Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700

Specificaties Max. 1,75GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 Review

Eugene_85 29 december 2019, laatste update op 30 december 2019, 2.178 views Product gekocht

Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700

Uitstekend stille videokaart die mooi compact is en ook nog eens de snelste RX5700.

Pluspunten

• Mooi klein formaat
  • Heel erg stil! 33db. onder load
  • PCI 4.0 ready (al merk je dat nu nog niet)
  • Veel waar voor je geld
  • Snelste en stilste RX5700

Minpunten

• Stutter in games (met oude drivers)
  • Laatste drivers nog niet optimaal

Drivers en compatibiliteit Score: 3

In deze review ga ik bespreken waarom ik specifiek voor deze RX5700 heb gekozen, wat mijn eerste indruk is van deze videokaart, of het eventueel een bottleneck zou vormen met mijn verouderde i5 6600k en hoe de drivers het doen. Ik bespreek de nieuwe interface van de Adrenalin 2020 driver en het overklokken + de prestaties in games.
Als laatste lees je de conclusie.

In de doos

• Instructieboekjes
  • CDROM installatie CD
  • PowerColor RX 5700

Technische Specificaties

Waarom deze RX5700?

Mijn huidige videokaart was aan een upgrade toe. Ik was in het bezit van een Geforce GTX970 van Nvidia maar had in de tussentijd ook een 1440p scherm aangeschaft. Gamen op 2560x1400p ging steeds moeizamer met de laatste games en ik wil toch graag veel games op high/ultra settings spelen.
Toen AMD de RX5700 kaarten lanceerde, was ik eigenlijk meteen om en tijdens de presentatie van deze kaarten werd ik steeds enthousiaster. Ik vond het tijd om na jarenlang Nvidia weer eens de overstap te maken naar een Radeon videokaart. Toen ik de eerste review op tweakers las viel me meteen op dat de eerste versies zonder custom cooling nogal veel lawaai maakten in idle en onder load nog meer herrie.
Het wachten was dus op de custom cooling RX5700 kaarten.
Mijn PC staat in de woonkamer en voor mij is een stille videokaart echt heel belangrijk. Mijn vorige Geforce GTX970 Gaming X maakte onder load slechts 19 db. En daar was ik zeer tevreden mee. Zo een kaart zocht ik dus.
Toen las ik op Hardware.info een review van deze kaart en dat deze kaart onder load slechts 35 db. geluid produceert. Maar dat was niet het enige pluspunt. Uit alle benchmarks bleek dat deze RX5700 ook nog eens de snelste RX5700 was van allemaal. In totaal waren er 18 Custon Navi kaarten gereviewd en deze was de snelste, stilste. Op het moment dat ik de kaart kocht was hij 410 euro en voor mij de extra euro’s waard, want ik hecht waarde aan een stille videokaart.

Eerste indruk

Whaa! Wat een gave doos en toen ik de doos opendeed lag hij daar netjes in verpakking te wachten om opengemaakt te worden. De kaart voelde heerlijk robuust aan en was helemaal niet zo gek groot. Een mooie eerste indruk. Wel stond er op de doos dat deze kaart minimaal een PSU nodig had van 650W? Wat? Ja, ik had een RM550x 550W voeding en dacht neee! Mijn PSU kan hem helemaal niet trekken. Meteen gebeld met de reseller en ze gaven aan dat het overdreven is en dat ze uitgaan van hele niet zuinige componenten in je behuizing, maar dat in de meeste gevallen 550w meer dan voldoende is. Na wat simpel rekenwerk (vermogen CPU, HDD, SSD en TDP van 5700) kwam ik niet in de buurt van 400W dus zou het wel goed zitten.
Meteen de kaart geïnstalleerd in mijn PC en dat ging heel soepel. Ik had toen een i5 6600K met 16GB DDR4 3000 mhz geheugen en Z170 mobo (Asus Maximus Ranger V3)

Bottleneck met een i5?

Ik dacht dat mijn CPU voor een bottleneck zou zorgen, aangezien een i5 6600K maar 4 cores heeft en geen hypertreading. Ik dacht dat het in sommige games als GTA V en BF5 een probleem zou worden maar de bottleneck viel heel erg mee.
Mijn i5 had ik overgeklokt naar 4200mhz en draaide stabiel. Standaard draait een i5 op 3600 mhz met een boostklok naar 3900mhz. Maar, omdat het een K versie processor is kan je hem dus heel gemakkelijk nog verder overklokken. Uiteindelijk had ik hem stabiel gekregen op 4500 mhz. Flinke boost dus en 900 mhz sneller dan de stockspeed. Dit was ook wel nodig voor de games die ik toen speelde.

Hieronder vind je een overzicht van benchmarks met 3D mark. De eerste test is nog met mijn oude processor i5 6600k en de onderste 4 tests zijn met mijn nieuwe Ryzen 7 processor.
3D mark score TimeSpy - i5 6600k
3D mark score TimeSpy - Ryzen 7 3700x
3D mark score Firestrike DX11 - Ryzen 7 3700x
3D mark score Firestrike Extreme - Ryzen 7 3700x
3D mark score TimeSpy Extreme 4K - Ryzen 7 3700x

Drivers

Dit punt verdient wat aandacht, want deze zijn nog niet optimaal. Sterker nog, met de 19.11 driver ervaarde ik megaveel stutters in onder andere FarCry, GTAV, Call of Duty WW2 en Watch Dogs 2. Dus wellicht toch een bottleneck? Want met update 19.12 waren de stutters er nog steeds alleen was het iets minder geworden.
Tussentijds heb ik mijn PC toch geupgrade naar een Ryzen 7 3700x met X570 moederbord. Niet om de stutter reden, maar ik wou toch ook een snellere processor hebben.
Maar ook met deze configuratie had ik evenveel stutters. Mijn oude vertrouwde GTX970 had nergens last van en deze videokaart stuttert als een malle.
Opties die ik heb geprobeerd
  • Clean Windows install
  • Clean Driver install
  • Game settings veranderen naar lagere kwaliteit
  • Run games as Admin etc.
Niets leek te helpen en de stutters bleven aanwezig.

Pas bij de Adrenalin 2020 driver waren alle stutter problemen voor 95% weg. Het lag dus echt aan de driver. Maar de 2020 driver is tot op de dag van vandaag nog niet optimaal. Het zorgt nog steeds voor problemen. Zo valt BF5 soms spontaan uit als ik de overlay aan zet (klein venster in rechterbovenhoek met statistieken) Met de overlay krijg aan krijg ik af en toe ook een framedrop naar 25-30 fps. Als je de overlay uitzet heb ik geen problemen.
En sommige games starten niet in full screen op. Dit is wel ingesteld in de game, maar hij start Windowed op. Onderaan de review vind je een lijst met de know issues.

Overklokken

Deze videokaart heeft 2 BIOSen. Een Silent mode en een OC mode. Je kan het instellen d.m.v. een switch die aan de zijkant van de videokaart zit. Standaard uit de doos staat hij op OC mode. Dus dat betekent dat de videokaart geheel automatisch wordt overgeklokt. De gameklok staat in silent modus op 1720 mhz maar met OC modus gaat hij naar 1750mhz. Je kan met de Adrenalin driver de videokaart nog verder overklokken. Je kan het manueel doen of automatisch. Daarnaast heb je de mogelijkheid om het voltage lager te zetten en de VRAM over te klokken.
Adrenalin 2020 overview

Tot nu toe heb ik deze functies nog niet nodig gehad, want de kaart is echt snel zat. In de meeste games kan je alles op High/ultra settings spelen en dat in 1440p. De games die ik op high settings speel zijn.

Ultra settings
F1 2019 – 101 fps
Shadow of the Tombraider – 70 fps
Borderlands 3 – 60 fps
GTA V – 80 fps (MSAA x2)
Battlefield V – 100 fps
Dirt Rally 2.0 – 70 fps (TAA)
Farcry 5 - 130 fps
Red Dead Redemption 2 - 70 fps (high/medium settings)

Een nieuwe mooie toevoeging aan de Adrenalin 2020 driver is Image Sharpening. Heb je nog oudere DX9 games zoals Couterstrike, Half-life of Rainbow Six Siege gaat het beeld er nog mooier uit zien. Het zorgt ervoor dat textures in games er scherper uit gaan zien. Standaard staat het op 80% dat wel iets te scherp is, maar in de meeste gevallen is 50% voldoende. Erg leuk, want oudere games zien er opeens een stuk mooier uit. Het zou niet op DX12 games moeten werken, maar gek genoeg kan ik het wel instellen op BF5.

Ook Radeon Boost is een handige functie. Het schaalt de resolutie in games automatisch terug. Wil je echt constant een 60fps framerate houden, dan kan je deze functie inschakelen. Dit is vooral handig bij FPS games waar je snelle vechtscenes hebt. Soms krijg je dan een framedrop en door de boostfunctie wordt het aantal pixels gereduceerd en blijft het beeld soepel. Je kan hem instellen op 50%, 66,6% en 83,3%

Het lijkt op het eerste gezicht best mager, maar ik heb een 60hz IPS monitor en dat is voor mij goed genoeg.
Heb je een 144hz monitor en wil je met 144fps spelen in 1440p dan op high settings is deze kaart wel te langzaam. Maar voor 1440p 120hz monitoren en 60hz monitoren is deze kaart geschikt.

Known issues Adrenalin 2020

• Some Radeon R9 200, Radeon R9 300 and Radeon R9 Fury series graphics products may experience instability with a limited number of DirectX9 or DirectX11 games when using a high refresh rate 120hz+ display. A workaround if you are experiencing this issue is to lower your displays refresh rate.
• Trials Rising may experience excessive fog/smoke in some areas of the game.
• CPU usage may remain sometimes remain high once Radeon Game Advisor has been invoked during a game.
• Factory Reset install may keep previously configured Radeon Software game profiles. This can cause mismatch between global graphics settings and per profile settings.
• Text overflow in some UI boxes or toast messages may be experienced in some language localizations.
• Controls for vertical sync may be hidden or disappear when Radeon Enhanced Sync is enabled.
• Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep it’s previously set size when opened.
• Some Vulkan gaming applications may crash when performing a task switch with Radeon Image Sharpening enabled.
• Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.
• Performance Metrics Overlay may appear to lock frame rate at 60 fps when performing a task switch in or out of a game.
• Battlefield V may experience an application hang when changing settings in game with Radeon Boost enabled on Radeon RX 5700 series graphics products.
• Performing a resolution change while Radeon Software overlay is open may cause an application hang or TDR.
• Enabling Radeon Image Sharpening on HDR enabled displays may cause colors to become washed out.
• Mortal Kombat 11 may experience an application crash after the splash screen on Radeon RX 5700 series graphics products.
• SETI@Home may be provided incorrect results from Radeon RX 5700 series graphics products.

Conclusie:

PowerColor heeft echt een hele mooie videokaart op de markt gebracht die heel stil is en heel snel. Met name door de lage db. in games en de fan die amper hoorbaar is (soms niet eens aanslaat) is dit met recht de beste RX5700 kaart die er te vinden is. Verder is de kaart lekker compact, voelt robuust aan en zou hij zelfs in een MiniATX kast passen.
Wil je nog iets meer en snellere prestaties dan is de XT beter, maar het verschil is niet heel erg groot. Overall is de XT versie 10% sneller dan de normale RX5700.

De drivers zijn helaas tot op de dag van vandaag nog niet optimaal en er is nog een hele waslijst aan “known issues”

Desondanks is dit wel een videokaart die beter presteert dan een 2060 Super van Nvidia en in sommige gevallen in de buurt komt van een 2070. Dat is heel erg netjes, want de RX5700 kaarten zijn ook een stuk goedkoper dan Nvidia. Je hebt dus veel betere prijs/prestatieverhouding.

Mocht je dit een leuke review vinden of heb je nog vragen hierover, laat dan een berichtje achter in de comments.

Heb jij ook een Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700?

Mooi dat je een review hebt geschreven hebt over deze kaart. Wanneer ik zelf een R X5700 zou halen dan was de Power Color Red Dragon ook mijn eerste keus geweest (inderdaad vanwege de positieve recensie op HWI). Het verbaasde me dus al een tijdje dat nog niemand hierover op Tweakers een gebruikersrecensie had geplaatst. Jammer dat AMD de driver problemen kennelijk nog steeds niet heeft opgelost.
Je oude GTX970 was met 19db theoretisch nog veel stiller dan je RX5700, merk je het verschil?

PS: nog een paar kleine typfoutjes: robuus en know issues
Dankjewel. Heb de spelfouten er meteen uitgehaald. :)

Ja het viel me ook op dat niemand nog over deze kaart had geschreven idd. Op verschillende sites zijn mensen heel tevreden over deze versie.

Ja de 970GTX was idd nog stiller. Het verschil met deze is te verwaarlozen. Als de fan op 3000rpm draait hoor je het heel lichtelijk. Maar meestal draait de fan niet zo snel. Gemiddeld spint de fan met 1500rpm. Dan hoor je hem helemaal niet.
Mooie review, misschien dat je hier een oplossing kan vinden voor je stutter...

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 30 december 2019 22:59]

Thanks !! :*)

Heb ff gekeken naar je tip en ziet er goed uit. Misschien dat ik toch oo een oudere firmware zit. Ga het morgen even proberen, thnx :)
Mooie review! Zelf ernstig deze Red Dragon of de 5600XT versie aan het overwegen, maar daar moeten de reviews nog van komen.

Tip voor volgende keer zijn wellicht screenshots ipv. foto's van je scherm, maar verder schrijf je erg prettig!
Voor een 5700 non-xt versie is 8535 in 3D Mark een nette score, ik heb zelf de 5700 XT en daar haal ik bijna 9000 punten: https://www.3dmark.com/spy/10222094. Alleen jouw processor is wat beter.
Dank voor je review!
Ik sta nu zelf op het punt deze kaart aan te schaffen, maar zit met een vraag.
Ik game met een tripel monitor setup; 3x 24" op FullHD. De resolutie daarbij is dan 5760x1080.

Nu staat op bij Powercolor als max resolutie: 4096x2160. Maar bij vrijwel alle andere RX 5700 kaarten gaat de resolutie naar bijv. 7680x4320.

Kan deze kaart echt niet hoger? (het gaat me dus om de breedte resolutie)

Alvast bedankt!
Hoop dat die driver issues ondertussen opgelost zijn. Deze besteld (weet niet hoe lang ik moet wachten) samen met een 3700X. Ben erg benieuwd. Jou, en de andere reviews hier en elders, hebben me over de streep getrokken.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.