QNAP TS-509 PRO Review

rolandverh 1 juni 2010, 1.510 views

QNAP TS-509 PRO

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Compleet
  • Software ondersteuning en updates

Minpunten

• Prijzig
  • Frontbediening niet handig

Kwaliteit voeding Score: 4
Deze NAS heb ik nu een maand of 6. Mijn bestelling bij Informatique werd vlot en goed afgehandeld. Meteen vijf schijven besteld van 1,5 TB elk. Samen levert dat in RAID-5 een netto capaciteit van een kleine 6 TB.
Plaatsen van de schijven ging vlot. Alle benodigdheden worden meegeleverd, slechts een schroevendraaier is nodig.
Na opstarten van de NAS is het eigenlijk een kwestie van aanwijzingen volgen. Voor de 'newbie' is voldoende ondersteuning op de website van QNAP.
Ik heb vrij snel een volledige installatie van APACHE gedaan, een share voor mijn Linux (Ubuntu) systemen en verschillende backup mogelijkheden voor een paar Windows systeempjes gemaakt.
Verschillende file-systemen worden door elkaar heen ondersteund. Mounten op Linux en naar Windows geeft geen enkel probleem (NFS en SMB door elkaar heen).
FTP, SFTP, SSH, Samba, ook allerlei web-systemen worden ondersteunt.

Vooral de dubbele GigaBit ethernet poortjes komen mij goed uit. Een poortje aangesloten via een GB switch, zodat ik er via het gewone netwerk bij kan en een poortje direkt aangesloten op een linux systeempje.
Op die manier kan ik optimaal gebruik maken van de Qnap op mijn linux systeem en in de rest van het netwerk kan ik gebruik makan van de meegeleverde backup software.

De snelheid van het systeem is verbluffend! Zelden heb ik een zo snel netwerk-storage systeem gezien. (Buiten de professionele systemen, uiteraard). Op een gegeven moment moest ik wat DVD kopien maken naar de QNAP. Volgens Microsoft Windows liep dat met een snelheid van 70 MB per seconde! Een behoorlijke doorvoersnelheid! Gemiddeld haal ik makkelijk 30 - 40 MB seconde bij grote bestanden of complete ISO's. Voor een huis-tuin-keuken NASje een mooie waarde.

Configureren gaat zonder moeite. Het meeste is bereikbaar via overzichtelijke WEB-menu's. Maar als je wat meer wilt doen, kan dat ook. Van binnen draait het allemaal op Debian. Die is een redelijk standaard systeem, dus de meeste componenten en configuraties zijn terug te vinden op vertrouwde plaatsen.
Mocht je echt zelf aan de knoppen willen zitten, dan kan dat, monitor en USB keyboard aansluiten en je kunt naar hartelust 'tweaken'.

De WEB-server is goed in te stellen en draait prima! PHP staat standaard erop. Achteraf installeren van een MySQL-server was al helemaal geen probleem, dus ik had al snel een volledig werkende hosting draaien. Kopie van een web-shop en een kopie van een Joomla! site waren al snel gemaakt en uiteraard ontbreekt inmiddels een compleet automatisch draaiend script voor download van de produktie-servers niet.

Zijn er nadelen? Ja, natuurlijk, die zijn er ook. Het ding is best wel duur. De laadjes sluiten redelijk aan in de kast, maar dat kan beter. De bediening via het frontpaneel is niet echt handig. Dat maakt dat je het apparaat aan een DHCP server hangt en zo snel mogelijk alle netwerkinstellingen via een browser gaat doen. Dat is de beste methode. Let wel op: Als je eenmaal adressen gaat instellen en je doet dat niet goed, dan moet je behoorlijk klooien om het aan te passen.

Het ding werkt verder geruisloos (temperatuur ingestelde koeling), zelf in te stellen power save voor de nachtelijke uren en een gering stroomverbruik maken de QNAP voor mij een prima investering. Hoewel het allemaal best wel wat kost, ben ik er erg blij mee. Zoals zo vaak met systemen die niet echt in de voorgrond werken, zie je de waarde ervan pas terug op het moment dat je een backup moet terug zetten. Dan merk je ineens dat de investering zich terug verdient.
Ik moet er niet aan denken dat vele Gigabytes aan foto's en documenten ineens verdwijnen.
Een kopie-knop voor USB schijfjes die op het frontpaneel aangesloten kunnen worden completeerd het geheel. Lekker makkelijk, schijfje aansluiten en kopieren maar.

De mogelijkheid van externe koppeling met 'broertjes' op het internet is uiteraard fantastisch als je ook nog co-location wilt gebruiken. Dan ben je helemaal zeker als het gaat om continuiteit. Geen gezoek meer naar oude backups, informatie die eenmaal de halfgeleider-hemel in is, krijg je nooit meer terug. Dat risico loop ik mooi niet meer.

Blijft er een laatste vraag; Wat als het ding zelf kapot gaat? Zijn de disks dan eenvoudig in een ander systeem te schuiven? En krijg ik er dan nog wat vanaf?
Op de website wordt dat niet direkt duidelijk, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat QNAP het uitwisselen van disks naar andere platforms wel ondersteunt.

Heb jij ook een QNAP TS-509 PRO?

-Nadeel is dat er NFS3 gebruikt wordt en ISM raid 5 / 6 en EXT4 kan je geen files boven de 1 GB neerzetten.
-Iscsi is leuk maar waardeloos en niet meer supported deze versie.
-Twonky media heeft echte issues.
-Er blijven regelmatig processen hangen die te veel cpu opslobberen.
-NFS kan je maar basic beveiligen / configureren.
- je kan geen partities maken.

En dit is nog maar het begin.
Antwoord op laatste vraag NEE het is RAID je hebt een andere qnap nodig cq veel linux kennis.
Niet alle Qnaps zijn compatible met elkaar intel / ARM cpu
Kortom wel een leuk ding erg prijzig maar ext4 zuigt cache optie is lachen en na 1 sec vol
Disken checken met smart klappen er regelmatig uit.
Niet alle disken gaan op standby.

Ik mis nogal wat in je review

:-)

Mijn conclusie leuk voor thuis (MKB) misschien zeker niet voor echt werk.
Frontpanel is btw puur informatief cq noodhulp

Wel heb je SSH toegang en de modbaarheid is juist dan erg hoog als je ff uitzoekt hoe ze het inelkaar gegooid hebben.

[Reactie gewijzigd door lemaclemac op 1 juni 2010 01:00]

Alle disken kunnen op standby. Als je bijvoorbeeld een programma heb draaien (SabNZB+) die zoekt op zijn folder naar NZB's. Deze staat op de HDD, daarom blijft er altijd 1 draaien. Steek er een usb stick in en laat SabNZB+ op de usbstick naar zijn nzb's zoeken. Dan gaat er na de ingestelde tijd... alle schijven op standby.
Ik heb er ook eentje gehad in het verleden, binnen een week teruggebracht.
Hoe ik het ook wende of keerde, als ik foto's ging bekijken vanaf de QNAP dan duurde het gemiddeld 1 sec bij iedere filetransfer voordat die begon.

Erg irritant als je even wat foto's snel wilt doorbladeren en zeker irritant bij een dergelijk duur apparaat waar je toch veel meer van mag verwachten. Na wat onderzoek op i-net blijken er veel meer mensen last van te hebben!

Heb nu via RMA aan een nieuwe WD ShareSpace gekomen, RAID5 en draait als een zonnetje, geen problemen en snelle file transer reacties. Dus het probleem lag echt aan de QNAP. (was btw een Intel versie)

Leuk review, leest prettig maar ben het niet eens met je conclusie :)

[Reactie gewijzigd door Nithhogr op 1 juni 2010 07:31]

lag misschien aan je eigen netwerk. Ik heb er geen problemen mee. heb mijn systeem met 5x 2 TB, raid 6. In windows 7 heb ik mijn documenten, afbeeldingen enz via het netwerk. en werkt verbluffend snel!
Van binnen draait het allemaal op Debian.
Huh? Heb je hier een bron voor? Het ding zal vast een eigen linux variant draaien. Ik heb zelf een TS119 (arm) naar Debian geflasht juist omdat ik niet zo blij was met de gelimiteerde linux omgeving. Het is natuurlijk ook vrij eenvoudig te testen door bijvoorbeeld eens een apt-get update te doen.