Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart Review

mambo No5 16 maart 2006, laatste update op 18 maart 2006, 6.511 views

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Interne voeding
  • Zowel DVI als D-sub ingang
  • Overzichtelijk menu
  • Geluidsboxjes klinken relatief goed

Minpunten

• Toebehoren laten te wensen over
  • Geen drivers meegeleverd, noch verkrijgbaar bij de officiŽle site (op moment van schrijven)
  • Bediening toetsen menu is een gok (onzichtbaar weggewerkt)

Inleiding:

Om bij het begin te beginnen: ik liep al een geruime tijd rond met het idee om mijn oude "filmkijkscherm" (een 3e hands 21" CRT bakbeest) te vervangen door een wat hanteerbaarder formaat scherm. Nadat ik op het forum het een en ander doorgelezen had in de diverse topics, had ik stiekem mijn besluit al genomen: ik moest een 19" widescreen scherm hebben. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Mirai, mede vanwege de gunstige prijs / kwaliteit verhouding.

Eerste indruk:

De Mirai wordt aangeleverd in een doos zonder veel opsmuk. De monitor is zoals alle nieuwe TFT schermen keurig verpakt in een (sort of) neopreen folie en word op zijn plaats gehouden door 2 grote stukken piepschuim. Met de monitor word het volgende meegeleverd:
  • Beknopte gebruiksaanwijzing
  • CD met dezelfde gebruiksaanwijzingen in diverse talen, maar vreemd genoeg zonder drivers..
  • DVI kabel
  • D-sub kabel
  • Audiokabel
  • Stroomkabel
Niet heel erg uitgebreid, maar voldoende om het scherm aan te kunnen sluiten. Het scherm zelf komt geleverd in twee delen; het scherm zelf en een voet om het geheel stabiel te houden. Het scherm schuift met een simpele klikverbinding in de voet, waarna je het scherm rechtop kan zetten. Mijn eerste indruk van dit systeem was een beetje dubbel; het komt een beetje fragiel over maar doet zijn werk verder prima.. De lage prijs vertaalt zich voor een gedeelte terug in de gebruikte materialen; dat is duidelijk. Het aansluiten van de bekabeling is overigens zonder bijzonderheden verlopen en kan gedaan worden zonder het handboek raad te plegen.

Gebruik:

Het eerste wat een nieuwe eigenaar van elke DML-519W100 zou moeten doen is de gamma en helderheid aanpassen, deze staat default namelijk erg fel. Na wat prutsen met instellingen in de drivers van mijn grafische kaart ben ik uiteindelijk tot een goede instelling gekomen en is het beeld aangenaam. Dit kon alleen niet gezegd worden van de resolutie; om de een of andere reden accepteerde mijn grafische kaart de Mirai niet door het ontbreken van drivers en werden er alleen 4:3 resoluties aangeboden. Na wat tweaken met PowerStrip heb ik de correcte resolutie (1440 x 900) in weten te stellen en is er niets meer aan de hand. De Mirai heb ik overigens aangesloten over DVI, aangezien ik dat prefereer boven een analoge aansluiting op deze resoluties.

Bij desktop applicaties is de helderheid waar gewenst snel aan te passen door uit 3 verschillende presets te kiezen, welke toegankelijk zijn door op het bovenste menuknopje te drukken. Persoonlijk vind ik de "Tekst Mode" het lekkerste werken, dit is de medium setting die geboden word qua helderheid. De alternatieven zijn "Economy" en "Picture Mode".

Het spelen van spelletjes is een waar genot op dit scherm. Op dit punt is de Mirai het sterkst; spelletjes in een breedbeeldresolutie komen op mij indrukwekkender over dan een reguliere 4:3 resolutie. Daarnaast toont het scherm naar mijn weten totaal geen ghosting en zijn de getoonde kleuren uitstekend. Voor films geld overigens hetzelfde als voor spelletjes; de weergave is uitstekend, beter zelfs dan mijn Iiyama. Helaas valt er op dat gebied niet te tippen aan een CRT monitor, maar in dat opzicht kan een CRT weer niet tippen aan het formaat van een TFT. Een gevalletje van geven, nemen en niet te goed letten op de voordelen die een CRT hier zou kunnen hebben. ;)

Zijn er qua beeld en gebruik dan wel nadelen aan de Mirai? Ja en Nee. Ja: het beeld is zichtbaar minder van kwaliteit dan mijn andere scherm (een Iiyama ProLite E431S) en de bediening van de functietoetsen is bijzonder omslachtig. Het beeld van de Mirai komt in mijn ogen net iets korreliger over dan het andere scherm en bied net iets minder detail. Daarnaast heeft men de functietoetsen 180 graden gedraaid en aan de achterkant van de zijkant gemonteerd. Dit zou op zich geen ramp zijn als er begeleidende symbolen aan de voorkant geprint zouden zijn, maar deze staan (met uitzondering van de powertoets) dus ook achterop. Een menu instellen vergt dus een hoop gewenning en een behoorlijke leercurve (laat staan een goede atletische vorm van het lichaam wil je elke keer naast je monitor kruipen om de toetsen goed af te lezen.. :+). Het feit is dus dat het bedieningsgemak van de Mirai niet al te hoog ligt. Kijk hier niet al te nauw naar en je hebt een prima monitor.

Conclusie:

De Mirai geeft erg veel waar voor haar geld. De beeldkwaliteit is prima, helderheid bijna verblindend en qua reactievermogen ook erg goed. Over de constructie van het scherm is her en der niet echt goed nagedacht, maar wat mij betreft is dat slechts een bijzaak. Al met al kan ik dit scherm dus aanraden aan eenieder die hem overweegt te kopen. :)

Heb jij ook een Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart?

Ik wist niet dat tft schermen zo mooi konden zijn.
En hoe kom je aan dat merk Mirai ?
Het is nou niet bepaalt een Philips of Samsung etc etc .
Maar ziet er allemaal erg gelikt uit.
Ik zag dit scherm toevallig staan in het algemene 19" tft topic op het forum, naderhand zag ik ook nog eens een aanbieding bij de Mycom. 1+1+2 en *mambo No5 had een nieuw scherm :)