Samsung Spinpoint M7 HM321HI, 320GB Review

marcop23 1 juni 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.539 views

Samsung Spinpoint M7 HM321HI, 320GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluids- en warmteproductie

Minpunten

• Geen superlage accestimes

Algemeen
Deze harde schijf zat standaard in mjn laptop, een Samsung R530 (zie mijn andere review). Ik ben hier erg tevreden mee. De prestaties zijn goed te noemen, dit had ik niet verwacht voor een 2.5'' harde schijf. Ik had wel de acces times in eerste instantie wat hoger dan verwacht, maar ik kom er nu achter dat het om een 5400 rondjes per minuut schijfje gaat. Volgens mij stond er in de folder van de MedaMarkt, waar ik deze laptop (dus ook de harde schijf) gekocht had, dat het om een 7200 RPM schijf gaat. Volgens Tweakers.net Pricewatch is dat niet het geval. Dan zijn deze acces times niet zo gek. Verder heeft deze harde schijf heeft 8 MB cache. De prijs van 40 euro vind ik gewoon laag, dat is 32 euro exclusief BTW, en dus ongeveer 10 cent per gigabyte. Natuurlijk zijn er harde schijven die goedkoper per gigabyte zijn, maar dat zijn grotere (opslag en fysiek) 3.5'' schijven.

Featureset & Prestaties
De harde schijf heeft in HD Tune alle hokjes met features aangevinkt, dus ik neem aan dat het qua features wel goed zit. Wat voor mogelijkheden zou een harde schijf nog meer moeten (kunnen) hebben?
De harde schijf is ook best wel snel. Het gemiddelde in HD Tune is ongeveer 70 MB per seconde. Dat had ik niet gedacht van een 5400 RPM schijf met 8 MB cache. Ter vergelijking, mijn oudere WD Caviar SE WD3200AAJS haalt ongeveer 70 MB per seconde, terwijl die ook 8 MB cache heeft, maar meer rondjes per minuut (7200) draait. De accestimes zijn wel hoger, namelijk 18.3 ms. Toch voelt deze harde schijf erg snel aan in Windows 7.

Geluids- en warmteproductie
Deze harde schijf is, terwijl er geen enkele fan in mijn laptop aan is, maar 35 graden. Dat vind ik aardig koel in zo'n krappe behuizing. De harde schijf is in mijn laptop wel hoorbaar, maar als je ongeveer 1 meter er van af gaat zitten hoor je hem niet meer. Dat in een slaapkamer met wat omgevingsgeluid (open dakraam in de provincie Groningen).

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M7 HM321HI, 320GB?

Kijk even na hoe je het begrip access time behandelt. Hoger is slechter.
Dat weet ik wel, maar op een of andere manier typ ik het altijd verkeerd. Het is nu aangepast :)
Thanks voor de review. De gemiddelde transfer rate is overigens 70.9 MB/sec en niet 90 MB/sec.

Edit: is de hdd trouwens absoluut stil? of hoor je wel een beetje geluid?

[Reactie gewijzigd door Philflow op 1 juni 2010 20:16]

De harde schijf is wel hoorbaar, maar op 1.5 meter hoor ik hem niet meer. En die transfer rate zal ik aanpassen.