JBL Tune 750BTNC (Wit)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Tune 750BTNC (Wit) Review

AssaultCommand 27 december 2019, 5.934 views Product gekocht

JBL Tune 750BTNC (Wit)

Als de koptelefoon 40-50 euro goedkoper was geweest zou het een fantastische koptelefoon zijn geweest. Het is een basic bluetooth koptelefoon met noisecancelling. Er zijn echter wat issues met de bouwkwaliteit en de software support, noise cancelling en microfoon kunnen wat te wensen overlaten.

Pluspunten

• Degelijk geluid, wat je verwacht van JBL.
  • Erg comfortabel op je oren en je hoofd.
  • Gangbare Noise Cancelling voor de prijsklasse.
  • Sluit zelfs zonder Noise Cancelling goed geluid af voor een koptelefoon.
  • Klapt goed in voor transport.

Minpunten

• Bouwkwaliteit is te plastic voor de prijsklasse.
  • Je haar zou er in vast kunnen blijven zitten.
  • Geen app support zoals bij de nieuwere serie van JBL, dus geen equalizer.
  • Frequentiebereik is niet als geadverteerd (bij MediaMarkt).

Noise Cancelling
De koptelefoon houd al veel geluid buiten met de noise cancelling uit door het closed-back design en de leren ear-cups. De noise cancelling werkt redelijk tegen consistente lage tonen, en iets beter wanneer je muziek op hebt staan, maar je moet er niet veel van verwachten. In een bus of vliegtuig zal het zeker iets helpen, maar je zal de meeste geluiden nog steeds horen. Als je van JBL iets wil dat hier wel degelijk mee werkt moet je kijken naar een JBL Live 650BTNC.
Geluid
Geluidstechnisch klinkt het wel goed, maar er is geen app support met equalizer zoals met de LIVE of Everest series. Het frequentiebereik van 16Hz-20KHz volgens de specificaties op de MediaMarkt pagina kloppen niet met wat er op de doos staat, of wat JBL zelf zegt. Het gaat hier eigenlijk om 20Hz-20KHz.
Microfoon
De microfoon is erg goed, zeker gezien deze ver van de mond af is gepositioneerd op de oorschelp. Het nadeel is wel dat ze veel andere geluiden zullen opvangen. Hier is een demo van de microfoon.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is niet fantastisch voor zo'n dure koptelefoon. Het plastic aan de binnenkant van de beugel komt een beetje los van de rest als je de koptelefoon opzet, hier zou je haar tussen komen zitten. Verder ziet de constructie er heel erg plastic uit. Dit had ik wel verwacht maar met de eerder genoemde issue voelt het erg goedkoop aan.

De koptelefoon klapt wel handig op voor transport en neemt zo weinig ruimte op.

Alternatieven:
Rond deze prijsklasse zijn er veel betere alternatieven te vinden.
Van JBL zelf kan je de JBL Everest Elite 750NC al krijgen van rond de 139,- euro, of de JBL Live 650BTNC van rond de 137,- euro.
Er zijn ook alternatieven van andere bedrijven met een goede reputatie, zoals de Audio-Technica ATH-ANC700BT of de Sennheiser HD 4.50 BTNC. Deze twee heb ik zelf niet kunnen testen, maar er zijn wel goede reviews over te vinden.

Conclusie:

Vermijd deze koptelefoon tenzij je er veel korting op kan krijgen.
Er zijn betere alternatieven van andere merken in de prijsklasse. Als je noise cancelling belangrijk vind kan je iets meer betalen voor een JBL Live 650BTNC of Audio-Technica ATH-ANC700BT.

Heb jij ook een JBL Tune 750BTNC (Wit)?

Deze headset van mijn werk ontvangen ivm thuiswerken tijdens de corona periode. Op mijn iMac 27 (2012) zijn er soms wat issues met koppelen via bluetooth. Duurt meestal even voor ze elkaar zijn. Irritant lang soms. Aan/uit/aan/uit en opeens pakt ie wel.

Qua geluidskwaliteit is het bedroevend slecht. Ik heb ook een Kingston HyperX Cloud II Rood en het geluid is vele vele malen beter. Deze JBL klinkt echt alsof je via een slechte internet verbinding radio luistert, heel blikkerig.

Via mijn OnePlus telefoon is het geluid iets beter, iets voller, maar kan nog steeds niet tippen aan de Kingston die ik heb. Noice cancelling merk ik eigenlijk niks van. De meeste geluiddemping lijkt door de schelpen te komen en niet zo zeer door de noice cancelling die er op zit.

Zeker geen aanrader dus.
Weet niet of je het door had, maar je hebt op mijn review gereageerd ipv een eigen review toe te voegen ;)
Ja vond mijn reactie te weinig voor echte review :-)