Arctic Freezer 64 Pro Review

MilaNL 13 maart 2006, 381 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Koelt goed

Minpunten

• Groot, past misschien niet in elke kast
  • Komt dicht bij geheugen

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
De installatie ging vrij gemakkelijk. Je zet de cooler aan de ene kant om de haakjes van het socket heen, dan aan de andere kant, hendeltje overhalen, vast zit de cooler!
Het koelvermogen is goed. De CPU (Athlon 3000+) houdt hij vrij koel. 30 tot 35 graden Idle en 35 tot 40 graden onder stress (Prime95 max. heat test). LET OP: Dat is met Q-Fan aan. De cooler draait dan op 1800-1900 rpm. Zonder Q-Fan draait de fan hier op 2200RPM en dan koelt hij ook iets beter.
De geluidsproductie valt erg mee. Ik had een veel luidrichtigere koeler verwacht. Hij maakt echt heel weinig geluid, al helemaal in combinatie met Asus Q-Fan.
De cooler is wel vrij groot, en daarom betwijfel ik of hij wel in elke kast en op elk moederbord past. De cooler komt ook dicht bij het geheugen. Dit kun je als voordeel zien, omdat het de warmte van het geheugen weg haalt, maar als je een iets te grote heatsink erop hebt, zal het er misschien tegenaan komen.
Modbaarheid heb ik nog niet echt geprobeerd, maar de fan zit niet met schroeven vast, dus het lijkt me best moeilijk die te vervangen. Maarja, een modder weet zich daar wel uit te redden.
De koeler is lekker goedkoop. Gekocht voor 16 euro ex. verzendkosten.

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Ik heb Q-fan ook eens geprobeerd op m'n Asus mobo, maar het enige effect was het op den duur volledig stoppen van de Fan. :(
Doe ik iets fout, of werkt Q-Fan niet altijd even lekker?

Over de cooler zelf ben ik ook zeer tevreden!
Als ik Q-Fan aanzet, krijg ik de keuze op welk niveau de fans moeten draaien bij lage temperatuur. Ik heb ze op de laagste stand (11/16), omdat het dan nog prima koelt. En dat werkt hier prima. Het scheelt een flink stuk. De fans horen dus niet uit te gaan, maar gewoon zachter. :s
quote: milaNL
Komt dicht bij geheugen
Dit is juist een positieve eigenschap, zo wordt het geheugen gelijk gekoeld! (de warme lucht rondom het geheugen wordt weggehaald)