WD Black SATA 3 Gb/s WD2001FASS, 2TB Review

3DDude 29 mei 2010, laatste update op 9 september 2010, 5.293 views

WD Black SATA 3 Gb/s WD2001FASS, 2TB

Pluspunten

• Goede snelheid (ook echt snel)
  • lekker stil

Minpunten

• 1 maal RMA moeten doen i.v.m. teveel bad sectors
  • de prijs is wellicht nu nog wat hoog.

Algemeen

Ik heb deze harde schijf nu ongeveer 7 á 8 maanden in mijn bezit en tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Voor de schijf heb ik toen ongeveer 250 euro betaald wat ruim 50 euro meer is dan op dit moment waarvoor hij nu in de pricewatch wordt aangeboden. De schijf zat in een degelijke zwarte verpakking met daarin de hardeschijf in een simpel plastic doosje met een kleine handleiding en een zakje met vier standaard schroefjes.

Installatie

Door mijn behuizing (Coolermaster Stacker STC-101) moet ik de hardeschijf eerst in een 4-in-3 Device Module knutselen. Dus eerst 4-in-3 Device Module eruit halen, en de hardeschijf erin schroeven. 4-in-3 Device Module weer terugplaatsen en de hardeschijven in deze module weer voorzien van stroom en sata kabels.
Uiteindelijk heb ik de hardeschijf aangesloten via de sata kabel en de sata-voeding kabel er in had gedaan zag ik in de bios de schijf meteen

Geluidsproductie & Koeling.

Ik heb 2 maal een 4-in-3 Device Module waardoor de hardeschijven die ik in mijn bezit heb goed gekoeld worden (er zit gewoon een 120mm Fan voor de hardeschijven die de luchaanvoer regelt. Dus dit zorgt ook voor een goede temperatuur zodat ze niet te heet worden. De Geluidsproductie valt mee ik heb er geen last van in ieder geval, hij maakt niet meer geluid dan 1 van de andere 4 schijven (2 x seagate en 2x samsung)

Prestaties

De prestaties van deze WD Black 2TB schijf zijn zeer goed, rar files uitpakken enz gaat lekker vlot en met een constante schrijf snelheid van maar liefst 132 MB/s per seconde gaat uitpakken lekker vlot door: en dat is precies waar ik deze voor heb gekocht Ik gebruik deze schijf nu in combinatie met SABnzb en sneller kan het bijna niet (nouja mijn intel 160GB SSD is waarschijnlijk ietsje sneller)
Door mijn RMA heb ik SABnzb geredirected voor de downloads naar mijn Samsung 1TB en ik merkte het vrijwel gelijk dat uitpakken van bestanden gewoon langer duurde. Tsjah als je eenmaal snelheid gewent bent he ;)
Maar natuurlijk is de prijs er ook naar! Zeker in verhouding tot mijn oudere samsung 1TB & seagate 320GB schijven is hij zeer snel..

RMA:

Hij werd langzaam, reageerde bijna niet meer laden duurde onwijs lang via de windows explorer.. Hij was bijna dood. Dus na 8 maanden was het einde oefening ter bevestiging heb ik 2 maal de WD Diagnostics utility van Western Digital zelf gedraait en die kwam tot 2 keer toe met “to many bad sectors’’, dus niet goed.

Rma aanmaken:
Vervolgens een RMA aangemaakt bij WD zelf let op je moet hiervoor wel een CreditCard hebben, deze chargen ze vervolgens als je de oude dode schijf niet binnnen een maand terug stuurt! (en dat wil je niet want 360$ is nogal een bedrag ;))
En uiteraard moet je het serienummer wat op de hardeschijf staat hebben om een RMA aan te kunnen maken.
De Procedure is als volgt hun sturen eerst een nieuwe schijf op, en in deze verpakking waarin de nieuwe schijf geleverd was heb ik de oude gedaan en terug gestuurd naar het RMA adres wat ik via de mail had. Voor ons Nederlanders moet hij naar duitsland en pakketje terug moest je zelf regelen (is toch weer bijna 11 euro)

Bechmarkjes
Ik heb een CrystalDisk Benchmark gedraait en daarin zie je toch wel dat deze schijf behoorlijk goed performed ^_^
Deze Schijf doet gewoon bij constant lezen: 148MB/s
en schrijven gaat constant met: 145MB/s
Voor het testen met CrystalDisk heb ik een screenshot gemaakt
Dit bewijst ook maar weer hoe goed deze schijf performed (en dat is precies waar ik hem voor kocht ;))
(heb de test 5 maal laten doen en 2GB gebruikt om weg te schrijven.)

Inmiddels heb ik dus weer een 2TB schijf in mijn pc zitten en ik gebruik deze vooral voor opslag / downloads in combinatie met SabNZB  uitpakken gaat werkelijkwaar supersnel.
Afgezien van mijn RMA actie met teveel bad sectors ben ik zeer tevreden over de hardeschijf.

Heb jij ook een WD Black SATA 3 Gb/s WD2001FASS, 2TB?

dat niet, maar ik kan je positieve ervaring met WD-RMA wel onderschrijven. Ik heb hetzelfde gehad met een Green en dat is ook perfect geregeld!
Jup dat is inderdaad zeer netjes. en jammer dat je een creditcard nodig hebt maar aan de andere kant wel logisch zodat ze hem kunnen chargen als je hem niet terug stuurt, anders kan iedereen die een serienummer heeft 'beweren dat ze hardeschijf dood is' en gratis een nieuwe verkrijgen.

Edit je kan ook zonder CC aanmelden alleen dan duurt het veel langer geloof ik. en dan moet jij EERST opsturen en vervolgens sturen ze een nieuwe terug. Nu sturen hun eerst een nieuwe op en je kan zelf (wel binnen een maand) de oude terug sturen: oftewel het is sneller met CC en Advanced Replacement geloof ik te kiezen.*

*ik kan het ook fout hebben hoor maar geloof dat het zo was geregeld, ik heb alleen van de optie met CreditCard gebruik gemaakt*

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 29 mei 2010 21:38]

Benches e.d. komen dadelijk in de loop van de avond kan ik dat wel even doen: iemand nog specifieke verzoekjes?
*screenshot crystalDiskmark toegevoegd*

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 29 mei 2010 22:56]

Je hebt ook een Standaard RMA, daarbij verstuur je de hardeschijf eerst na het aanmaken van een RMA op de website of telefonisch naar het adres in Kelsterbach in Duitsland,
Dat proces kan ongeveer 2 tot 3 weken in beslag nemen, de Advanced RMA is vaak de snelste manier omdat dan de vervangende hardeschijf wordt opgestuurd voordat we de defecte ontvangen, hiervoor wordt dus een borg vastgehouden op de Creditcard met de dagwaarde van de hardeschijf in $USD.
Ik vind dat gedoe met die creditcard nog al belachelijk klinken.
waarom zou ik een creditcard nodig hebben om een RMA aan te maken?
"De Procedure is als volgt hun sturen eerst een nieuwe schijf op, en in deze verpakking waarin de nieuwe schijf geleverd was heb ik de oude gedaan en terug gestuurd naar het RMA adres wat ik via de mail had."

Zij sturen dus eerst een schijf op, voordat ze joue binnen hebben. Ze willen je creditcard dus zodat toch actie kunnen ondernemen als iemand de dode schijf niet opstuurt. :)
Oké,
Mijn fout ik dacht dat het de enige mogelijkheid was.
bedankt voor het ophelderen :)
1 dingetje, het uitpakken van rar bestanden heeft vooral veel met je processor te maken.
Die moet alles gaan berekenen namelijk.
goede review verder
ja maar ik werk wel mega verschil als ik iets uitpak op mijn 320GB hdd en iets uitpak op mijn 2TB hdd, het is 10 seconden om een 700mb xvid (met rar files dus) te extracten!
Mijn 320GB Seagate (ook Sata2 btw) doet er zeker weten langer over.
Dat ben ik zeker met je eens; de processor is tegenwoordig zeker niet de langzaamste meer in de keten. Je harddisk is dat vaak wel.
Processor doet bijna niks bij het uitpakken van een stel rars.
Je harde schijf des te meer.
Hoe lang duurde het voordat die RMA bij jou thuis was?
1 week of anderhalf?
Het ligt er een beetje aan welke optie je kiest.
Volgens mij is dat als je je creditcard opgeeft vrij rap geregeld, als je de drive dan niet terug stuurt word de hardeschijf wel in rekening gebracht op je creditcard.
Dus je moet zorgen dat je de oude kapotte schijf retour stuurt..
Ik zou graag de HD Tune grafieken willen zien
Done, waarom die zo veel afloopt weet ik overigens niet wel kan ik je melden dat er nog maar 300GB vrij is van de 1.81TB ruimte op de schijf. en dat transfers vanaf mijn 160GB SSD supersnel gaan :)
He, bedankt die is behoorlijk snel met een lage toegangstijd.
Veel beter dan de F3 van Samsung en al helemaal sneller onder windows7.