Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 11 Pro Max 64GB Zilver

Apple iPhone 11 Pro Max 64GB Zilver Review

victorwees1 28 november 2019, laatste update op 16 december 2019, 1.712 views Product gekocht

Apple iPhone 11 Pro Max 64GB Zilver

Kort door de bocht: waanzinnig goed toestel en absoluut het upgraden waard als je vanaf een iPhone 8 (Plus) of lager komt. Je krijgt Face-ID, een OLED-panel, betere camera's, betere batterijduur en een compleet nieuw design. Ga je dieper graven dan zijn er ook zeker enkele min-puntjes te vinden...

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is ongekend goed, maar door glas voelt het wel fragiel
  • Drie camera's absolute meerwaarde
  • Fotokwaliteit met main lens
  • Videokwaliteit in goede lichtomstandigheden uitmuntend
  • Batterijduur is benoemenswaardig
  • Snellader aanwezig
  • Super Retina XDR Display is prachtig

Minpunten

• Speakers vallen tegen
  • Geen USB-C maar Lightning (USB2.0)
  • 64GB instap is alles behalve 'Pro'
  • Blijft stevig geprijsd, maar dat weet je vooraf

Design
Uiteraard is design heel persoonlijk, maar ik vind dat Apple ondanks alle vooraf gelekte prototypes een strak model heeft gelanceerd. De in mijn geval zilveren roestvrijstalen behuizing glimt prachtig en de wit-creme achtige matte achterkant valt naadloos in de roestvrijstalen constructie. Afgetopt met het zwarte scherm is het een mooi geheel.
Oke, de speaker en microfoon grill aan de onderkant van het toestel zijn niet meer symmetrisch maar goed :)

Unboxing
De endorfine gierde weer behoorlijk door m'n lijf, zoals altijd als ik een Apple product unbox. Dit heeft Apple al jaren zo goed voor elkaar. Strakke, kleine doosjes gemaakt van 100% recyclebaar papier (ook niet onbelangrijk). Eenmaal de deksel opgetilt verschijnt de glimmende iPhone, dit jaar liggend op haar voorzijde, met de achterkant naar boven wijzend. Gelijk wordt je erop gewezen dat je voor het Pro-model gekozen hebt, omdat de 3-dubbele camera naar boven wijst. Onder de iPhone vind je een zeer beknopte guide, iets te weinig als je het mij vraagt, helemaal voor oudere mensen of mensen wiens iPhone dit de eerste is, is iets meer informatie handig.
Bijgevoegd vind je een laadkabel: USB-C naar Lightning, en bekabelde Apple Earpods met Lightning aansluiting.
En finally: een 18W snellader!

AirPods vind je helaas nog niet inclusief in de doos en Apple trekt hier miljoenen extra omzet uit, dus deze zul je de komende jaren zeker niet standaard gaan vinden in de iPhone doosjes.

Wat betreft de snellader
Eindelijk, na veel commentaar, levert Apple een 18W snellader mee. Je iPhone kan hogere wattages aan om het oplaadproces nog verder te versnellen, bijvoorbeeld door middel van je MacBook Air / Pro laadblok. In de regel geldt natuurlijk wel: des te sneller je laad, des te slechter voor de accu Dit betekent dus dat standaard opladen met de bijgevoegde snellader minder goed is voor je accu en hierdoor je accu ook minder lang mee zal gaan in vergelijking tot opladen met het standaard 5W iPhone-laadblokje.
Laad je vaak 's nachts op? Zorg er dan voor dat je gewoon regulier oplaad. Hiermee spaar je je accu en voorkom je onnodig versnelde slijtageprocessen. Accu's anno 2019 zijn er wel op gebouwd tegen een 'stroomstootje' te kunnen ;-) maar alsnog is trager laden altijd beter.
Om deze reden vind ik het bijvoegen van een snellader niet perse een must, maar fijn is het wel. Bijna iedereen heeft thuis toch wel een regulier laadblokje liggen. Uiteraard is het wel lekker om af en toe even 'snel' wat stroom je accu in te pompen als je niet lang een stopcontact in de buurt hebt en dan komt de snellader goed van pas.

Camera in drievoud

Met ingang van de iPhone 7 Plus kent de iPhone twee camera's. De iPhone 11 Pro (Max) voegt hier een derde aan toe. En voor vele 'Pro' gebruikers is dit meer dan welkom. Het gaat namelijk om een ultrawide lens (ookwel ultra-groothoekcamera genoemd). Veel Android rivalen waren hier al mee uitgerust en nu volgt Apple ook.

Áls Apple iets introduceert, doen ze het vaak ook direct goed en dat is ook deze keer gelukt. De camera's werken naadloos samen en zijn mooi en duidelijk geïntegreerd in de camera-experience. Switchen tussen de drie lenzen gaat prima, alhoewel ik de cameraoutput <> scherm refreshrate een beetje 'Samsung likely' vind. Het hapert soms wat en ook switchen tussen de lenzen gaat soms in schokkende bewegingen; jammer, want tussen het schakelen van lens op mijn iPhone 8 Plus ervaarde ik deze haperingen niet op de camera-interface.

Fotokwaliteit
De fotokwaliteit van de drie camera’s zijn simpelweg uitmuntend. Je merkt echt dat Apple de focus met name op de camera heeft gelegd deze generatie en het resultaat mag er zijn. Sprekende over de 'reguliere wide angle' (main lens) is dit de beste van de drie. Met name in het donker maak je hiermee de mooiste foto’s en heb je het meeste detail, en de minste ruis. Volgens Apple heeft deze lens 100% focus pixels wat volgens Apple betere en snellere focus in donkere situaties betekent.
De telephoto (zoomlens) laat dit jaar 40% meer licht door dmv een nieuwe sensor en je ziet dat de fotokwaliteit duidelijk beter is ten opzichte van de Xs / mijn oude 8 Plus; er is minder ruis zichtbaar en de lens focust een fractie sneller.
En dan de ultrawide (ultragroothoeklens) Ja, hier zaten blijkbaar echt mensen op te wachten. En ik snap persoonlijk wel waarom. Ken je dat? Dat je soms nét niet alles op de foto krijgt? Dat probleem helpt de ultrawide volledig de wereld uit. Je krijgt een 180 graden view met deze lens en dat geeft een heel ruimtelijk effect.
Tijdens het maken van een foto op Top of the Rock in NYC, lijkt het net alsof je heel hoog staat omdat je een lichtelijk 'visoog' effect krijgt; heel gaaf! Er zijn zat voorbeelden te vinden op internet als je zoekt op: ''pictures ultrawide iPhone 11''. Nadeel van de ultra-wide lens is dat je duidelijk kwaliteitverlies ziet. Niet gelijk in goede lichtomstandigheden, maar zodra je in een schemerige omgeving bent, zie je dat er veel ruis ontstaat op de foto.
Ultrawide levert soms prachtige plaatjes op:

Vanaf iOS13.2 is voor alle iPhone 11 modellen 'Deep Fusion' geïntroduceerd. Dit is een zeer geavanceerde techniek waarbij de iPhone negen(!) beelden schiet voordat je überhaupt op de shutter hebt geklikt. Klik je op de shutter dan worden er nog 3 foto’s gemaakt. Deze 12 beelden worden realtime geanalyseerd, wazige delen worden weggegooid en scherpe delen worden behouden, en samengevoegd tot 1 foto.
Meer over deze techniek via:
Mijn ervaring met Deep Fusion is dat je niet overduidelijk verschil ziet, maar zodra je gaat zoomen zie je bij sommige foto’s minder ruis. Overigens beslist de software zelf wanneer Deep Fusion wordt geactiveerd en wanneer niet. ''Apple don’t want you to worry about it''.

Nightmode
Nightmode is nieuw in de iPhone 11 serie en wordt volledig automatisch ingeschakeld wanneer nodig. Het werkt als volgt: in een donkere situatie schakelt je iPhone nightmode in te herkennen aan het oplichtende gele icoontje in je camera-interface. Afhankelijk van de intensiteit van het licht worden er 1, 2 of 3 seconden ingesteld. Klik je op de shutterbutton dan maakt de iPhone gedurende 1, 2 of 3 seconden meerdere beelden en voegt deze samen. En dat werkt top, snel en simpel. Typisch Apple: it just works en het doet wat het moet doen.
Zie hieronder: 1 foto met nightshift uit, en 1 met nightshift ingeschakeld.

Videokwaliteiteit
De videokwaliteit is meer dan prima. Je hebt een breed scala aan opnameopties in 720p, 1080p en 4K. Je kan kiezen tussen opname in 24 frames/ps 30 of 60. Wat heel gaaf is, is dat je nu ook 4K 60fps kan opnemen in Extended Dynamic Range. De iPhone schiet hierbij 120fps, 60 frames overexposed, en 60 frames underexposed. Deze worden in real-time samengevoegd voor het beste resultaat. Een mooi alledaags voorbeeld om te laten zien hoe krachtig de nieuwe A13 Bionic chip is.
In goede lichtomstandigheden schiet je prachtige beelden. Wordt het licht matiger, dan zie je de kwaliteit zakken en dat is jammer, maar niet onbegrijpelijk. Volgens mij is er geen enkele smartphone die in mindere lichtomstandigheden bioscoop-waardige beelden schiet.
Dan stabilisatie: wow! Zo steady heb ik het nog nooit gezien. Je kan gaan schudden wat je wilt en zelfs wandelend video’s schieten resulteert in 1 vloeiende film beweging. Het overschakelen van lenzen tijdens het filmen gaat prima. Als je dit vloeiend doet dan schokt het soms wat als je overgaat naar een andere camera. Qua kleuren zijn de drie cameras optimaal geoptimaliseerd en zie je weinig tot geen kleurverschil. Als je, met name in het donker, overschakelt naar de ultrawide (ultragroothoeklens) dan zie je wel een duidelijke overgang dus probeer dat te vermijden.

Portrait-mode is ook beter geworden als ik het vergelijk met mijn iPhone 8 Plus. Er wordt minder onterecht geblurred en het ziet er natuurlijker uit. Ook is er een nieuw lightning-effect toegevoegd genaamd High Key Mono. Leuk om te hebben, maar of je het echt gebruikt...

De bewerkingsopties zijn ook aangepast. Je kunt meer filters gebruiken en meer zelf instellen zowel voor als na het maken van je foto; hierin is 'ie zeker meer 'Pro' geworden.

Frontcamera
De frontcamera is geüpgraded naar een 12MP sensor van Sony, en de kwaliteit is overduidelijk beter. Wanneer je je telefoon nu verticaal houdt zoomt de camera iets uit waardoor je meer content in een foto pakt. Je kunt nu ook slomo (slofie’s, jawel, een door Apple voorzien van copyright achtige term) maken tot 240fps via de frontcamera. Verwerkt in het TrueDepth camera system zit ook een nieuwe generatie Face-ID die sneller zou moeten werken en vanuit meer hoeken. Face-ID is nieuw voor mij, dus ik kan er geen oordeel over geven. Het werkt gewoon, en het werkt snel; ik ben er tevreden over.

Super Retina XDR Display
Klinkt cool, en is het ook. De reden van deze naamstelling is gebaseerd op het reeds gepresenteerde 'Retina XDR Display' voor de nog niet uitgekomen maar wel aangekondigde Mac Pro.
Dit display is simpelweg top of the notch; beter kan je momenteel niet krijgen. Verwacht niet gelijk het 'wow-effect'. Ik ben van mening dat we de afgelopen jaren onze ogen behoorlijk verwend hebben met prachtige Retina displays en dat je met het blote oog niet gelijk een wereld van verschil ziet met dit Super Retina XDR Display. De contrast ratio is van 1 op 1 miljoen naar 1 op 2 miljoen gegaan dus zwart is nog zwarter. En dat zie je ook. Zwart is zwart, wit is wit en alles daartussen in spat ook van je beeldscherm af. Het beeldscherm is simpelweg echt retegoed en hij kan nu in direct zonlicht ook pieken naar 800 nits. Tijdens HDR foto’s / films kan het scherm pieken naar zelfs 1200 nits. Je scherm is dus beter afleesbaar in zonlicht.
Verder is het scherm 15% energiezuiniger wat meehelpt aan de sprong in batterijduur dit jaar. 3D Touch is verdwenen en dat is jammer, maar iOS 13 is volledig ingesteld op Haptic Touch, dus een zwaar gemis is het niet. Sommige dingen werken iets 'anders dan je gewend was'.

SoC
A13 Bionic chip
We zijn aangekomen op een punt dat je anno 2019 niet gelijk verschil merkt tussen de A11, A12 of A13 Bionic chip. Afkomend van de A11 Bionic merk ik praktisch geen verschil. Soms laden apps iets sneller, maar dat verschil kan ook tussen de oren zitten. Deze A13 Bionic geeft in elk geval (weer) bakken met power en vermoedelijk kan je jaren vooruit met deze chip. Machine learning is deze generatie ook weer flink opgekrikt en dat zou je moeten merken in je alledaagse foto’s en AR games en dergelijke.
U1 chip
Daarnaast bevat deze iPhone voor het eerst een U1 ultrawide band chip. Deze chip is zo nauwkeurig dat een U1 chip een andere U1 chip kan lokaliseren tot een nauwkeurigheid van 10cm. Dit zou je in de toekomst kunnen helpen bijvoorbeeld het vinden van je rugzak waar zo’n chip in zit, het keyless openen van je autodeur, enzovoort.

Speakers
Dan de stereoluidsprekers. Deze zouden een 'spatial' sound effect moeten creëren. Mmmm, als je goed luistert klinkt het wellicht wat ruimtelijker maar het geluid komt niet van 'alle kanten'. De speakers klinken op zich prima, maar echt bijzonder vind ik ze niet. Het maximale volume ligt wel hoog, zonder kwaliteitsverlies. Ik ben iemand die praktisch altijd muziek aan heeft staan, en dan vaak zachtjes via mijn smartphonespeakers. Hierin prefereer ik persoonlijk liever de speakers van de iPhone 8 Plus. Hier vond ik meer bass in zitten en ze klinken minder blikkerig. Ze ondersteunen tevens Dolby Atmos.
Accuduur
Wat je ook doet met je iPhone 11 Pro (Max), een dag kom je makkelijk door. Ik gebruik mijn iPhone meerdere uren per dag en eindig de dag vaak met 30-40% lading. Zet je hem in energiebesparingsmodus en doe je zuinig haal je makkelijk 2 dagen in gebruik. Batterijduur is geen issue meer op dit toestel.
Apple zegt dat je de iPhone 11 Pro vier uur langer mee gaat ten opzichte van de iPhone Xs, en 5u voor het Pro Max model ten opzichte van de Xs Max. Deze aantallen dien je echter wel met een korrel zout te nemen, want de manier van meten is enigszins oneerlijk.
Neem bijvoorbeeld: ''Tot 80u muziek luisteren''. Wie luistert er op zijn iPhone puur en alleen muziek? Niemand natuurlijk: je gebruikt WhatsApp, surft wat op het wereldwijde web, maakt een fotootje, schiet een video, bewerkt wat, opent een nieuwsapp en daarna bel je met een goede vriend. Het moge duidelijk zijn: je gebruikt je iPhone de gehele dag voor gemixte taken en hiervoor is meer stroom vereist dan het uitvoeren van 1 simpele taak.
Ergo, laad je je iPhone ’s nachts tot 100%, dan kom je effortless de dag door, inclusief je lange aaneensluitende stapavondje ;-)

Daarnaast is het toestel waterdicht tot 4m diep voor 30min lang, hoewel Apple geen garantie biedt tegen waterschade. Hij is uitgerust met WiFi 6 voor snellere Wi-Fi snelheden, je kunt hem draadloos laden met elke Qi-gecertificeerde oplader, en zijn er weer nieuwe LTE / 4G banden toegevoegd voor snellere 4G verbindingen wereldwijd.

De iPhone 11 Pro Max is zeker een aanrader als je afkomt van een iPhone 8 Plus of lager. Je krijgt een prachtig nieuw high-end OLED-panel, super batterijduur, 3 fantastische camera’s, Face-ID en meer. Kom je van een iPhone X(s) dan zou je voor jezelf na moeten gaan hoe belangrijk een iPhone voor je is. Zit je vaak tekort met je batterijduur? Dan is upgraden het overwegen waard.
De iPhone 11 Pro Max is een toestel waarmee je geschat nog jaren vooruit kan dankzij de goede sterke hardware, en nette, strakke behuizing.

Veel aan dit toestel klopt gewoon, maar als je dieper gaat graven kom je her en der helaas wat minpuntjes tegen. Zo heeft deze iPhone geen ondersteuning voor 5G. En nu hoor ik je denken, is dat belangrijk? Mwah, nu nog niet: Maar wat als je dit toestel nog 3 jaar wilt gebruiken en er over 1,5 jaar opeens een steady 5G netwerk in Nederland staat?
Het blijft natuurlijk gissen, maar ondersteuning voor 5G was welkom geweest; zeker voor een 'Pro' model. Pro's zijn nou eenmaal voorbereid op de toekomst.

Daarnaast ontbreekt USB-C nog steeds, en dat is opnieuw een gemiste kans. Niet zozeer omdat USB-C beter is, maar Lightning staat gelijk aan USB2.0 en dat is zo niet 'Pro'. Even snel wat foto’s of video’s overzetten via je Mac duurt gewoon te lang en dat is jammer als je bedenkt dat je dit toestel koopt vanaf €1259.
Ook niet 'Pro' is de standaard 64GB opslag. Dat is te karig en een 'te verantwoorden' upgrade is er ook niet. Wil je één stapje meer? 256GB en betaal je gelijk €170 meer. En dat terwijl je bij de iPhone 11 slechts €50 betaalt voor een upgrade van 64GB naar 128GB. Apple doordenkt haar keuzes echt wel, en doet dit sowieso met een reden en dat vind ik persoonlijk een gemiste kans.

Uiteindelijk blijft het uiteraard je eigen beslissing of je dit toestel 'nodig hebt' of niet. Veel mensen zullen met de iPhone 11 veel van dezelfde techniek in huis halen. Ben je een veeleisende gebruiker? Dan is de Pro het upgraden zeker waard.

Heb jij ook een Apple iPhone 11 Pro Max 64GB Zilver?

Meer advertenties