Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit E27 (3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0) Review

ericje627Testpanel 29 december 2019, 789 views Testpanel

Goed uitgeruste startset om te beginnen met het Hue systeem. Door 3 lampen, de bridge en de afstandsbediening kun je hiermee bijvoorbeeld de woonkamer van slimme verlichting voorzien. De lampen reageren vlot op opdrachten van zowel de afstandsbediening als de app en hebben veel instelmogelijkheden qua kleur en felheid.

Pluspunten

• Groot assortiment aan uitbreidingen
  • Instelmogelijkheden qua kleur en helderheid
  • Eenvoudige installatie
  • Veel ingebouwde functies in de app

Minpunten

• Uitbreidingen zijn prijzig

Kwaliteit Score: 5

Slimme verlichting voor in huis, dat leek mij wel wat. Toen ik door Tweakers werd benaderd om deel te nemen aan het testpanel voor de Philips Hue startset, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. In deze review deel ik mijn ervaringen met startset die ik van het Tweakers Testpanel heb mogen ontvangen.

Let er op dat dit de set is zonder Bluetooth ondersteuning.

Verpakking

De startset bestaat uit drie lampen met een grote fitting (E27), een bridge/verbindingsunit en een draadloze dimmer. Dit alles zit compact opgeborgen in een mooi vormgegeven doos.

Op de voorkant van de doos staat aangegeven dat het om een startset gaat in de variant ‘White and color ambiance’. Dat houdt in dat deze lampen zowel wittinten op een schaal van koud/wit tot aan warm wit (bijna geel-achtig) als gekleurd licht kunnen uitstralen.

De achterkant van de doos geeft in verschillende talen kort de belangrijkste functionaliteiten weer.
Rechts onderaan staan de specificaties van alle onderdelen en de inhoud van de doos opgesomd.

Aan de zijkant van de doos staan de integraties vermeld waarmee deze startset samenwerkt. Hieronder vallen een aantal slimme assistenten zoals Amazon Alexa en Google Assistant, maar ook huisautomatiseringsplatformen zoals Apple HomeKit worden ondersteund.

Inhoud

Eenmaal opengemaakt komen de alle onderdelen in de doos tevoorschijn. Naast de lampen, dimmer en bridge zit er een doosje bij met de stroomadapter voor de bridge, een UTP-kabel (ca. 1 meter) en opzetstukken voor een EU of UK stekkeraansluiting. Aan de linker zijkant zit de beknopte handleiding.

Bridge
De bridge is het centrale punt van het Hue systeem, alle componenten zoals lampen, dimmers en andere bedieningselementen koppelen hiermee. De bridge meet ongeveer 9 bij 9 centimeter (LxB) en is ca. 3 centimeter hoog.

Aan de voorzijde zitten drie controlelampjes die oplichten als de bridge actief is, voor power, LAN en de cloud-verbinding. De ronde schijf waar het Philips logo op staat, fungeert als verbindingsknop voor het koppelen van een nieuwe app of integratie. Deze knop wiebelt wat, maar verder geeft de bridge wel een solide indruk.

Aan de onderzijde zitten voetjes om de bridge weg te zetten en er zijn uitsparingen aanwezig voor wandmontage. Aan één kant zitten de aansluitingen voor de voeding en UTP, verder is de bridge vlak. Het kunststof is netjes afgewerkt, zonder scherpe randjes. Door de ronde vorm en de matte finish geeft het een ‘clean look’. In de huiskamer valt ‘ie niet echt op.

Dimmer
De afstandsbediening heeft als primair doel om de lampen aan/uit te zetten en om de helderheid ervan in te stellen. Zo kun je ook de lampen bedienen zonder naar de telefoon te hoeven grijpen. Ook handig als er gasten zijn die de lampen willen bedienen.

De dimmer bestaat uit twee delen, de afstandsbediening (ca. 9,5 x 3,5 cm) en een backplate (11,5 x 7 cm). De backplate heeft aan de achterzijde twee (vrij sterke) magneten waarmee die aan een metalen object (deurpost, koelkast) kan worden bevestigd. Daarnaast zijn er plakstrips en schroefgaten aanwezig voor wandmontage. De afstandsbediening klikt vervolgens magnetisch vast aan de backplate, maar kan ook los worden gebruikt.

De afstandsbediening werkt op één knoopcelbatterij van het type CR2450. De batterij is al geïnstalleerd, het plastic lipje eruit halen is voldoende om aan de slag te gaan. Op de voorzijde van de afstandsbediening bevinden zich vier knoppen, twee grote (aan, uit) en twee kleine (feller, minder fel). De afstandsbediening maakt een stevige indruk, er kraakt of rammelt niets aan en ligt fijn in de hand door de afgeronde hoeken.
Lampen
De lampen uit deze startset zijn van het type White and Color Ambiance E27. Zoals eerder vermeld houdt dat in dat de lampen zowel wittinten als kleuren kunnen uitstralen. De lichtopbrengst zou, volgens de specificaties, 806 lumen moeten bedragen. Dat komt grofweg overeen met een gloeilamp van 60 W. De lampen zijn wel wat groter dan een normale LED-lamp, dat komt voornamelijk door de lange voet van de lamp. Hierin zit vermoedelijk alle elektronica verwerkt om de lichtbron aan te sturen. De lamp meet zo’n 10,5 centimeter in hoogte en is op het breedste punt (bovenaan) 6 centimeter in diameter. Hierdoor zal de lamp wel in de meeste armaturen passen, maar als er een korte kap op zit dan kan de lamp er net buiten uit steken. Zelf heb ik de lamp in een staande woonkamerlamp geplaatst, waarbij dit probleem niet aan de orde is.

Installatie

De binnenkant van de doos laat in 5 stappen zien hoe de lampen en de bridge moeten worden ingesteld. De eerste stap bestaat uit het plaatsen van de lampen in een fitting, vervolgens moet de bridge worden aangesloten op de router (kabels worden meegeleverd) en als laatste moet de Hue app worden gedownload op een smartphone. Ik heb hiervoor de iOS app gebruikt.

Na het installeren van de Hue app loodst deze je door het installatieproces. De eerste stap is het zoeken van de Hue bridge. De bridge werd bij mij niet automatisch gevonden, maar dat komt waarschijnlijk doordat mijn Wifi netwerk in een ander subnet zit dan de Hue bridge. Na het ingeven van het IP-adres werd de bridge wel direct gevonden. Er zijn twee updates geïnstalleerd, welke ongeveer 3 minuten in beslag namen.

Het installatieproces brengt je ook langs het inschakelen van HomeKit en Siri, deze functionaliteit heb ik nog niet kunnen testen. De laatste stap van het installatieproces is het aanmaken van kamers. Een lamp kun je aan één kamer koppelen en alle lampen in de kamer kunnen tegelijk worden aangestuurd. Zo kun je aangeven om de lampen in de woonkamer allemaal aan te doen of ze allemaal dimmen. Open je de instellingen van de kamer, dan kun je de lampen individueel bedienen.

Handig om te weten: bij de starterkit zijn de meegeleverde lampen en de dimmer switch al aan de bridge gekoppeld. Dit hoef je dus niet handmatig te doen.

Over het installatieproces ben ik goed te spreken, de stappen zijn helder en het opzetten neemt minder dan 10 minuten in beslag. Dit is een basisopstelling, van waar ik verder mee aan de slag ben gegaan.

Functionaliteiten

Bridge
De vierkante bridge (ook wel Bridge 2.0 genoemd) is de nieuwste versie van de bridge met ondersteuning voor Apple HomeKit en andere integraties. De integraties heb ik helaas nog niet kunnen testen, maar dit staat nog op de wensenlijst :)

Op de bridge kunnen schema’s worden ingesteld voor de bediening van de lampen. In de app zijn de opties te vinden onder ‘Routines’, waarbij er mogelijkheden zijn om de lampen aan/uit te doen als je van huis gaat of juist thuis aankomt. Hiervoor heb je wel de buitenshuis-bediening nodig. Verder zijn er ingebouwde routines voor ‘opstaan’ en ‘gaan slapen’, wat neerkomt op een wake-up light ervaring en een lamp die langzaamaan dimt. Deze twee routines kunnen op gekozen weekdagen worden ingepland, waarbij de starttijd en de duur van het effect in te stellen zijn. Momenteel heb ik een wake-up routine die start om 06:00 en 30 minuten duurt. De lamp begint op een heel gedimde stand en wordt geleidelijk feller in de periode tot 06:30.

De bridge heeft ook een optie om bediening buitenshuis mogelijk te maken, via een MeetHue account. De verbinding loopt via het cloudplatform van Philips, waardoor je geen directe connectie nodig hebt. De bediening buitenshuis werkt goed, al is er wel een kleine vertraging merkbaar.

Dimmer
De dimmer is eigenlijk veel meer dan alleen een dimmer. De afstandsbediening staat in verbinding met de Hue bridge, waardoor deze nog meer kan dan alleen de felheid van de lampen regelen. In de app zijn er opties om bij meerdere keren indrukken van de ‘on’-toets een andere voorinstelling (scene) te selecteren. Standaard zijn de scenes ‘Relax’, ‘Read’, ‘Concentrate’ en ‘Energize’ ingesteld. Ik heb ze voor nu laten staan, omdat deze scenes mij wel bevallen. De ‘Read’ stand gebruik ik momenteel het meest, omdat deze een vrij neutraal licht geeft.

Lampen
De meegeleverde lampen zijn van het type ‘White and Color Ambiance’, waardoor ze zowel wittinten (in het bereik 2000-6500k) als ‘16 miljoen’ kleuren kunne uitstralen. De bediening van de kleurselectie is in de app goed uitgewerkt, met een apart controlewiel voor de wittinten en een aparte voor het gekleurde licht.

Het instellen van de helderheid gaat met een simpele schuifbalk, het aan-uit zetten werkt met een toggle. Door de indeling van de app zijn de belangrijkste controls altijd bij de hand.
Integraties
Het Hue-systeem heeft een uitgebreide lijst aan integraties die out-of-the-box werken, samengevat onder het ‘Friends of Hue’ samenwerkingsprogramma. Voorbeelden hiervan zijn IFTTT, Logitech en Eneco Toon.

Van de integraties heb ik zelf de koppeling met Logitech Harmony ingesteld, hierdoor kan ik de lampen bedienen vanaf de Harmony Elite (deze heeft toewijsbare knoppen voor verlichting). Als de scene ‘Film kijken’ wordt gestart vanaf de Harmony, dan worden automatisch de lichten rondom de TV gedimd. Deze integratie is erg prettig en werkt vlot.
Verder heb ik de Home Assistant integratie voor Hue ingesteld, waardoor ik de Hue lampen ook vanaf Home Assistant kan bedienen, er schema’s op kan maken en de status uit kan lezen. Deze integratie (2-weg), werkt goed. Home Assistant laat keurig de status van de lampen zien (aan/uit/kleur) en het in- en uitschakelen van de lampen gaat probleemloos.

Uitbreidingen

Philips heeft een vrij uitgebreid assortiment aan uitbreidingen beschikbaar, waaronder lampen in de maten GU10 (spots), E14 (kleine fitting) . Voor de lampen geldt doorgaans dat deze in een white ambiance (wittinten) en in een white and color ambiance leverbaar zijn. Er zijn ook filament lampen leverbaar met een zichtbare gloeidraad. Deze lampen zijn alleen dimbaar in één vaste kleur. Ze hebben een retro-uiterlijk en passen bijvoorbeeld mooi in een tafellamp.

Naast lampen zijn er accessoires beschikbaar, zowel van de Philips Hue serie, als van derde partij fabrikanten (veelal schakelmateriaal). De accessoires van Philips omvatten onder andere de bewegingssensor (aparte voor binnen en buiten), de smart-knop (soort vervanger voor de lichtschakelaar) en een smart-stekker die kan worden opgenomen in het Hue systeem.

Ik heb mijzelf kort georiënteerd op het uitbreiden van de set met extra lampen. Hierbij viel het mij op dat de prijs van een losse lamp (op de officiële Meet Hue store) op €59.95 ligt. Voor 3 lampen kom je dan op een bedrag van €179.85 uit. Dat zou betekenen dat het bij 3 lampen goedkoper is om een startkit te kopen, waarbij je bovenop de lampen óók nog een dimmer switch krijgt. Gelukkig zijn de lampen bij andere winkels wel iets goedkoper (met dank aan de Pricewatch).

Alternatieven

Aan alternatieven zijn onder andere de lampen van IKEA (Tradfri serie) en Trust beschikbaar, deze zijn volgens verschillende bronnen ook te koppelen met Hue bridge. De werking en betrouwbaarheid hiervan heb ik nog niet kunnen testen. Gezien het verschil in prijs tussen de Hue lampen en bijvoorbeeld de IKEA lampen wil ik dat wel eens proberen.

Als tweede afstandsbediening heb ik een IKEA Tradfri afstandsbediening gebruikt. Deze koppelt zich rechtstreeks aan de lamp middels ZigBee LightLink en mist hierdoor de uitgebreide opties die door de bridge worden geleverd. Scene selectie ontbreekt bijvoorbeeld en de afstandsbediening komt ook niet als accessoire in de app te staan. Aan/uit en dimmen werkt echter wel volgens verwachting. Het wisselen van kleuren is, zover ik heb kunnen vinden, niet mogelijk.

Met de Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit heb je een goed startpunt om in te stappen in het Hue systeem. De starterkit is vriendelijk geprijsd en je krijgt alle onderdelen om bijvoorbeeld de woonkamer van slimme verlichting te voorzien. Door de eenvoudige installatie maar toch uitgebreide mogelijkheden in de app is het voor mij een erg waardevolle toevoeging. In de korte periode die ik de set nu in gebruik heb (ca. 1,5 week) ben ik er al aan gewend geraakt dat de lampen bij zonsondergang automatisch aan gaan en dat ze ‘s ochtends automatisch uitschakelen. De fysieke dimmer is een nuttige toevoeging voor de momenten dat je handmatig de controle wilt overnemen.

Ik ben enthousiast over het systeem en het plan is om in de toekomst het systeem uit te breiden naar andere ruimtes. Het nadeel is echter dat de uitbreidingen prijzig zijn, waardoor ik wel echt een afweging ga maken waar het Hue systeem écht iets toevoegt. Deze set is een mooi begin en nodigt uit tot verdere uitbreiding van het systeem.

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit E27 (3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0)?

Fijne review, waarvoor dank!
Tevens een vraag: schakelen met bv. zonsopgang gaat via een vooraf zelf ingestelde timer of via geo locatie (internet)?
Ik heb het even voor je nagekeken, het schakelen met zonsopgang/zonsondergang gaat op basis van locatie. Je kunt zelf je thuislocatie opgeven zodat de tijdstippen van zonsopgang en zonsondergang juist worden opgepikt. De tijd voor zonsopgang/zonsondergang kan worden aangepast door extra minuten toe te voegen, maar dat is een globale instelling, die voor alle timers geldt die de zonsopgang/zonsondergang gebruiken.

Het instellen van timers op een bepaalde tijd kan ook, daarbij heb je de optie om de activatie willekeurig te laten verlopen (bijv. ergens in een half uur rond de ingestelde tijd).
Hartelijk dank voor je reactie !!!
Hou de Amazon.de Prime Day in de gaten meenstal halfweg Juli dan gaan de Hue prijzen naar beneden en hebt je 3 Hue Color Lampen voor € 79,99.

Is het ook mogelijk om met twee afstandbedieningen één lamp te bedienen als in een hotelschakeling?
Ja dat is mogelijk. Je kan met meerdere schakelaars 1 ruimte bedienen. Andersom kan je met 1 schakelaar maximaal twee ruimtes tegelijk bedienen.
Stond de app bewust op Engels voor je schermafbeeldingen?