1 review

Philips 65OLED934 Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 65OLED934 Zwart Review

BugBoy 2 december 2019, laatste update op 3 december 2019, 498 views Product gekocht

Philips 65OLED934 Zwart

Geweldige televisie met een uitstekend beeld en geluid. Ambilight voegt zeker wat toe, maar dat is erg subjectief. Android TV werkt snel en soepel. De HDR weergave vind ik in de schaduwen nog steeds wat donker (al beter sinds firmware-update 2-12-2019).

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Helder en vol geluid
  • Ambilight
  • Android TV

Minpunten

• Standaard beeldinstelling (HDR)
  • Verwacht niet teveel van surround
  • Ziggo issue met ingebouwde chromecast
  • Afstandsbediening

Uitpakken en installatie

De Philips 65OLED923 wordt in een erg grote doos geleverd. Zo groot dat bezorging waarschijnlijk de beste optie is voor de meeste mensen. In een Ford S-Max past de televisie er net vlak in, maar voor de meeste stations is deze televisie toch echt een maatje te groot.

Het loont de moeite om te lezen hoe je de televisie uit de doos moet halen. Er zit een soort van klik mechanisme in de doos die het voorkomt dat je de televisie heel onhandig uit de doos moet halen. Desondanks is het wel een werkje voor twee personen.

Na het uitpakken en monteren van de steun en soundbar kan de televisie op de plek worden gezet. De soundbar zit met een wat ielig kabeltje vast. Zorg dat je die goed monteert, want anders krijg je een erg vlak geluid zonder bas. Als het kabeltje goed vastzit, dan zit er geen beweging in. Wiebelt die nog, dan zit die er niet goed op.

Gelukkig is er een los netsnoer aanwezig, zodat je niet meteen hoeft te knippen aan het netsnoer om deze door een buis te trekken. De televisie had ik verbonden met een vaste netwerkkabel, maar ook een WIFI netwerk is snel ingesteld als dat nodig is.

Ik gebruik geen antenne signaal, dus installatie van televisiezenders of sateliet televisie kan ik niets over zeggen helaas. Het toestel is wel Ziggo gecertificeerd, dus ik verwacht geen issue met de CI+ module, maar dat heb ik dus niet zelf kunnen valideren.

Eerste indruk

Ik had wel denodige ervaring met LG televisies en was wat huiverig voor Android TV. Je leest veel dat de SOC te traag is, maar het viel mij 100% mee. Android TV lijkt prima te werken en de meeste applicaties die ik nodig heb (YouTube, Netflix, Videoland, NPO start) zijn aanwezig. Ik mis eigenlijk alleen de Ziggo app, maar daar kom ik later in deze review nog even op terug.

Het beeld is indrukwekkend als je van een (goede) 10 jaar oude plasma afkomt. De kleuren zijn naar mijn mening wel te fel, waardoor het wat onnatuurlijk oogt. Ik heb de beeldstijl op "film" gezet en dan oogt het veel natuurlijker. Ambilight vind ik mooi, maar ook hier is de standaardinstelling erg aanwezig. Met de helderheid op 2/10 is het veel prettiger in een wat donkere omgeving. Overdag valt het wel bijna weg, maar we kijken toch voornamelijk 's avonds. Kijk je veel overdag dan zou ik hem wat feller zetten. Helaas is het niet te koppelen aan de lichtsensor om dit automatisch te regelen.

Geluid

Het punt waar alle reviewers hoog van opgeven en ik denk de reden dat veel mensen voor dit toestel kiezen. De voorloper van dit model (OLED+ 903) werd door Tweakers al het toestel genoemd met het beste geluid ooit en dit model zou nog iets beter zijn. Mijn verwachtingen waren dus hooggespannen, maar in de winkel viel het mij eigenlijk wat tegen. Nu is de MediaMarkt niet de plek om geluid te kunnen beoordelen en met alle reviews in het achterhoofd bleven de verwachtingen dus hoog.

Eenmaal thuis valt het geluid mij toch tegen. Na twee dagen de televisie weer van het meubel gehaald en alles nagelopen en het bleek dat de connector van de soundbar niet helemaal lekker was gemonteerd. Toen ik dat had gefixt klonk het geluid vol en met een goede bas. Verwacht geen wonderen, maar voor een soundbar is het uitstekend. Het is in ieder geval goed genoeg dat ik mijn oude 3.1 set weghaal.

Op dit model kan een actieve subwoofer worden aangesloten als je nog diepere bassen wilt hebben. Op zijn voorganger (65OLED903) is dit niet mogelijk. Het is helaas nog steeds niet mogelijk om de soundbar aan te sturen als center speaker. Dat zou ik wel een toevoeging hebben gevonden. Het is toch vooral vaak de center speaker die lastig is te plaatsen.

HDR weergave

De 2019-lijn van Philips is de eerste serie die vrijwel alle HDR formaten aankan (waaronder Dolby Vision). Ik heb een aantal clips gekeken met HDR ingeschakeld en het is erg indrukwekkend. Vooral natuur, landschappen, ... ziet er erg mooi uit. Ik heb geen ervaring met HDR, dus een vergelijk met andere televisies kan ik niet geven.

De standaardinstelling bij de HDR weergave klopte totaal niet. In de serie The Crown zitten vrij veel donkere scenes en die schaduwen liepen helemaal dicht en ik heb op een gegeven moment mijn iPad (2018) erbij gepakt om te kijken of dit wel juist was. Het bleek inderdaad dat de donkere delen allemaal zwart waren op de televisie, waarbij er zelfs op een iPad nog veel detail zichtbaar was. Pas na het spelen met de beeldstijl (HDR film), helderheid en contrast kwam er pas detail in de donkere delen. Een OLED kan erg goed zwart weergeven, maar het lijkt me niet de bedoeling dat alles zwart moet worden. Na de aanpassingen ziet het er echter prima uit.

Op 2 december 2019 kwam er nieuwe firmware uit en daarbij is dit probleem grotendeels opgelost. Naar mijn mening is het beeld nog steeds vrij donker maar het is een heel stuk opgeknapt. Ik gebruik nu HDR mode film en met de gamma op -2 zit er het meeste detail in het beeld.

The Crown bevat veel donkere scenes met daarin een raam. Dat raam knalt uit je scherm, maar ik vind het eigenlijk best vermoeiend om naar te kijken. Het leidt ook af, want de persoon staat in het donkerder gedeelte. HDR kan echt wat toevoegen, maar als het verkeerd gebruikt wordt, dan vind ik het eerder een nadeel dan een voordeel. Ook de contrasten in de gezichten is erg hard en oogt onnatuurlijk. Ik zal nog wat andere series moeten bekijken, maar ik verwacht van HDR juist dat het natuurlijker wordt. Bij deze serie lijkt het juist HDR, omdat het kan maar vind ik de meerwaarde gering. Is allemaal zeer subjectief natuurlijk.

Je hoort vaak dat een LED televisie feller kan zijn dan een OLED en dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik vind het beeld van deze televisie bij maximale helderheid eigenlijk al te fel, dus nog helderder lijkt me niet noodzakelijk.

Chromecast

Android TV beschikt over een ingebouwde Chromecast. Dit heeft een voordeel, omdat dit de aanschaf van een Chromecast Ultra uitspaart. Een normale Chromecast heeft slechts een Full HD resolutie en bij het streamen van een 4K YouTube video zou je ook graag 4K beeld willen hebben. Voor vrijwel alle applicaties werkt de Chromecast zoals je zou verwachten. Je start het streamen vanaf je telefoon en het is direct zichtbaar op je televisie.
Ziggo app streaming
De Chromecast functionaliteit werkt perfect, maar niet in combinatie met de Ziggo applicatie. Ik dacht eerst dat ik iets fout deed, maar het blijkt een issue te zijn dat vrijwel alle 2019 modellen van Philips hebben (link). Aangezien ik altijd televisie kijk via de Ziggo applicatie is dit voor mij erg onhandig. Ik heb mijn oude Chromecast op HDMI aangesloten en dat werkt prima. Prima als tijdelijke oplossing, maar ik hoop dat Philips & Ziggo dit probleem oplossen, zodat het alsnog gaat werken met de ingebouwde Chromecast.

Android TV en apps

Android TV vind ik heel prettig werken. Het home-screen is erg overzichtelijk en laat meteen mijn YouTube feed zien en de films op Netflix/Videoland die ik op dit moment aan het kijken ben. Houd er rekening mee dat je Guilty Pleasures meteen zichtbaar zijn als je de televisie aanzet. :) Profielen werken meestal per applicatie en niet alle applicaties ondersteunen profielen, dus als je met meerdere personen kijkt dan is dat niet altijd even praktisch.

De standaard applicaties zoals YouTube, Netflix, Videoland, Disney+, NPO start zijn allemaal aanwezig voor Android TV en werken prima. Je kan ook verschillende spelletjes installeren, maar voor echte games is de SOC niet voldoende. De overige spelletjes zijn van een niveau dat ik die liever op een iPad speel. Leuk dat het kan, maar het praktische nut lijkt me zeer gering. Spotify is ook aanwezig, dus voor af en toe muziek afspelen kan dit nuttig zijn.

Ik mis de Ziggo applicatie, zodat ik niet vanaf mijn telefoon hoef te streamen. Ook is het jammer dat er geen Google Photos applicatie is, zodat je meteen je albums in volle 4K resolutie kunt tonen op de televisie. Een native Android TV applicatie van F1 zou ook geweldig zijn om in 4K resolutie de F1 te kunnen bekijken, waarbij je het commentaar kunt kiezen (zoals op de iPad). Nu moet je terugvallen op streamen vanaf je iPad en dat is net even wat minder fijn.

Stembediening werkt prima in de applicaties die het ondersteunen. Ik heb nog niet een mogelijkheid gevonden om het overal te gebruiken waar een invoerveld is.

Overige

Er zijn natuurlijk nog wat andere zaken die het vermelden waard zijn. Ik weet niet of het exclusief voor Kamera Express is (daar heb ik dit toestel gekocht), maar daar krijg je 5 jaar garantie i.p.v. de gebruikelijke 2 jaar. Nu heeft mijn vorige toestel (Samsung 50" plasma) het ruim 10 jaar volgehouden zonder enig probleem, maar bij een duur toestel is het toch fijn dat je een aantal jaar zekerheid hebt.

Minpunt vind ik de afstandsbediening, want die oogt goedkoopt en heeft geen backlight. Een voordeel is dat die gebruik maakt van RF, want je hoeft de afstandsbediening niet te richten. Op de achterkant zit een "volwaardig" toetsenbord, maar door het ontbreken van backlight is dit vrijwel onmogelijk te gebruiken als het wat donkerder wordt. Desondanks tijdens installatie een stuk fijner dan het on-screen toetsenbord van een LG.

Looks zijn persoonlijk en ik heb erg getwijfeld om de 903 te kopen, want de ingebouwde soundbar oogt wat slanker en meer geïntegreerd. Deze soundbar steekt naar voren en dat ziet er -ondanks de fraaie afwerking- minder mooi uit als je de televisie aan de muur hangt. Wij hebben dan ook besloten de televisie op de voet te plaatsen. Het voordeel is dat die dan iets verder van de muur komt en dat geeft wat meer spreiding voor ambilight. Ook valt het dan niet op dat het slechts 3-zijdig ambilight is i.p.v. 4-zijdig. De 934 ziet er wel wat moderner uit en dat moet passen in je inrichting. Bij ons vind ik het zeer fraai staan.

Ik heb voor het stucwerk een pijp in de muur gemaakt, waardoor ik de kabels direct achter de televisie weg kan werken. Er zit een klein kiertje tussen de soundbar en het scherm, dus als je de kabels niet mooi weg kunt werken, dan kan dat wellicht wat in het zicht blijven. Ook is het 65" scherm dermate groot dat het niet heel stabiel aanvoelt. Het zal echt wel blijven staan, maar heel solide oogt het niet en je moet geen kinderen hebben die er aan gaan lopen trekken.

Heb jij ook een Philips 65OLED934 Zwart?

Hi Bugboy, ik heb hetzelfde toestel vandaag aan de muur gehangen, vooralsnog zonder internet want alles moest uit aan de kant om fatsoenlijk mijn oude 13 jaar Philips van de muur te halen en de nieuwe VESA bevestiging op de muur te zetten.

Geweldig beeld en hoewel mijn oude Philips ook Ambilight had is dit toch wel weer een stukje beter.

Het enige wat ik tegenviel is het afspelen van films van mijn NAS. De standaard netwerk optie lijkt uit te gaan van een computer die iets streamt ? Hoopte dat ie gewoon samba shares kon benaderen.
Mogelijk kunnen smart apps dat wel, anders moet ik er zo'n chinees 4k doosje aan hangen.

Helaas speelt ie 4k films van USB thumb drive of USB harddisk niet goed af. Stottert constant.
Enkele geprobeerd, I am legend en Finding Nemo.
Hmm, zelfs met gewon 1080p films van disk heeft ie moeite en hoor je het geluid telkens heel kort wegvallen met soms langere tijd de audio sync kwijt. En dat terwijl de disk een USB 3.0 isis op de USB 3.0 poort van de TV. Tegenvallend. :(

Suggesties worden gewaardeerd :)

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 3 december 2019 02:14]

Ik zal het ook eens proberen. Welke film probeer je af te spelen en welk formaat/grootte? Je kan eens kijken of je Kodi, Plex of VLC kunt gebruiken voor het afspelen van films. Vraag anders even in het Philips topic? Dit is niet specifiek voor dit toestel lijkt me.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 3 december 2019 20:16]

Prima review, leest lekker weg. Wel mis een aantal foto's. Geinig dat de doos groot is (of dat een S-Max eigenlijk net groot genoeg is), maar hoe zien verdere details van de TV zelf eruit?
Ik zal morgen even wat foto's schieten en deze toevoegen.
Prima review ! Bedankt hiervoor.
Ik zal over een 3 tal weken hetzelfde doen, tegen die tijd heb ik wel wat uurtjes erin zitten en merk ik sneller dingen op als de Honeymoon fase een beetje voorbij is.