Inter-Tech ITX A60

Specificaties Mini PC • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech ITX A60 Review

Niels van Wooni 3 december 2019, laatste update op 3 december 2019, 2.740 views Product gekocht

Inter-Tech ITX A60

Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over de Inter-Tech ITX A60 met een snel en modern systeempje erin incl. 30 foto's. Lees onder verder -->

Pluspunten

• Zeer solide gebouwd
  • Harde coating, krast niet snel
  • Mooie hoogwaardige RVS voetjes
  • Kleur is echt zwart zwart, geen half grijs ofzo
  • Heel maar dan ook echt heel makkelijk om een systeempje in te bouwen
  • weinig aanvullende onderdelen nodig

Minpunten

• 2 extra USB poorten zitten aan een ijzer rekje vast ipv aan het kastje zelf
  • geen

Kwaliteit voeding Score: 5
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1IBLG649WhKBHaz.jpegGoedemiddag lezers,

Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over de Inter-Tech ITX A60 met een snel en modern systeempje erin.

In deze review ga ik in op het kastje zelf, maar ook het systeempje.
Dit omdat ik denk dat er meerdere mensen zijn die mogelijk een snelle Office rakker willen bouwen.
Met dit kastje ben je namelijk niet 'beperkt' tot een duo of quadcore.

Zelf wilde ik al een tijdje een keer een zo klein mogelijk computertje bouwen, leek me leuk om gewoon eens te proberen. Had bijvoorbeeld al tijden een Streacom F1C en Streacom F7C Alpha op een wenslijstje staan maar die waren best prijzig (rond de 100e) én zonder voeding.

Paar weken geleden zocht ik weer eens door kleine behuizingen en toen kwam ik deze Inter-Tech tegen voor 54euro mét voeding! Hij is tevens opgebouwd uit dikwandig aluminium.
Oké, proberen maar!

Omdat ik ook nog een wat ouder ITX systeem op basis van een Pentium G4560 had liggen die nu in een CM Elite 130 zit, heb ik 2 van deze kastjes gekocht. De g4560 had ik bedacht voor in de schuur zodat ik daar wat muziek mee kan afspelen als ik met mijn oldtimer bezig ben.
En het snellere systeem voor boekhouding, office, internet en muziek (in huis gewoon).

Wat gaat er in het langzamere systeem: (Systeem 1)
Proc: Intel Pentium G4560
Proc koeler: Standaard Intel
Mobo: Asus ROG STRIX H270I GAMING
RAM: 4GB Corsair Vengeance LPX 2400C14 zwart
SSD: Samsung SM951 (AHCI) 256GB (M2)
Voeding: Bijgeleverde gebruiken.

Wat gaat er in het snellere systeem: (Systeem 2)
Proc: Intel Core i5-9600K
Proc koeler: Noctua NH-L9I chromax.black
Mobo: MSI MPG Z390I Gaming Edge AC
RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX 3000C16 zwart
SSD: Samsung 970 EVO 500GB (M2)
Voeding: Zwaardere adapter erbij gekocht LC-Power LC120ITX

Het kastje zelf:

Uitpakken:
Bruine doos, met aan weerszijden schuim, ertussen het kastje, erboven een kleinere doos met accessoires, zie foto's 2 en 3.
Bij het uitpakken merk je dat het kastje zelf solide aanvoelt.
Mede omdat hij is opgebouwd uit 3mm dik aluminium, sterke coating heeft en mooie diep zwarte kleur.
Mooie hoogwaardige RVS voetjes, met zachte onderkant zodat hij niet krast op het bureau.
Al met al, lekker klein, ziet er modern uit, premium uitstraling, geen goedkoop dingetje om te zien.

Voeding:
De bijgeleverde adapter is 60W, dit is voor een instap systeempje mans zat, maar voor een wat sneller systeem is het te kort. Voor de prijs van 54 euro vind ik dat je niet mag klagen, het is al heel wat dat er überhaupt iets bijzit. Een losse adapter is ongeveer 25e. De voedingsadapter is passief, dus zonder geluid! (De 120W adapter voor systeem 2 trouwens ook).

De ATX voedingsconnector is geschikt tot 120W.
Let op!:
- De hoofd-connector is 20pins, geen 24pins.
- De CPU connector is 4 pins geen 2x 4pins.

Geen zorgen, dit werkt gewoon!
Ook op een high end Z390 moederbordje incl overklokken.
(Overklokresultaten bespreek ik onderaan de review en zie foto's).

Koeling:
Bij systeem 1 zit er een Intel stock koeler, deze past gewoon in het kastje maar resoneert wél, hou hier rekening mee. Verder zijn de koelresultaten goed genoeg voor een 2core processor zoals de G4560. Omdat deze in de schuur komt irriteer ik me niet aan het geluid, maar in huis zou ik het niet aanraden want je hoort gewoon dat er iets aanstaat.

Systeem 2 heeft een 9600K, dit is een gesoldeerde chip met het inmiddels 36 keer doorontwikkelde 14nm+++++ proces van intel. Sommige mensen vinden dit zeer kwalijk, maar het is wel gewoon een goede processor en die niet eens heel warm wordt. Had ook nog kunnen kiezen voor een 8600K maar die heeft intern pasta wat minder koelt en waardoor je processorkoeler harder moet werken. Een 9700K durfde ik niet aan omdat ik bang was de voeding op te blazen en 8 cores voor Office+internet?? Beetje overdreven misschien..

Als processorkoeler heb ik in systeem 2 gekozen voor een Noctua, heb nog nooit iets aangeschaft van dit merk en moest toch een keer de eerste keer zijn... Omdat meerdere mensen hier lyrisch over zijn, was ik benieuwd naar mijn eigen bevindingen. Bij deze wil ik me ook meteen aansluiten bij die groep. Dit dingetje is meesterlijk!
Heb de zwarte uitvoering genomen (50e) echt een premium product.
Als je oor letterlijk op het kastje legt hoor je hem gewoon niet. Best speciaal.

Het kastje zelf heeft aan beide zijkanten ventilatie gleuven, er had aan de zijkant nog een 40-50mm fan montagepuntje kunnen zitten, maar dit is niet aanwezig. De bovenkant is dicht wat er netjes en strak uitziet. Voor extra koeling hadden er aan de bovenkant bv wat luchtgaatjes mogen zitten, alhoewel dit esthetisch gezien natuurlijk minder mooi en strak is. Verder is het niet persé nodig, dus voor mij prima.

Kabelmanagement:
Jaja, zelfs dat is mogelijk, bij systeem 1 heb ik de kabels gewoon een beetje weggevouwen zodat ze niet allemaal dwars over lopen. (Zie foto's bijna onderaan))

Bij systeem 2 heb ik het anders gedaan.
Onder het moederbord zit namelijk ongeveer 8mm ruimte...
Het is niet eenvoudig, maar met een beetje inzet is het mogelijk om hier alle kabeltjes onder weg te werken incl. de Sata connectors en incl de voedingskabel.
Op de 3e foto zijn de kabeltjes zelf te zien.
Om onder een moederbordje te proppen is het is echt krap aan:
- De schroeven van de CPU koeler teken naar beneden.
- Ook het tweede M2 slot aan de onderzijde van het moederbord steekt naar beneden.
- Er zitten 4 schroefgaatjes op de bodem van het kastje die naar boven uitsteken. (Foto 5)
Tip, sluit eerst alle kabels en connectors op het moederbordje aan, zet daarna met een paar kleine stukjes tape de kabeltjes vast en zet pas daarna het geheel in het kastje.

Zie uiteindelijk bij de laatste paar foto's de 2 verschillende systeempjes, de ene zo netjes mogelijk gedaan, de andere de kabels boven gelaten maar dan wel een beetje weggevouwen.

Bij beide kastjes heb ikzelf de 2 interne USB aansluitingen en NIET gebruikt, op foto 4 en 5 is te zien dat daarvoor een hele plaat je kastje inmoet, omdat ik het persoonlijk niet gebruik en de koeling zo goed mogelijk wil benutten heb ik ervoor gekozen om dit gewoon eruit te laten.

Verder is een computertje bouwen in een klein kastje als dit is echt een fluitje van een cent, je hebt maar zó weinig onderdelen en kabels nodig, (helemaal met M2 SSD). Binnen een uur heb je alles in elkaar, incl het uitpakken van ‘alle’ onderdelen.

Overclocken:

Overklokken is in dit kastje ook mogelijk, zelf heb ik de 9600k met een kleine downclock draaien, de snelheid ingesteld op min 1x 1500mhz tot max 6x 3500mhz, voor de toepassing (Office, internet, boekhouding) is dat mans zat. Wél heb ik uiteraard even gekeken of ik hem ook wat kan overclocken. Dit verbaasde me behoorlijk moet ik zeggen.

Bij onderste foto's zijn de verschillende snelheden te zien met bijhorende temperaturen per core en voltages tijdens een stresstest met Intel Extreme Tuning Utility.

Ben tot 5GHZ gegaan, 80-83gr wordt weleens wat. Het verbaasde me dat het mogelijk was met deze kleine koeler zó ver te komen.

Geluid:
De intel stock koeler op de g4560 maakt idle meer geluid dan de Noctua op de 9600K onder load overgeclockt naar 5ghz.. Denk dat dit al voldoende zegt.
Als je bij idle je oor letterlijk op het kastje legt, hoor je hem gewoon niet, geen rammeltje geen piepje of ander toontje, het lijkt net of hij passief gekoeld is.

Conclusie:
Het kastje krijgt van mij een welverdiende 5 sterren!
Dit omdat:
- De bouwkwaliteit subliem is.
- Het kastje er strak uitziet.
- Je binnen notime een computertje in elkaar hebt gezet.
- Ondanks de kleine ruimte is er tóch wat mogelijk qua kablemanagement.
- Het is mogelijk om er een modern en redelijk snel systeem in kan bouwen ondanks de 20pin ATX connector en 4 pin voor de CPU.

Groeten Niels.

Ps. ben vast nog wat vergeten, maar vragen mag altijd.

Heb jij ook een Inter-Tech ITX A60?

Ik heb zelf het broertje van dit kastje. Een H60 van Realan. Daarin een i5 8400 met een NH-L9i... Mijn temperaturen gaan wel hoog.. tot 93 graden bij 450 seconden Cinebench testen. In normaal gebruik blijft het allemaal wel binnen de perken maar toch wel warm.

Hoe is het bij jou bij een lange run Cinebench??
Hoi Rosto goedenavond,

Dat kan wel kloppen want jouw processor is intern niet gesoldeerd, dan heb je meer last van warmte. Wat ik me verder alleen nog kan bedenken is misschien een minder goede verdeling van je koelpasta of te veel/weinig...

Zelf doe ik ongeveer een rijstkorrel, de koeler erop leggen, dan drukken+ beetje bewegen/draaien en daarna pas vastschroeven.

Ik heb steeds 10min met Intel extreme tuning utility gedaan, Cinebench heb ik niet, miss is die ook wel iets zwaarder nog?

Groeten Niels
hele mooie uitleg, met goede vergelijking, en mooi compact :)
In de specs van deze case staat dat er twee 2.5" drives in passen, maar kunnen dat ook 15mm hoge zijn? Zitten de drive bays onder of boven het mobo?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 december 2019 13:39]