Specificaties 5" scherm met 512MB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader Pocket Edition PRS300 Zwart Review

Koesper 1 juni 2010, 2.028 views

Sony Reader Pocket Edition PRS300 Zwart

Pluspunten

• geen boeken meer mee shouwen
  • gadget factor
  • batterijtijd
  • gewicht
  • gebruiksgemak

Minpunten

• geen annotaties kunnen maken
  • niet kunnen zoeken op woord
  • geen woordenboek

Veelzijdigheid Score: 4
Ik heb nu sinds een halfjaartje deze Sony Pocket Reader, en heb er inmiddels denk ik al zo'n 25 boeken op gelezen, en ben er uitermate tevreden mee! Het apparaat zelf is compact en licht, en het lezen er op is super comfortabel.

Het lezen is echt alsof je gewoon een boek leest, zonder dat het zo vermoeiend is als teksten lezen vanaf je computer. Het scherm heeft extreem hoog contrast, en nauwelijks weerspiegeling.Hierdoor kan je ook gewoon in de volle zon prima lezen, wat bij een ‘gewoon’ TFT scherm echt geen pretje is. (Heb ik overigens ook geprobeerd op de iPad, dat was géén succes!)

Je zet er met gemak boeken op, legaal gekocht bij bol.com/bruna.nl/selexyz.nl, of als je beetje handig bent, en het je vooral gaat om engelstalige literatuur, illegaal gedownload via piratebay oid.
(Wil je je boeken collectie een beetje netjes beheren, kijk dan eens naar Calibre, een open source pakket waarmee je boeken kan omzetten en op je eReader kan zetten)

Je bedient hem puur met de toetsen, er zit geen touchscreen op zoals bij zn groter broertje de Sony Touch Edition (PRS-600). Als je hem gewoon gebruikt om boeken op te lezen zal je ook echt geen moment dat Touch deel missen. De enige toegevoegde waarde die de Touch heeft ten opzichte van de Reader, is dat je er notities mee kan maken, en woorden kan opzoeken in een standaard woordenboek. Volgens mij heb je dat alleen nodig als je vakliteratuur gaat bestuderen op het apparaat. Is dat 80¤ meer waard?

Je kan er overigens ook mooie hoesjes voor kopen, standaard zit er alleen een stoffen zakje bij. Mocht je hem meenemen in je tas, dan blijft hij wel zo netjes. Er zijn ook hoesjes met een ingebouwde leeslamp, dat is best een aanrader als je bijvoorbeeld 's avonds in bed nog een hoofdstukje wil lezen.

Met 1x aansluiten op de PC kan je een flinke poos vooruit, want je kan er met gemak 50 boeken op kwijt, en met een enkele batterij lader doe ik zo'n 3 weken (elke dag +/- 3 uur lezen)

Al mijn collega's en ik hebben de eReader als kerstpakket gekregen, en ook de minder tech-savvy collega's hebben echt heel veel plezier van het apparaat. Het gebruiksgemak is echt prima.

Overigens zijn er ook een aantal onofficiele firmware patches, waaronder eentje waarmee je een klokje in de statusbalk onderin kan laten verschijnen, vind ik zelf erg handig. http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=62528

Heb jij ook een Sony Reader Pocket Edition PRS300 Zwart?

je hebt het bij je positieve eigenschappen over een goede batterijtijd en gewicht, maar ik lees dat niet terug in je review, misschien kun je daar wat meer over zeggen? Hoe lang gaat de reader mee op 1 batterijlading?
Het is moeilijk om daar iets over te zeggen. De batterij gaat namelijk een x aantal refreshes mee. Wellicht is een indicatie wel op zijn plaats... Hoeveel boeken lees je met een enkele batterij lading?
Zal het straks nog even verwerken in de review, maar ik doe minimaal 3 weken met een batterijlading, en ik lees zo'n 3 uur per dag. In 45 uur kan je wel een paar dikke boeken wegwerken, toch?