Bowers & Wilkins Formation Duo Zwart

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins Formation Duo Zwart Review

FreakerTweaker 19 december 2019, laatste update op 4 juli 2020, 1.053 views Product gekocht

Bowers & Wilkins Formation Duo Zwart

Vandaag deze speakers beluisterd...... UPDATE: Inmiddels ben ik al enkele maanden in het bezit van Formation Duo. Zie mijn uitgebreide review.

Pluspunten

• Epische bassweergave
  • Mooi design
  • Klinken erg groot

Minpunten

• Nog extra accessoires en software nodig
  • Software updates

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 5
Inmiddels ben ik in het bezit van de Formation Duo inclusief de vloerstaanders.

Ik hou nog steeds erg veel van de speakers, maar toch iets minder dan de eerste dag dat ik ze kocht. Bowers en Wilkins had namelijk voor Q1 2020 beloofd om een software update uit te brengen waardoor je meer functionaliteit zou krijgen, onder andere direct via Tidal streamen in plaats van via Roon of via AirPlay/Bluetooth.

Helaas heeft Bowers tot op heden nog steeds geen update uitgebracht, en als ik het nieuws lees zitten ze nu in de clinch met Eva Automation (ontwikkelaar software en eigenaar Bowers) waardoor de software update nog langer op zich zal laten wachten.

Inmiddels heb ik voor een jaar voor 130 dollar Roon moeten aanschaffen en een eigen server moeten opzetten voor Roon om muziek met hoge kwaliteit te kunnen streamen. Hou dus rekening met die extra kosten.

Pro:
- Draadloos en simpel
- Dikke bas
- Heldere tonen
- Realistische weergave van geluid (soundstage en toon)
- Twee monoblok versterkers die de speakers erg goed aandrijven
- Neemt weinig ruimte in
- Eyecatcher, gasten zien dat je iets bijzonders hebt in de woonkamer en zijn nieuwsgierig

Con:
- Erg duur, je betaalt een premium voor de exclusiviteit die je hebt bij aanschaf, namelijk echte draadloze audiofiele speakers van Bowers
- Software
- Speakers zijn niet gemaakt om zonder metalen grille te beluisteren, top ter bescherming tegen kids... maar daardoor verliest het geluid in mijn mening een bepaalde 'directheid' en worden de golven meer gepoeierd

Update: foto toegevoegd

Heb jij ook een Bowers & Wilkins Formation Duo Zwart?

Ik vind het vooral erg jammer dat er niet gewoon een optical in, usb in of analog in op deze speakers zit, maar gelukkig bestaat de 705 S2 ook nog.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 15 juni 2020 15:47]

Sja, het zijn de enige echte hifi draadloze speakers. Alleen maar logisch dat er niet te veel aansluitingen op zitten.

Met de Formation Audio (ook duur) kan je al die aansluitingen toevoegen overigens.
Die heb ik inderdaad ook erbij moeten kopen.
Zonder de Formation Audio is het systeem té beperkt voor de prijs.

Overigens heb ik er geen dag spijt van gehad. Heb een goede voortrap die op de Audio is aangesloten. Op de andere aansluiting van de Formation Audio zit een Raspberry Pi met een DAC-bordje. Dat is prettig wanneer ik Kodi kijk en het geluid via mijn Formation Duo's wil hebben.

Overigens heb ik er maar een extra €100,- tegenaan gegooid om twee stukken natuursteen te kopen.
Heb een houten vloer en parasitaire trillingen wil je niet. Die stukken (donker grijs) marmer waren een goede investering. Enige nadeel van deze speakers is dat mijn ex ze remote Spotify kan laten spelen: zit je net lekker te werken, knalt er ineens keiharde Rock door de woonkamer...