Brother HL-2030 Review

HansH 13 maart 2006, laatste update op 4 november 2009, 1.953 views

Brother HL-2030

Pluspunten

• Compact formaat
  • Snel
  • Afdrukkwaliteit
  • 2 Jaar Pick-up & Return garantie na registratie bij Brother

Minpunten

• Nieuwe drum is relatief prijzig (+/- 80 euro)
  • Lichte kromming in het papier na afdrukken
  • Enigszins luidruchtig tijdens afdrukken

Drivers en stabiliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Aanschaf
Voor het aankomende afstudeerproject deze printer aangeschaft; wordt dus alleen gebruikt voor het afdrukken van teksten. De eigenschappen m.b.t. kwaliteit en snelheid en het compacte formaat, hebben mij doen besluiten deze printer aan te schaffen. Daarnaast is de garantie ook prima in orde, na registratie bij Brother krijg je 2 jaar Pick-up & Return garantie.

Installatie
Installatie van de printer is eenvoudig. Installatie van de driver voordat de printer met de PC is verbonden en tijdens de installatie wordt gevraagd de printer te verbinden. Wordt geen overbodige poespas geïnstalleerd.

Gebruik
Om de afdrukkwaliteit te beoordelen heb ik dezelfde tekst in verschillende resoluties en met tonersave aan/uit uitgeprint.
Tonersave aan op de verschillende resoluties (alleen mogelijk op 300 & 600 dpi) resulteert in een wat grijzere tekst t.o.v. tonersave uit. De tekst blijft echter prima leesbaar.
  • Het gebruik van 300 dpi resulteert in een wat korrelige tekst maar toch goed leesbaar, ook in combinatie met tonersave. Dit gebruik ik als standaardinstelling. Ideaal voor het overlezen van tekst.
  • 600 dpi zorgt voor strakke letters, ook met tonersave. Aan te raden voor teksten die keurig geprint moeten worden bijvoorbeeld voor inlevering bij docent o.i.d.
  • HQ 1200 dpi is nog net wat strakker dan 600 dpi maar verschil is echt minimaal.
Tekst wordt zeer snel geprint met deze printer. 16 Pagina's per minuut zoals in de specificaties staat, wordt ook gehaald.
Tijdens het afdrukken is de printer goed hoorbaar. Maar dit is hetzelfde voor alle laserprinters. Voor mij geen probleem maar zou hinderlijk kunnen zijn.

Supplies
Een nieuwe toner zit ongeveer op 45 euro en gaat 2500 pagina's met 5% dekking mee. Er zijn geen high capacity toners voor te krijgen.
Doordat een nieuwe drum (gaat ongeveer 12.000 pagina's mee) bijna net zo duur is als een nieuwe printer zal ik de printer afdanken als de drum aan vervanging toe is. Gezien die hoeveelheid pagina's kan ik er sowieso een jaar of 4/5 mee toe. Lang genoeg dus :).

Heb jij ook een Brother HL-2030?

Ik weet niet precies wat een high capacity toner is, maar op http://www.digitalrevolution.nl hebben ze wel een non-brand-toner voor deze printer. Kost ¤29,50 en kan 3000 afdrukken (dat is 500 meer dan een originele Brother). De originele toner kost daar ¤46,50.
Is een leuke vervanger voor de originele toner; goedkoper en in staat meer afdrukken te doen!

Van de voorganger van deze printer, de HL-1430, zijn er 2 types toner te krijgen: één met een capaciteit voor 3000 A4'tjes en één met een capaciteit voor 6000. De laatste is naar verhouding iets goedkoper.
Ik weet niet precies wat een high capacity toner is...
sommige Brother modellen kunnen 2 soorten toner aan: eentje voor 2000 of 3000 afdrukjes, en eentje voor 6000, die laatste is dus een high-capacity toner. 2x zo vol, minder dan 2x de prijs. Overigens heb ik die drum te koop gezien voor ¤73, dus je zou kunnen overwegen om 1x die drum te vervangen om daarna fijn een verse nieuwe printer te kopen :)
Leuke review! Je beoordeelt de fotokwaliteit als "voldoende". wat mankeert er volgens jou aan?
Ik heb de fotokwaliteit 'voldoende' gegeven omdat de Brother 2030 een monochroom laserprinter is. Om foto's mooi en goed af te drukken zul je een inkjet of colorlaser gebruiken. Echter, foto's worden prima in grijswaarden afgedrukt maar daar zul je deze printer haast niet voor gebruiken.
Dat ga ik dus precies wél doen, ik las je review net na mijn bestelling, dus ik schrok even :)