Specificaties 10,2MP, Full HD filmen, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart Review

Lord_Gaav 31 mei 2010, laatste update op 31 mei 2010, 4.217 views

Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart

Pluspunten

• Compact
  • Groot en helder scherm
  • Filmmodus werkt goed
  • Ondersteunt zowel SecureDigital XS/HC als MemoryStick Pro Duo
  • Ingebouwde GPS receiver

Minpunten

• Beperkte AVCHD opneemmogelijkheden in situaties met weinig licht

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Na lang twijfelen tussen een spiegelreflex camera en een compactcamera, ben ik uiteindelijk toch voor het laatste gegaan. Al snel kwam ik erachter dat er een aantal nieuwe camera's zijn met ingebouwde GPS receiver, voor het automatisch geotaggen van foto's. Op aanraden van een aantal vrienden ben ik gaan kijken naar de Sony Cybershots, en kwam uiteindelijk bij deze camera uit.

Het eerste wat opvalt is dat de camera verassend compact is. Hij is kleiner dan mn hand, en ligt goed in de hand. De knoppen zijn goed bereikbaar, alleen de view-mode knop aan de achterkant wil ik nog wel eens per ongeluk indrukken. De bouwkwaliteit is erg goed, het scherm is erg groot, en beslaat 80% van de achterkant van de camera.

Ik heb de camera een avond en nacht kunnen uitproberen tijdens een feest, en de resultaten zijn goed. Aangezien dit mijn eerste camera is van dit type, had ik nogal wat moeite met het onder de knie krijgen van de verschillende instellingsmogelijkheden, maar na wat pielen had ik het wel door. De ingebouwde HDR modus is vooral goed in schemersituaties, maar zodra het donker wordt moet je al gauw naar een stand met flitser overschakelen. Van de 120 foto's die ik die avond gemaakt heb, zijn er uiteindelijk 83 overgebleven.

De camera beschikt ook over een aantal filmmodi. De standaard AVCHD modus werkt goed, maar volgens de handleiding wordt de maximale opneemtijd be´nvloed door de lichtsomstandigeden. Dit merkte ik in de praktijk ook, aangezien ik in de scherming maar een film kon maken van ~5 seconden in AVCHD modus. Zodra ik naar MP4 modus overschakelde kon ik langere films maken.

Zoals al eerder gezegd is de ingebouwde GPS receiver de hoofdreden waarom ik deze camera heb gekocht. Het geotaggen gebeurt automatisch. De eerste keer dat je de camera aanzet zal er automatisch een GPS fix verkregen worden. Dit kan versneld worden door handmatig via de software een GPS Assist databestand op je memory card te zetten. Als je dit niet doet, zoals ik, dan duurt het zo'n 15 Ó 30 minuten voordat er een fix verkregen is. Zodra de fix echter eenmaal verkregen is, heeft de camera geen moeite met vinden van satellieten bij elke volgende keer dat je hem aanzet.

Als laatste heb ik de geotagging data getest door de foto's te uploaden naar Flickr en Picasa. De foto's worden op deze websites automatisch op een kaartje gezet, zodat je precies kan zien waar je de foto's gemaakt hebt.

De camera voldoet prima aan mijn verwachtingen, en ik zal nog een flinke tijd verder moeten spelen voordat ik hem helemaal onder de knie heb.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart?

Heb zojuist ook de HX5V gekocht met een 8GB SDHC kaartje van Panasonic, en ik kan heel lang op AVCHD opnemen. Je moet de movie-knop ingedrukt houden wil je een filmpje maken. Ik drukte eerst ook op de movie-knop en dan uiteindelijk met de foto-knop bovenop het filmen starten, maar dan kon ik maar 5 seconden op AVCHD en 2 seconden op MPG4. Als je op het moment dat je wilt filmen de movie-knop een paar seconden ingedrukt houdt begint hij gewoon minuten/uren lang te filmen ;)

Heb hem dan ook nog maar net een half uur, gekocht in Duitsland en vind hem werkelijk geniaal. Zit er wel in dat ik er een hoop plezier van ga beleven :D
hij filmt max een half uur ;) (eis omdat het ander geen foto- maar filmcamera is).
Beste Lord_Gaav,

Ik ben ook van plan deze camera aan te schaffen vanwege de GPS, de Samsung heeft ook een camera met GPS, alleen las ik op de consumentenbond dat de GEO tag erg lang duurt. Hoe is het met deze Sony. Stel ik wil een foto maken in de open buiten lucht, dan zet ik hem aan, en hoe lang moet ik wachten, voor dat ik de foto ook daarwerkelijk kan maken met een juiste GEO tag?

alvast bedankt voor je antwoord.