AMD Opteron 165 Boxed Review

tiesum 6 mei 2008, 3.279 views

AMD Opteron 165 Boxed

Pluspunten

• Dual Core
  • 2MB L2 cache
  • Erg goede overklokker
  • Cool & Quiet
  • Goede Stock-koeler
  • Prijs-kwaliteit verhouding erg goed (na overclock)

Minpunten

• 9x multiplier

Ik heb deze processor een maand geleden bij Komplett.nl besteld. Ze waren moeilijk te krijgen maar bij Komplett hadden ze net een nieuwe partij binnen. Ik gebruik de processor i.c.m.:

MSI K8N Neo 4 Platinum
Cooler Master Hyper 48 Koeler

Processorstepping:

OAS165DAA6CD
CCBWE 0551WPMW

De Processor heeft twee cores en een L2 cache van 2 MB ( 1 MB per core). De processor ondersteunt Cool & Quiet en wordt geleverd met een erg goede stock koeler met heatpipes die ook nog eens redelijk stil schijnt te zijn

Prestaties

De Prestaties op stocksnelheid vallen enigszins tegen. Ik had hiervoor een AMD Athlon 64 3500+ en op stock draaide deze de Sisift Sandra benchmarks beter ondanks het dubbel zo grote L2 Cache en twee cores van de Opteron. Ik heb deze processor echter niet gekocht om op stocksnelheid te draaien...

Stabiliteit, Overclockbaarheid & Warmteproductie

De processor draait op dit moment op 2610 MHz (290 x 9) met memory devider 5/6 (2.5-3-3-7 1T) 24 uur SP2004 stable. Deb processor heb ik tot 300 x 9 getest en dit draaide stabiel. Met het oog op de temperatuurstijging als de zomer weer komt hou ik m nu even op 2610... De Idle teperatuur is 32 graden en Load is 48 graden. Cool & Quiet klokt de processor terug naar 5 x 290 (1450 MHz) De processorkoeler draait
dan op een zeer aangename 300 rpm. In tegenstelling tot wat ik vaker gehoord heb zorgt de inschakeling van C&Q niet voor instabiliteit.

Op stockvoltage kon ik de processor overklokken tot ongeveer 2400 MHz. (Dit is al een overklok van 33% !!)

Een nadeel bij overklokken kan zijn dat de multiplier maar tot 9x gaat. Als je een moederbord hebt wat niet goed klokt kan dit problemen opleveren.

Als je niet vies bent van een beetje overklokken kun je voor een zeer schappelijke prijs een hele snelle processor hebben. Hij is met een kleine Voltageverhoging net zo snel of sneller als een FX-60 die zoals jullie weten op het moment van schrijven meer dan 1000 Euro kost. Als de multiplier een probleem kan worden kun je kiezen voor de Opteron 170. Deze heeft een multiplier van 10x maar kost uiteraard wel wat meer.

Heb jij ook een AMD Opteron 165 Boxed?

Misschien handig om het sisoft sandra versienummer erbij te geven, misschien ondersteund deze nog geen dual core... Tuurlijk is 3500+ single core ietsjes sneller (400mhz), maar dit merk je dus alleen in benchmarks en dual core werkt gewoon veel soepeler. Dus ik denk dat de prijs-kwaliteitverhouding het zeker waard is als je kijkt naar een concurrent of de prijs van 2x een 3000+

Overigens wel een nette overklok! Ben ook van plan om van mijn 3500+ over te stappen naar deze dual core (mits deze beschikbaar is).
het is natuurlijk eigenlijk geen 2x3000+ maar 3100+ a 3200+ vanwege de 1 mb cache
Blijf toch nog steeds met de vraag zitten.
Om te gamen heb je hier dan ook wat aan ?

Ik weet dat Single core om dit moment nog het beste is,maar als je toch Dual Core wilt hebben kun je dan beter een Opteron of een AMD Athlon X2 Processor nemen . :?

Ook met de wetenschap dat je er veel mee gamed .
Heeft met een aantal factoren te maken nl.

-Je budget, een X2 is nou eenmaal duurder
-Spellen moeten het ondersteunen om echt sneller te zijn
-Opterons clocken over het algemeen hoger dan de normale desktop versies.
Precies zoals de dude zei die de review schreef.. als je niet vies bent met overklokken is idd een opteron een betere keus.. kunnen vaak op wat sneller speeds draaien dan een x2 bv
nette survey. mijne draait @ 2,7ghz @ 1.45V
Load Max. 54 graden idle ~36
Laatst voor 85 gekocht bij sallandautomatisering.nl . 165 @ 2.95 GHz (328x9) 1.39V. Dit op asus a8n32-sli met corsair 3500LL Pro mem @ 268MHz, 3-3-2-6-1T :*)
Oude review. Net even wat leesbaarder gemaakt. :)
Oude review?

je processor is ondertussen al twee keer van eigenaar gewisseld ;)
Ik heb mijn tagan 380 w op exact dezelfde wijze opgeblazen :) (draaide toen 2,7 GHz @ 1,35V) je moet enigsinds oppassen met deze dingen. Op 3 GHz vreten ze 197 W...