Logitech Harmony 300i Review

JanRispens 31 mei 2010, laatste update op 31 mei 2010, 6.844 views

Logitech Harmony 300i

Pluspunten

• Eenvoudig zoeken naar apparaten
  • Makkelijk te configureren
  • Ziet er goed uit, degelijk gebouwd

Minpunten

• Zéér beperkt in zijn mogelijkheden
  • Geen macro functies
  • Onhandig gebruik (wisselen tussen apparaten)
  • In verhouding te duur

Configuratie Score: 3
Deze afstandsbediening is zijn geld niet waard en is niet te vergelijken met alle andere Harmony's. Mijn idee was dat alleen het display was weggehaald, maar daar is het helaas niet bij gebleven.

Webgebaseerde configuratie, te eenvoudig

De configuratie van deze 300i is anders dan de andere Harmony's. De 300i heeft als enige een webgebaseerde configuratie en deze is véél beperkter dan de normale configuratiesoftware. Ook is de werking van de afstandsbediening anders, deze is gelijk aan die uit de 5 euro bak, hij werkt erg omslachtig en biedt geen meerwaarde. Het enige onderscheid is de eenvoudige programmering en de knop 'watch tv', die alleen apparaten inschakelt. De vrij te programmeren actieknoppen (1-4 gelabeld) kunnen ook maar 1 functie aansturen, hier had ik dus macro functies verwacht. Verder had ik nog problemen met mijn Panasonic, maar dat is een algemeen probleem. De power on knop moet langer worden ingedrukt, hier wordt geen rekening mee gehouden. Een telefoontje naar Logitech lost dit echter wel op.

Verschil met Harmony 600

Ik heb de volgende dag een Harmony 600 besteld, volgens de meneer van Logitech heeft deze wel gewoon de uitgebreide interface. Dat heeft hij inderdaad waardoor ik een goede vergelijking kan maken tussen deze twee. Vanaf de basisconfiguratie is er al een enorm verschil. Ik gebruik mijn tv altijd via de decoder, hiermee wil ik dan ook van kanaal wisselen. Bij de 600 staan alle knoppen direct in verbinding met de decoder zodra ik op 'watch tv' heb gedrukt, precies zoals je het verwacht. Bij de 300i moet je echter eerst van apparaat wisselen (knop 'receiver') waarna je alleen de decoder bestuurt. Je moet voor ieder apparaat dus echt wisselen om dat apparaat te kunnen besturen. De 600 pakt dit dus standaard al veel beter op en is ook in staat om elk apparaat in elke modus te kunnen aansturen, in tegenstelling tot de 300i. De 300i ondersteund verder maar 1 macro functie, 'watch tv'. Bij de 600 zijn hier veel meer voor te maken en veel uitgebreider. De Z-5500 laten wisselen naar optisch bij een activiteit is wat de 300i dus ook niet doet, deze kan alleen apparaten aanzetten met de 'watch tv' functie.

De duratie van het aanzetten van de Panasonic tv ging gelijk goed, maar dat is als het nodig is ook aan te passen. De 600 kost ongeveer het dubbele van de 300i, maar is dit zeker waard. Het display biedt echt meerwaarde door de geavanceerde functies en het gebruiksgemak. Vooral de macro functies zijn een aanwinst, maar ook de besturing die heel anders is.

Positieve punten Harmony 300

De configuratie is zeer eenvoudig, hoewel dat ook deels te danken is aan het gebrek aan mogelijkheden. De 300i heeft ongeveer dezelfde layout als zijn duurdere broers, dus de nieuwe serie (600) en de Harmony One. Ook is de bouwkwaliteit meer zoals deze Harmony's, hij voelt goed en ziet er degelijk uit. Qua driverondersteuning is dit wel redelijk geregeld, al moet je onder Windows wel Internet Explorer gebruiken. (vanwege Silverlight?)

Ik zou deze afstandsbediening niemand aanraden en vooral een hogere versie nemen. Deze werken echt zalig en zijn hun prijs écht waard.

Heb jij ook een Logitech Harmony 300i?

Het enige nadeel van de 300i dat ik kan bedenken is dat je maar 4 apparaten kan aansturen, voor de rest is het een prima functionerende AB. Ok, de techneuten onder ons zullen hem misschien te beperkt vinden, maar wat wil je er meer mee dan, nee hoor prima apparaat ... uitpakken ... aansluiten en 5 minuten later kunnen 4 andere AB's in de prullenbak - en dat voor maar 3 tientjes !
Beste Jan,

Bedankt voor je review. Ik ben zelf op zoek naar een goede universele AB met tevens een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik was van plan de 300i te halen. Door jouw review ben ik van gedachte veranderd.

Ik zit nu te twijfelen tussen de 600 en de 650. Mijn vraag: is die extra 20 euro voor de 650 met kleurenscherm het waard of zit je goed met de 600?

Gr. Max
Ik weet niet wat het voordeel is van het kleurenscherm op de 650 helaas. Volgens mij kun je dan logo's van tv zenders erop plaatsen, anders moet je bij de reviews van de hogere series kijken (zoals de One). Deze zijn qua configuratie interface gelijk aan de 600/650, alleen ondersteunen ze wat meer apparaten. (maximaal 5 op de 600 serie).

Tip: Bij de Makro staat de 650 in de folder voor € 60 inclusief BTW, dezelfde prijs als de 600 dus. Je kent vast wel iemand in je omgeving met een pas voor de Makro. Zag het helaas net 2 dagen te laat, maar ben natuurlijk alsnog tevreden met de 600 :)
Bedankt voor je reactie! Aan zo'n tip heb je wat!!

Heb meteen de Makro folder (op internet) bekeken en inderdaad, hij is tot en met 14 juni in de aanbieding voor €59,49 incl. BTW. Mijn pa heeft een Makro klantenpas dus dat wordt van het weekend even op bezoek gaan bij de ouders.

Verder heb ik andere reviews bekeken maar ben niet echt wijzer geworden omtrent het 'grote' verschil. Ook in de Youtube reviews kom je geen echte verschillen tegen behalve de kleur van de knoppen en het kleurenscherm vs een zwart/wit scherm.

Een leuk extraatje overigens wat er in één van de Youtube reviews naar voren kwam is dat het scherm van de 650 aan gaat wanneer de AB wordt opgepakt (beweging). Heeft de 600 dit ook?
Graag gedaan. Als de prijs hetzelfde is ga je natuurlijk voor kleur :)

Ja, als je de afstandsbediening wat beweegt gaat het display pas aan. En achtergrondverlichting van de toetsen overigens ook, alleen de knoppen die boven het display zitten hebben geen verlichting.

Veel plezier met je aankoop!
Ik heb sinds gisteren, vaderdag ;-), de 300i en mijn eerste ervaring tot nog toe is een zeer goede!

Ik heb een Pana plasma, een UPC DVR en een Marantz DVD met stereo receiver. Alle apparaten werden direct herkend en waren dan ook direct bruikbaar.

Als ik via WatchTV de hele zaak inschakel en ik ga van TV zender wisselen wordt bij mij wél de digitale ontvanger bediend!

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar de 300i is vooralsnog een blijvertje.

NB Jij meldt ...De power on knop moet langer worden ingedrukt, hier wordt geen rekening mee gehouden. Een telefoontje naar Logitech lost dit echter wel op...
Wat bedoel je hiermee? Sowieso moet je de powerknop op de originele Pana afstandsbediening ook langer ingedrukt houden wil er wat gebeuren. Wat was de oplossing van Logitech?
Kijk, dat scheelt alweer. Dat werkte bij mij op de één of andere manier dus niet goed.

Voor het aanzetten van de Pana moet je langer de aan/uit knop indrukken. Bij de functie WatchTV deed hij dat niet en schakelde de tv dus niet in. Bij sommige tv's is dit al aangepast, bij andere niet. Ik denk dat jou model dus al is aangepast en daarom goed werkt, anders was je hier wel tegenaan gelopen.

Het verschil is eigenlijk het aantal macrofuncties, deze zijn uitgebreider en helemaal zelf te programmeren op de andere versies. Apparaten gaan vanzelf aan/uit en ingangen kunnen worden geselecteerd. Verder kun je kanalen programmeren op het display, zo kan ik radiozenders direct kiezen zonder te moeten zoeken op de decoder. Voor mij was de afstandsbediening gewoon te beperkt, ik had er meer van verwacht. Als die actieknoppen (1-4) macro functionaliteit hadden dan was ik best tevreden geweest. Ze hebben helaas meer weggehaald dan alleen het display en dat vind ik jammer.
Voor mij de eerste afstandsbediening die doet wat ie moet, namelijk alle functies van je losse afstandsbedieningen overnemen. Bevalt prima! eenvoudig in te stellen via je PC. Kan functies van je andere afstandsbedieningen overnemen.
Na inschakelen met Watch TV bedien je automatisch je UPC mediabox.
Ik gebruik hem met:
• Sony KDL-40W4730
• UPC: Cisco 8485 DVB
• Samsung HT-BD2
• Windows 7
• Mozilla Firefox
Ikzelf heb hem vandaag ook gehaald.
Werkt perfect!

Samsung LE40C750, UPC kastje, Xbox 360, Philips Versterker.
Alles werkt zeer goed met elkaar, en dankzij de Watch TV knop worden de TV en het UPC kastje vanzelf aangezet.

Prima product!
Watch tv werkt hier ook prima, dtv decoder + tv gaan beide aan, uit eerst niet. Maar na ander power commando voor de tv te hebben ingesteld wel.

Ander punt is de website voor het instellen, Logitech moest erbij komen om de volumetoetsen goed werkend te krijgen, tv gedroeg zich alsof ik de knop langer ingedrukt hield dan ik daadwerkelijk deed, instelling die dat kan fixen is niet aanwezig in de configuratiepagina.
Ben het er dus mee eens dat die te eenvoudig is.

Vraag me nu trouwens iets af, kun je als niet-Windows gebruiker de 300i wel instellen? Morgen eens proberen.

[Reactie gewijzigd door Raven op 30 juni 2011 22:52]