Specificaties 26" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2607WSD-1 Zwart Review

udybees 2 juni 2010, laatste update op 2 juni 2010, 3.003 views

Iiyama ProLite E2607WSD-1 Zwart

Pluspunten

• prima kleur en contrast voor een TN
  • Simpel, overzichtelijk en goed toegankelijk menu
  • prima vormgeving
  • uitstekende kwaliteit
  • 26 inch is mooi groot :-)
  • ruime aansluitmogelijkheden

Minpunten

• aansluitingen voor D-sub, Dvi en hdmi wat lastig te bereiken
  • onboard boxen leuk, maar niet voor dagelijks gebruik.

Waarom ik voor de Iiyama Prolite E2607WS heb gekozen.

Eind vorig jaar las ik de eerste reviews over de 5970, dacht WOW!!! en kon mij niet langer beheersen. Voor de vorm heb ik mijzelf nog een paar tegenargumenten horen fluisteren zoals, zinloos zo een ding, veel te duur en dat heb je helemaal niet nodig joh, maar nog voor ik uit gefluisterd was tegen mij zelf, was mijn pinpas al uit zichzelf in mijn reader gegleden en bezig om de bestelling bij alternate af te ronden.

Het nu met pensioen gestuurde SLI setje 8800 GTX was eigenlijk al zinloos izm met een 20 inch Samsung Syncmaster die ik tot voor kort gebruikte, maar deze aan een 5970 hangen zou niet zinloos, maar misdadig zijn. Tijd voor een upgrade dus....

Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor gamen, internet, office taken, filmpje en muziekje draaien en zo af en toe wat foto en videobewerking, maar dit laatste vooral voor de lol en eigen gebruik.
Kleuren, contrast en inkijkhoek moesten goed zijn, maar hoefte niet perfect, geen ghosting, afmeting, prijs en kwaliteit vond ik nog belangrijker.

Een TN panel was dus voldoende en de beste keus voor mijn eisenpakket, en ik wilde graag 24 inch of groter met HD resolutie. Na rondneuzen in de prijswatch en het lezen van reviews op internet bleven er uiteindelijk 2 schermen over waar ik uit heb gekozen.

De zeer betaalbare 28 inch Hanns G en de 26 inch Iiyama E2607WS. De Hanss G bleef vooral door mijn hoofd spoken door de indrukwekkende afmetingen voor een zeer interessante prijs. De beoordelingen in reviews liepen echter erg uit een, van geweldig tot waardeloos en telkens kwam er naar voren dat de kleuren, zelfs na uitgebreid kalibreren niet altijd even mooi waren, helderheid volgens sommige te wensen overliet en dat niet iedereen te spreken was over de kwaliteit en afwerking. Ook de resolutie van 1920*1080 izm met de afmeting van 28 inch zorgde volgens sommige voor een toch wat minder scherp beeld.
Jammer genoeg was er in de buurt nergens de mogelijkheid om beide monitoren in leven lijven, of nog mooier, naast elkaar te bekijken om zo te bepalen of de plus en minpunten die werden genoemd ook door mij zou werden ervaren.
Over de Iiyama was men meer eensgezind, deze werd op alle punten voldoende tot zeer goed beoordeeld en was weliswaar iets kleiner met zijn 26 inch, maar nog steeds indrukwekkend en met een wat hogere resolutie van 1920X1200.

beide schermen waren verkrijgbaar voor ongeveer 280,00 dus dat was ook niet echt een afweging.

de betere beoordelingen in reviews en de hogere resolutie gaven voor mij de doorslag om voor de Iiyama te kiezen.

Specificaties

Inhoud verpakking

De Iiyama Prolite E2607 komt in een vrij standaard en sober ogende kartonnen doos. De monitor zelf zit goed en veilig verpakt in folie en is klem gezet tegen de zijkanten van de door met piepschuim.
naast de monitor zit er in de doos, de voet van de monitor, power kabel, D-sub en DVI kabel

Installatie

Voor dat het scherm aangesloten kan worden, moet de voet onder de monitor geplaatst worden. Dit gaat vrij eenvoudig door middel van 2 schroeven. Eenmaal aan de monitor bevestigd voelt het geheel degelijk aan. het beeldscherm is op de voet naar voor en naar achter te kantelen, maar helaas niet in hoogte verstelbaar.

featureset

26 inch, een resolutie van 1920x1200, aansluitingen voor hdmi, vga en dvi, 3,5 jack ingang voor geluid en 2x 5 watt boxen met een redelijke geluidskwaliteit. aansluitmogelijkheden genoeg dus, al zou ik van de onboard boxjes niet te veel verwachten. Monitor kan op de voet ongeveer 20 graden naar voor en achter worden gekanteld, maar zoals eerder genoemd, helaas niet in de hoogte versteld worden. Het menu voor de instellingen is uitgebreid, goed bereikbaar en voelt logisch en doordacht aan.

kleurweergave

Een TN panel heeft nu eenmaal zijn beperkingen en zal in vergelijking tot de veel duurdere IPS of PVA schermen minder natuurgetrouwe kleuren te voorschijn toveren. Dit in ogenschouw nemende, produceert deze Iiyama meer dan acceptabele plaatjes tevoorschijn. Zonder kalibreren zijn de kleuren al meer dan goed te noemen, al knallen ze wel wat hard van het scherm af. kleur en dergelijke is erg afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en van wat men van een scherm verwacht. Kalibreren en spelen met de kleurprofielen in het menu is dus aan te raden om de boel naar smaak in te stellen. dit werkt prima en het scherm laat zich dan ook makkelijk naar ieders hand zetten. Ik ben zelf erg tevreden over de kleuren en beeldkwaliteit. Door de matte afwerking en de goede mogelijkheden tot kalibreren en instellen komen de kleuren natuurgetrouw en rustig over.

Contrast en helderheid

contrastverhouding 4000:1 uit de doos staat het contrast iets te hoog, waardoor ik het wat te licht en fel vond. Ook dit is prima, en in kleine stapjes aan te passen en dus geen probleem.

Ghosting

2ms van grijs naar grijs is meer dan genoeg om geen last te hebben van ghosting tijdens gamen en films kijken. Ik heb dan ook nergens Ghosting kunnen ontdekken.

pixeldefecten

anders dan bijvoorbeeld samsung, geeft Iiyama geen zero death pixel garantie. lekker belangrijk, je kunt altijd pixelgarantie bijkopen bij de meeste webshops als je dit echt graag wilt. Onzin overigens als je het mij vraagt, want bij koop op afstand kan je de boel natuurlijk ook gewoon binnen 7 dagen terugsturen, zonder opgave van reden. Dit als je de dode pixel(s) onacceptabel vindt.
Ik heb echter geen dode pixels kunnen ontdekken na levering, en na langdurig gebruik. Hoogste score hier dus.

bouwkwaliteit en afwerking

Prima, rondom ziet alles er degelijk en met zorg afgewerkt uit. Knoppen van het menu voelen degelijk aan en de monitor staat stevig op de makkelijk te monteren voet.

vormgeving

design is erg afhankelijk van persoonlijke smaak en voorkeur, ik vind deze monitor prachtig. ik denk ook dat het ingetogen ontwerp zonder allerlei uitgesproken fratsen de meeste mensen wel kan bekoren. De glossy bezels naast het matte scherm is niet storend, en de onderste rand van geborsteld aluminium valt nauwelijks op maar geeft wel een wat luxer en afgewerkte uitstraling. Degelijk, modern en verzorgd design, dat veel mensen mooi zullen vinden en bijna niemand tegen zou staan.

prijs

goed betaalbaar 26 inch scherm, die alles biedt waar je voor betaald en mag verwachten voor ca 280,00.
prijs, kwaliteit en featureset staan in prima verhouding tot elkaar

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2607WSD-1 Zwart?

Al een tijdje werk ik met de E2607WS. Het gebrek aan 1:1 pixel mapping was even wennen voor me en helaas niet in hoogte verstelbaar, wat ik nog steeds een grote minpunt vind, want hij staat nu op een 20cm verhoging naast mijn Samsung SynchMaster 2493 HM, die gelukkig wel gewoon in hoogte verstelbaar is. Maar al met al heeft de E2607WS toch een lekker groot beelddiagonaal dat imo niet vermoeit, mist je de contrast een beetje aanpast natuurlijk. Ik heb jarenlang gewerkt met Iiyama 22" CRT tubes - die i.c.m. Radeons voor het grafische 2D werk - altijd zeer goede prestaties hebben neergezet voor een betaalbare prijs. Het heeft dan ook minstens 1.5 jaar geduurt voordat me vertrouwd voelde met de platte TN's voor het grafische 2D werk. De loodzware 22" Iiyama tube heeft om die reden, sinds vorige week, plaats moeten maken voor de SynchMaster 2493 HM als 2e (primaire) scherm.

Overigens had men de speakers wat mij betreft gewoon achterwege kunnen laten. Daarnaast is ook de oudere E2607WS - in tegenstelling tot bv. mijn Samsung SM 2493 HM - onhoorbaar. Verder ben ik wel benieuwd - zal de specs eens beter nalezen - waarin dit scherm verschilt t.o.v. mijn oudere E2607WS.

Leuke review!

[Reactie gewijzigd door cresk op 2 juni 2010 16:27]

Het enige verschil is dat de 2607WS wel een HDMI ingang heeft en de 2607WSD niet.
Het plaatje in de review is dus een 2607WS.
Prima review...Is het scherm trouwens stil... geen piep of brom...?)
Zowel in de Specs als in de review staat niet vermeld
dat de deeldverhouding 16:10 is ...
Ik heb in ieder geval nooit een brom ofzo gehoort.
Ik heb de E2407hdsd. Die bromt in ieder geval niet. Dit in tegenstelling tot een aantal zeer irritant brommende samsungs die ik heb gehad. Erg fijn want een brommend / piepend scherm is een absolute no go voor mij.
Mijn E2607WS maakt absoluut geen enkel geluid.

Beeld is ook veel mooier en scherper dan een 24" Samsung monitor die mijn ouders pas kochten.
Ik heb dit scherm ook, geweldige prijs/kwaliteit verhouding :)
Enige nadeel is dat de DVI kabel een behoorlijke knik moet maken onder de monitor, vooral als hij ook nog iets naar achter gekanteld staat.
geen brom, en ik zal ff uitzoeken en eventueel aanpassen van de deelverhouding
mm de mijne heeft wel een hdmi ingang, en zou daarmee dus een WS zijn...
ongeacht welk type... met hdmi of niet...

erg duidelijke taal aangezien ik ook twijfel tussen dit scherm en een 28 inch model van hanspree.
ik kwam van een samsung af, nu een ag neovo waar ik echt niet blij mee ben.

keuze lijkt ij nu duidelijk alleen lijkt de 27 inch liyama fullhd eigenlijk ook nog wel interessant.

heb je het idee, nu je het scher een tijdje gebruikt dat dit echt nog steeds huge is...of kan hij eigenlijk nog wel een stukkie groter?

ik wil mijn scherm hoofdzakelijk gaan gebruiken om te gamen en lijkt mij een hogere res toch iets lekkerder....

hoor graag je bevindingen!

cheers
27 inch went vrij snel, ik dacht eerst jeetje misschien had ik toch voor 24 inch moeten gaan. Maar nu mag ie nog wel groter wat mij betreft :-)

al is het zeker niet te klein
Grappig.....hij is vergelijkbaar met de Medion Akoya P56005.
De behuizing is exact het zelfde, alleen de knopjes zitten op een andere plaats.