Scythe Kaze Master Pro 5.25 Review

Tarabass 30 mei 2010, laatste update op 30 mei 2010, 5.490 views

Scythe Kaze Master Pro 5.25

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Vormgeving
  • Aantal aan te sluiten fans
  • Duidelijke display

Minpunten

• Mute alleen via jumper achterop
  • Rommelige handleiding

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4
Nadat één van de vier fans van mijn vorige fancontroller, een Cooler Master Aerogate II, kapot is gegaan ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Omdat mijn huidige kast, een Cooler Master HAF932, zwart is wilde ik perse een zwarte controller. Eentje die het liefst in de stijl van de kast zou zijn. In mijn zoektocht kwam ik deze fancontroller tegen en de hoeveelheid fans die er op aangesloten kunnen worden sprak mij gelijk aan. Het uiterlijk van de controller vind ik erg mooi, zo ook de blauwe tekst op het digitale schermpje. Dit past mooi bij het blauwe licht in mijn kast. Daarnaast is het een fancontroller die erg 'af' is door de complete behuizing. Veel fancontrollers hebben dat niet waardoor je rechtstreeks op de printplaat kijkt. Al met al een geschikte kandidaat voor mijn pc, en ben tot bestellen overgegaan.

Verpakking
De fancontroller wordt geleverd in een kleurrijk doosje. In het doosje is de fancontroller samen met de kabeltjes, schroefjes en handleiding goed verpakt in een schuimen binnendoosje. De fancontroller is gescheiden van de kabeltjes en schroefjes door een schuimen binnenwandje om beschadiging tegen te gaan. Het front van de fancontroller is voorzien van een plastic beschermlaagje die makkelijk te verwijderen is. Een degelijke verpakking voor een degelijke fancontroller.

Inhoud
De inhoud van het doosje bestaat uit zes kabeltjes om de fans op aan te sluiten, zes kabeltjes om de temperatuur te meten, een adaptertje om de fancontroller te kunnen voorzien van prik en een zakje met schroefjes en plakband. De zes kabeltjes om de fans op aan te sluiten zijn voorzien van nummertjes om zo te kunnen zien welke fan op welk nummer wordt aangesloten. De stekkertjes van deze kabeltjes zijn 3pins, maar hebben ruimte voor 4pins stekkers. Hier is dus rekening mee gehouden. De zes kabeltjes om de temperatuur te meten heb ik niet los gehad, dit omdat ik deze niet gebruikt heb. Het adaptertje om de fancontroller te kunnen voorzien van prik is van redelijk goede kwaliteit. Waar de plakband in de verpakking voor is, daar heb ik geen idee van eerlijk gezegd. Maar voor de mensen die dit een must vinden, het zit erbij.

Installatie
De installatie van de fancontroller verliep redelijk makkelijk. Maar dit komt voor een groot gedeelte door het formaat van mijn computerkast. Ik kan mij voorstellen dat bij kleinere kasten het redelijk lastig kan zijn om de kabeltjes goed te kunnen trekken en weg te kunnen werken. Daarnaast heb ik er voor gekozen om de zes kabeltjes met temperatuursensoren niet te installeren. Ik gebruik een gadget van Everest op mijn bureaublad om de temperatuur uit te lezen dus vond dit overbodig. Die temperaturen zijn vaak accurater dan de temperaturen die de sensoren meten, dit omdat je nooit de kern van een chip kan lezen maar enkel er bovenop of er vlakbij. Ik hoefde dus enkel de stroomkabeltjes te trekken, deze heb ik allemaal achter de plate van het moederbord langsgetrokken.

Het aansluiten op de fancontroller verliep vrij stroef. Bij het eerste kabeltje was ik bang de pinnetjes op de controller naar binnen te drukken, maar dit viel gelukkig mee. Nadat ik alle kabeltjes heb aangesloten en het adaptertje tussen de cd-romstekker heb gestoken kon ik de fancontroller gemakkelijk in de bay steken. Wel heb ik het locksysteem van de bay verwijderd om zo de fancontroller stevig vast te kunnen zetten met de vier schroefjes. Nadat ik alle kabeltjes samengebonden had en de kabeltjes boven de cd-romspeler 'gepropt' had kon de kast gesloten worden. Het resultaat is dat je vrijwel nergens kabeltjes ziet lopen, maar dit is ook te danken aan de vormgeving van de kast.

Gebruik
Het gebruik van de fancontroller is erg makkelijk. Er zit geen poespas op de controller, en je hoeft niet eerst met de schakelaar te switchen naar een fan om van daar de fanspeed in te stellen. Door de zes traploze ronddraaiknopjes kan je direct de betreffende fan instellen en zelfs helemaal uitschakelen. Om de temperatuur en snelheid uit te lezen heb je aan beide kanten twee extra knopjes zitten waarmee je links fan 1,2 of 3 en rechts fan 4,5 en 6 kan instellen. De waardes worden op een duidelijk scherm weergegeven met blauwe en groene letters en cijfers en is makkelijk af te lezen.

Een minpuntje aan de controller is dat je niet vanaf het front de speaker uit kan schakelen. Dit gaat via een jumpertje op de achterzijde van de fancontroller, waarvoor je dus in de kast moet zijn. Deze jumper zit eigenlijk aan de verkeerde kant, en door de lengte van de controller ook nog eens diep in de ruimte boven de cd-romspeler. Daar kan je dus niet heel gemakkelijk bij. Het is dus van belang eerst na te denken over het wel of niet willen uitschakelen van de speaker.

Vormgeving
De vormgeving is erg strak en functioneel. Het front is voorzien van acht knoppen. Zes knopjes waarmee je de zes fans direct kan aansturen, en twee schakelaars in dezelfde stijl waarmee je de fans waarvan je de waardes wilt uitlezen kan selecteren. De knopjes zijn voorzien van kleine groefjes waaraan je kan zien op welke stand de knopjes staan. Het had in mijn ogen handiger geweest als deze groefjes een ander kleurtje hadden gekregen, maar dit is mooier. Het front is mooi glimmend en de knopjes zijn van degelijk materiaal gemaakt. Het voelt solide aan. De gehele fancontroller is zwart, ook de behuizing van de fancontroller is in zijn geheel zwartgespoten. Hier is niet op bezuinigd. Net zoals er niet bezuinigd is op de rest van de afwerking.

Met de Scythe Kaze Master Pro 5.25 haal je een degelijke fancontroller in huis. Hij is erg makkelijk in gebruik en het scherm is erg goed af te lezen. De pasvorm is ook erg goed te noemen en de fancontroller is mooi afgewerkt. De layout van het front is efficiënt ingedeeld, zonder poespas. Prijs/kwaliteit staan wat mij betreft goed in verhouding met elkaar.

Heb jij ook een Scythe Kaze Master Pro 5.25?

Toevallig zit ik de laatste week ook te kijken naar een fancontroller, aangezien ik 5 casefans heb, heb ik ook een fancontroller nodig met minimaal 6 aansluitingen. Deze fan controller staat dus ook hoog op mijn verlanglijstje.

Is het ook mogelijk om de display uit te zetten?
De fans kunnen ook worden uitgezet?
De display kan niet uitgezet worden. De fans kan je helemaal tot nul draaien, ze gaan dan ook echt uit :)
hele mooie review....zat te twijfelen tussen een Zalman ZM-MFC1 en de Scythe Kaze Master Ace .... maar mis bij beide iets! Toen kwam ik deze tegen die voldoet aan al mijn eisen en na jouw review te hebben gelezen ben ik klaar met mijn zoektocht. Er zijn er niet veel waarbij bij 0 de fan ook echt uit staat....en geen poespas die meestal stuk gaat of waarbij je een uur kwijt bent om een instelling te veranderen.
Hoorde net van een collega die deze controller gebruikt, dat hij dit de beste vind.
Ik ben er nog steeds tevreden over. En zo te horen ga jij dat ook zijn. Leuk dat je wat aan mijn review hebt gehad, daar doen we het voor :)
Nette review :)

Ik ben alleen benieuwd hoever de draaiknoppen aan de voorkant uit steken. Zou je dit voor mij willen nameten?

Ik zit er namelijk ook aan te denken om deze controller aan te schaffen. Ik weet alleen niet of dit in mijn (chieftec) kast met deur gaat passen. Vandaar dat ik wil weten hoe "diep" de draaiknopjes zijn ;)

[Reactie gewijzigd door The_Cyberspace op 7 januari 2011 22:49]

Hoi The_Cyberspace,

Geen probleem. Ik heb het even nagemeten, en straks langs de knop kom ik uit op 12mm. Ik zou dus rekening houden met 13mm. Het hart van de buitenste knopjes zit ongeveer een centimeter van de kant. Hopelijk past het, het is echt een mooie fancontroller die me tot zover nog niet in de steek gelaten heeft :)

[Reactie gewijzigd door Tarabass op 8 januari 2011 17:48]

Bedankt voor je reactie!

13mm valt me opzich nog wel mee eigenlijk, als ik de foto`s zo bekijk lijkt het meer. Vandaar ook de vraag, foto`s lijken vaak net even anders ;)

Ik zal eerdaags eens ff meten of ie gaat passen :)
Super review!
Was nog op zoek naar een fancontroller voor m'n volgende build, maar ik ben er nu zeker van dat dit hem word.

Bedankt! :*)
Hmm Enige waar ik nog mee zit... Werkt dit ding op voltage? Daarmee bedoel ik:
Als je aan een knopje voor 1 vd fans draait, kan je dat de rpm op 100 tallen f zo instellen of van 4 v, 6v, 8v,12, enz?
De fans worden via een traploze regeling ingesteld op RPM. 0 is echt helemaal uit, 100 is het max. aantal toeren van de fan :)
Dat plakband wat jij beschrijft is zeer waarschijnlijk om de temp sensors op te plakken :)
Dat is correct en tevens Juist. Het zijn gele temperatuur resistente stickers die ook goed tegen een koelblok of heatsink blijven zitten. De sensorinput wordt vrij accuraat omgezet door de controllers ben ik achter gekomen. Het zelf twee keer de normale versie gehad (1 verkocht nu), maar de getoonde waarden komen goed overeen met de werkelijke temperaturen (geteste temps met losse meter).
ik ben ook een beetje aan t kijken voor een fan controller...

bovendien ben ik van plan om evt. ook Gentle Typhoon fans aan te schaffen, met name die van 3000rpm :)
Nu weet ik niet of men die ook kan besturen via deze fan controller bijvoorbeeld...
weet iemand of dit gaat werken?
Ik weet wel dat de fans met een molex stekker van stroom worden voorzien, maar hebben ook een 3-pin stekker voor aan te sluiten op een fan header...
Maar zeker weet ik dus niet of dit kan gaan werken met een fancontroller, aangezien sommige van die fans vrij veel A treken (vaak >1A)

Ik denk dat ik hierop zelf het antwoord gevonden heb haha:
Kaze Master Pro 5.25 product pagina

Scythe GT High RPM 120mm

De controller heeft 12W per channel dus tot en met de 4250rpm GT fan gaat het werken met de hoogste fan uit die serie dan weer niet

[Reactie gewijzigd door mindwarper op 5 april 2011 16:54]

Heel fijne review, uiteraard 5 sterren en vraag me toch af wat anderen missen aan info om drie of zelfs nog minder sterren te geven...Hij zit in m'n winkelmandje!
je hebt me overtuigd ik ga deze ook kopen
en welk programma gebruik jij om de temperaturen te meten van je cores?

5 sterren voor een super review
Bedankt voor je waardering! Ik gebruik verschillende progjes om temperaturen te meten, maar voor de cpu vooral realtemp, core temp en everest. Ik weet dat everest vaak iets te laag zit, maar de gadget op mijn bureaublad geeft snel aan of de temperaturen erg schommelen of gaan stijgen. Realtemp gebruik ik vooral om te overklokken. Voor de gpu gebruik ik rivatuner, ook om de fan van de stock-snelheid van 60% op te krikken naar de 90% tijdens gamen :)
oke voor gpu gebruik in nu nog msi afterbunner is ook wel nice om de fan sneller te laten draaien en over te clocken:D
Mooie review, ik heb de Haf 922 die is weer wat kleiner dan jou kast.
Ik zit er ook aan te denken om een fancontroller te nemen; het is toch niet zo heel duur en als het ervoor kan zorgen dat de fans niet ''stofzuiger-modus'' gaan, dan is dat mooi..

Trouwens over het overclocken ik raad je dit programma aan: MSI Afterburner.
Dat is het overclock programma dat bijna iedereen gebruikt en waarin je voltage en alle clocks kan aanpassen, je hebt allemaal grafiekjes die dingen uitlezen: gpu usage, fan speed, etc.. , en je kan een fan profile maken zodat hij bv op 55 C naar 50% usage gaat en ze verder. hier is een link: http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

En dan heb ik nog een vraag, heb je er echt profijt van dat je een fancontroller hebt genomen?

edit: Oh Ghetto was me maar 20 dagen voor :X

[Reactie gewijzigd door Robbertjan94 op 21 juli 2011 10:34]

Thx voor de tip, maar Ghetto was je inderdaad al voor. Misschien dat tooltje toch maar eens proberen dan :P

En ja, ik heb echt profijt van de fancontroller. Als ik ga gamen heb ik vaak een koptelefoon op of het geluid harder staan. Dan gooi ik alle fans op 100%, incl. de fan van mijn graka, waardoor mijn systeem veel koeler blijft maar ook veel meer herrie maakt. Als ik niet game gooi ik alles naar de 30/40% en hoor ik de pc nauwelijks meer. Ik vind het erg fijn dat ik dit gewoon hardwarematig met knoppen kan regelen. Vooral omdat je dan makkelijk 'voor kan koelen' en 'na kan koelen'. Daarnaast vind ik het er ook gewoon vet uitzien, en weet ik eigenlijk niet anders als dat ik altijd een fancontroller heb gehad :)
Hoeveel molexjes duw je erin?
Geen?

Maar wat bedoel je nu precies? Er zit 1 adapter bij, waarmee je hem met 1 molex kan voeden.