Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB - Bekijk alle specificaties

MSI CX620-001NL Review

Loona35 30 mei 2010, laatste update op 30 mei 2010, 2.597 views

MSI CX620-001NL

Pluspunten

• 500GB schijf (concurrent vaak 320GB)
  • relatief sterke GPU
  • HDMI aansluiting
  • prijs / feature verhouding

Minpunten

• spiegelend scherm
  • plaatsen van dvd komt nauwkeurig / dvd-speler zeer gevoelig

Ik zocht een leuke basis-notebook voor mijn vriendin. Daarvoor ben ik afgegaan op de NBBG van April 2010. Met een budget tussen 500-600 EUR en een HDMI aansluiting als vereiste was de keuze beperkt tot de Asus K52F-SX051V en de MSI CX620-001NL. Uiteindelijk is het de MSI geworden, die iets duurder is maar geleverd wordt met een sterkere GPU (Acer heb ik overigens overgeslagen, omdat het merk mij niet aanstaat).

Featureset
De MSI sprong wat betreft features versus prijs voor mij eruit. In zijn klasse van 500-600 EUR onderscheid het apparaat zich door de 500GB HD, de relatief sterke GPU (Radeon Mobility HD5470) en HDMI aansluiting. Concurrenten bleken veelal over een kleine HD te beschikken (320GB) en hebben vaak nog geen HDMI aansluiting. De CPU, het interne geheugen, schermafmetingen en -resolutie en het gewicht zijn plus/minus gelijk aan de directe concurrenten. Hoewel over de CPU gediscussieerd kan worden... Wil je grotere schermafmetingen dan zul je in vergelijk moeten inleveren op features of 200-300 EUR meer moeten neerleggen. Minpunt is de dvd-speler, die vereist vrouwenhandjes in gebruik. Het komt erg nauwkeurig hoe een dvd wordt geplaatst.

Prestaties
De beoordeling van de prestaties baseer ik op het dagelijks gebruik. Dat dagelijks gebruik bestaat uit streamen (802.11n), wat browsen en HD films kijken. De MSI heeft standaard 802.11n verbinding. De snelheden waarmee geadverteerd wordt worden niet gehaald. Mijn router (Sitecom Wireless Concurrent Dualband Router 300N WL-328) kan gebruik maken van 5GHZ frequentie dus wellicht dat die een extra'tje biedt. Vraag je mij: "is dit nodig?"... dan moet ik met "nee" antwoorden, want de snelheid blijkt voldoende om goed te kunnen streamen en films via het netwerk te bekijken. Het kijken van HD films op mijn HD TV via de HDMI aansluiting gaat vlekkeloos.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit vind ik wat tegenvallen. Mijn zakelijke laptop (een "standaard" Dell die via dockingstation wordt aangesloten) en de oude laptop (een 6 jaar oude Compaq) hebben beide een prettiger beeld dan de MSI. Dit zit hem vooral in de spiegeling die het scherm heeft. Zowel op een witte als donkere achtergrond kun je jezelf terugzien in het scherm. Het beeld is verder niet opvallend warm of kil.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Dit is m.i. pas goed te beoordelen na 1-2 jaren gebruik. De laptop voelt nu stevig en betrouwbaar aan, maar ik beoordeel het graag eens over een langere periode. Daarom geen mening.

Ergonomie
Weinig opvallend wat betreft ergonomie. Prima toetsenbord waarvan de knoppen goed dicht zijn gezet, waardoor wordt voorkomen dat er allerlei vuil tussen komt. Het blijft echter een laptop dus een aparte muis en toetsenbord blijven in gebruik.

Warmte- en geluidsproductie
Weinig vergelijkingsmateriaal dus geen mening.

Mobiliteit en accuduur
Mobiliteit en accuduur zijn voldoende en wijken niet van de concurrent af. Wil je lichter of wil een betere accu dan moet je ook meer betalen. Daarom is mijn conclusie: voldoende.

Ik heb geen laptop kunnen vinden met een betere prijs/features verhouding in deze prijsklasse. De 500GB schijf, HDMI aansluiting en relatief sterke GPU onderscheiden de MSI van haar concurrenten. De laptop is ten opzichte van concurrenten net ietsje duurder, maar maakt dat ook goed met de genoemde features. Wil je bijvoorbeeld een Dell met 500GB schijf en HDMI aansluiting, dan betaal je al flink meer.

• Medion 1.5TB externe HD
  • Sitecome Wireless Concurrent Dualband Router 300N WL-328
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI CX620-001NL?

Ik ben aan het overwegen om deze laptop te gaan kopen en wou ik graag weten hoelang deze op de accu ongeveer meegaat met normaal gebruik? En nog altijd tevreden over de laptop?
Accu gaat niet abnormaal kort of lang mee. Gewoon normaal dus, paar uurtjes.

Bevalt nog altijd prima.
Om nou meteen 2 sterren te geven omdat het beeld spiegelend is lijkt me nogal overdreven, het is tegenwoordig namelijk erg moeilijk om juist een mat scherm te vinden namelijk, die vind je eigenlijk alleen nog maar in zakelijke laptops.
Dan krijgen ze ook allemaal 2 sterren van me ;)
Ik heb een MSI CR600-036NL, dit is er ook een uit de classic range van msi.

De behuizing en het touchpad lijken identiek te zijn.
Ik heb problemen met het touchpad, deze reageert erg "springerig". BV je beweegt de muisaanwijzer naar een knop of bv het sluitenkruisje bij een venster, ben je er bijna dan springt ie er overheen, navigeren wordt zo erg lastig.

Daar heb jij geen problemen mee?
Ik kan niet met zekerheid zeggen of de touchpad en behuizing exact hetzelfde zijn. Dat probleem wat jij noemt heb ik nog niet gehad. De touchpad gebruik sowieso zeer weinig, want dat vind ik in het algemeen ondingen. Ik heb er nog even over getwijfeld om er iets of te zeggen in de review, want de zilveren knop onder de touchpad vind ik niet handig. Puur op de tast is het lastig de juiste kant van die knop te vinden.