LG BD570 Review

AFR 8 juni 2010, 3.380 views

LG BD570

Pluspunten

• Goede prijs
  • Ondersteuning DTS en AC3 in MKV bestanden
  • Goede afwerking (met gesloten klep)

Minpunten

• Slecht doordachte interface
  • Onhandige plaats USB aansluiting
  • Slechte afwerking achter klep
  • Beperkte/geen ondersteuning voor VobSub in MKV bestanden
  • Geen ondersteuning voor ID3 tags in mpe
  • Enkele formaten worden alleen ondersteund vanaf USB niet vanaf netwerkdisk

Geluidskwaliteit Score: 4
Aangezien ik onlangs ben begonnen met het omzetten van mijn DVD collectie naar harde schijf, ging ik op zoek naar een Blu-Ray speler met ondersteuning voor MKV bestanden met oorspronkelijk DTS/AC3 geluid. Gezien de uitstekende ervaringen met de BD350 speler en de uitgebreide featureset leek de BD570 een prima opvolger..... maar wat een vergissing!

De basisfunctionaliteit van de speler ziet er op het eerste gezicht prima uit. De beeldkwaliteit van Blu-Ray schijfjes is goed en de speler ondersteunt de meeste audioformaten. Ook de nieuwe interface oogt op het eerste gezicht modern door de frisse kleuren en animaties.
Helaas krijg je na deze eerste indruk al vrij snel in de gaten dat het ontwerp van de speler niet af is. Zo zit de USB aansluiting verstopt achter een klep die de volledige voorkant van de speler bedekt. Zelfs met een platte USB kabel (2mm, zonder uitstekende stekker) kan de klep niet worden gesloten. Dit is een groot probleem aangezien de afwerking van de speler achter de klep zeer matig is: lelijke plastics, veel speling bij knoppen, lelijke en vreemd gevormde led-verlichting die opeens de kamer in schijnt.

Ook de gebruikersinterface gaat na een uurtje spelen redelijk irriteren. Functies zoals YouTube en AccuWeather zijn slechts te bereiken via een kinderlijk tussenmenu, waarbij men eerst in een soort 3D straat komt. Deze interface valt niet alleen uit de toon bij het beginscherm, maar zorgt ook voor een flinke vertraging. Ook functies zoals DLNA zijn slechts via tussenstappen te bereiken.
Waar de BD350 en BD370 een goede browser hadden om door mediabestanden te bladeren, is ook deze functionaliteit op de BD570 enorm verslechterd. Zelfs op 1080p is het kleinst te selecteren lettertype nog veel te groot om goed door bestanden te kunnen bladeren: bestandsnamen worden te snel afgebroken en je moet erg veel scrollen.

De ondersteuning van beeld en geluid in MKV bestanden lijkt gelukkig wel prima in orde te zijn. Het beeld is goed en er kan eenvoudig worden geschakeld tussen diverse audiosporen. Zelfs het oorspronkelijke DTS/AC3 geluid wordt doorgegeven. Echter lijkt er geen ondersteuning te zijn voor ondertiteling in VobSub formaat. Dit is erg jammer aangezien ik veel muziek DVD's bezit waarbij in de bitmap-gebaseerde VobSub ondertiteling veel tekens voorkomen die niet worden ondersteund in tekst-gebaseerde formaten zoals SRT.
Enkele DivX bestanden die op de BD350 speler prima speelden, worden op de BD570 zeer schokkering vertoond. Daarnaast is het vreemd dat deze speler anno 2010 geen ondersteuning biedt voor zoiets eenvoudigs als ID3 tags in MP3 bestanden (albumart, titels, artiest, etc).

Concluderend is de BD570 een speler die voor een niet al te hoge prijs een prima set aan mogelijkheden biedt. Echter lijkt het ontwerp nog niet helemaal af te zijn. Gezien de minimale veranderingen tijdens de laatste updates betwijfel ik of de genoemde problemen worden opgelost. Ik wacht nog heel even af voordat ik weer terugschakel naar mijn oude speler.

UPDATE 6/7/2010: Wanneer VobSub ondertiteling in een los bestand wordt opgeslagen kan deze wel worden afgespeeld in combinatie met MKV bestanden. Ook werkt de speler goed samen met een netwerkschijf waardoor de lelijke USB aansluiting niet langer zichtbaar is.

Heb jij ook een LG BD570?

Vraagje, ik ben in het bezit van de LG BD370 en ik vroeg me af of deze wel NTFS op USB ondersteunt.
Als ik de website van LG mag geloven wel. :)
Ja, maar dat staat ook aangegeven bij de BD370 die ik dus heb, maar die ondersteunt dat dus ook niet:
Ik heb ook deze speler,
hij speelt alleen regio 1 dvd af, als ik in de setup de areacode op nl zet, maakt het geen verschil.

op videohelp.com stond dat je een cd kon branden om hem regio vrioj te krijgen, als ik de cd brand, dan herkent de speler het als data cd, maar hij gaat er niet van updaten.

iemand een tip?
Inmiddels heb ik de speler maar omgeruild, nu is het wel goed.
gewoon een nederlands instelbaar menu en r2 dvd afspelen
Ik heb heb LG BD570. Bij het instellen kun je hem aanmelden op het draadloos netwerk. Dan kom je op een scherm om je wachtwoord op te geven. Mijn vraag is: hoe krijg ik hier hoofdletters.
Ik heb een LG BD570. Bij het instellen kun je hem aanmelden op het draadloos netwerk. Hier kom je op een scherm waar je een wachtwoord moet invullen. Mijn vraag is: hoe krijg ik hier hoofdletters?
Hoofdlettes krijg je door eerst te kiezen voor "speciale karakters" en vervolgens zie je dan
keuze voor hoofdletters "ABC" .. althans .. zo zag ik dit bij op de HRX-550