ASUS ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming

Specificaties Max. 2,035GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming Review

Niels van Wooni 11 december 2019, laatste update op 16 december 2019, 4.797 views Product gekocht

ASUS ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming

Review geupdate: -16-12-2019, kaart verder ge-undervolt en powerlimit nóg lager, zie laatste 2 foto's voor de instellingen resultaten daarvan. -12-12-2019, zie onderaan de review 2x een extra handigheidje. Goedemiddag lezers, Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over de ASUS Strix 5700XT. Na finetuning is dit een perfecte kaart!!!!!!!

Pluspunten

• Ik begin met het belangrijkste: Na finetuning is de kaart perfect! Namelijk maar 55gr en onhoorbaar stil!!
  • Solide, stevig, zwaar, lang, hoog, custom PCB van Asus met extra fasen en betere koeling van componenten zoals geheugen en VRM's!
  • Premium uitstraling
  • Snelle chip, zeker in de Battlefield series, BF1 125-140 fps (Ultra, 1440p) BF5 105-135 fps (Ultra, 1440p)
  • Backplate mét functie, zit namelijk met thermal pads aan de warme delen
  • Stevige fans waarbij de bladen aan de uiteinden aan elkaar vastzitten
  • Meeste metaal van alle 5700XT koelers, het koellichaam alleen weegt al 845 gram!
  • Dual-bios switch, switch om RGB uit te zetten, op de kaart zelf een eigen RGB header en 2x een 4pin fan header!

Minpunten

• Out of the box warm en luid (77gr)
  • Als je de kaart horizontaal in je kast hebt, is het aan te raden hem een beetje te ondersteunen met iets

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Goedemiddag lezers,

Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over de ASUS Strix 5700 XT.
Lees verder en onderaan de review staan foto’s.

Review geupdate:
- 12-12-2019, zie helemaal onderaan de review 2x een extra handigheidje.
- 16-12-2019, kaart verder ge-undervolt en powerlimit nóg lager,
zie laatste 2 foto's voor de instellingen resultaten daarvan.

Heb wat foto's van de opbouw van het systeem, zonder kaart, met oude kaart, met deze nieuwe kaart, de kaart zelf, en hoe het er uiteindelijk uitziet als alles af is. Dit om een beetje een totaalbeeld te krijgen.

In deze review ga ik in op de kaart zelf, finetuning, en wat problemen.
In potentie is dit eigenlijk de beste 5700 XT, maar in de praktijk, out of de box helaas niet!
Ik denk dat er vrij veel mensen zijn die de kaart best willen hebben maar twijfelen door de slechte reviews dat de kaart te warm zou worden.

Om te beginnen heeft kaart heeft het meeste metaal van alle 5700 XT’s, het koelblok weegt namelijk 845 gram!
Ter vergelijking:
- MSI Gaming X = 780 gram.
- PowerColor Red Devil = 694 gram.
- Sapphire Nitro + = 483 gram.

Ook de ventilatoren hebben het meeste oppervlak, dus in Potentie MOET deze kaart dus goed zijn…
Ik zal jullie wel alvast uit de brand helpen…. Dat is hij ook….
Maarr… Dat kost wel wat inspanning..

Deze kaart heb ik als 5dec cadeautje gekocht voor mijn meisje.
Afgelopen zomer heb ik een mooie PC voor haar gebouwd in een NZXT H510 Elite.
(De enige NZXT kast met ook glas aan de voorkant)
Wat alleen nog miste was een leuke videokaart, had er voor nood een oude HD7870 ingezet van Gigabyte (triple fan).

Het systeem bestaat uit:
Processor = 9600k
Proc koeler = NZXT Kraken X62
Kast = NZXT 510 Elite
Moederbord = MSI Z390 Gaming Pro Carbon
RAM = Corsair Vengeance LPX 16GB 3000 CL16
Voeding = Corsair SF750
SSD = Samsung 970 EVO Plus 500GB
Monitor = Samsung C32H711 (75hz, VA, gebogen)
Kabels = Gelid Solutions 24-Pin Extension Cable
Gelid Solutions 6+2 Pin Extension Cable
Gelid Solutions 8-Pin Extension Cable

Chip/Koeler/merk keuze:
Omdat AMD best een leuke line-up had met de 5700 en 5700 XT dacht ik laat ik weer eens een AMD kaart proberen. Tenslotte zijn ze voor de performance niet zo heel duur.
Mijn meisje heeft het amper nodig maar ik wilde ook niet een lullig kaartje in haar PC stoppen.

Omdat ze een window kast heeft is het natuurlijk wel leuk om naar iets moois te kijken dus wilde wel een beetje een forse koeler voor dr hebben, strakke backplate, en moest STIL zijn, ook onder load.

Gekeken naar: MSI Gaming X, MSI Mech, PowerColor Red Devil, Sapphire Nitro+, XFX Thicc 3.
- Thicc 3: Prachtig ding, maar voor mij een onbekend merk voor videokaarten, niet aangedurfd.
- De Mech: Wel een mooie en strakke backplate, helaas gammel, koeler te klein, maakt te veel geluid.
- Sapphire: Goede kaart in potentie maar backplate (vinden wij) te schreeuwerig en is 500 euro.
- Powercolor: Backplate ok, ventilatoren net iets te klein voor mijn idee om echt stil te kunnen zijn@load.
- Gaming X: Goede kaart in potentie, echt even getwijfeld tussen deze en de Asus ook omdat ik best wel MSI fan ben. Uiteindelijk overstag gegaan omdat: 3 vs 2 ventilatoren, in theorie iets meer koeloppervlak, de MSI was 490e ofzo en de Asus 460e.. Ook de backplate van de Asus vonden we samen iets mooier.

De kaart zelf:

Uitpakken:
Zwarte doos met daarin nog een doos, vouw je deze open dan kom je een foam tegen met daarin de driver CD en boekjes. Daaronder nog een foam mat daarin de kaart zelf in de anti statische zak..
Bij het pakken van de kaart in zak merk je meteen hoe zwaar de kaart is en ook hoe DIK!

Als je de kaart uit de zak haalt en de kaart van de bovenkant ziet lijkt het een soort dubbeldekker, 2x zo dik als de oude Gigabyte, en de lijn van de koelerschroud in het midden accentueert dat nog eens extra.
De backplate is mooi strak en de fans zijn van het nieuwe type van Asus die aan de uiteinden van de vinnen aan elkaar zit. Niet alleen mooi om te zien, maar ook extra stevig.
Bij het uitpakken merk je gelijk dat de kaart zeer solide aanvoelt, niet het gevoel of hij heel fragiel is ofzo, wat met de oude Gigabyte wel zo is.

Kaart ziet er verder hoogwaardig uit en heeft een premium uitstraling.
1 kleine misser qua uiterlijk:
- Aan het uiteinde van de achterzijde zijn een paar gekleurde draden te zien, lelijk, maar na
aanbrengen van een klein stukje zwarte isolatietape niet meer te zien.

Wat deze kaart speciaal maakt is het volgende:
- Fysieke knop om de RGB verlichting uit te zetten.
- Dual bios met switch.
- De backplate heeft ook een functie, deze zit met thermal-pads aan de warme delen.
- 1x een RGB header.
- 2x een 4pin fan header.

Installeren:
Weinig speciaals, voorzichtig inpluggen, 2x 8pins voedingskabels aansluiten ennn….. bijna klaar..
even een stukje terug…

Vóór het inpluggen van de videokaart heb ik namelijk éérst een 140mm casefan aangebracht ónder het gaatjesrooster/vlak bóven de voeding. Dit heb ik gedaan zodat er extra (en frisse) luchtstroom vanuit de onderkant van de kast komt en richting de videokaart wordt geblazen. Aan de Voorkant van de kast zit namelijk de radiator van de waterkoeler, heel leuk, maar die geeft helaas wél wat lauwe ipv frisse lucht de kast in. Als je dan een tijdje gamed wordt het langzaam steeds warmer in de kast met als nadeel dat de videokaart het ook steeds warmer krijgt.
Dit is gelijk ook de reden waarom ik een SFX ipv ATX voeding heb gebruikt.
Meer ruimte onderin de kast voor koelmogelijkheden.
Eigenlijk had ik beter 2x een 120mm fan kunnen plaatsen, maar ik had helaas geen goede 120mm fans liggen, dus dan maar 1 van 140mm.
Komt nog wel een keer, eerst maar even zo proberen.
Aangesloten op het moederbord en snelheid ingesteld op 550rpm waarbij hij dik niet te horen is.

In gebruik name:
Indrukken van de powerknop…… even wachten…. Aaah, BEELD! Mooi.. De kaart doet het..
Geen bijgeluiden, oke, lijkt goed te gaan allemaal.

Nou dan maar even Battlefield 1 proberen op te starten..
Eenmaal in de game valt er gelijk iets op.
Waar bij de oude AMD HD7870 het On-Screen-Display van MSI Afterburner nog netjes werkte, is dit nu opeens van het beeld verdwenen.
Jammer, dan maar even opnieuw de laatste versie downloaden…
Na Afterburner 4.6.2 nu erop te hebben gezet werkt het nog steeds niet..
Toen 4.6.2 Bèta 4 erop gezet, werkt ook niet… Stomme AMD ook altijd, wat een gedoe…

GPU drivers verwijderd met DDU, Afterburner eraf, RTSS eraf…
Laatste AMD driver erop (19.12.1), Afterburner 4.6.2 Bèta 4 erop, RTSS erop..
Battlefield 1 opstarten ennnn…. Onscreen display werkt weer. Top!

In game warmte en geluid out of the box:
77gr coretemp, 1600 rpm fanspeed...
Jemig wat slecht! Te warm, Te luid...
Dit is wél wat ik verwachtte want had me van te voren natuurlijk ingelezen,
maar dit is niet waarmee ik hoop te eindigen want ik ben niet van plan de kaart out of the box te gaan gebruiken..
Dus op naar het volgende deel; het finetunen!

Finetuning:
Omdat van de Asuskaart bekend was dat hij (out of the box) een beetje warm wordt en veel vermogen trekt, dacht ik dat ik het wel zou kunnen oplossen door de volgende aanpassingen te doen:
- Powerlimit instellen op 85%
- Undervolt toepassen, (80mV lager gezet)
- Framecap instellen met RTSS, net iets lager instellen dan waar de kaart tussen schommelt.
Dit was bij mij tussen de 125 en 140 voor BF1 en 105-135 voor BF5, dus ingesteld op 120.
- Fanspeed van de GPU met MSI Afterburner ingesteld zodat hij niet luid is.

Kort samengevat, dit werkt….
De GPU core wordt max 60graden en VRM’s zitten zelfs rond de 55 graden!
Daarbij is de ventilatorsnelheid ook niet zo gek hoog, rond de 1300rpm.
Kast houdt het geluid ook vrij goed binnen, bij mijn pc hoor ik het veel eerder omdat die 'naakt'is.
Als je 40cm naast de kast zit hoor je net aan dat hij aan staat, maar het is echt héél zachtjes. Dat is waar ik uiteindelijk op doelde en was gelijk heel tevreden!
Als extra zou ik de 140mm fan ook nog wat sneller kunnen zetten want tot ongeveer 650rpm is die niet te horen (staat nu op 550rpm).

Update 16-12-2019:

Ik ben nog een stukje verder gegaan met het finetunen, zie voor de instellingen en de daarbij behorende resultaten de laatste 2 foto's..
- Het voltage heb ik op 1060 gezet, (max voltage = 1.06V) ,
- De powerlimit heb ik van 85% nu op 65% gezet!

Klinkt best gek 65%, maar de kaart zit dan vreemd genoeg evengoed nog rond de 1500-1850 mhz..
Verder zou je denken dat je ook een lagere framerate zou zien maar BF5 geeft ook nog steeds bijna constant 120 fps. Afentoe en keer een drop naar iets van 110fps als er ergens in de 64speler multiplayermap iets zwaars gebeurd.
Wat er wél veranderd is, is dat de belasting van de kaart nu vaak op 95-100% zit, waar hij met de powerlimit van 85% en hoger voltage zo'n beetje tussen de 80 en 95% zat.

Verder is het resultaat van deze vrij extreme instellingen ook extreem,
- De coretemp is van de al lage 60gr naar max 55gr gegaan.
- De VRM temps zijn van gemiddeld 55gr naar een bizarre 45gr gegaan!
- De fanspeed daarbij is van rond de 1300rpm naar constant lager dan 1200rpm gegaan.

De kaart is hierdoor totaal onhoorbaar geworden, de rest van de computer was al zo stil mogelijk afgesteld, een CPU die gesoldeerd is, een 280mm radiator erop, deze wordt max 50gr onder full load, de draaisnelheid van alle kastventilatoren is max 550 rpm.
Of deze computer nu volgas staat de beuken, of in idle staat, er is gewoon letterlijk geen verschil in geluid!! En dan evengoed gewoon 120 beeldjes per sec op het beeldscherm toveren met de best zware game battelfield 5.
Dit is gewoon geweldig, project dubbel en dwars geslaagd.

------ Einde 16-12-2019 update ------

Maarrrrr...
Was nog niet helemaal van alle problemen af…
1) Ondanks dat de kaart goed loopt en niet warm wordt kan ik de kloksnelheid van de core en mem niet instellen met Afterburner..
2) Tijdens het gamen is op het OnScreenDisplay de core kloksnelheid wél goed af te lezen maar de snelheid van het geheugen geeft hij aan als 875mhz???
(Bij nazoeken op google klopt dit, 875MHz, 1,750MHz, 7,000MHz,14,000MHz is allemaal hetzelfde, alleen een andere wijze om dit te tonen tegenover nVidia)

Ik heb nog 3 keer opnieuw de drivers en Afterburner+RTSS verwijderd en opnieuw eropgezet, standaard installatie en aangepaste installatie zonder Radeon instellingen, maar helaas, ik kan de kloksnelheid van de core en mem helaas NIET instellen met Afterburner...

Verder valt me op dat de kloksnelheid van de core (in game) extreem variërend is.
Zelfs zo erg dat ik dacht dat de kaart in het begin niet helemaal in orde was.
In Battlefield 1 is wat lichter dan BF5 en daarbij is de coresnelheid het grootste gedeelte van de tijd tussen 1400 en 1750mhz?! Dit lijkt op een nieuwe feature (ik ken het zelf in ieder geval nog niet).
Want wanneer je de instellingen op LOW(@1440p) zet en daarbij de framecap van 120 fps behoud… Loopt de kloksnelheid terug tot slechts 350-600mhz!!!

Maar wat als de kaart hard moet werken?
Want hij moet toch ook wel rond de 1900mhz kunnen komen?
Instellingen op ultra en framecap eraf:
Nu loopt de belasting van de kaart naar 98-100%, en is inderdaad te zien dat de kloksnelheid omhoog gaat, zelfs met de ingestelde powerlimit van 85% loopt de kloksnelheid op naar 1925mhz. Temp blijft daarbij slechts 60-61gr.

De drops in kloksnelheid gaan dus samen met de mate van belasting, het aantal frames blijft behouden. Als de belasting van de kaart lager dan 100% is zul je zien dat de kloksnelheid dus ook afneemt.

In tegenstelling tot de MSI 2080ti Duke die in mijn PC zit, die heeft dat niet, heb hem (in game) weleens 20 of 30 mhz lager gezien maar dat was het dan ook wel…
(Buiten de game of in een menu loopt hij wel terug).

Overclocken/Underclocken:
- Dit is (op dit moment, bij mij) dus niet mogelijk met MSI Afterburner.

Conclusie:
Koeler/Asus:
De koeler van deze kaart is meer dan geweldig, stevig, solide en de geluidsproductie is geen tot laag (mits goed getuned)
Verder heeft Asus aandacht besteed om het PCB van deze kaart te her-ontwerpen, extra fasen toe te voegen en componenten proberen beter te koelen dan de reference kaarten. Dit is ze zeer goed gelukt en ook terug te zien in de lage VRM temps.
Dit is echt iets wat je graag wil zien als je denkt wat moois te kopen en een
meerprijs betaald tegenover een reference kaart of ander instap model.
dus voor de hardware van ASUS een dikke 5 sterren!!!

Chip:
De 5700 XT chip is een goede performer, zeker in de Battlefield series,
BF1 125-140 fps (Ultra, 1440p)
BF5 105-135 fps (Ultra, 1440p)
daarbij is de prijs niet heel hoog, dus ook 5 sterren!

AMD:
Eerlijk? 4 sterren. Dat gedoe met drivers icm Afterburner is natuurlijk niet blijmakend.
Uiteindelijk werkt nu alleen het overklokken niet en weergave van mem klok is onjuist. Is wel juist!
Heb een paar jaar terug een AMD Fury gehad, die draaide bijvoorbeeld maar op 300Mhz… na 20 keer de drivers op verschillende manieren installeren en de-installeren kreeg ik het eindelijk werkend maar AMD software en tuning-software zoals Afterburner bijten elkaar gewoon..
(De HD7870 had dit niet, maarja die komt ook uit de steendtijd inmiddels)

Wat ik een hele leuke en vooral onverwachte plusser vind is dat de kloksnelheid (in game) zo ver terug kan lopen met als resultaat; een stukje minder warmte, en naar alle waarschijnlijkheid ook een iets langere levensduur.

Gemiddeld:
Al met al een welverdiende 5 sterren, na een beetje stoeien heb je aan deze chip met deze koeler echt een HELE goede kaart, hij is na fintetunen extreem laag qua temperatuur, !!gewoon geen geluid!!, luxe en premium uitstraling, RGB lampje erbij voor in de kast, goede PCB, en een backplate die meewerkt aan de koeling.

Out of the box zou ik hem niet aanraden, maar na finetuning maakt hij zijn potentie waar!
Je weet dat je dit soort dingen tegen kan komen als je een AMD kaart koopt, het is een gedoe om Afterburner goed werkend te krijgen, je moet undervolten, fanprofiel aanpassen, powerlimit aanpassen, framecap toepassen, maar dan is hij wel goed, héél goed..
De kaart dan én stil, én 60 gr max, én evengoed een goede performance!

Vind het wel jammer dat ik niets kan vertellen over het overclocken want had graag willen weten wat daarbij dan de temperaturen zouden zijn. Het is in ons geval niet nodig, maar evengoed had ik het wel graag willen weten. In 2020 komen er weer nieuwe drivers van AMD, misschien dat het dan lukt om ook het laatste stukje Afterburner werkend te krijgen.

Als ik een advies zou moeten geven:
- Wil je plug, drivers installeren en play, koop dan geen AMD.
Met nVidia is het gewoon inpluggen, drivers installeren en gaan.
Afterburner doet het dan gewoon in 1 keer goed, welke versie van de driver erop
staat of welke versie van Afterburner maakt amper uit, en de wijze van installeren
ook niet.
- Ben je handig, kan je deze prima kopen.

Groeten Niels van Wooning

Ps. ben vast nog wat vergeten, maar vragen mag altijd.

Update 1:
Dankzij een tip van een andere tweaker kwam ik erachter dat Asus sinds 09-12-2019
een biosupdate tooltje op de site staan voor deze kaart.
Hiermee wordt de Quiet bios wordt omgezet naar een Efficiency bios waardoor de
kaart wat minder vermogen pakt. Ik heb het toegepast en is minder dan 4 min werk!
Echter had ik de kaart zelf al zó ver geoptimaliseerd dat ik in temperatuur of performance niets merkte.

Update 2:
Meerdere mensen zijn gaan stoeien met het undervolten van 5700XT's.
In deze post hieronder wordt aangegeven hoeveel 'verlies' je hebt met het undervolten en downclocken van een 5700XT.

Vooral onderstaande tekst viel me op, het is niet mijn tekst, maar ik wil het wél graag met jullie delen voor de extra info, deze persoon heeft dit namelijk uitgevoerd met een blower style koeler..

I did some more testing in Unigine heaven at extreme preset, also retested SOTTR with 1580/935mv to test the lowest voltage possible. Added gpu-render since my i5 8400 gives the 5700XT a 15-20% bottleneck:

Heaven, benchmarkruns, wattage is avg, rpm and temps (gpu/junction) have max value:
1580@835 116fps 90W 2100rpm 63/67C
1800@940 127fps 114W 2300rpm 67/73C
1900@1000 131fps 131W 2400rpm 70/80C
2050@1200 133fps 176W 2200rpm 88/104C stock fancurve

SOTTR, gpu-renders shows there is a slight gpu-bottleneck,
it disappears at 1750MHz or lower.

Stock
2050/1200mv: 110fps, gpurender 119fps, 185W max, 160W avg, rpm 2950, gputemp 74C, junction 93C.

1900/1000mv: 110fps, gpurender 117fps, 149W max, 130W avg, rpm 2700, gputemp 70C, junction 81C.
1800/950mv: 108fps, gpurender 114fps, 133W max, 115W avg, rpm 2300, gputemp 66C, junction 74C.
1750/910mv: 106fps, gpurender 112fps, 134W max, 110W avg, rpm 2300, gputemp 66C, junction 74C.
1700/890mv: 104fps, gpurender 109fps, 126W max, 105W avg, rpm 2200, gputemp 65C, junction 73C.
1580/835mv: 101fps, gpurender 104fps, 104W max, 95 W avg, rpm 2200, gputemp 65C, junction 71C.

SOTTR 2050->1580 -8/13% P, -40% W
Heaven 2050->1580 -13% P, -49% W

A performanceloss of 13% on with no CPU bottleneck for almost half the consumption and much lower temps and noise is a good deal for me, but I will probably use the 1800@940mv most of the time :)

Het is mij niet gelukt om tot en corevoltage van 1.0V te komen,
Als ik lager ga dan 1.04V start hij wel een game op, maar krijg ik na 1-10 minuten gamen een Windows scherm. ik wordt gewoon uit de hele game gegooid als het ware... Geen haperingen verder, geen foutmeldingen, ik kan de game gewoon weer opnieuw opstarten waarna ik na ongeveer 1-10min weer opnieuw eruit gegooid wordt.. Bij 1.06V heb ik dit niet....

Heb jij ook een ASUS ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming?

Vraag & Aanbod

@Niels van Wooni Uitmuntende review! Deze kaart schijnt het beste pcb en de beste koeler van allemaal te hebben. Enige probleem schijnt te zijn volgens Hardware Unboxed, dat ze niet goed aan elkaar geschroefd zitten: https://www.youtube.com/watch?v=H7lnBCFnBok

Door heel voorzichtig een voor een de schroefjes van een plastic ringetje te voorzien zou de koeling enorm verbeterd kunnen worden. Alternatief is de kaart verticaal te gebruiken, zodat de koeler niet langzaam steeds verder los raakt van het pcb.
Bedankt Ziewel!
Klopt inderdaad, als je deze aanschaft is het eerste wat je moet doen even controleren.
Van de eerst geleverde batches hebben er een aantal last van, niet allemaal gelukkig.
Deze kaart heeft het ook niet.

Wel erg slecht van Asus....
Verder is dit tot op de dag van vandaag nog steeds een erg goede kaart die gewoon niet warm wordt!
Heerlijk.
Waarom gpu in onderste slot, nadelig voor temps en een minder snel pcie slot als het goed is.

Verder ziet her er strak uit!

[Reactie gewijzigd door bcwtje op 11 december 2019 21:06]

Hoi Bcwtje,

Hij zit eigenlijk in het 2e slot. Moederbord heeft er 3 maar die laatste zit echt op de bodem.
Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of het 2e slot nu in x8 of x16 loopt.
maar kan ik vanavond wel even checken in de bios.
Op internet staat dat hij in x8 loopt als je een 2e kaart erbij hebt, maar ik heb er maar 1..

Wél heb ik van te voren deze gecheckt:
Hieruit is op te maken dat de performance hit minimaal is. 3.0x8 is hetzelfde als 2.0x16

Verder heb ik de kaart om 4 redenen onderin zitten:

1) Om zo min mogelijk lauwe lucht van de radiator (CPU koeling) bij de videokaart te hebben,
dit gaat er nu namelijk voor een groot gedeelte overheen, en anders loopt deze lucht ook langs je
videokaart.

2) Zo groot mogelijke impact van de 140mm fan die onder het gaatjesrooster zit.
Niet alleen de verse/koele lucht maar ook de 'druk' die de fan uitvoerd op de GPU.
Hoe verder weg de 140mm fan zit, hoe minder vaart de lucht heeft richting de GPU.

3) Estetich gezien wat mooier (vind ik) en wat meer ruimte bij de CPU,
anders ziet het er allemaal wat meer vol en op elkaar gepropt uit.

4) Letterlijk ook wat meer ruimte voor de slangen van de waterkoeling, deze leunen anders een beetje op de videokaart. Zoals je bij foto 21 en 22 te zien is, hangen de slangen een beetje 'laag'

Bedankt voor je compliment!

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 12 december 2019 09:55]

Vette review, en een erg strakke setup!
Ziet er goed uit!
Ik denk toch dat wanneer je het bovenste slot gebruikt voor de videokaart je kaart koeler zou worden. Vind die tubes van de AIO cpu waterkoeler echt te lang.. die kunnen zeker de helft korter en dan kan je het bovenste slot mooi gebruiken voor de GPU.

Ik zal zelf ook eens gaan testen met undervolten.. nog nooit gedaan (had zelf de GTX680 en die heb ik maximaal omhoog gezet (gebruik waterkoeling)).

Mooie review met handige weetjes over de kaart!! top gedaan
Dankje Knee-Buckler!

Undervolten is vooral met AMD kaarten een grote winst en heel makkelijk om te doen.
Bij nVidia is undervolten wel wat bewerkelijker hoor.
MSI afterburner heeft, als je een nVidia kaart hebt, géén slider voor het voltage...
Als je op Youtube zoekt naar 'Undervolt nVidia with Afterburner' zal je zien dat ze dit met een grafiek aanpassen.

Voor het makkelijkste resultaat kan je in principe ook gewoon alleen de slider van de powerlimit omlaag te zetten, bijvoorbeeld naar 80 of 85%. Je clockspeed is dan nog redelijk hoog, maar je temps zijn wel een stuk lager.. Jij heb je videokaart watergekoeld, weet niet of je nu hoge temps hebt?

Ja klopt, ik vind de slangen ook lang, maar deze aio's moeten natuurlijk ook geschikt zijn voor grote en diepe kasten, deze H510 Elite is redelijk compact waardoor de slangen wat meer 'ín de weg' zitten helaas...

Groeten Niels
Nee ik heb geen hoge temps, zijn maximaal 60 graden onder full load. heb ook alles watergekoeld in een custom loop (cpu, gpu, moederbord en geheugen)

Ik ben vooral benieuwd naar wat de Strixx kan en daar heb jij nu mee geholpen :)
Graag gedaan hoor
Haha ja die 60 graden is voor mij ook het magische getal waar ik niet overheen wil.
Tof dat je alles watergekoeld hebt, zal er wel vet uitzien bij je!

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 17 december 2019 13:46]

Hier een link naar mijn project: https://forum.highflow.nl...-feelthebeat.13167/page-3

(als dit niet mag sorry)

Het kan nog wel een heleboel koeler als ik de cpu terugklok (deze staat gewoon vast op 4,6Ghz ook idle) en de GPU terugzet in % ;) maar loopt prima zo
oops

[Reactie gewijzigd door Knee-Buckler op 17 december 2019 12:36]

Mooie review!

Misschien belangrijk om te vermelden (of ik ben blind en heb hierover gelezen): heb je de quiet bios of performance bios gebruikt voor je tests? :)
Dankjewel Erra!

Ik heb alles met de quiet-bios gedaan.
En inmiddels heb ik deze quiet modus ge-update naar de Efficiency-bios.
Dit heb ik gedaan met het tooltje op de Asus site:

Let wel op dat deze biossen alléén een verschil maken als je
OF gaat overclocken OF als je de kaart out of the box gaat gebruiken.
Het gaat met deze biossen namelijk om het maximale vermogen wat de kaart kan pakken en de standaard fancurve.

Als je zelf alles gaat finetunen en de kaart zo ver gaat terugschroeven als wat ik heb gedaan,
maakt geen een bios meer uit.

Groeten Niels
Dag Niels, bedankt voor je snelle feedback! Ga er zelf ook eens mee spelen. :)
Hmm, moet je de powerlimit nu omlaag zetten!?
Bij mijn Vega 56 moet ik de powerlimit omhoog zetten voor de beste prestaties.
Samen met een beetje undervolt doet hij het nu prima, maar wordt wel een beetje heet en is niet al te stil.
Hoi Xaphod,

Het ligt een beetje aan wat je doel is...

Wil je maximale FPS/beste prestaties dan is; Overclocken, powerlimit wat omhoog zetten
en daarna proberen zo veel mogelijk te undervolten the way to go.

Mijn persoonlijke doel was om én onhoorbaar te kunnen gamen, én maximaal 60gr op de core te hebben, én daarbij dan nog een redelijke game performance te hebben maar hoefde dus niet maximaal.

1) In dat geval is het belangrijk om er éérst achter te komen bij welke GPU fanspeed je kaart hoorbaar begint te worden. Dat was bij deze kaart en in deze kast rond de 1300rpm.
Bij 1200rpm hoor je letterlijk niets.

2) Daarna ben ik gaan aimen op 60graden door eerst het voltage wat naar beneden te brengen, en daarna met de powerlimit te spelen (naar beneden) en daarna het voltage nogmaals een stukje naar beneden.

Daarbij moet je intussen even in de gaten houden wat er overblijft van je clockspeed, en je game-fps in de gaten houden.
Als je clockspeed bv 10% lager is, is je game performance niet 10% lager namelijk, dat scheelt veel minder.

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 19 december 2019 13:43]

M'n Vega houdt van een flinke stroomtoevoer, en van een kwaliteitsvoeding.
Met de powerlimit op standaard houdt hij zijn maximale snelheid niet lang vol.
Met een hogere powerlimit wel.
Dit wel ten koste van wat meer lawaai en hogere temps, maar hij is verder 100% stabiel
Ik ben zo best tevreden, als ik wat meer tijd heb zal ik de boel wel wat nauwkeuriger inregelen.
Hey, wilde even melden dat deze kaarten een productiefout hebben, de schroeven geven geen voldoende binding van de heatsink naar de onderdelen. Mijn advies zou zijn om aanspraak te maken op garantie, of eventueel plastic ringetjes onder de schroeven te plaatsen zodat er voldoende spanning op staat.
Bedankt voor je reactie Rem, deze heeft er !gelukkig! geen last van.
Ik heb zelf ook deze kaart en heb een undervolt bereikt van 1100mV
Hiermee kom ik op:
Standaard 2040Mhz effectief/ Oc zelfde
Standaard Tjunction 95C max / Oc 82C max
Standaard CurrentTemp 75C max / Oc 65C max
Standaard Vram 1750 Mhz / Oc 1820Mhz
Al bij al als je alles meerekend +/- 10-15% performance gain van te underclocken+ de snelheid wat op te schroeven.
Hoi Blazedhawk,

Dat is een mooi resultaat.
Heb je dit trouwens gedaan via MSI afterburner of via de radeon settings?

Ik heb hier namelijk nog steeds afentoe blackscreens omdat MSI Afterburner en AMD Radeon drivers niet samengaan. Het heeft alleen met de oudere driver ten tijde van het schrijven van de review een tijdje goed gewerkt, maar na het uitkomen van nieuwere drivers is het slechter geworden waardoor ik Afterburner nu niet meer kan gebruiken voor het monitoren van FPS en temps....

Als ik alléén de Radeon software gebruik + overlay blijft hij wel gewoon lopen.
Maar zodra ik MSI afterburner erbij installeer krijgt hij na ongeveer 5min blackscreens.

Vind het eigenlijk wel irritant, en zou denk ik niet meer zo snel een AMD kopen.
Sterker nog, ik overweeg om hem te verkopen....
Ik wil gewoon MSI afterburner kunnen gebruiken voor het monitoren van mn temps ipv de Radeon overlay..

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.