Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

Specificaties Max. 1,905GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT Review

Penetrator1976 18 februari 2020, laatste update op 18 februari 2020, 1.989 views Product gekocht

Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

Prima kaart(je) die gezien het formaat uitstekend koelt en nog best stil is, hij verbaasde mij uiterst positief gezien het formaat qua koeling, geluid en performance. Wat mij betreft een aanrader voor ieder die in dit formaat een GPU zoekt met uitstekende performance .

Pluspunten

• Prijs v.s. performance
  • Bouwkwaliteit
  • Deisgn (persoonlijk)
  • Dual bios (silent en gaming)
  • AMD 2020 driver mooie update!

Minpunten

• De prijzen van de huidige GPU's (algemeen!) liggen niet echt in lijn met de performance. (vooral Nvidia)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Prima kaart(je) die gezien het formaat uitstekend koelt en nog best stil is, ik ben nog een beetje met de fan profielen aan het spelen, maar hij verbaasde mij aardig gezien het formaat qua koeling, geluid en performance. Je moet er uiteraard van houden en smaak blijft een persoonlijk iets, maar ik vind dit qua design wel een van de mooiste GPU’s. Strak, zonder opsmuk en past in redelijk wat builds is mijn mening. Ik had nog een XFX thicc 2 ultra op het oog, maar die was te dik om in mijn NZXT H200i behuizing te proppen.

Inmiddels de GPU Reeds een week of 4 in bezit en bevalt prima qua gamen. Ik had hiervoor een GTX 1080 (MSI gaming X) en ben met deze upgrade dik tevreden. De kaart houd bij mij een boost clock van gemiddeld 1920mhz stabiel vast, zonder daarbij over de 76 graden heen de te komen, soms even een uitschieter naar de 78, maar daarna zakt hij weer netjes terug naar gemiddeld de 76 graden. Zoals eerder aangegeven ben ik nog wat met de fanproefielen aan het spelen, maar tot nu toe blijft hij in mijn beleving redelijk stil(fan curve met max. 55% fan speed)

Voor het eerst sinds een hele poos weer een volledige AMD build, en dik tevreden. Hij draait in combi met een Ryzen 5 3600 op een Mini ITX B450 bord, met 3200mhz 16gb geheugen en Samsung SSD en 550w gold voeding van coolermaster.

Ik had qua aanschaf een aantal opties, waarvan de dikte van de kaart het meest bepalend was, niet veel dikker dan 2 sloten. Hierdoor was de keuze wat beperkter.

Opties:
- Nieuwe of gebruikte 2070 super
- Gebruikte 1080ti
- Nieuwe of gebruikte 5700XT

Eisen en budget:
- max. 2 sloten dik
- Strak design zonder toeters en bellen
- redelijk stille koeling en goede performance
- Backplate (gezien ik een windowed case heb)
- rond de 450 euro budget(ex verzendkosten)
- Raytracing is geen must
- 1440P performance, en als bonus met wat lagere settings of aangepaste resolution scale, 4K op 60fps (Dit lukt in de meeste games goed op 4K!)

Uiteindelijk is het dus een 5700XT geworden van Powercolor, de red dragon XT dus. De red Devil had ik ook nog bekeken, die wordt ook zeer goed beoordeeld, maar was dus helaas te dik met 3 sloten.

De overwegingen voor deze keuze? Voor mij vrij simpel: de gebruikte 1080ti’s vond ik in verhouding te prijzig met 500+ euro voor gemiddeld 2 jaar oude kaarten, en de serie is EOL. Qua performance nog steeds goede kaarten, maar gezien dat deze gemiddeld maar 10% beter presteren dan de 5700XT(bekijk dit wel per game!), en 2e hands gemiddeld 15% meer kosten, of gelijk liggen in geval een wat duurdere 5700XT, wou ik toch voor de zekerheid gaan van iig 2 jaar garantie.

Een 2070 super was 2e hands nagenoeg niet aan te komen, in ieder geval een die in mijn behuizing paste en deze vond ik in verhouding ook nog redelijk duur tov nieuw.
Nieuw kost de 2070 super gemiddeld ruim 100 euro meer dan een 5700XT, voor relatief niet veel meer performance(bekijk dit ook per game!) Raytracing kan een doorslaggevend punt zijn, maar voor mij niet aan de orde.

De keuze was dus duidelijk, het ging een 5700XT worden. Na wat reviews en mogelijkheden bekeken te hebben, ben ik gaan zoeken op kaarten van max 52mm dik(ongeveer 2 sloten dik) en de enige echte kandidaat was deze powercolor.

Tot nu toe nog steeds erg tevreden mee, had alleen wel de pech dat mijn 1e exemplaar er mee kapte, waarschijnlijk is een opgetreden stroomstoring hier de boosdoener van geweest, maar helemaal zeker weet ik het niet.
RMA procedure overigens netjes opgelost en afgehandeld door Megekko. Mijn systeem draait weer als een zonnetje :-)

Heb jij ook een Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT?

Vraag & Aanbod

Hallo! Mooie review! Hoe is je ervaring van de kaart tot nu toe nog geweest? Ik heb enkele dagen ook eentje en ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben. Bij mij word de kaart 84 graden op ongeveer 1850mhz en daarbij maakt hij echt redelijk veel lawaai. Het kan zijn dat er iets scheelt met de kaart omdat na het openen blijkt dat het niet om een nieuwe kaart ging maar om een gebruikte. Het seal stickertje op de schroeven achterop de kaart was ook weg dus ik vermoed dat hij al een reparatie ondergaan is. Ik heb de optie om hem te ruilen voor een nieuwe maar ik ben aan het twijfelen. Straks is de nieuwe kaart even luid en warm en hou ik liever m'n oude kaart nog even. Wat denk jij ervan?
Dankjewel. Ik heb deze inmiddels niet meer.

[Reactie gewijzigd door Penetrator1976 op 20 augustus 2020 16:12]

Als je airflow goed is in de behuizing dan zou de kaart best koel moeten kunnen blijven. Ik hoorde de kaart wel iets, maar vond dat niet storend. Let wel dat als je meer ruimte hebt, een gpu met 3 fans wel wat beter koelt. Maar de mijne werd bij 1865 mhz rond de 81 graden, wat gezien mijn mini ITX kastje niet slecht is. Als je hem nieuw hebt aangeschaft zou ik hem omruilen voor ook een nieuw exemplaar. Heb ooit bij Azerty eens een gebruikte geleverd gekregen en daar een boel ellende mee gehad toen ik garantie wou claimen. Wat je nog Zou kunnen proberen is undervolten en hem iets lager klokken. Het is maar een kaarten met 2 fans dus verwacht nagenoeg geen OC op lage temps. Mocht je in je case ruimte hebben dan is een sapphire 5700xt ook een hele goede keuze, diegene met 3 fans dan. Die draait bij mij met 2000mhz op Max 82 graden. Of natuurlijk de red Devil.

[Reactie gewijzigd door Penetrator1976 op 20 augustus 2020 16:30]

De kaart zit in een NZXT H500 met twee 140mm en twee 120mm fans dus op zich een goede airflow. Ik denk dat ik hem dan sowieso ga retourneren. Spijtig want ik vind dat de kaart er echt goed uitziet. Dankjewel voor de snelle reactie!
De H500 is wel een goede kast met goede airflow. Met jouw fan specs zou niets mis moeten zijn. Ik heb deze kaart destijds gekocht vanwege de prijs prestatie en het formaat. Denk dat de prijs prestatie verhouding nu wel is achterhaald. (Niet meer gekeken wat ze nu nieuw kosten) Het enige nadeel is dat deze dual fan kaart weinig oc potentie en headroom heeft, als je met een stil fan profiel wil werken. Denk alleen wel dat je met wat handmatig tweaken en undervolten best leuke performance hebt uit een ‘kleine’ kaart.

Ik vond de kaart er ook echt heel mooi uitzien idd. Jammer dat er niet meer merken zijn die deze Stijl hanteren. Je hebt helaas weinig keus als je geen bling bling wil. Je zou een triple fan kaart kunnen overwegen van een 5700xt. Mijn sapphire nitro bevalt echt heel goed. Of de red dragon. Bij mij paste alleen de sapphire (net) in m’n H200i. De red dragon was echt te dik. Wellicht zijn de ngreedia 2070 super kaarten al wat beter geprijsd.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.