Asus K50AD-SX014V Review

devvy 13 augustus 2010, 1.302 views

Asus K50AD-SX014V

Pluspunten

• Helder scherm, grote disk, fijn toetsenbord, windows taalkeuze

Minpunten

• Alles glimt aan het ding, vette vingers

Woensdagavond 26 mei 2010 deze laptop besteld bij 4Launch, omdat zij de laagste prijs hadden en als winkel positief werden beoordeeld.
Geheel tegen mijn verwachting in werd de laptop al de volgende dag door TNT aangeboden. Pas vrijdag was ik in staat de laptop werkelijk te ontvangen, en toen was het snel uitpakken geblazen :-)
MIjn ervaringen met laptops tot dusver waren met:
- Toshiba Tecra 8100
- Medion Akoya S2210 (daarvan staat op Tweakers.net ook een review van mij).
Ik zal de Asus vergelijken met de twee bovenstaande laptops.

Het eerste wat me opviel toen ik eea uitpakte was dat de doos heel dun was. Vervolgens haalde ik er een joekel van een laptop uit (naar mijn ervaring). Vergeleken met de 12" akoya is dit echt een kanon.
Verder glimt werkelijk alles aan het apparaat, en dat hoeft niet perse fijn te zijn. De Akoya en de Tecra hebben een mat scherm; de Asus heeft zoals bijna alle laptops in deze prijsklasse een glimmend scherm. Maar niet alleen het scherm glimt, de rest ook (randen, etc). Het is niet echt belangrijk, maar ze kunnen het beter niet doen.

Asus biedt bij de eerste boot de mogelijkheid om de taal te kiezen. Dit is een mooie feature, omdat ik zelf Engels prefereer. Nog mooier is dat de fabrieksinstellingen terug te zetten zijn, inclusief de taalkeuzemogelijkheid zodat ik hem in het NL kan installeren wanneer ik hem overdoe aan een familielid.

De installatie nam enige tijd in beslag, ik heb het niet precies nagemeten, een uurtje of zo.

Een merkwaardige ervaring had ik toen de laptop tijdens de installatie moest rebooten. Ineens ging de fan op maximum kracht draaien en bleef dat doen. Ik wist niet wat ik meemaakte, en ik was hem in gedachten al aan het retourneren. Pas toen ik de laptop aan het einde van de installatie uitzette en weer aan, was de fan op normale snelheid. Dit bleek een BIOS probleem te zijn, en op te treden bij elke softreboot. Na de nieuwe BIOS te hebben geflasht was dit probleem voorbij.

Vervolgens ging ik de Windows Experience Index draaien voor Windows 7. Tot mijn verrassing haalde hij een score van 2.9. Dit bleek aan de processor te liggen (een AMD M300). Ik wist dat het een redelijk zwakke broeder was, maar zo zwak had ik niet gedacht! Het probleem bleek de gammele power management te zijn, op de een of andere manier wilde de processor niet boven de 800 mhz uitkomen. Na wat gepruts en gereboot was dit voorbij, en kon ik de score opnieuw bepalen. De scores waren toen:
- CPU: 4.9
- Mem: 7.0 (!)
- Aero: 4.3
- 3D: 6.0
- Disk: 5.9

Al met al een score waar ik wel tevreden mee ben, vooral met de memorysnelheid. Van Aero had ik iets meer verwacht.

Het Display is. vergeleken met de Akoya, een wereld van verschil. Het glimt helaas, maar het is veel helderder en de kleuren komen veel beter uit. Dit was een nadeel van de Akoya. Aan de andere kant is het display 'korreliger' omdat de resolutie ondanks de 15.6" niet veel hoger is dan het 12" scherm van de Akoya.

Ik heb de M300 processor gekozen ipv een intel variant vanwege de VT; het maffe is dat VirtualBox prima draait, ook met 64 bit vm's, maar VMWare crasht hard met een blauw scherm op de host. Geen idee wat dat kan zijn.

Het toetsenbord is prettiger dan dat van de Akoya, het is iets lichter typbaar en wat responsiever. Het Touchpad heeft bobbeltjes - eerst vond ik dat niks, en nu ben ik er aan gewend. Wel biedt dit touchpad onder windows de mogelijkheid tot scrollen wanneer je twee vingers gebruikt.

De degelijkheid is OK. Vergeleken met de Akoya voelt hij meer plastic aan, maar toch stevig.

Betaald: 500 euro. Voor dit bedrag is het een redelijke laptop, niet meer dan dat.

Update 13 augustus 2010
Inmiddels de laptop een tijdje in bezit en frequent gebruikt. Heb nu een dual-boot config met Win7 x64 en WinXP 32-bit (SP3 met SATA driver). WinXP staat op de (leeggehaalde) recovery partitie.
Positieve punten: Ik heb toch wel het idee dat hij goed gebouwd is.
Negatieve punten: Er was een probleempje met de SATA driver, zodat de laptop soms ineens twee minuten bevroor. Heb een patch (van asus) geinstalleerd en toen was het over.
Verder hoor ik soms een hoog-frequent piepgeluidje (heel zacht), wat lijkt beinvloed te worden door de processorstate. Ik heb gelezen dat er een fenomeen bestaat dat 'cpu-whining' heet.
Tenslotte is de accuduur niet heel denderend. Misschien dat je er maximaal twee uur mee kan tikken als je geen gekke dingen doet.

Heb jij ook een Asus K50AD-SX014V?

Waarom prefereer je een mat scherm ten opzichte van een glimmend scherm, vanwege spiegelen?
Ja, vanwege het spiegelen. Gewoon typewerk vind ik prettiger op mat.
Ik vind mat ook veel fijner, heb altijd spiegelend gehad maar sinds kort een Acer Extensa die als één van de weinige laptops ook een mat scherm heeft. Kan eindelijk weer wat zien op het scherm als ik met het mooie weer buiten zit zonder dat de hele helderheid en contrast weg valt, heerlijk gewoon en het spiegelen zelf is gewoon vervelend en ook vooral buiten te lastig.

Aardige review verder :)

[Reactie gewijzigd door Neofloppy op 12 juni 2010 16:40]

Zelfde probleem hier, die afschuwelijke lage score.
Zo te lezen is die wel op te krikken, maar dan ook nog eens al die zooi die op de achtergrond meedraait! er is op de laptop vaak meer nog meer activiteit in rust dan op mij desktop waar oa utorrent en outlook op draait,
& dan nog iets over de batterij, die is binnen een uur (in rust stand) na anderhalf uur nog maar 20%.

Mocht iemand een idee hebben om dit op te lossen....graag!
Heb de laptop gekocht voor voornamelijk zakelijk gebruik, maar durf 'm nu niet echt te gebruiken zonder stopcontact in de buurt.
Zo extreem heb ik het niet, maar de accu gaat idd niet heel lang mee. Ik werk nu toevallig op de laptop en na 1.5 uur is nog 34% beschikbaar.
ik zou graag weten hoe de laptop getweaked is in de powermanagement want mijn laptop heeft 5 minuten nodig om op te starten en kan maar weinig tegelijk uitvoeren en crashed dan....
gewoon traaaaag is deze laptop,terwijl de scores net zo zijn als in de revieuw NA het gerommel in de powermanangement door devvy.
kan niets op internet vinden hierover trouwens.