Inter-Tech ITX A60

€ 56,84
Specificaties Mini PC • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech ITX A60 Review

Niels van Wooni 3 december 2019, laatste update op 3 december 2019, 6.178 views Product gekocht

Inter-Tech ITX A60

Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over de Inter-Tech ITX A60 met een snel en modern systeempje erin incl. 30 foto's. Lees onder verder -->

Pluspunten

• Zeer solide gebouwd
  • Harde coating, krast niet snel
  • Mooie hoogwaardige RVS voetjes
  • Kleur is echt zwart zwart, geen half grijs ofzo
  • Heel maar dan ook echt heel makkelijk om een systeempje in te bouwen
  • weinig aanvullende onderdelen nodig

Minpunten

• 2 extra USB poorten zitten aan een ijzer rekje vast ipv aan het kastje zelf
  • geen

Kwaliteit voeding Score: 5
Goedemiddag lezers,

Hierbij wil ik jullie graag een review schrijven over de Inter-Tech ITX A60 met een snel en modern systeempje erin.

In deze review ga ik in op het kastje zelf, maar ook het systeempje.
Dit omdat ik denk dat er meerdere mensen zijn die mogelijk een snelle Office rakker willen bouwen.
Met dit kastje ben je namelijk niet 'beperkt' tot een duo of quadcore.

Zelf wilde ik al een tijdje een keer een zo klein mogelijk computertje bouwen, leek me leuk om gewoon eens te proberen. Had bijvoorbeeld al tijden een Streacom F1C en Streacom F7C Alpha op een wenslijstje staan maar die waren best prijzig (rond de 100e) én zonder voeding.

Paar weken geleden zocht ik weer eens door kleine behuizingen en toen kwam ik deze Inter-Tech tegen voor 54euro mét voeding! Hij is tevens opgebouwd uit dikwandig aluminium.
Oké, proberen maar!

Omdat ik ook nog een wat ouder ITX systeem op basis van een Pentium G4560 had liggen die nu in een CM Elite 130 zit, heb ik 2 van deze kastjes gekocht. De g4560 had ik bedacht voor in de schuur zodat ik daar wat muziek mee kan afspelen als ik met mijn oldtimer bezig ben.
En het snellere systeem voor boekhouding, office, internet en muziek (in huis gewoon).

Wat gaat er in het langzamere systeem: (Systeem 1)
Proc: Intel Pentium G4560
Proc koeler: Standaard Intel
Mobo: Asus ROG STRIX H270I GAMING
RAM: 4GB Corsair Vengeance LPX 2400C14 zwart
SSD: Samsung SM951 (AHCI) 256GB (M2)
Voeding: Bijgeleverde gebruiken.

Wat gaat er in het snellere systeem: (Systeem 2)
Proc: Intel Core i5-9600K
Proc koeler: Noctua NH-L9I chromax.black
Mobo: MSI MPG Z390I Gaming Edge AC
RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX 3000C16 zwart
SSD: Samsung 970 EVO 500GB (M2)
Voeding: Zwaardere adapter erbij gekocht LC-Power LC120ITX

Het kastje zelf:

Uitpakken:
Bruine doos, met aan weerszijden schuim, ertussen het kastje, erboven een kleinere doos met accessoires, zie foto's 2 en 3.
Bij het uitpakken merk je dat het kastje zelf solide aanvoelt.
Mede omdat hij is opgebouwd uit 3mm dik aluminium, sterke coating heeft en mooie diep zwarte kleur.
Mooie hoogwaardige RVS voetjes, met zachte onderkant zodat hij niet krast op het bureau.
Al met al, lekker klein, ziet er modern uit, premium uitstraling, geen goedkoop dingetje om te zien.

Voeding:
De bijgeleverde adapter is 60W, dit is voor een instap systeempje mans zat, maar voor een wat sneller systeem is het te kort. Voor de prijs van 54 euro vind ik dat je niet mag klagen, het is al heel wat dat er überhaupt iets bijzit. Een losse adapter is ongeveer 25e. De voedingsadapter is passief, dus zonder geluid! (De 120W adapter voor systeem 2 trouwens ook).

De ATX voedingsconnector is geschikt tot 120W.
Let op!:
- De hoofd-connector is 20pins, geen 24pins.
- De CPU connector is 4 pins geen 2x 4pins.

Geen zorgen, dit werkt gewoon!
Ook op een high end Z390 moederbordje incl overklokken.
(Overklokresultaten bespreek ik onderaan de review en zie foto's).

Koeling:
Bij systeem 1 zit er een Intel stock koeler, deze past gewoon in het kastje maar resoneert wél, hou hier rekening mee. Verder zijn de koelresultaten goed genoeg voor een 2core processor zoals de G4560. Omdat deze in de schuur komt irriteer ik me niet aan het geluid, maar in huis zou ik het niet aanraden want je hoort gewoon dat er iets aanstaat.

Systeem 2 heeft een 9600K, dit is een gesoldeerde chip met het inmiddels 36 keer doorontwikkelde 14nm+++++ proces van intel. Sommige mensen vinden dit zeer kwalijk, maar het is wel gewoon een goede processor en die niet eens heel warm wordt. Had ook nog kunnen kiezen voor een 8600K maar die heeft intern pasta wat minder koelt en waardoor je processorkoeler harder moet werken. Een 9700K durfde ik niet aan omdat ik bang was de voeding op te blazen en 8 cores voor Office+internet?? Beetje overdreven misschien..

Als processorkoeler heb ik in systeem 2 gekozen voor een Noctua, heb nog nooit iets aangeschaft van dit merk en moest toch een keer de eerste keer zijn... Omdat meerdere mensen hier lyrisch over zijn, was ik benieuwd naar mijn eigen bevindingen. Bij deze wil ik me ook meteen aansluiten bij die groep. Dit dingetje is meesterlijk!
Heb de zwarte uitvoering genomen (50e) echt een premium product.
Als je oor letterlijk op het kastje legt hoor je hem gewoon niet. Best speciaal.

Het kastje zelf heeft aan beide zijkanten ventilatie gleuven, er had aan de zijkant nog een 40-50mm fan montagepuntje kunnen zitten, maar dit is niet aanwezig. De bovenkant is dicht wat er netjes en strak uitziet. Voor extra koeling hadden er aan de bovenkant bv wat luchtgaatjes mogen zitten, alhoewel dit esthetisch gezien natuurlijk minder mooi en strak is. Verder is het niet persé nodig, dus voor mij prima.

Kabelmanagement:
Jaja, zelfs dat is mogelijk, bij systeem 1 heb ik de kabels gewoon een beetje weggevouwen zodat ze niet allemaal dwars over lopen. (Zie foto's bijna onderaan))

Bij systeem 2 heb ik het anders gedaan.
Onder het moederbord zit namelijk ongeveer 8mm ruimte...
Het is niet eenvoudig, maar met een beetje inzet is het mogelijk om hier alle kabeltjes onder weg te werken incl. de Sata connectors en incl de voedingskabel.
Op de 3e foto zijn de kabeltjes zelf te zien.
Om onder een moederbordje te proppen is het is echt krap aan:
- De schroeven van de CPU koeler teken naar beneden.
- Ook het tweede M2 slot aan de onderzijde van het moederbord steekt naar beneden.
- Er zitten 4 schroefgaatjes op de bodem van het kastje die naar boven uitsteken. (Foto 5)
Tip, sluit eerst alle kabels en connectors op het moederbordje aan, zet daarna met een paar kleine stukjes tape de kabeltjes vast en zet pas daarna het geheel in het kastje.

Zie uiteindelijk bij de laatste paar foto's de 2 verschillende systeempjes, de ene zo netjes mogelijk gedaan, de andere de kabels boven gelaten maar dan wel een beetje weggevouwen.

Bij beide kastjes heb ikzelf de 2 interne USB aansluitingen en NIET gebruikt, op foto 4 en 5 is te zien dat daarvoor een hele plaat je kastje inmoet, omdat ik het persoonlijk niet gebruik en de koeling zo goed mogelijk wil benutten heb ik ervoor gekozen om dit gewoon eruit te laten.

Verder is een computertje bouwen in een klein kastje als dit is echt een fluitje van een cent, je hebt maar zó weinig onderdelen en kabels nodig, (helemaal met M2 SSD). Binnen een uur heb je alles in elkaar, incl het uitpakken van ‘alle’ onderdelen.

Overclocken:

Overklokken is in dit kastje ook mogelijk, zelf heb ik de 9600k met een kleine downclock draaien, de snelheid ingesteld op min 1x 1500mhz tot max 6x 3500mhz, voor de toepassing (Office, internet, boekhouding) is dat mans zat. Wél heb ik uiteraard even gekeken of ik hem ook wat kan overclocken. Dit verbaasde me behoorlijk moet ik zeggen.

Bij onderste foto's zijn de verschillende snelheden te zien met bijhorende temperaturen per core en voltages tijdens een stresstest met Intel Extreme Tuning Utility.

Ben tot 5GHZ gegaan, 80-83gr wordt weleens wat. Het verbaasde me dat het mogelijk was met deze kleine koeler zó ver te komen.

Geluid:
De intel stock koeler op de g4560 maakt idle meer geluid dan de Noctua op de 9600K onder load overgeclockt naar 5ghz.. Denk dat dit al voldoende zegt.
Als je bij idle je oor letterlijk op het kastje legt, hoor je hem gewoon niet, geen rammeltje geen piepje of ander toontje, het lijkt net of hij passief gekoeld is.

Conclusie:
Het kastje krijgt van mij een welverdiende 5 sterren!
Dit omdat:
- De bouwkwaliteit subliem is.
- Het kastje er strak uitziet.
- Je binnen notime een computertje in elkaar hebt gezet.
- Ondanks de kleine ruimte is er tóch wat mogelijk qua kablemanagement.
- Het is mogelijk om er een modern en redelijk snel systeem in kan bouwen ondanks de 20pin ATX connector en 4 pin voor de CPU.

Groeten Niels.

Ps. ben vast nog wat vergeten, maar vragen mag altijd.

Heb jij ook een Inter-Tech ITX A60?

Ik heb zelf het broertje van dit kastje. Een H60 van Realan. Daarin een i5 8400 met een NH-L9i... Mijn temperaturen gaan wel hoog.. tot 93 graden bij 450 seconden Cinebench testen. In normaal gebruik blijft het allemaal wel binnen de perken maar toch wel warm.

Hoe is het bij jou bij een lange run Cinebench??
Hoi Rosto goedenavond,

Dat kan wel kloppen want jouw processor is intern niet gesoldeerd, dan heb je meer last van warmte. Wat ik me verder alleen nog kan bedenken is misschien een minder goede verdeling van je koelpasta of te veel/weinig...

Zelf doe ik ongeveer een rijstkorrel, de koeler erop leggen, dan drukken+ beetje bewegen/draaien en daarna pas vastschroeven.

Ik heb steeds 10min met Intel extreme tuning utility gedaan, Cinebench heb ik niet, miss is die ook wel iets zwaarder nog?

Groeten Niels
Hoi Niels, met de case open blijf ik op max +-70 graden zitten. Scheelt nogal. Heb nu twee 50mm intake fans erin gezet. Temperatuur naar maximaal 83 graden na een half uur vol CPU benchmark. Is alweer beter. Op het moment dat er warmte wordt gegenereerd gaat warmte gewoon ophopen in het kastje. Voor nu goed genoeg. Het systeem zal er niet van stuk gaan.

Top kastje verder.
hele mooie uitleg, met goede vergelijking, en mooi compact :)
In de specs van deze case staat dat er twee 2.5" drives in passen, maar kunnen dat ook 15mm hoge zijn? Zitten de drive bays onder of boven het mobo?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 december 2019 13:39]

Hoi Dreamvoid goedemorgen,

Ik zag dat ik nog geen reactie heb gegeven op je vragen.

Als je een 2.5" HDD wil gebruiken kán, maar zou ik eerlijk gezegd niet aanraden,
hij komt namelijk boven je processorkoeler te hangen.
De airflow die sowieso al weinig is wordt dan nog eens extra tegengehouden door je schijf..
Als je een lage TDP processor hebt kan het wel hoor,
maar met een 9600K of iets gelijks zou ik het niet doen.

Voor wat ik kan zien, gaat een 15mm dikke schijf niet passen.

Groeten Niels
In je verhaal lees ik dat je de adapter vervangen hebt is dat ook inclusief het printplaatje in de kast of blijft deze zitten?

graag hoor ik van u.

mvg
Hoi Emiel goedemorgen,

Het 'Printplaatje' hoeft niet vervangen te worden,
deze kan tot 120 Watt, en kan je in principe laten voor wat het is

Behalve als je een 9700K of 9900K wil installeren, dan moet je wél beiden
vervangen, dan ga je naar 150 Watt of 200 Watt toe.
Hieronder even snel een linkje naar het stroomverbruik onder load.

Zorg dat je qua voeding wel altijd wat extra headroom hebt,
als die stukgaat kan hij de rest van je onderdelen ook stukmaken.

Succes in elk geval!

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 22 januari 2020 07:32]

Goedemorgen.
Dank voor je snelle reactie.
Dit was mijn idee om te doen.

CASE; L80s (is dezelfde als de intertech A60 maar dan alleen met gaten in toppanel)
CPU: AMD Ryzen 5 3400G 3.7 GHz Quad-Core Processor (nog aanschaffen)
CPU koeler: Noctua NH-L9a-AM4 33.84 CFM CPU Cooler (heb ik nog liggen)
Motherboard MSI B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 (heb ik nog liggen)
Memory Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory (heb ik nog liggen)
Adata xpg gamminx s11 pro 256Gb m.2-2280 (Heb ik nog liggen)

Volgens pcpartpicker kom ik op een wattage uit van 129watt. alleen nu twijfel ik welke picppsu ik moetnemen en welke adapter?
En waar ik deze het beste kan kopen.

kunnen je misschien mij van informatie voorzien.

[Reactie gewijzigd door Emiel1986 op 22 januari 2020 09:43]

Hoi Emiel,

Onderstaande link laat zien dat jouw 3400G ongeveer hetzelfde gebruikt als de 9600K.
Wil je hem permanent gaan overklokken of gewoon normaal houden?

Heb trouwens ook even gegoogeld op L80s wat jij aangaf, toen kwam ik hierop uit:

Lijk me best een ultiem kastje zeker met de 200W PSU!
Je hebt hem in zwart en zilver.

Hoi Niels,

Ik heb hem hier besteld --> https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item
Echter dan zonder PSU. kosten 35euro.

Overklokken was niet de bedoeling misschien de cores op 4ghz vast zetten, waarbij de ram op 2966 a 3000mhz draaien.

Heb hem in zwart.

nou lijkt me een 200watt voeding wat overkill.

[Reactie gewijzigd door Emiel1986 op 22 januari 2020 10:34]

Hoi Niels,

Ben een beetje aan het speurwerk gedaan op internet en kom deze onderdelen tegen:

De Pico PSU

de Adapter:

Als je deze voeding hebt heb je volgens mij wel genoeg power. ook voor eventuele uitbreidingen.

Hoi Emiel goedemiddag,

Voeding is gewoon prima idd, alleen nu ben je wel ff wat duurder uit natuurlijk.

Voor de 40e extra heb je nu 30W meer voor de voeding, je kastje is 2cm hoger en je hebt gaatjes erin.
Je hebt idd genoeg mogelijkheiden tot uitbreiding..

Groeten Niels.
Hey hoi.

Via een mede tweakers een 150watt pico psu +adapter kunnen kopen.
Dus binnenkort maar bouwen.

Groetjes.
Succes kerel!
Leuk leuk! :D.

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 28 januari 2020 21:59]

De ATX voedingsconnector is geschikt tot 120W.
Hoe weet je dit? Kan dit nergens vinden?
Goedemorgen cmegens,

Dit staat gewoon bij de specs van de fabrikant.

Zie hieronder de tekst meteen bovenaan op de site:
Systems based on Mini-ITX can be designed very energy-saving, so that the standard, external 60W power supply is usually sufficient to run a powerful ITX computer. However, the internal Mini-ITX PSU board is able to handle input voltages of up to 120W.

Als je bijvoorbeeld een wat zwaardere processor erin zet dan is het aan te raden om een 120W adapter erbij te kopen zoals deze:

Groeten Niels
Dank! zowel voor de uitgebreide review als de extra info! Heb de case besteld, ziet er goed uit. Wil een 3400g gaan draaien (in de toekomst hopelijk ook een Zen3 APU), dus meer vermogen is wel nodig.
Al binnen, de CPU connector is 8 pins bij de mijne. De ATX wel 20 pins.
Even update mijnerzijds: kastje binnen en nu een asrock b450 fatality mini-itx moederbord geïnstalleerd, met een AMD 3400g processor. Als koeler de Noctua lf9A en 2 5010 casefans. Daarmee blijft alles redelijk koel (cpu blijft onder de 80).

Kastje is zeker kwaliteit! Er zijn wat kleine nadelen die ik wel zelf verholpen heb. Zo was het hoekproefiel van de power button te lang en zat tegen mijn moederbord aan. Verholpen door wat te vijlen en de hoek iets verder te buigen. Verder de drive cage. Deze is onmisbaar voor de usb poorten en casefans, maar blokkeert wel de cpu koeler een beetje. Ik heb dit opgelost door het kruis in het midden eruit te slijpen. Ga toch geen 2.5 inch drives gebruiken. En als laatste: er zouden inderdaad sleuven in de deksel mogen zitten. Wellicht dat ik die nog ga laten water snijden.
Je zou nog even kunnen checken bij rGeek l60s of l80s, die hebben wél gaatjes in het bovenstuk.

Goed om te horen dat het in elk geval allemaal is gelukt!
Zag ik, maar die lijkt niet meer te krijgen te zijn.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.