1 review

MSI MPG Z390I Gaming Edge AC

Specificaties Socket 1151 • Mini-ITX • Intel Z390 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI MPG Z390I Gaming Edge AC Review

Niels van Wooni 3 december 2019, laatste update op 3 december 2019, 92 views Product gekocht

MSI MPG Z390I Gaming Edge AC

Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over het Z390I moederbordje van MSI. Op basis van dit moederbordje heb ik een snel office PC’tje gebouwd. Lees onder --> incl 30 foto's.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Bios is zeer overzichtelijk en makkelijk
  • Overclocken is een eitje
  • De auto voltages zijn prima en niet onnodig hoog
  • Indeling van de aansluitingen is prima
  • RGB header aanwezig
  • 3x 4 pins PWM aansluiting, 2x M2 slot
  • VRM’s (lijken) niet te warm te worden

Minpunten

• Mist USB-C
  • Moederbord ondersteund helaas geen MSI live Update 6

Layout Score: 5
Goedemiddag lezers,

Op basis van dit moederbordje heb ik een snel office PC’tje gebouwd.

Heb nu als office/internet PC een CoolerMaster Elite 130 staan met intern een G4560 op een H270 Strix moederbordje van ASUS onder waterkoeling.
Nu een paar jaartjes hierop gewerkt te hebben wilde ik toch wat kleiners en moderner maar ook sneller.

Inhoud nieuwe office PC:
Proc: Intel Core i5-9600K.
Proc koeler: Noctua NH-L9I Chromax black.
Mobo: MSI MPG Z390I Gaming Edge AC.
RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX 3000C16 zwart.
SSD: Samsung 970 EVO 500GB (M2).
Voeding: De ATX connector van de bijgeleverde voeding is geschikt tot 120W alleen de adapter was
slechts 60W, Hiervoor een zwaardere gekocht, een LC-Power LC120ITX.

Processor + Koeling keuze:
Als processor gekozen voor een 9600K, dit is een gesoldeerde chip met het inmiddels 36 keer doorontwikkelde 14nm+++++ proces van Intel. Sommige mensen vinden dit zeer kwalijk, maar het is wel gewoon een goede processor en die niet eens heel warm wordt. Had ook nog kunnen kiezen voor een 8600K maar die heeft intern pasta wat minder koelt en waardoor je processorkoeler harder moet werken. Een 9700K durfde ik niet aan omdat ik bang was de voeding op te blazen en 8 cores voor Office+internet?? Beetje overdreven misschien. Een I3 9100 was 150 euro het prijsverschil tot 230 euro vond ik de overclock mogelijkheid en 6 cores wel waard tegenover 4 cores en niet overclockbaar..

Als processorkoeler heb ik gekozen voor een Noctua NH-L9I Chromax black. Ik heb nog nooit iets aangeschaft van dit merk en moest toch een keer de eerste keer zijn... Omdat meerdere mensen hier lyrisch over zijn, was ik benieuwd naar mijn eigen bevindingen. Bij deze wil ik me ook meteen aansluiten bij die groep. Dit dingetje is meesterlijk!
Als je oor letterlijk op het kastje legt hoor je hem gewoon niet (idle)

Heb de zwarte uitvoering genomen omdat deze er mooi uitzag, ik weet het, de bruine is een stuk goedkoper, maar die 15 euro op een hele computer dat maakt dan ook niet meer zoveel uit, het moet er ook gewoon een beetje knap uitzien allemaal.

Uitpakken MSI Z390I:
Mooie zwarte doos van MSI, bij het openen van de doos ligt eerst bovenop een inleg met moederbordje zelf in zak (Foto 1), bij het uitnemen liggen daaronder de accessoires (foto 2).
Op foto 3 zijn de accessoires te zien met van links naar rechts:
- 2x antenne voor WIFI en BlueTooth.
- 2x SATA kabel.
- RGB kabeltje voor LED verlichting.
- 2x Schroefje voor M2 SSD’s.
- IO shield.
- MSI sticker.
- CD met drivers.
- Handleiding.
- Reclame.

Bij het uitpakken van het moederbordje valt op dat de kleur mooi zwart is en er aandacht is besteed aan de looks. Verder heeft het Bordje 3 x 4 pins fan aansluitingen, 2x M2 en een RGB header.
Omdat het moederbordje in een klein kastje kwam waar een voeding bij zat met een hoofd-connector van 20pins ipv 24pins en een CPU connector die 4 pins is en geen 2x 4pins, maakte ik me wel even zorgen of dit wel zou werken. Maar dit werkt gewoon.

Installeren:
Komt in een klein kastje te zitten, weinig spannends aan, CPU erin, Koeler erop, RAM erin, M2 SSD aansluiten en klaar is kees.
Windows geinstalleerd vanaf een USB stick.

Verder is alle software te vinden op:

Lekker overzichtelijk zoals je van MSI gewend bent.
enige wat wel jammer is, is dat Live Update 6 niet werkt op dit moederbord.
Daarmee kan de software makkelijk up-to-date gehouden worden, incl. de bios updaten vanuit Windows. Tevens heeft dit moederbord ‘slechts’ 1 bios.

In gebruik name:
Vanaf het indrukken van de Power knop tot Windows duurt ongeveer 11 seconden, lekker snel dus.
verder geen poespas.

Overclocken:
Zelf heb ik de 9600k standaard staan met een kleine downclock, de snelheid ingesteld op min 1x 1500mhz tot max 6x 3500mhz, voor de toepassing (Office, internet, boekhouding) is dat mans zat. Wél heb ik uiteraard even gekeken of ik hem ook wat kan overclocken.

Bij onderste foto's zijn de verschillende snelheden te zien met bijhorende temperaturen per core en voltages tijdens een stresstest met Intel Extreme Tuning Utility.
- Voltages op auto.
- RAM op 3200 Mhz.

Ben tot 5GHZ gegaan, 80-83gr wordt weleens wat. Het verbaasde me eerlijk gezegd met deze kleine koeler zó ver te komen.
Helaas heb ik geen temperaturen van de vrm’s wat iets zegt over het moederbord.
Wel even gevoeld, de heatsinks worden lauw.

Conclusie:
Het moederbord krijgt van mij 5 sterren.
Dit omdat:
- De bouwkwaliteit goed is.
- De bios van MSI heel overzichtelijk en makkelijk is.
- Overclocken een eitje is.
- De auto voltages prima en niet onnodig hoog zijn!
- Indeling van de aansluitingen prima is.
- 3x 4 pins PWM aansluitingen.
- 2x M2 slot.
- Er een RGB header opzit.
- Genoeg USB aansluitingen, mist wel USB-C.
- WIFI werkt prima.
- VRM’s (lijken) niet te warm te worden
- 153 euro is zeer goedkoop.
De H360i is al 136 euro, de Z370 is 157euro.

Groeten Niels.

Ps. ben vast nog wat vergeten, maar vragen mag altijd.

Heb jij ook een MSI MPG Z390I Gaming Edge AC?