WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB Review

marcop23 30 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 940 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluid (suizen)

Minpunten

• Relatief klein
  • Geluid (Kraken)

Algemeen
Deze harde schijf was standaard ingebouwd in mijn relatief oude Acer Aspire M3100. Op dit moment kost de harde schijf ongeveer ¤40, ik weet niet hoeveel ik er aan kwijt was, ik kocht immers alles bij elkaar. Ik heb nooit met drivers zitten prutsen, ik heb er nog nooit een nodig gehad. Bij een installatie van Windows Vista, Windows 7 Beta, Windows 7 RC, de officiele versie van Windows 7 (x64) en onder Ubuntu word de harde schijf zonder enige drivers herkend. Ook is deze harde schijf nog nooit uitgevallen.

Specificaties
  • 320 GB
  • 8 MB Cache
  • 7200 RPM

Prestaties
Een plaatje zegt meer als 1000 woorden, daarom zet ik hier een benchmark, gemaakt door Ubuntu, neer:
De harde schijf is redelijk snel, ondanks dat de schijf niet erg nieuw meer is. De acces times zijn ook niet erg hoog, al doet deze schijf het natuurlijk wel langzamer dan een WD Velociraptor of een SSD.

Featureset
Hier valt niet erg veel over te vertellen. De harde schijf heeft een SATA-300 en een SATA power cable aansluiting en beschikt niet over een MOLEX-plug. Hij heeft powermanagement (volgens HD Tune) en beschikt natuurlijk over S.M.A.R.T.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb deze harde schijf sinds September 2008 en heeft tot nu toe 1 sector die er geen zin meer in heeft. Deze schijf is nog geen keer uitgevallen. De schijf heeft 238,1 dagen aangestaan.

Compitabiliteit
Het schijfje zit aangesloten op een Acer moederbord, met een 690G chipset. Bij het installeren van Windows Vista (x32), Windows 7 (x32 en 64), en Ubuntu (x32) heb ik geen (SATA) drivers nodig gehad.

Geluids- en warmteproductie
De schijf maakt idle erg weinig geluid. Toen ik hem, terwijl hij aanstond, uit mijn computer haalde en het tegen mijn oor hield hoorde ik hem pas. Maar dat is onder idle. Als ik deze schijf ga belasten gaat hij erg kraken. Dit hoor je wel erg duidelijk, ook als deze in de computer zit. In elastiek hangen helpt daarom niets. Vooral als je de schijf veel kleine bestandjes laat lezen, wat bijvoorbeeld tijdens het opstarten van het besturingssysteem zo is, gaat deze schijf het meest kraken. De schijf word 41 graden. Dit vind ik niet veel, aangezien er geen koeler in de buurt hangt om de schijf te koelen. In het systeem zitten enkel 1 systeemfan, 1 processorfan en 1 fan voor de voeding. Alledrie 80 mm.

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB?

Meer advertenties

Behoorlijk nette review. En zonder spelfouten! Maar wel een paar vraagjes:

Waarom geef je voor de totale beoordeling maar 3 sterren, terwijl de meeste subcategorieën 4 sterren krijgen. Het totaal lijkt me een gemiddelde...

Verder merk je op dat de geluidsproductie matig is onder belasting, en onder idle prima voor elkaar is. Je harddisk doet waarschijnlijk vaker iets dan niets, dus hier snap ik vier sterren ook niet helemaal.

Ten slotte noem je de betrouwbaarheid. Er is al één sector uitgevallen, eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo betrouwbaar... Ik heb zelf nogal veel schijven gehad en een hoop ervan doen het nog steeds (Samsung, WD). Deze hebben echter nog nooit enig probleem vertoond. Hopelijk is het bij jou dus exemplarisch.
Eigenlijk heb ik de drie sterren voor algemeen gegeven omdat het gewoon niet zo´n nieuwe schijf meer is en niet supersnel meer is, en ik eigenlijk niet meer genoeg heb aan 320 GB. Maar dat ligt inderdaad aan mij zelf, dan had ik in het begin maar een grotere schijf moeten kopen. En deze schijf is ook wel erg goedkoop, dus veel meer snelheid kan ik eigenlijk ook niet verwachten voor de prijs. Ik zal het aanpassen.

Het kraken gebeurd vooral wanneer ik Windows of een programma opstart. Dat gebeurd niet zo vaak. Tijdens het kopieren van grote bestanden blijft de harde schijf gewoon stil. En aangezien de computer waar deze schijf in zit op mijn slaapkamer staat en die computer 's nachts aan staat, vind ik het geluid in idle wel belangrijk.

En dat één kapotte sector niet zo betrouwbaar na ongeveer 1.5 jaar is, dat wist ik niet. Ik dacht dat het bij ongeveer 3 kapotte sectoren serieuzer zou worden. Om eens te vergelijken, heb ik een 4GB grote schijf gepakt uit 1998. Die heeft 18 kapotte sectoren...