AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition Review

vvermeer 12 juli 2010, laatste update op 12 juli 2010, 8.377 views

AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Veel prestatie
  • quad core
  • 6mb L3 cache

Minpunten

• warmte productie

Voorwoord

-Beste Tweakers. Ik heb hier een review geschreven dat vooral zal gaan over mijn Amd phenom II x4 940 en het systeem waarin het draait. Er zullen ook andere onderwerpen behandelt worden zoals een prijsvergelijk met Intel en meer.

Reden van aanschaf.

-Toen ik Need for speed shift had gekocht bleek dit spel niet te werken op de core 2 duo van Intel met een Nvidea 7300 gs grafische kaart. Het was eigenlijk dus onmogelijk om een nieuwe en dus betere videokaart in het systeem te stoppen, omdat de computer niet van mij was. Dit was voor mij de aanleiding om zelf te gaan sparen voor een eigen computersysteem. Al gauw bleek dat elk systeem veel te duur was als je nagaat hoeveel moeite je moet doen om geld binnen te krijgen. Maar na lang sparen had ik eindelijk genoeg geld en ben ik ermee naar Informatique computers te Berschenhoek gegaan om mijn eigen systeem te laten bouwen. Een belangrijk punt was om een systeem in elkaar te zetten dat de eisen van nu makkelijk aan kan voor zo min mogelijk geld. Amd is het merk wat daar garant voor staat. .

waarom Amd

-Ik heb gekozen voor dit merk omdat ik toe was aan een nieuwe computer. Ik was helemaal weg van Intel en Nvidea maar dit veranderde snel. Ik raakte ge´nteresseerd in Amd vanwege de goede prijs prestatie verhouding. Ik was altijd al Nvidea aanhanger maar ook dit moest veranderen. Bij Informatique computers was de Ati Xfx 4870 512 mb in de aanbieding. Amd en Ati bleken goede keuzes te zijn want in verschillende benchmarks komt het systeem goed tot zijn recht.

-Een week later kreeg ik het bericht dat ik mijn systeem kon afhalen. De computerkast zat keurig verpakt in een sterke doos en belangrijke materialen zoals mijn beeldscherm zaten in bubbeltjes papier. Persoonlijk heb ik een goede ervaring gehad met de kwaliteit van Informatique computers waar ik het systeem heb gekocht.

Inbouwen

-hier kan ik helaas niet over mee praten omdat ik het systeem heb laten bouwen. Dit heb ik gedaan omdat ik destijds nog niet zo veel van computers afwist. Ben je wel ge´nteresseerd over het inbouwen van een cpu klik dan op de onderstaande link:

Onderdelen en Prestaties.

-onderdelen

-processor Amd Phenom 2 x4 940 black edition@ 3 ghz
-moederboord Gigabyte Ga 52m-sp3
-videokaart Ati XFX Radeon hd 4870 512 mb
-geheugen Kingston Valueram 2x 4gb 800 mhz
-harddisk Seagate Barracuda 7200 rpm 1tb
-behuizing Coolermaster Sileo rc 500
-case fan Scythe slipstream 1800 rpm (later aangeschaft.)

-prestaties

Koeling Actieve koeling
CPU Instructionset 3DNow!, MMX, RISC, SSE, SSE2, SSE3, SSE4, SSSE3, x86-64, XD
CPU Multiplier 15.0
CPU stepping C2
Bijzonderheden Unlocked Multiplier (Black Edition)

-Grafische kaart

Technische Specificaties
Videochip Radeon HD4870
Videochip snelheid 750MHz
Geheugengrootte 512MB
Geheugen Snelheid 3,6GHz
Geheugen Bandbreedte 256 bit
Geheugen Type (videokaarten) DDR5

Ati catalyst control center (na gamen)
Ati catalyst control center (idle)

-Eenmaal thuis aangekomen alle kabels aangesloten, beeldscherm aangesloten en de speakers eraan. Gelijk uitproberen of Need for speed shift het nu wel wil doen. Eenmaal Need for speed opgestart en het grafische geweld houdt niet op! Wat een verschil in graphics als je games vergelijkt die ik op mijn ouders systeem speelde en nu op mijn eigen systeem. Ik ben ook zeer te spreken over de laad tijden van deze 4870 met 512 mb intern geheugen.

-2 maanden na aanschaf van mijn systeem vroeg ik mijn wel eens af hoe te overclocken. Ik was wel ge´nteresseerd in de mogelijke overclock prestaties van mijn Phenom. Mijn vriend wist gelukkig hoe je moet overclocken en zo zijn we begonnen met het ophogen van de mulitplier van 15x naar 16x. De tempraturen waren aanvaarbaar en dus gingen we een stap verder van 16x naar 18x. Dit bleek alleen niet zo verstandig voor de tempraturen, dus gingen we een stapje terug. Zo hebben we een goede balans gevonden van 3,4 ghz. Vandaag de dag draait deze Phenom nog steeds op 3,4 ghz en ik ben er zeer over te spreken. Om toch nog wat aan de wat hogere tempraturen van 60 graden in max load te doen heb ik de originelen Coolermaster fan van 120 mm door een Scythe slipstream vervangen. Direct merkbaar was bij het vervangen van de fan dat de tempraturen daalden alleen stond daar wel weer een hogere geluid productie tegenover. Omdat dit systeem op volle toeren nog al luidruchtig kan zijn heeft Informatique mij aangeraden om een Coolermaster Sileo te gebruiken. Deze kast heeft aan de binnen kant schuim zitten wat het geluid moet dempen. Een nadeel hieraan is, is dat wanneer het systeem veel is gebruikt door bijvoorbeeld te gamen de onderdelen hitte afgeven. Het schuim wat dus in de kast zit lijkt deze hitte vast te houden waardoor de temperaturen hoog kunnen oplopen. Maar ook dit probleem is te verhelpen door sterkere en stillere case fan's in de computer kast te plaatsen.

standaard clocked Amd phenom II x4 940
overclocked @ 3,4 ghz Amd Phenom II x4 940 be

-Inmiddels is het 4 maanden geleden dat ik deze cpu heb aangeschaft. Ik ben nog steeds van mening dat deze computer gewoon veel waar bied voor zijn aankoop bedrag. Dit concludeer ik uit meerdere benchmark's die overal op het internet zijn te vinden. Zo maakt de Amd phenom 2 x4 940 be het de core i7 920 nog moeilijk met een aantal zware games zoals crysis en left 4 dead hierbij is de core I7 overclocked op 3,8 gz en de Phenom op 3,6 ghz. (zie onderstaande benchmark's). Voor de applicatie's die ik uitvoer met deze computer wat vooral gamen is, is deze computer gewoon rap te noemen. Laad tijden van games en programma's zijn in mum van tijd voorbij dus tijd om tussen de laad tijden door de krant te lezen is er niet meer. Ook HD afspelen is geen probleem, zo zijn games als hawx en rfactor op full hd met een goede frame rate te spelen met natuurlijk alle graphics op max.

-tempraturen

Phenom @ 3ghz stock koeling

Inmiddels is het dan zo ver vrijdag 18 juni heb ik de Scythe mugen 2 rev b gekocht. Het inbouwen ervan ging niet helemaal van een Leie dakje maar na veel passen en meten zit hij er dan toch echt in. De clock is op 3,4 ghz en de temperaturen zijn enorm gedaald. Er volgen nog foto's over de Mugen in mijn kast.

Phenom @ 3,4 ghz Mugen.

-games

crysis
left 4 dead

-winrar benchmark test

Bij deze test word gekeken hoe snel de cpu in Winrar is. Ik heb deze test gedaan op 3 ghz door de multiplier te verlagen naar 15x. Dit heb ik gedaan vanwege de toch wat hoge temperaturen. Er zal dan ook binnenkort op deze core een scythe mugen te vinden zijn. Dan zal ik deze test op hogere snelheden nog een keer doen.

-Windows computer classificatie
@3,00 ghz

-cinebench

vergelijk

Bij dit onderdeel heb ik bij Alternate twee systemen geconfigureerd en geprobeerd de kosten zo laag mogelijk te houden. Hierbij heb ik enig sinds vergelijkbare processors gebruikt. Je raad het al, de een is een Amd systeem en de ander een Intel systeem. Omdat mijn eigen processor niet meer bij Alternate werd verkocht heb ik de Amd phenom II x4 945 gekozen. Deze lijkt het meest op de phenom II x4 940. In eerste instantie wilde ik het Amd systeem met de Intel core I7 920 vergelijken. Maar ook de core I7 920 stond daar niet meer op de website. Daarom heb ik de core I7 930 gekozen. Ik heb voor beide systemen de zelfde onderdelen gebruikt indien dat kon. Ook mijn xfx 4870 was niet meer leverbaar en daarom heb ik deze vervangen door een hd 5770. Omdat het Intel systeem ddr3 alleen ondersteund heb ik dit ook op het Amd systeem gedaan om het zo vergelijkbaar mogelijk te houden.

Amd systeem

Intel systeem

zoals al is te zien op de plaatjes is het prijsverschil aanzienlijk groot. Dit is dan ook het strijd wapen van Amd, een goede processor voor weinig geld zodat meerdere mensen er van kunnen genieten. Helaas waren sommige delen van mijn eigen systeem niet verkrijgbaar meer. Toch tonen de plaatjes maar al te duidelijk het prijsverschil aan. Oke in Super pi en zware applicaties is de Intel aanzienlijk beter maar zodra we stoppen met Super pi en een spel gaan spelen is het verschil ineens een stuk kleiner en kan de Amd in sommige gevallen de betere processor zijn.

conclusie

Na een aantal maanden gebruik te hebben gemaakt van deze cpu zijn mij een paar positieve kanten opgevallen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar een van de sterke kanten van deze cpu is toch echt zijn prijs prestatie verhouding. Ook in gamen staat deze processor zijn mannetje. Zo kunnen de meeste games op maximale graphics gespeeld worden. Er is alleen een nadeel aan deze cpu en daar kan ik toch echt niet onderuit komen. De hitte die deze cpu standaard produceert is aanvaardbaar maar bij overclocken raad ik iedereen toch aan om een andere processor koeler te kopen. Op de vraag of Amd beter is als Intel in mijn ogen kan ik ja en nee antwoorden. Ja als het gaat om de prestaties voor het geld zo is een vergelijkbaar Intel systeem al snel Ą100 duurder. Maar als we het gaan hebben over de echte benchmarks zoals super pi is Intel nog steeds de betere. Ondanks dat Intel beter is als je een groter budget heb is deze processor zeker niet slecht.

- P.s. dit is mijn eerste uitgebreide review. Tips zijn welkom. Ik dank u hartelijk voor het lezen van mijn review.

• Amd phenom II x4 940 black edition
  • ATI XFX hd 4870
  • Kingston Valueram 4gb
  • gigabyte ga m52l-s3p
  • Coolermaster sileo rc 500
  • Scythe slipstream
  • Seagate Barracuda 7200.12 1tb
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition?

Reviews door de redactie

Mooie review, ook een leuk idee om zo'n prijsvergelijk te doen. Alleen ben ik het niet helemaal eens met je keuze. Een core i7 930 is flink sneller dan een phenom II. Ik denk dan ook dat je beter het intel 1156 platform als vergelijk had kunnen kiezen icm een core i5-750.
Je kan dan ook gewoon kiezen voor dual channel voor beide systemen. Tevens is het prijsverschil dan nog maar zo'n 80 euro met een intel systeem, waarbij gezegd moet worden dat de i5 bij games ongeveer gelijk, soms beter presteert. Bij alle andere taken zoals rar, video bewerking etc. is hij zelfs zo'n 20% sneller. Ook is een i5 beter overclockbaar en een stuk koeler.

Indien je dus de vergelijking met het 1156 platform zou doen, wordt de keus ineens een stuk moeilijker :)

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 13 juli 2010 00:07]

de review wordt beter en beter +.
[oftopic]weet iemand waarom bij mijn phenom(965) de HT link 2x zo hoog is?
Zijn moederboord is een AM2 moederboord (dus zonder +). Op AM2 is een 1GHz HT standaard (zonder overklokken). Voor AM2+ processors zoals deze 940 is 1.8GHz standaard. Voor AM3 procs zoals de jouwes is dat 2GHz.

Hier trouwens ook een bezitter van een (niet overgeklokte) 940, bijna anderhalf jaar al. Mijne draait ook goed, ben er erg blij mee. Ik heb wel is overgeklokt maar dat gaat iets minder goed, 3,6 - 3,7GHz is ongeveer de max (zonder de spanning al te hoog te gooien). De NB kan trouwens wel flink hoog, de 2,7GHz die ik wel is heb gehaald (zonder spanningsverhoging) is zeker niet de max.
Dat is niet verkeerd hoor, zo'n hoge NB ;O
Yow bro in je vergelijking van AMD vs Intel systeem, daar neem je ook voor het AMD systeem tripple channel! Dit kan niet!
het hoeft niet per se tripple chanel te zijn , het zijn gewoon 3 modules.
Ik weet, maar deze kun je niet in dual channel draaien. Dit wordt dan single channel..
Waarom dan niet gewoon een setje van 2 met elk 2GB 1333MHz, kost ongeveer net zoveel.
Mag ik vragen hoe het komt dat je voor de 512MB gekozen hebt ipv de 1GB 4870, enkel omdat ie in de aanbieding stond?
Goeie review trouwens.
Dat klopt die was in de aanbieding op het moment van kopen. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om een ander moederbord te nemen en dan crossfire te draaien met dan de 4870 die ik al heb en nog een 4870 1gb erbij te nemen.
niets over de review zelf maar miss proberen je kabels beetje beter weg te werken komt alleen maar ten goede van de airflow, weet niet of je daar de mogelijkheid tot heb.
Miss kan je cinebench draaien of super pi ook wel interresant of de prestaties echt omhoog gaan van de cpu te overclocken.
He, nette review. Ik heb dezelfde kast en er past een TRUE 120-Rev.C in pricewatch: Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.C. Deze koeler heb ik gekocht (icm Scythe gentle typhoon fan) omdat het een "smalle" koeler is. Wanneer je de koeler in een noord-zuid orientatie installeert blijven de 4 dimms allemaal bruikbaar. Veel aftermarket koelers zijn zo groot dat het ten koste gaat van je eerste 2 dimms.

Bovendien heb je een processor dat zich echt goed laat overklokken. Met een goede aircooler kun je wellicht 4ghz halen!
Wat betreft de eerdere suggestie van de H50. Hoewel dat volgens mij een prima koeler is zit je met 1 probleem denk ik.

De radiator van de H50 zul je op je outtake moeten plaatsen. Omdat je geen gerecyclede lucht wilt blazen door de radiator maar koude lucht van buiten betekent dit dat je de outtake airflow kwijt bent in je kast. Dit kun je wellicht oplossen door de intake fan aan de voorzijde als outtake te gebruiken (niet optimaal, warme lucht stijgt op) of je moet je case modden.
Mijn ervaring met de Sileo500 is dat deze veel warmte vasthoudt door het isolatieschuim, dus geen outtake in je kast om een H50 optimaal te kunnen benutten slaat zijn doel voorbij; de temperatuur in je kast zal behoorlijk stijgen (XFX4870 idlet al snel op 65C).

Veel OC plezier :) en ter referentie: http://www.overclock.net/...eppings-max-oc-550-a.html

[Reactie gewijzigd door schelling op 9 juni 2010 02:57]

he,

Bedankt voor de tips voor het beter koelen van mijn phenom II. Het lijkt me inderdaad een goede koeler ik zal er zeker naar gaan kijken. Ik heb met het zij-panel eraf een tijdje geleden even de 4 ghz aangetikt om 3dmark o6 1x mee te draaien. De temperaturen waren allen onwijs hoog. Daarom gauw terug naar 3,4 maar ook daar twijfel ik nog aan. Ik zit er dan ook aan te denken om een cm 690 als kast te nemen.

groeten,
vvermeer
Leuk dat je het ook over gamen hebt want dat vergeten sommige mensen. Terwijl dergelijke hardware vooral gericht is naar gamen.
Ik heb ook de Phenom II 940 een tijdje in me systeem zitten en ik ben ook zeer tevreden met de processor. Ik had hem stabiel gekregen op 3,4 Ghz zonder voltage verhoging en hij werd inderdaad al 55 graden idle met de meegeleverde koeler.

Uiteindelijk heb ik een CoolerMaster TX3 erop gezet en ik moet zeggen dat het echt een wereld van verschil is. Onder load komt hij niet eens meer boven de 52 graden. In idle laat ik de fan best zacht draaien waardoor hij zo'n 44 graden is en dat nog steeds allemaal lekker op 3,4 Ghz. Na het aanschaffen van m'n nieuwe koeler heb ik hem nooit meer van de 3,4Ghz afgehaald. :)

Mijn Windows score voor m'n processor is trouwens 7,4. Ik neem aan dat die 7,3 van jou op 3 Ghz is dan?

En natuurlijk wil ook ook nog even kwijt dat ik het een mooie review vind! :)
dit is een zeer goede review ook super dat je de spec's ,plaatjes en de rest er op zet
ik vind dit een zeer goede review ik heb zelf ook een pc staan met deze cpu en ik ben het met je eens
top review 5 sterren