OPPO Reno2 Z 128GB Zwart

Specificaties 6,5" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OPPO Reno2 Z 128GB Zwart Review

Tonerider 9 december 2019, 14.848 views Product gekocht

OPPO Reno2 Z 128GB Zwart

Het positieve zijn de aandacht voor verpakking en design + de toegevoegde extra's. Ook de camera's zijn een meerwaarde op dit toestel. Toestel voldoet echter niet aan verwachtingen: specificaties en getoonde renders doen hem beter lijken dan hij is.

Pluspunten

• Design
  • Hoes en screenprotector meegeleverd
  • Goede camera's
  • Camera-app heeft expert-modus
  • Snelle vingerafdruksensor
  • Geen notch want pop-up camera

Minpunten

• GPU en CPU zijn middelmatig.
  • Niet transparante hoes verstopt het mooiedesign
  • stukje van beeld valt weg bij ronde hoeken

Verpakking en inhoud

Op zich zegt de verpakking niets over de kwaliteit van het product dat er in steekt. Net zoals bij mensen kan de verpakking er goed uit zien, maar is de inhoud niet altijd denderend en visa versa. Maar we gaan nu eenmaal af op eerste indrukken en bij Oppo zijn ze er in geslaagd om een goede indruk achter te laten. Misschien een beetje minimalistisch, maar de lichtgrijze box heeft het design van de achterzijde van de Reno 2 Z in een fijne glanzende print op de bovenkant. En in diezelfde glanzende print staat de merknaam op de zijkanten gedrukt.

Bij het verwijderen van de hoes moet men geen schrik hebben dat de smartphone uit de verpakking valt. Deze steekt mooi in een karton vast en heeft een beschermende folie rondom. Bovendien zit er ook al een screenprotector op. Bovenop de gsm ligt een houder voor de folders van de garantie en de handleiding. De handleiding is eerder beknopt, maar wel in meerdere talen waaronder ook het Nederlands. Zoals gezegd steekt de smartphone stevig vast in een karton, maar er is een plastiek lipje voorzien om deze op een gemakkelijke manier te verwijderen.

Als men de kartonnen houder met de smartphone uit de doos neemt, vindt men een beschermhoes en een witte USB-kabel. Het is al mooi dat men een hoesje meegeeft, maar bovendien voelt het zeker niet goedkoop aan. De beschermhoes voelt stevig aan en heeft als finishing touch een stiksel in de vorm van het langgerekte ovaal dat men ook op de Reno 2 Z vindt.

Onder de hoes bevindt zich de lader en de oortjes. Beide zijn ook in de witte kleur. Op zich een beetje raar aangezien de telefoon de zwarte variant is. De lader heeft een blokvorm en weegt redelijk veel. Wat ook opvalt is dat het stekker gedeelte net iets breder is dan het blok. Net als de witte kleur van de accessoires is dit niet echt vervelend, maar het valt toch op.

Last but not least, een belangrijk hulpmiddeltje, het pinnetje om de houder voor de simkaart en het geheugenkaartje te verwijderen. Dit steekt in een houdertje onder de USB-kabel.

Dus als we de verpakking en de manier waarop alles een plaats heeft gekregen bekijken, krijgen we een goede eerste indruk. Alles heeft zijn plaats en niets zit los in de verpakking. Bovendien is het wel zo leuk dat er een extraatje in zit in de vorm van een beschermhoes en dat er al een screenprotector is geïnstalleerd.

Design en hardware

Wat het eerste opvalt is de grootte. De telefoon ziet er reusachtig uit, maar dat is natuurlijk logisch met een schermdiagonaal van 6.5” (16.5cm). De Oppo biedt een resolutie van 2340*1080. Het scherm bestaat uit Gorilla Glass 5. Het OLED-scherm buigt niet af naar de zijkanten, wat maakt dat er rondom een rand is en de relatieve schermgrootte, volgens Tweakers, 84,6% bedraagt. Speciaal is wel dat het glas van het scherm gewoon tot aan de rand doorloopt, maar als men de telefoon activeert ziet men heel duidelijk dat het beeld wel tot de bovenrand loopt, maar onderaan heeft men een zwarte balk van enkele mm. Op de renders van de telefoon is dit niet te zien, daar loopt het beeld volledig van de bovenste rand tot de onderste en op de officiële pagina claimen ze ook een screen-to-body ratio van 91,1%, bijna 7% meer dan Tweakers opgeeft. Als ik van de ene hoek naar de andere hoek meet, kom ik ook maar op 16,1cm uit. De 16,5cm is inclusief de zwarte balk. Maar ze dekken zich natuurlijk in. “Product pictures are for reference only. Please refer to the actual product. Certain product specifications and descriptions may change due to reasons like changes in suppliers.”, staat in de disclaimer op hun site. Een beetje spijtig, maar nog niet zo erg als de leugens van Intel. En reclame die een volledige correcte weergave geeft moet nog worden uitgevonden.

Maar goed, om verder te gaan: de afgeronde hoeken blijven wel behouden aan de balk. Dat is mooi, maar niet positief want de afgeronde hoeken zorgen er voor dat een klein stukje van het beeld wordt afgesneden. Ik heb dit gemerkt bij de game Fallout Shelter, waar het embleem van het aantal van de populatie, in tegenstelling tot bij mijn Wiko, ineens heel dicht bij de rand stond en het aantal van de cola-flesjes zelf een stukje verborgen is. Als men een screenshot neemt staan deze afgesneden hoeken er wel bij op natuurlijk. Logisch , maar wel speciaal en toch ook een klein strafpuntje voor de Oppo designers.

De helderheid van het scherm is goed te noemen. Spijtig genoeg heb ik nog niet veel zonnige dagen gehad, of ik lag te slapen vanwege nachtwerk, dus ik kan niets zeggen over de leesbaarheid in volle zon, maar ik denk dat het wel snor zit. De kleuren zijn goed te noemen en men kan zelf bepalen of het warmer of kouder moet (geliger of blauwer). Zelf zet ik het iets meer naar de koelere kant. Ook zit er een nacht-modus op waardoor het blauwe licht van het scherm wordt vermindert. Dit kan via een vast schema of via ‘enable now’. Bij nacht – modus krijgt men logischerwijs een gele waas, maar men heeft ook de optie om naar Black/White over te schakelen, maar ook comfortabel lezen. Deze laatste functie is hetzelfde als black/white, maar dan inverted. Leestekst wordt grijs of bijna wit, de achtergrond indien normaal wit wordt zwart en visa versa. Het geeft wel een speciaal effect, want alle foto’s worden in negatief omgezet.

Het scherm heeft geen notch, want de selfie camera is een popup camera. De popup camera heeft een motortje en gaat dus automatisch omhoog zodra men in de camera app de selfie-camera kiest en verdwijnt weer zodra men opnieuw omschakelt naar de camera’s aan de achterkant. De selfie-camera is aan beide kanten voorzien van een RGB-ledje dat oplicht tijdens het uit- en inschuiven van de camera. Men kan kiezen welke kleur dit moet zijn of men kan random kleuren laten oplichten. En als het lichte zoemgeluid van het motortje niet genoeg is, kan men ook een geluid laten afspelen bij het uit- en inschuiven. Men heeft de keuze uit 3 geluidjes. Niet dat dit iets functioneel toevoegt aan de camera, maar het is wel geinig. Het draait allemaal om de belevenis, niet? Om het bij de wijze woorden van Homer te zeggen: ‘Bed goes up, bed goes down. Bed goes up, bed goes down.”, maar hier is het de selfie-camera. Als we maar geëntertaind worden.

De camera's aan achterzijde liggen onder het glas van de achterkant, dus alles is mooi glad. In het midden staan de 4 camera’s en een sensor netjes op een rij en niet alleen ’s morgens in de vroegte. Naast de bovenste camera bevindt zich het led-licht. Ik bespreek de prestaties van de camera iets verder in deze review.

Het design is verder afgewerkt met een langgerekt ovaal met zowel de merknaam als de tekst ‘designed for reno’. Het heeft wel iets. Zowel de achterkant als het ovaal hebben een mooie glans onder een lichtbron. Wel heel vatbaar voor vingerafdrukken. Het spijtige van een mooi design is natuurlijk dat we het uiteindelijk toch weg steken in een beschermhoes. We betalen er voor, maar zien het niet.

De knoppen voor het volume zit links midden, de aan/uit-knop rechtsmidden. Door de grootte van de telefoon voelt dit niet ongemakkelijk om te bedienen aan. Ik denk dat het zelfs beter is dan als ze helemaal bovenaan zouden zitten.

De lader voor de mini sd-kaart en 2 sim-kaarten bevindt zich vlak boven aan/uit knop en is mooi gelijk met de rand. Fijn is ook dat het hier niet gaat om de keuze tussen 1 sd-kaart en 1 sim òf 2sim-kaarten, maar geen sd. Neen, er is wel degelijk ruimte voor 2 sim-kaarten èn een mini sd-kaart.

Onderaan bevindt zich de grille voor de luidspreker en een aansluitingen voor de usb-c alsook een 3.5mm jack voor audiokabel/koptelefoon. Persoonlijk gebruik ik nog veel oortjes met draad, dus dit is een leuke feature die op veel telefoons mankeert.

Bovenaan heeft men dus de pop-up camera, maar die zit mooi gelijk met de rand als hij opgeborgen is.

De vingerafdruksensor zit in het scherm zelf verwerkt en wordt aangeduid door een afbeelding van een – men verwacht het niet – vingerafdruk. Eenmaal de smartphone ontsloten is, verdwijnt dit natuurlijk. De vingerafdruksensor werkt heel goed, zelfs met zweethanden als de mijne.

Over zweethanden gesproken. De screenprotector wordt niet zo vuil als verwacht. Men ziet wel wat vlekken, maar het wordt nooit zo’n dikke laag dat het hinderlijk zou zijn. Dus het is duidelijk dat ook dit van goede kwaliteit is.

Camera’s en betreffende app.

Specificaties:
Camera's achter:
48MP, F1.7, 1/2.0', 0.8um (hoofdcamera)
8MP, F2.2, 1/4.0', 1.12um (wide angle)
2MP, F2.4, 1/5.0', 1.75um (mono lens)
2MP, F2.4, 1/5.0', 1.75um (portret lens)

Camera voor:
16MP, F2.0

De frontcamera werkt goed zelfs bij weinig licht. Als flash gebruikt hij dan het hele scherm dat wit oplicht en dat kan wel even verblindend werken, maar zelfs als men de flash uitzet zijn de prestaties ook bij low-light nog goed te noemen voor een selfie - camera. Bij voldoende licht kan men helemaal niet klagen. De software zorgt er ook voor dat men bij een selfie niet op de shutter-knop moet drukken. Zodra deze een gezicht ziet begint hij af te tellen en maakt zelf 1 foto. Dit werkte nogal redelijk snel, dus als men al naar de selfie-camera switched terwijl hij nog niet recht voor het gezicht staat, kan men een foto verwachten uit een niet flatterende hoek.

Het is logisch dat deze self-timer maar 1 keer werkt of men moet even uit beeld gaan en dan opnieuw richten. Gemakkelijker is natuurlijk dat men ook foto’s kan trekken door middel van een gebaar of het aanraken van het scherm. Ook kan men virtuele plastische chirurgie toepassen: rimpels en sproeten weg, de kin of neus kleiner, het kan allemaal. Geinig en langs de andere kant ook een beetje triestig dat dit bestaat.

In principe zou de telefoon moeten merken wanneer men hem laat vallen en zou de camera van zijn eigen moeten inschuiven. Ik heb dit proberen na te bootsen door hem een aantal keer plots naar beneden te zwaaien, maar dit gaf geen resultaat. Dus daar zou ik ook niet te hard op vertrouwen.

Hoe zit het met de camera’s aan de achterkant? Deze lijken op het eerste zicht goed te presteren. De hoofdcamera is een SONY IMX586 welke o.a. ook in de OnePlus 7, Xiaomi Mi 9, Honor View 20 en ASUS ZenFone 6 zit. Dit betekent niet dat het een garantie is voor kwaliteit. Hoe dat de software omgaat met de camera bepaalt ook veel, daarom dat bijv. bij bovengenoemde toestellen toch ook een verschillend resultaat leveren qua kleur, contrast, scherpte en performantie bij weinig licht.
Persoonlijk vind ik de Oppo hier goed in scoren. De kwaliteit van foto’s is goed te noemen. Natuurlijk niet DSLR-goed, maar het is beter dan een standaard compact-cameraatje. Oppo heeft de nabewerking van de foto’s ook niet overdreven, dus de kleuren blijven waarheidsgetrouw en persoonlijk vind ik dat de dynamische range goed te noemen is.

Een van de redenen waarom ik deze smartphone heb gekozen was omdat de camera’s er veelbelovend uitzagen. Op mijn vorige smartphone had ik problemen om scherpe foto’s te trekken vanwege licht bevende handen. Van de vijf foto’s waren er misschien een of twee goed scherp. Hierin presteert de Oppo veel beter. Tot nu toe waren bijna al mijn foto’s scherp, zelfs binnenhuis bij mindere licht toestanden.

Fijn is ook dat de standaard-app voldoende settings heeft en toelaat om manueel in te stellen. EV, AF, Shutterspeed, ISO, het kan allemaal individueel aangepast worden en het werkt ook prima. Wel kan men maar 1 van de onderdelen van de belichtingsdriehoek aanpassen en de andere setting past hij dan automatisch aan. Verandert men de E(xposure)V(alue), dan gaat de app automatisch ISO en Shutterspeed aanpassen. Verandert men de ISO dan zal hij automatisch de shutterspeed aanpassen en visa versa. De derde setting ligt sowieso vast, want de opening van het diafragma (f-stop van de camera’s: f1.7, f2.2, f2.4 en f2.0 voor de selfie) kan men niet bepalen. Dus eigenlijk is het semi-expert of semi-manueel.

De expert-modus zorgt er ook voor dat zelfs close-up foto’s heel goed te doen zijn, want met de manuele focus is het mogelijk om scherp te stellen op een object op een afstand van zo’n 7 centimeter. De automatische stand heeft het duidelijk lastig met objecten die dichtbij staan. De ene keer zal hij naar macro-modus overschakelen, de andere keer weigert hij gewoon om scherp te stellen. Dus daar kan de software nog wat bijgeschaafd worden.

7cm

'doe de grote behoefte thuis' in het West-Vlaams = deze plant

De camera’s en de app laten verschillende mogelijkheden toe: er is een gewone portret-modus, maar ook een waarbij men de achtergrond wazig kan maken (ten onrechte Bokeh genoemd door de marketingstrategen), panorama, time-lapse, HDR, en Ultra Dark modus en natuurlijk nog wat filter-toestanden.

Een aangename verrassing is het resultaat van de Ultra Dark Modus. Hoeveel licht dit nog weet te sprokkelen is verbazingwekkend. Ok, scherp en echt goed kan men het niet noemen, maar toch… om gewoon uit de losse hand in zo’n korte tijd het onderwerp in het duister zoveel op te klaren is wel een klein wonder van technologie. Het heeft natuurlijk zijn beperkingen. Scherpstellen op iets dat dichtbij staat als het echt donker is gaat moeilijk gaan. De camera kiest meestal gewoon voor landschap-modus. Maar op zich moet er niet zo veel licht zijn om toch ook foto’s te trekken van een onderwerp dat kortbij staat. Echt bijzonder.

Door de ruit. Eerst zonder de Ultra Dark Modus

en met Ultra Dark Modus

Met lichten aan

met lichten uit

met Ultra Dark Modus

Het enige wat het plaatje volledig had kunnen afmaken was een optische zoom en beeldstabilisatie. De zoom is digitaal en dat betekent dat 2x nog te doen is, maar 10x is volledige bagger. En eigenlijk is zo’n digitale zoom nutteloos, want men kan evengoed de foto in de nabewerking croppen. Wat zelf misschien betere kwaliteit oplevert, want met 10X vergroot men natuurlijk ook de bewegingen die men maakt, dus is er grotere kans op bewegingsonscherpte.

1x

2x

10x (bah bah bah)

Dus 10X digitale zoom is niet veel waard. Maar over het algemeen kunnen we zeggen dat qua foto’s deze smartphone zijn mannetje/vrouwtje/x’je staat. (schrappen wat affronteert).

Wie niet graag fotografeert, maar liever bewegende beelden schiet, kan ook terecht bij de Oppo Reno 2 Z.

De video-resolutie van de hoofdcamera heeft enkele mogelijkheden: men kan kiezen voor 720P of 1080P waarbij beide een keuze bieden tussen 30fps en 60fps. En dan heeft men nog 4K met een vaste framerate van 30fps. De Slow-Motion Video resoluties zijn ook 1080P en 720P aan 120fps.
Ook krijgen de video-opnames ondersteuning van beeldstabilisatie. Ik ga proberen om hier later nog wat filmpjes van te posten.

Prestaties:

Eerst even algemeen: deze Oppo is voorzien van een 8-core chip, namelijk de MediaTek Helio P90 (MT6779) met een processorsnelheid van 2,2 GHz en verder 8GB aan geheugen. We komen hier nog op terug voor een iets uitgebreidere bespreking.
Opslag:
De interne opslag bedraagt 128GB en is uit te breiden tot 256GB d.m.v. een mini SD-kaart. Waarom de externe opslag beperkt is tot 128GB weet ik niet. 512GB had toch tot de mogelijkheid moeten behoren. Goedkopere telefoons zoals de Nokia 8.1 laten dit toe. Een extra 128GB is ook al veel, maar mensen die graag hun volledige muziek collectie op de telefoon hadden, zoals ik, kunnen best wel wat meer gebruiken. Het is toch een rare beperking, maar het is nog altijd beter dan geen extern opslag zoals de Xiaomi Mi9 of een iPhone.

Als we dan enkel kijken naar de interne opslag dan merken we dat van de interne 128GB er 20 in beslag worden genomen door Android 9. Dus er staat 108GB tot directe beschikking.
Connectiviteit:
Qua verbindingen beschikt over de Reno 2Z over NFC, Bluetooth (5.0) en Wi-Fi met ook 5GHZ ondersteuning. Wi-Fi connectie wordt snel gemaakt en is stabiel. Tijdens skypen en browsen heb ik persoonlijk geen dropouts ondervonden. Een fijne handigheid, vooral voor degene met een beperkt volume aan mobiele data is dat men in de notificatiebalk kan laten verschijnen hoeveel data men verbruikt wanneer men dus via zijn mobiele data surft. Zodra men overschakelt naar wifi verdwijnt dit. Dan kan men bijv. wel de downloadsnelheid tonen in de notificatiebalk, maar dat is waarschijnlijk algemeen geweten.
De GPS maakt ook op een snelle manier connectie met de satellieten, zelfs als men nog binnen zit. Google kan ons nu zelf naar het toilet volgen.
Batterij
Surfen, foto’s trekken, filmpje zien, praten met Google, het is allemaal leuk, maar het kost ook energie. Misschien niet zozeer voor de gebruiker, die kan hangen in de zetel, maar wel voor de smartphone, dus we willen ook wel weten hoe de batterij presteert: de specificaties geven aan dat de Oppo Reno 2Z een batterij heeft met een capaciteit van 4000 mah. Mah wat betekent dit juist? Wel, dit maakt dat men gerust 2 dagen toekomt bij gewoon gebruik. Deze telefoon neemt men met een gerust hart bij 50% mee naar m’n werk, surft wat tijdens de etenspauze of speelt een spelletje, wetend dat men nog meer dan voldoende over zal hebben als men terug naar huis gaat. Wat een zaligheid. Weg met Range Anxiety, je zal niet halverwege de dag stil vallen. En al zou men vergeten zijn om op te laden en geeft de meter lage cijfers aan, pas de panique, de batterij wordt snel opgeladen. Met bijgeleverde lader gaat men op een half uur van 21% naar 68%, op iets meer dan een uur naar 100%. De laatste 30% duurt schijnbaar wat langer dan de eerste helft, maar daar zal wel een reden voor zijn. Anyway, zelfs al kan men maar tot 60% opladen, hierdoor is men weer voorzien van voldoende ‘juice’ om een dag verder te komen, bij normaal gebruik wel te verstaan.
CPU & GPU
Dus met de batterij zit het snor, wat met de andere vitale organen?Wat valt er te zeggen over de CPU en GPU?
De Helio P90 (CPU) maakt gebruik van de PowerVR GM9446. Voor de techneuten: de 9 slaat op de 9-serie van PowerVR; de eerste vier op ‘8 pixels processed per clock cycle’ (het getal op de tweede positie moet men verdubbelen); de 4 op positie 3 staat voor 256 FP16 FLOPs/Clock. Het laatste getal staat voor een feature flag, maar geen idee wat het juist aanduidt. Maar ik was eigenlijk al zelf niet meer mee na het eerste getal. In elk geval, de producent zelf geeft aan dat de PowerVR GM9446 in de ‘high performance tier’ valt. Voor meer info: https://www.imgtec.com/powervr-gpu/gm9446/
De vraag is natuurlijk of hij dit ook weet waar te maken.

Ik was blij toen 3DMark de test Sling Shot Extreme voorstelde als test voor deze telefoon, want dat is normaal voor high-end smartphones. Waarom 3DMark dit voorstelde is me echter een raadsel, want de resultaten waren maar pover. Nu ja, de app vergelijkt met de Huawei P30 en de Pixel 4, wat toch telefoons van een veel duurdere klasse zijn, maar zelfs in vergelijking met de Mi 9T - een telefoon van dezelfde prijsklasse, maar met een Qualcomm Adreno 618 (Snapdragon 730) onder de motorkap - scoort hij veel lager. De Oppo heeft een algemene score van 1195 en wordt daardoor ver achter gelaten door de Mi 9T, die een algemene score van 2190 heeft.

Antutu geeft zowat hetzelfde beeld weer. Qua ranking krijgt de Oppo een 54ste plaats toegewezen. Dat is iets beter dan de Samsung A70 (58) en de Mi 9 Lite (55), maar slechter dan de Samsung A80 (46) en Mi 9T (45), 2 telefoons uit dezelfde prijsklasse.

Alhoewel ik meestal geen zware games speel op m’n smartphone, enkel zoiets als Fallout Shelter of Motorsport Manager, heb ik nu voor de gelegenheid Asphalt 9 eens gedownload (een whopping 1,8GB), alsook had ik Riptide GP2 nog in m’n library, dus deze heb ik ook geïnstalleerd.

Persoonlijk ben ik geen 60fps addict. Als m’n pc er 30 haalt ben ik best tevreden. In dit geval kan ik echter zeggen dat de testen de waarheid spreken. Alhoewel ik er tijdens de gameplay zelf niets van merkte, zag ik tijdens de cutscenes wel kleine haperingen. Dat is toch wel spijtig voor een smartphone van 349€. Maar zoals gezegd: tijdens het spelen zelf ging alles vlot. Ook het heen en weer gaan tussen menu’s viel best goed mee. Ik heb Asphalt een klein uurtje gespeeld en de gsm voelde niet warm aan, alsook was het percentage van de batterij niet heel hard gedaald, dus hij trekt het wel, maar toch ook weer niet. Als de lezer begrijpt wat ik bedoel.

Dat voor de GPU, hoe zit het als we enkel naar de CPU kijken? Dit hebben we gemeten door als laatste een test met Geekbench uit te voeren. Een score van 397 (single-core) en 1456 (multi-core) plaatste hem net boven de Galaxy S8, wat wel een duurdere telefoon is, gelijk aan de Poco F1 (maar deze is enkel in India verkrijgbaar, denk ik) en net onder de Pocophone F1. Een gebruikersreview hier op Tweakers leert me dat de Mi 9T respectievelijk 547 en 1732 scoort.

Het is duidelijk dat de GPU, alhoewel het de topreeks is van PowerVR, serieus achterop hinkt t.o.v. de concurrentie. En ook de CPU holt achter de concurrentie aan. De Helio P90 en de GM9446 vormen geen goed huwelijk. Oppo kan duidelijk nog wat leren van Xiaomi. Qua performantie kan men dus beter voor bijv. de Mi 9T gaan.

Audio:

De kwaliteit van geluid is goed te noemen bij gesprekken. Zowel bij skype als gewone telefoongesprekken is de gesprekspartner goed te horen. Bovendien kan de telefoon heel hard gaan. Zowel voor de beltonen als de wekker zet ik hem nooit hoger dan een kwartje van de balk. Hoger en men springt tegen het plafond als de wekker afgaat. We zijn hier dus wel blij dat er aparte geluidsregeling is voor beltonen, wekker en media. Luid wil natuurlijk niet zeggen dat het geluid goed is. En ook hier laat de Oppo steken vallen. Bas moet men niet verwachten, deze klinkt echt plat. Gabbers en techno-fans kunnen deze best links laten liggen (of een bluetooth speaker meenemen, want de bluetooth connectie is vlug gelegd). Zelfs een kleine bluetooth speaker als de Logitech X100 weet meer bas te produceren. Hardrock is al beter te doen. We mankeren natuurlijk de lage tonen van de drums, maar de gitaren klinken wel redelijk en bij Doro, klinkt de vrouwelijke zangeres haar stem ook heel duidelijk. Deep Purple, Pink Floyd: overal hetzelfde, zang en gitaren klinken goed, maar een platte bas. Men kan natuurlijk geen wonderen verwachten van een mono-speaker en het is ook niet slecht in de overtreffende trap, zodat men de telefoon nooit zou gebruiken om muziek te beluisteren. Ik heb na de test nog gewoon naar Pink Floyd verder geluisterd. Zoals gezegd: het is enkel de bas die mankeert, de rest klink helder, misschien iets te scherp, maar doenbaar. En heb ik al gezegd dat hij luid kan?

Operating system

Oppo heeft zijn eigen schil, ColorOs genoemd. De Reno 2Z komt uit de doos met versie 6.1 en Android-versie 9. Het niveau van Android-beveiligingspatch: 5 september 2019. Er is niet echt duidelijkheid over de frequentie van updates, maar in elke geval heeft Oppo laten weten dat begin volgend jaar de update naar Android-versie 10 zou gebeuren. En in een interview met androidplanet gaf Cheng, een Senior Software Engineer bij het bedrijf aan dat 1 tot 2 jaar na release maandelijkse beveiligingspatches zouden worden uitgebracht en dit 1 à 2 maanden nadat Google ze heeft uitgebracht. Maar echte zekerheid kon men precies niet bieden.

Sommige mensen zijn niet blij met de schil van Oppo, maar zelf merk ik weinig t.o.v. m’n vorige telefoon. Men heeft de keuze om alle apps gewoon op het scherm te plaatsen of te werken met een drawer. Instellingen zijn, alhoewel soms een beetje verspreid, toch goed te vinden, de knoppen zijn duidelijk. Buiten de 5 icoontjes op de home-page voor de meest gebruikte apps, kan men ook langs een bepaalde plek op de zijkant naar binnen swipen en dan verschijnt er een popup met snelkoppelingen naar screenshot, screenrecorder, file console en nog zelf toe te voegen apps. Dat is een praktische toevoeging.

Qua bloatware valt het ook goed mee. Er werden een aantal apps zoals Facebook automatisch geïnstalleerd, maar deze kunnen gemakkelijk weer verwijderd worden.

Enkele andere apps die standaard worden geïnstalleerd zijn Soloop, een editor voor beelden en video, Aqua Mail en Game Space, blijkbaar een game assistant waarbij men snel de settings van de smartphone kan aanpassen voor een betere game ervaring.

Widgets zijn ook mogelijk, maar de afmetingen liggen vast. Op mijn vorige gsm kon ik dit aanpassen door de hoek te verslepen. Deze optie heb ik hier nog niet gevonden.

Het OS werkt vlot, swipen tussen verschillende bureau-bladen gaat zonder haperingen en er zijn meerdere visualisaties voor dit swipen tussen bladen.

In gebruikname:

Bij het in gebruik nemen van de smartphone voorziet Oppo een app om de oude smartphone te klonen naar de nieuwe. Dit vereist wel dat men op de oude smartphone toelaat om APK’s uit onbekende bronnen te installeren. Dit kan men nadien natuurlijk weer uitschakelen. En als de oude smartphone in de verkoop (of recycling) gaat, is het toch verstandig om deze volledig te wissen en naar fabrieksinstellingen te zetten, dus op zich maakt het ook niet uit. Dit klonen verliep vlot, maar misschien iets te grondig, want zelfs de Wiko launcher werd mee overgezet. En sommige apps, zoals deze van mijn bank, heb ik achteraf toch weer moeten verwijderen en herinstalleren omdat ze niet goed werkten. En natuurlijk moet men ook overal terug inloggen.

Ik merkte dat bij het eerste gebruik niet werd gevraagd om te telefoon te encrypteren en ook achteraf valt deze functie nergens terug te vinden. Misschien is dit eigen aan Android 9 of gebeurt het standaard, dat weet ik niet direct. Wel kan men achteraf apps encrypteren waarna deze enkel zullen opstarten als men nogmaals de veiligheidscode of vingerafdruk gebruikt. Verder biedt dit OS ook de optie om folders te verbergen. Zo kan men bijv. in de folder van foto’s een folder verbergen en dan zullen ook de foto’s niet getoond worden in de app van foto’s. Goed om privé-gelegenheden verborgen te houden van personen die nogal graag ongevraagd swipen bij het tonen van een foto.

Dus op vlak van het OS en de beveiliging van apps en data zit men wel goed met de Oppo Reno 2Z.

Samenvatting:

Positief:
- De Oppo Reno 2Z biedt een heel mooi design met een uitstekende afwerking.
- Met het OS is niets mis mee, het werkt vlot en is goed navigeerbaar.
- De camera’s leveren mooie plaatjes af en ook de video’s zijn goed te noemen, zeker ook met de beeldstabilisatie.
- Uitstekende batterij. Lange gebruiksduur en snel opladen.
- Voldoende rekenkracht voor dagelijkse taken en niet al te zware games.
Negatief:
- Benchmarks tonen dat CPU en GPU achterop hinken t.o.v. directe prijs concurrenten. Cutscenes in games haperen => lage fps
- Platte bas
- Iets kleiner bruikbaar beeld dan de specificaties weergeven en de afgeronde hoeken snijden een deel van het zichtbare af.

Verdict:

Ik zou deze camera niet aanprijzen aan de prijs zoals hij nu staat (350€). Doe er 70 à 80 € af en dan komen we meer in de richting van wat hij qua prestaties waard is. De goede werking van de camera’s, het mooie design, de uitstekende batterijduur en het feit dat ik geen hinder ondervind van de beperkte kracht van de core zorgen ervoor dat ik niet te veel spijt heb van mijn keuze. Maar ik zou anderen dus adviseren hun zinnen op een ander toestel te zetten.

Heb jij ook een OPPO Reno2 Z 128GB Zwart?

Beste,

Ik kan je niet zo vinden in je oordeel.
Ik heb de telefoon zelf ook en ben van een iPhone 8 naar deze gegaan en kan wel zeker vastellen dat deze telefoon met 3 koppen boven mijn oude uitsteekt. Maar dat terzijde als ik spellen opstart en speel vanuit de game-space ervaar ik geen haperingen etc. Alles loopt gewoon naar toebehoren, ook over de camera beveiliging, ik heb m'n telefoon een paar keer op mijn deken laten vallen en elke keer schoof de camera in en kreeg ik de melding er werd gedetecteerd dat de telefoon viel, ter bescherming is de frontcamera ingeschoven. Eerder vind ik het hoesje niet bij de telefoon passen qua kleur. Verder vind ik de prijs van het toestel gewoon in de goede richting.
Beste,
Ik ben blij te horen dat de camera-beveiliging naar behoren werkt. Zoals ik aangaf heb ik dit enkel proberen te stimuleren. Voor de rest: ik heb een objectieve weergave gedaan (3DMark, Antutu, Geekbench) en over die resultaten valt dus weinig te discussiëren. Vervolgens ben ik ook subjectief door te zeggen dat ik tijdens het spelen zelf geen haperingen ondervond (uitgezonderd curscenes) en hij niet warm loopt. Ook gaf ik aan dat het OS prima werkt. In m'n verdict geef ik ook aan dat ik geen hinder ondervind van de mindere kracht van de CPU. Wat dus ook overeenkomt met uw ervaring.

De objectieve resultaten geven echter weer dat de meeste toestellen uit dezelfde prijsklasse beter scoren.

Na hem nu al even in gebruik te hebben, heb ik ondertussen bij Asphalt al wel regelmatig haperingen gehad wanneer er wat te veel tegelijk gebeurde. Misschien heb ik een toestel dat op maandag is gemaakt, maar ik blijf bij m'n bevindingen. De cpu/gpu hinkt achterop t.o.v. telefoons in dezelfde prijsklasse.

I.e.g. bedankt om m'n review te lezen en te becommentariëren. Hoe meer meningen, hoe beter.

[Reactie gewijzigd door Tonerider op 23 december 2019 10:26]

Leuke en uitgebreide review, dank daarvoor!
Bedankt voor uw reactie. :)
Update: vandaag de eerste security patch (Android 2019-12) door gekregen. Echter nog geen update naar Android 10.
Ja die update had er allang moeten zijn, zit er ook op te wachten.
Lijkt veel op mijn Realme X smartphone, afmetingen zijn identiek en pop up camera ook in het midden. Zelfs de aan/uit knop en volume knoppen zijn identiek geplaatsts.
Beste design tot nu toe voor smartphones vind ik, ik hoef nooit meer een uitsparing in mijn scherm voortaan.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 3 maart 2020 17:52]

beste Tonerider,
ik wil wellicht deze telefoon aanschaffen(zit ook op de pixel 3a te kijken). maar ik had een vraag. hoe bevalt de telefoon na een tijdje en heeft u problemen gevonden? hoor graag van u
Hoi, ik ben er best wel tevreden van. De minpunten blijven bestaan natuurlijk, maar in mijn gebruik heb uk er geen hinder van. Onlangs heb ik ook een 80ohm hoofdtelefoon gekocht en alhoewel sommige reviews aangaven dat een gsm niet goed in staat zou zijn om deze voldoende aan te drijven, werken ze gewoon goed met deze telefoon. Dus dat is ook een dikke plus. Surfen gaar vlot, games zoals Lara Croft Go en Forge of Empires werken ook goed, maar dat zijn geen zware games.

[Reactie gewijzigd door Tonerider op 14 april 2020 15:03]

top! geen bugs?(telefoon valt uit of audio of camera opstart problemen?
nope. Alles werkt naar behoren bij mij.
Top! dan ga ik toch nog even goed nadenken wat ik wel
Aardig toestel.
Snelheid van het opstarten van apps vind ik soms wat tegen vallen, camera is ok voor deze prijsklasse.
Maar toen ik de telefoon kocht begin maart is mij door de verkoper van de mediamarkt verteld dat hij binnen 2 weken een update zou krijgen naar Android 10.
Helaas is die er na 6 weken nog steeds niet en dat valt me een beetje tegen. Ook kan ik mijn werk account niet via outlook verbinden. Zal wel een security issue zijn van dit Chinese merk.
Afgaande op de foto's die je bij je bericht hebt staan vallen mij de foto's erg tegen. De kleuren zijn flets (rood is geen rood etc.).
Als het gaat over die oranje/rode auto: die is IRL afgeschenen rood, dus die ziet er zo flets uit.
Camera is echt wel goed te noemen. Je moet het natuurlijk niet vergelijken met een dslr, maar voor deze prijsrange is dit een goede camera.
279,- betaald bij BelSimpel. De prijs is nu beter naar verhouding. De telefoon werkt goed, de camera is goed, de fotos en video's zijn goed, het scherm is super en het design is mooi!
23 juni en nog steeds geen update naar Android 10
Ik overweeg deze smartphone aan te schaffen. Is de update naar Android 10 inmiddels doorgevoerd?
Nee, nog steeds niet. Serieuze tegenvaller, vind ik. Tot nu toe maar 1 security update en voor de rest niets
Oei, dat vind ik persoonlijk wel een dealbreaker zeg. Jammer, want de hardware klinkt erg goed voor deze prijs. Bedankt in ieder geval dat je het even liet weten!