1 review

HP Chromebook x360 12b-ca0350nd

Specificaties 12" • 1366x912 • 64GB • Intel Pentium - Bekijk alle specificaties

HP Chromebook x360 12b-ca0350nd Review

m0ridin 1 december 2019, laatste update op 3 december 2019, 1.084 views Product gekocht

HP Chromebook x360 12b-ca0350nd

Een prima compacte en over het algemeen vlotte chromebook. Degelijke bouwkwaliteit, redelijk scherm, backlit toetsenbord en voor mij de best passende variant voor nu.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Linux
  • Android App Support
  • Redelijk compact

Minpunten

• Resolutie
  • Prijs voor deze variant

Inleiding:

Ik was voor mijn moeder aan het kijken naar alternatieven voor haar windows laptopje, een toch wat minimaal beestje die bij elke (grote) update ruimteproblemen gaf, veel te lang nodig had om alles te verwerken en ook daaromheen toch hoofdbrekens gaf. Een chromebook leek ideaal ivm weinig onderhoud, eenvoud van gebruik, goede batterijduur, etc.

Zo kocht ik voor haar 2e hands een x360 11.6" notebookje, die ik enkele dagen thuis had om in te stellen en richten waarbij ik zelf ook wat aan het spelen ben geweest. Zo heb ik een Samsung Tab S6 welke 9 vd 10 taken prima doet, maar 1 specifiek programma niet kan draaien (waarvoor helaas ook geen ideaal android alternatief was).

Nu bleek je op de chromebook ook linux te kunnen draaien, en laat dat tooltje daar nou ook beschikbaar voor zijn. Dus getest, geklooid en het werkt. Mijn interesse voor een chromebook om te spelen, maar ook ipv mijn huidige spectre x360 (die ik alleen gebrukk voor dat programmaatje op het moment) was gewekt.

De keuze:

Mijn eisen waren redelijk specifiek:
  • Touchscreen
  • Compact (<=13.3 inch)
  • Stil
  • Goede accu
  • Android apps en linux support
  • 300-400 euro max
  • Geen ARM/Mediatek cpu
Waar ik achter kwam was dat de meeste <14" chromebooks vrij lomp zijn, als in grote bezels... Vanaf 14" krijg je hele nette compacte varianten, maar die worden dan alsnog te groot voor me. Ik wilde een compacte, max de grootte van mijn huidige laptop maar eigenlijk kleiner, chromebook met minimaal 11.6" scherm.

Simpel gezegd kwam maar 1 model echt in aanmerking, de specte x360 12b... Deze net nieuwe release van hp heeft vrij dunne bezels voor een dergelijk formaat waardoor de grootte zeer redelijk is. Geleverd in zowel een N4000 als N5000 uitvoering, 64GB opslag en 4GB ram.

Het gebrek aan echte alternatieven voor zover ik kon vinden maakte dit eigenlijk de enige echte optie.

Dan nog de N4000 vs de N5000... De n4000 was voor 350 te krijgen (hoewel ik daar nog 50 euro korting op kon regelen), de n5000 met black friday voor 420. Het enige verschil is dual- vs quadcore. Eigenlijk vond ik 120 euro extra teveel voor dat verschil, maar aan de andere kant... als ik al 300 euro uitgeef, kan ik niet beter ~100 euro extra uitgeven om te voorkomen dat ik toch last zou krijgen van gebrek aan cpu (vooral icm linux support)? Dus zo gezegd zo gedaan...

Eerste indruk

Behuizing
Netjes, plastic buitenkant (zilver onde,r wit met zilveren log boven) en aluminium keyboard kant (met witte plastic toetsen). 2xusb-c, 1xusb 3.1A, 3.5mm, microsd en slotje.

De bezels vallen inderdaad mee, hoewel tegenwoordig toch beter moet kunnen. Maar voor compactere chromebooks heb ik niet beter gezien (en dan bedoel ik alles van 13.3" en kleiner).
Display
Het scherm is een wat a-typische 12" 1366x912. Waar ik dacht dat dit voor 12" prima zou zijn, mwah... het kan. Toch valt tekst wat tegen. Ik denk goed genoeg, maar op het randje. De 912 pixels in verticaal opzicht zijn wel fijn, geeft net wat meer beeld op je scherm. Helderheid is verder redelijk, aanraakgevoeligheid goed.

Helderheid redelijk want niet super helder, voor buiten/zonnig gebruik denk ik dat je snel tegen de grenzen aan loopt.

Toetsenbord/trackpad:
Tikt lekker, travel is goed en maakt weinig geluid. Toetsenbord is backlit waarbij het een beetje spelen is wat goed werkt. De witte toetsen icm wit backlight is niet altijd ideaal zeg maar. Maar de helderheid is in te stellen dus naar wens aan te passen.

Trackpad vind ik eigenlijk prima werken, soepel en weinig druk nodig. Groot genoeg om goed mee te kunnen werken... prima.
Overigen
x360 dus compleet om te klappen en in elke stand te draaien, altijd handig:

64GB eMMC: Qua ruimte genoeg, qua snelheid... voldoende. Liever SSD maar lijkt voldoende te presteren.
CPDT benchmark
HP X360-12b
x36012b-cpdt

Samsung Galaxy Tab S6
s6 cptb

Samsung Galaxy S10+
S10+ cptb

N5000: Een quad core cpu, absoluut niet het snelste beestje maar voldoet voor mijn taken. ChromeOS werkt sowieso wel soepel en lekker dus dat helpt, maar ook icm linux en de android apps werkt het wel. Even getest in vergelijking met mijn SD855 in mijn Tab S6 en de N5000 lijkt wel 2x zo langzaam.
Geekbench
HP x360-12b
x36012b geekbench

Samsung Galaxy Tab S6
S6 geekbench

Samsung Galaxy S10+
S10+ geekbench

Geluid: Ok, weinig verwachtingen van maar kan redelijk luid en klinkt eigenlijk best ok... Voor af en toe een youtube filmpje of wat dan ook voldoet het wel.

Gebruik

ChromeOS werkt soepel, vind het wel wat hebben. Maar alleen chromeos is heel beperkt... Gelukkig kun je ook android apps gebruiken en zelfs linux.

Linux is gebaseerd op debian 9.9 (debian 10 schijnt zeer binnenkort de basis te worden) en lijkt redelijk volwaardig op een UI na. Je regelt alles dus in een terminal, waarbij je wel UI apps kunt installeren. Afhankelijk van de app wordt er een icon toegevoegd aan crhomeos of je kunt dit zelf handmatig doen in linux.

De app die ik specifiek wilde gebruiken (Transcribe van seventhstring) werkt op deze manier gewoon prima dus helemaal mooi.

Beeldkwaliteit is net ok genoeg, de resolutie toont zich in de tekst die niet super scherp is... maar vooruit.

Batterij gaat lang mee, 8-10 uur is de inschatting en lijkt te kloppen.

Al met alleen prima apparaatje voor op de bank, internetten, mailen, tekstverwerken, muziek klooien. Precies de doelen waar ik hem voor zou willen gebruiken.

Voorlopige conclusie

Voor mij de beste optie, maar zeker ruimte voor verbetering. Ik blijf de bezels te groot vinden, maar bij deze variant zijn ze acceptabel. Resolutie/scherm is ook so-so... misschien doordat mijn pc scherm een 4k monitor is, en ik over het algemeen gewoon graag veel content op het beeld heb, maar ook de (on)scherpte van de text is net een irritatie punt.

Verder qua performance eigenlijk geen klagen, alles werkt soepel. Ook als ik 10 tabs open heb... Als je echt veel serieus werk wil gaan doen moet je toch wel wat krachtigers nemen lijkt me, maar voor de algemene taken is meer dan een n4000/n5000 niet echt nodig zou ik zeggen.

Eigenlijk vind ik hem net te duur voor wat hij biedt... Officieel is hij 479 geloof ik, ik heb hem voor 429 en dat is wel de maximale prijs voor mij (maar ook dat eigenlijk net te veel). Haal er 50 euro van af en je hebt een goede deal... max 400 zou ik zeggen. Dan de N4000 variant voor 330-350 en je hebt redelijke prijzen.

Nog even een vergelijking met de spectre x360 13.3" en de tab s6:

*** EDIT ***

Ik heb toch zo goed als zeker besloten hem te retourneren, het scherm blijft het net niet voor me... Daarnaast vind ik hem comfortabeler voor erbij dan mijn 13.3" spectre en Tab S6 (waarbij die laatste weer veel fijner voor onderweg/werk is), maar blijft de prijs voor mij te hoog eigenlijk als ik het geheel bekijk.

Ik ben bang dat ik hem na een tijdje links zal laten liggen als ook de nieuwigheid eraf is en dat vind ik zonde.

Ben wel fan geworden van chromeos, maar nog niet helemaal van de kwaliteit/uitvoeringen van de compactere varianten...Was de resolutie beter had mijn keuze zomaar anders uit kunnen vallen maar nu is alles opgeteld het net niet voldoende om ruim 400 euro aan kwijt te zijn ;)

To do

Zal nog wat fotos toevoegen in de toekomst, en enkele benchmarks plaatsen...

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, ik hoor het graag ;)

Heb jij ook een HP Chromebook x360 12b-ca0350nd?

Complete review voor mij. Dank je.
Fijn te horen :) Dank je en graag gedaan..
Ik heb trouwens toch maar besloten hem te retourneren (tenminste, 99% zeker nu).... Voor mij is de resolutie/het scherm toch net niet goed genoeg en al met al de prijs net te hoog.Ik blijf wel fan van dit soort apparaten maar het is hem toch net niet naast mijn tabs6 en x360 13.3" spectre laptop.

Het is een prettig apparaat, net iets comfortabeler dan mijn 13.3" door het formaat, en in die zin ook net iets makkelijker icm browsen met veel tabs dan de 10.5" S6, maar al met al vind ik 430 euro teveel om daar aan uit te geven en hou ik wel een oogje op een 2e hands laptopje van rond de 100 euro voor 'erbij' en wat spelen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht