Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

Bamieater 13 maart 2006, laatste update op 17 november 2015, 7.723 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Open-source firmware
  • Twee wifi antenne's
  • Antenne's kunnen vervangen worden
  • Stabiliteit
  • Goede prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Originele firmware is niet te downloaden

Beheerbaarheid Score: 5
Voordat ik een product koop zoek ik vaak eerst veel informatie, lees productsurveys.. etc. Voor deze router heb ik de productsurvey van de router WRT54G als basis genomen. Verder kan deze (http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G) wiki pagina erg handig zijn als je de aanschaf van een Linksys WRT54G* router overweegd.

Waarom de WRT54GL?
Ik zocht een aardig goede router, maar ik wilde er wel graag mee kunnen spelen. Voorheen waren de Linksys routers voorzien van een Linux OS. Nu hebben de laatste revisies van de WRT54G/S (v5.0) een ander soort OS als firmware, waardoor het niet meer mogelijk is om 3rd party firmware te gebruiken. Linksys heeft voor de mensen die nog wel met hun router willen spelen de WRT54GL (de "L" staat dus voor Linux) uitgebracht onder de GNU license. Wat overigens erg bijzonder is.

Op deze router is het mogelijk om third party firmware te draaien. Twee bekende firmwares zijn DD-WRT en HyperWRT, daarnaast zijn er nog vele andere te krijgen. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om verborgen functies zichtbaar te maken of meer gebruiksmogelijkheden en functies in de router te creëren. Een aantal voorbeelden: verbeterde WiFi range (antennes boosten), verbeterde VPN, meerdere WiFi SSID's (in max. 16 virtuele interfaces), RADIUS, SSH access en nog veel meer.

Specs WRT54GL
- Hardware revisie: 1.0
- Firmware revisie: 4.30.0
- CPU: 200 MHz
- RAM: 16 MB
- Flash memory: 4 MB
- Connectiviteit: Wired, Wireless
- Ports: Internet(één 10/100 Mbit), LAN (4x 10/100 Mbit, switched), WiFi (13 channels)
- WIFI: 54 Mbit, 2.4 GHz
- Antenne: 2x
- RF Power output: 18 dBm
- Wireless security: WEP, WPA(1/2), MAC filtering, TKIP

Het is een leuke router voor mensen die graag ermee willen spelen. Deze router heeft namelijk zoveel mogelijkheden en aardig veel capaciteit. Voor normale users is deze router ook zeer geschikt, aangezien de standaard firmware er niet minder onder doet. En wie weet kijkt Linksys wel wat af van de andere firmware's, het is immers open-source... ;-)

Ben er zelf in ieder geval erg blij mee. :-)

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

Klopt. Maar dat is niet de EU firmware, maar de VS firmware. Met deze firmware heb je een aantal wireless channels minder.
Je hebt deze router zo te zien pas 2 weken. Kun je dan al een goed oordeel geven over een product? Lijkt mij een beetje (te) snel.
Ik heb genoeg ervaring met hardware (onder andere ook andere type routers van ditzelfde merk) om aan te voelen of een product goed is of niet.

Mocht mijn router binnen een aantal weken in vlammen opgaan (o.i.d.), dan kan ik altijd nog mijn oordeel herzien. ;-)
En volgens mij staat de originele EU firmware hier: