Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ SE2241 Zwart Review

Belgar 1 juni 2010, 965 views

BenQ SE2241 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop voor de featureset
  • Veel video input opties inclusief full-HD via HDMI

Minpunten

• Veel Backlight bleeding
  • Kleuren zijn prima en strak, maar zwart is geen zwart
  • Indien aangesloten via HDMI geen auto-sleep bij geen signaal

In verband met een reparatie van mijn eigen monitor deze goedkope 21" Monitor/TV aangeschaft (heb reeds een bestemming voor deze wanneer mijn eigen monitor terug komt)

De monitor ondersteund de meeste legacy en huidige video input opties, behalve DVI. Dit maakt deze hybrid bijzonder veelzijdig. Het is ook een van de weinige hybrids in deze prijscategorie die full-HD ondersteund (< 200).

Getest: VGA, HDMI via DVI>HDMI converter en HDMI aan DVD speler.

Het beeld is stabiel en de kleuren zijn mooi en helder. Er is een ruime instelmogelijkheid aan contrast/kleur en smoothing opties beschikbaar en kan goed omgaan met bewegende beelden tijdens gaming en video. Wel heeft dit scherm last van flinke backlight bleeding en is er zeer moeilijk een balans te vinden tussen "echt zwart" en goede kleuren.

Vanwege bovenstaande heb ik de "kleurweergave" als 'goed' beoordeeld, maar "contrast en helderheid" een 'voldoende'

De vormgeving is "klassiek" TV met een erg brede soundbar onderaan en redelijk brede randen voor de grootte van het scherm. Geluidsweergave via de onboard speakers is helder en voldoende voor gebruik in een kleine ruimte. De voet is goedkoop afgewerkt en heeft, afgezien van een beperkte kanteloptie, geen verdere mogelijkheden. Indien de PC is aangesloten via HDMI gaat de monitor niet in sleep mode bij geen signaal, maar moet via de power knop op het toestel of de afstandbediening worden uitgezet. Via VGA werkt deze feature wel. Het toestel is dus niet compliant met powersave standaarden. Er is geen echte wallmounting mogelijkheid standaard voorzien.

Voor mensen die een relatief goedkope hybrid TV/monitor willen aanschaffen, met veel input opties en full HD voor op de slaapkamer / studentenkamer kan ik dit toestel aanbevelen. Ook als standalone monitor voldoet dit apparaat, maar voor de zelde prijs zijn er waarschijnlijk betere alternatieven beschikbaar. Je krijgt echter waar je voor betaald en die-hard gebruikers zullen waarschijnlijk verder moeten kijken

Heb jij ook een BenQ SE2241 Zwart?

Ik heb hem nu gekocht voor 100 euro. Er zitten wel bevestigingspunten voor een muursteun aan.
Hoi Belgar, dank je voor de review.

Hij staat inmiddels voor 168 euro in de pricewatch, wat heb jij er voor betaald?
Ik heb een Philips 231T1SB en die kostte in september ongeveer 100 euro meer voor 23" hybrid FullHD TV/Monitor... Prijs lijkt me 5 sterren, nu de op 1 na goedkoopste hybrid in de PW.

Je tekst is ook best positief, maar de sterren niet? Zoals waarom Pixeldefecten **?

(Of raak ik gewend aan al die revieuws met 5 sterren overal voor? 3 sterren is inderdaad voldoende, maar wordt meestal gegeven als men het maar zo-zo vindt, is mn indruk).

Groet Evert