschrikkelijk snel. Mijn vervolg project wordt om home assistant, node-red en mqtt over te zetten naar mijn Qnap.

Succes met je keuze...
Ik ben benieuwd naar je ervaringen op lange termijn. Ik heb zelf container station er bijvoorbeeld uitgegooid omdat het totaal niet betrouwbaar was (gewoon niet werken na reboots of updates) en draai m’n containers nu in een virtualisation station vm. Maar ook de performance en features daarvan vind ik maar mager.
Hoi Bigs, Goeie feedback terug. Wat voor Qnap heb jij draaien als ik vragen mag?

Zelf heb ik momenteel UniFi in docker draaien en ik vind het stabiel draaien. Dit draait nu 2wkn 24/7 zonder eruit te klappen. Wat ik wel herken is dat je soms een fractie moet wachten voor je een ander scherm krijgt. Ik ervaar dit niet als een probleem, het is voor mij een server geen front-end interface. Mijn cpu zit nu rond de 10%, dus niet schokkend. Ik ben van plan om eerdaags MQTT en node-red in docker erbij te draaien. Ik zal eens kijken of dit net zo stabiel blijft. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog weinig updates etc heb gehad.

Met virtueel machines ben ik nog niet echt bezig geweest. Ik heb geprobeerd om pfsense te gebruiken, maar dit verbruikt minimaal 2 ethernet poorten en voor mijn gevoel kwam ik er dan 1cethernet poort tekort om een nette netwerk setup te krijgen.

Hoe komt het dat je VM stabieler vindt draaien dan container? Ik ben wel geïnteresseerd innjouw ervaring omdat ik mqtt en nodered natuurlijk ook als VM kan draaien....
TS-453Be nu, daarvoor een TS-453A die voortijdig overleed.

Het issue met container station was dat containers soms simpelweg niet startten na een reboot. Maar groter was het probleem toen heel Container Station op een gegeven moment niet meer werkte (kon gewoon niet meer geopend worden). Virtualization Station is wat dat betreft betrouwbaarder gebleken. Performance van beiden is op mijn NAS CPU-bound (simpele Celeron) dus daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen.